onderhoudskosten vrachtwagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

onderhoudskosten vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:25

We gaan nu vaker met 3+paarden onderweg en steeds vaker komt de vraag op of het niet goedkoper is om een 4 paardsvrachtwagen te onderhouden ipv 2 grote trekauto's en 2 2-paardstrailers.

Was kost nu ongeveer een grotere vrachtwagen in onderhoudskosten?

Alvast bedankt!

nog even een vraagje erbij, zit er een groot verschil bij vrachtwagens in onderhoudskosten als je naar de leeftijd kijkt?

aslo

Re: onderhoudskosten vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:15

Jaarlijkse APK
Houderschapsbelasting
Kleine beurt / grote beurt
Brandstof (verbruikt meer dan een auto met trailer)

Denk dat je een stuk duurder uit bent, afgezien van de aankoop alleen al. De auto's heb je toch al, dus die kosten niets extra. Hooguit iets meer brandstof verbruik. Aan een trailer zitten niet zo veel onderhoudskosten is mijn ervaring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:03

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:09

Dat is een 2 paards.... Geen idee of daar echt verschil in zit?

Ten opzicht van nu,
We hebben een grote trekauto voor 2 paarden die misschien vervangen móet worden. En nu hebben we nog maar 3 paarden, dus voor de derde een "normale" auto + trailer waar maar 1 paard in kan. Mettertijd móet er dus of nog een auto + trailer bijkomen of een grote auto en een 2 paard trailer.
Dus de uiteindelijke aanschafkosten voor een vrachtwagen trekt zich vanzelf recht. Even afgezien dat ik vrachtwagen veiliger en fijner vind voor de paarden uiteraard.

Het gaat nu meer over de jaarlijkse kosten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:14

Al eens overwogen om een 3-4 paards trailer te kopen? o.a. Atec en Ifor Williams hebben zo'n model in hun assortiment. Er zijn er nog wel meer, maar die ken ik zo niet bij naam. Dit soort trailers zijn meestal 3500kg TMM.

Prijsverschillen tussen een 2-paards van 5000kg TMM en een 4-paards van 8000kg TMM zullen niet zo groot zijn. Iets meer verzekering en wat hoger brandstofverbruik.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:40

Komt de vrachtwagen in Duitsland of NL op kenteken?Daarn zit ook nog wat verschil in, in Duitsland moet een vrachtwagen zwaarder dan 8 ton twee keer per jaar naar de TUV bijvoorbeeld. En voor een vier paards vrachtwagen kom je daar wel snel boven denk ik.Wij zitten er nu net onder wany hebben hem terug laten keuren tot 7999.

Ik zal eens kijken wat wij per jaar kwijt zijn aan alles, dit jaar was duur i.v.m. een reparaties en vervangingen, ca. 1400 euro.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:29

@ikke; we hebben in het verleden naar 4-paards trailers gekeken. Maar toen waren ze onbetaalbaar, zelfs als 2e hands. En, wat ik toch een beetje eng vind; onze auto mag 3,5t trekken, maar mag zelf niet meer (incl lading) wegen dan 2,8 t; je hebt dus dat de trailer een stuk zwaarder is dan de trekauto. Is dat wel geheel veilig?

@dephi; we zouden de vrachtwagen in het land nemen waar het het goedkoopst is :Y) In NL op naam van de stichting of in D op onze eigen naam.

Het nadeel van trekauto + trailer is natuurlijk, dat je door de weeks ook met een veel verbruikende auto rondrijdt, want anders koop je een kleinere zuinigere auto. En grote auto's zijn ook in onderhoudt erg duur ^) En nu moeten we zelfs met 3 auto's rijden omdat naast de 2 trailers ook nog een aanhangwagen meegesleept moet worden en het is elke keer maar de vraag of er ergens een 3e auto beschikbaar is... helaas zijn wij niet heel erg rijk bezaait met grote auto's in de groep.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:02

Riddershow schreef:
@ikke; we hebben in het verleden naar 4-paards trailers gekeken. Maar toen waren ze onbetaalbaar, zelfs als 2e hands. En, wat ik toch een beetje eng vind; onze auto mag 3,5t trekken, maar mag zelf niet meer (incl lading) wegen dan 2,8 t; je hebt dus dat de trailer een stuk zwaarder is dan de trekauto. Is dat wel geheel veilig?

@dephi; we zouden de vrachtwagen in het land nemen waar het het goedkoopst is :Y) In NL op naam van de stichting of in D op onze eigen naam.

Het nadeel van trekauto + trailer is natuurlijk, dat je door de weeks ook met een veel verbruikende auto rondrijdt, want anders koop je een kleinere zuinigere auto. En grote auto's zijn ook in onderhoudt erg duur ^) En nu moeten we zelfs met 3 auto's rijden omdat naast de 2 trailers ook nog een aanhangwagen meegesleept moet worden en het is elke keer maar de vraag of er ergens een 3e auto beschikbaar is... helaas zijn wij niet heel erg rijk bezaait met grote auto's in de groep.

Ik heb een auto die met 6 ton aan de haak heeft rondgereden, terwijl de wagen zelf maar 3000kg mag wegen en een eigen gewicht heeft van 1700kg. Veiligheid zit 'm in goed onderhouden materieel in handen van een kundige chauffeur, niet in gewichten........

Maar wellicht is het met deze laatste beschrijving wel zinvol om naar een vrachtwagen om te zien, met het oog op die aanhanger. Let er wel op dat de belastingtarieven voor vrachtwagens in NL inkl het geregistreerde aanhanger (of trekhaak)gewicht zijn! Dit geldt dus ook voor de toeslag voor zware wagen (boven 12 ton TMM).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:09

Euh riddershow:
ik heb nu al 4 jaar een vrachtwagen en ik ben echt niet veel geld eraan kwijt geweest. Ik heb toen zitten dubben tussen een auto en trailer en een vrachtwagen. Aangezien ik een auto van de zaak heb was dit echt de goedkoopste optie. Plus rij prive toch aardig wat kms die ik dan met een dure auto moet gaan doen.
Wegenbelasting 37 pmnd en 24.95 voor verzekering. Ik was aan de auto al meer kwijtgeweest.

Aantal zaken wist ik bij aankoop en ook laten checken. Voor de rest heb je aan de bak en binnenkant geen onderhoud gehad. Gelukkig is hij stevig en goed van binnen dus daar gaan werk aan. Alleen de buitenkant in de gaten houden een likje verf geven maar dat is het werk niet.

Hij gaat er nu uit omdat ik bijna niet meer rij en dus te veel stilstaat maar echt een fijne wagen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:11

Riddershow schreef:

Naam van een stichting zou ik even nakijken voor met een vrachtwagen zouden ze het misschien zakelijk kunnen zien en dan geen 90 dagen kaart meer is sneu geld.

Weet niet het met de regels in DE zit?.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:37

Prisca schreef:
Naam van een stichting zou ik even nakijken voor met een vrachtwagen zouden ze het misschien zakelijk kunnen zien en dan geen 90 dagen kaart meer is sneu geld.

Weet niet het met de regels in DE zit?.

Riddershow zal een C rijebewijs vrachtwagen nodig hebben, daar is een 90 dagen kaart niet aan de orde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:47

90-dagenkaarten hebben nooit bestaan en de 60-dagenkaart waar jij op doelt, bestaat ook niet meer. Zelfs de indertijd verplichte rittenadministratie waaruit blijkt dat je met kwarttarief maar 60 dagen gebruik maakt van de weg, is nergens meer terug te vinden op de site van de belastingdienst.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 13:41

De kosten die in die link beschreven zijn, is dat gewoon op jaar basis of "seizoens/kwartaal" -korting (dus dat 90 dagen gedoe, mocht dat nog bestaan)

@ikke; Is E achter C moeilijk? Mijn C moet ik dan zowiezo halen, maar daar kijk ik niet zo tegenop... maar kan me voorstellen dat de E toch best pittig is? (Heb geen E achter B, maar wel veel ervaring met aanhangwagen)

Dus zowel in D als in NL geen "korting" op wegenbelasting/verzekering? Hoe is het met internationaal rijden, zitten daar nog haken en ogen aan?

@ dephi; hoe moet ik het me voorstellen. Jij zegt 4 paarden is ca 8 t vrachtauto. Maar "mijn" 4 paardjes wegen zeker niet meer dan 2,5 t samen en dan kleine ton voor resterende gewichtjes als personen en zadel ed.... Weegt de vrachtwagen incl opbouw uit zichzelf meer dan de helft?

Zit er een verschil in kwaliteiten van de merken? En in hoeverre speelt leeftijd/kilometers een rol bij vrachtwagen in de onderhouds kosten?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:10

@riddershow
Hij valt onder de kampeerauto(camper) regeling. Als je zo'n auto op je naam zet krijg je automatisch een schrijven van de belastingdienst. Die vul je in en stuur je terug.

Toen ik ging informeren bij garages kwam de mitsubishi er goed uit. Je ziet ook nog met regelmatig die oude canters rijden. Motorisch heb ik ook geen problemen gehad en zelfs de laatste 2x bijna niets. Ook nog genoeg sloop onderdelen.
Verder heb je nog een ford en mercedes die nodige ruimte "over" hebben alhoewel de mercedes vaak van zichtzelf al zwaar is. Je ziet vaak de oudere diesels tja die zijn gewoon goed.

@riddershow
je paarden wegen het misschien niet maar als je auto het qua gewicht niet meer over heeft kan het alsnog niet.
Zie veeeel paarden vrachtwagen die nog maar 600 kilo kunnen laden en rijden er rustig mee met 2 paarden.
Ze zitten dan over de 3500 kilo.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:16

ikke schreef:
90-dagenkaarten hebben nooit bestaan en de 60-dagenkaart waar jij op doelt, bestaat ook niet meer. Zelfs de indertijd verplichte rittenadministratie waaruit blijkt dat je met kwarttarief maar 60 dagen gebruik maakt van de weg, is nergens meer terug te vinden op de site van de belastingdienst.

inmiddels hebben ze het eurofinet zie belastingdienst site) 6 euro pd dat je op de snelweg komt. dus op polderwegen heb je deze niet nodig
voor wagens boven de 7 ton. die kaarten zijn er idd niet meer.

wij hebben een daf 1700 turbo uit 88 10 mtr C rijbewijs deze is niet belastingvrij maar wij hebben een verzoek gedaan bij belastingdienst om 1 maandtarief per 3 maanden te betalen dit is goedgekeurd omdat de wagen hobbymatig word gebruikt.

verzekering kun je zo gek maken als je wil wij betalen 250 per jaar(voor de wagen)

onze wagen heeft een living en staat dus ook op kenteken half paardenwagen half camper.

kort gezegd, onze trailer staat eigenlijk meestal stil.
er zijn vele voordelen met een nette ingerichte vrachtwagen.
zeker op concours en op vakantie
kosten zijn niet verschrikkelijk hoog.
mijn auto met trailer en een paard verbruikt meer als VW met 2 paarden op zelfde afstand.

als je nu een nette belastingvrije wagen kunt vinden is het helemaal mooi natuurlijk!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:23

@prisca; Ik zoek echt een 4-paards vrachtwagen ;) 2 paards hebben we ook al naar gekeken, maar dan moet je nog steeds een trekauto+trailer voor de andere 2 hebben, of een kleine vrachtauto waar 2 op mogen (die al zeldzaam zijn) met voldoende vermogen om nog eens een 2 paards te trekken...

Zijn er voor de verzekering ook "camper"-kortingen?

Living vind ik onzin... wil mijn laadruimte voor paard en evt harnachement besparen ;) op evenementen slaap ik toch in een tent :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:42

Riddershow schreef:
De kosten die in die link beschreven zijn, is dat gewoon op jaar basis of "seizoens/kwartaal" -korting (dus dat 90 dagen gedoe, mocht dat nog bestaan)

@ikke; Is E achter C moeilijk? Mijn C moet ik dan zowiezo halen, maar daar kijk ik niet zo tegenop... maar kan me voorstellen dat de E toch best pittig is? (Heb geen E achter B, maar wel veel ervaring met aanhangwagen)

Dus zowel in D als in NL geen "korting" op wegenbelasting/verzekering? Hoe is het met internationaal rijden, zitten daar nog haken en ogen aan?

@ dephi; hoe moet ik het me voorstellen. Jij zegt 4 paarden is ca 8 t vrachtauto. Maar "mijn" 4 paardjes wegen zeker niet meer dan 2,5 t samen en dan kleine ton voor resterende gewichtjes als personen en zadel ed.... Weegt de vrachtwagen incl opbouw uit zichzelf meer dan de helft?

Zit er een verschil in kwaliteiten van de merken? En in hoeverre speelt leeftijd/kilometers een rol bij vrachtwagen in de onderhouds kosten?

Ik hanteer als vuistregel voor het benodige laadvermogen dat een paard en z'n mens, inkl alle zooi, ongeveer 1000kg weegt. Voor vier paarden heb je dan 4000kg laadvermogen nodig. Daarmee kom je in de praktijk altijd wel uit, tenzij je "idiote" dingen hebt als 1000ltr vers water of zo want dan gaat die vuistregel niet meer op, natuurlijk.

C-E is relatief simpel omdat je een combi hebt waarvan auto en aanhanger even breed zijn, rechthoekig en overzichtelijk, zonder rare randjes, bochtjes of andere nutteloze onzin. Waar de auto op lijkt te houden, daar houdt ie ook op. Dat rijdt een stuk simpeler en overzichtelijker. Ervaring kost het meeste tijd, met name omdat ik zelf maar met een 608 rondrijdt en dat is toch echt een paar maten kleiner dan 25 ton vrachtwagen-met-aanhanger :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:44

@Riddershow, in duitsland moet je verplicht een kleine living met bankje en kast hebben om een "hobby-matige" vrachtwagen op kenteken te krijgen voor "pferdetransport fur turnierzwecke" anders wordt het een veewagen en dan betaal je meteen 1500 per jaar aan de verekering en je mag in Duitsland niet op zondag de snelweg op. Met een "pferdetransporter" mag dat dus wel, wij betalen circa 400,-- per jaar verzekering, in NL was dat iets minder.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:48

ikke schreef:
Riddershow schreef:

Ik heb een auto die met 6 ton aan de haak heeft rondgereden, terwijl de wagen zelf maar 3000kg mag wegen en een eigen gewicht heeft van 1700kg. Veiligheid zit 'm in goed onderhouden materieel in handen van een kundige chauffeur, niet in gewichten........

Maar wellicht is het met deze laatste beschrijving wel zinvol om naar een vrachtwagen om te zien, met het oog op die aanhanger. Let er wel op dat de belastingtarieven voor vrachtwagens in NL inkl het geregistreerde aanhanger (of trekhaak)gewicht zijn! Dit geldt dus ook voor de toeslag voor zware wagen (boven 12 ton TMM).

tot je met auto en trailer over de kop gaat op de A1 tussen beuningen en Apeldoorn met 4 paarden achterin. Tja het wordt onderschat hoor. En nee niet iedereen is even kundig. En niet iedereen kan een E halen.
Ik zeg niet dat jij het niet als de beste kan, maar ik weet wel dat meerendeel denkt heel wat te kunnen maar tegen die tijd dat ze een simpel bochtje achteruit moet doen toch wel strand hoor.Mag ik vravgen welke auto uberhaupt 6 ton aan de trekhaak mag hebben? Met een e rijbewijs mag het, maar mag het van het kenteken van je auto ook? Ik reed Patrol, toch een flinke bak, maar daar hield het met 3,5 ton toch echt op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:19

Knert schreef:
ikke schreef:

tot je met auto en trailer over de kop gaat op de A1 tussen beuningen en Apeldoorn met 4 paarden achterin. Tja het wordt onderschat hoor. En nee niet iedereen is even kundig. En niet iedereen kan een E halen.
Ik zeg niet dat jij het niet als de beste kan, maar ik weet wel dat meerendeel denkt heel wat te kunnen maar tegen die tijd dat ze een simpel bochtje achteruit moet doen toch wel strand hoor.Mag ik vravgen welke auto uberhaupt 6 ton aan de trekhaak mag hebben? Met een e rijbewijs mag het, maar mag het van het kenteken van je auto ook? Ik reed Patrol, toch een flinke bak, maar daar hield het met 3,5 ton toch echt op.

Die 3500kg is puur gebaseerd op de grens die in NL geldt voor aanhangers met oploopremsystemen. Ga je boven 3500kg aanhanger, dan moet je een autonoom remsysteem hebben en die installatie zat op die defender dus. Stond ook netjes op het Zwisterse kenteken, inkl alle codes.

Ik ga niet bepalen welk kennisniveau iemand heeft. Ik geef alleen aan waar die kennis over dient te gaan. Vriend van me zegt niet zonder reden dat je eerst 100.000km ervaring moet hebben voordat je veilig een een Serie III kunt rijden.....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:53

ikke schreef:
Knert schreef:

Citaat:
Die 3500kg is puur gebaseerd op de grens die in NL geldt voor aanhangers met oploopremsystemen. Ga je boven 3500kg aanhanger, dan moet je een autonoom remsysteem hebben en die installatie zat op die defender dus. Stond ook netjes op het Zwisterse kenteken, inkl alle codes.

Ik ga niet bepalen welk kennisniveau iemand heeft. Ik geef alleen aan waar die kennis over dient te gaan. Vriend van me zegt niet zonder reden dat je eerst 100.000km ervaring moet hebben voordat je veilig een een Serie III kunt rijden.....
[/quote]
tja en dan staat er nog zoiets als max te trekken gewicht op je kenteken. En dan kan ik me geen auto bedenken die 6 ton mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:42

Knert schreef:
tja en dan staat er nog zoiets als max te trekken gewicht op je kenteken. En dan kan ik me geen auto bedenken die 6 ton mag trekken.

Wat te denken van al die B-E opleggers? Die opleggers zitten vaak in de rond de 6000 - 8000kg TMM.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:23

ikke schreef:
Knert schreef:

Wat te denken van al die B-E opleggers? Die opleggers zitten vaak in de rond de 6000 - 8000kg TMM.

aaah oke, dan is het plots helder. Maar dan noem ik het niet zomaar een auto, wat ik voorheen dacht dat je het over een gewone zware auto had.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 18:10

@dephi; had jij toevallig al gekeken hoeveel jullie kwijt zijn aan onderhoud en zo?