Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
In NL op naam van de stichting of in D op onze eigen naam.
En nu moeten we zelfs met 3 auto's rijden omdat naast de 2 trailers ook nog een aanhangwagen meegesleept moet worden en het is elke keer maar de vraag of er ergens een 3e auto beschikbaar is... helaas zijn wij niet heel erg rijk bezaait met grote auto's in de groep. Riddershow schreef:@ikke; we hebben in het verleden naar 4-paards trailers gekeken. Maar toen waren ze onbetaalbaar, zelfs als 2e hands. En, wat ik toch een beetje eng vind; onze auto mag 3,5t trekken, maar mag zelf niet meer (incl lading) wegen dan 2,8 t; je hebt dus dat de trailer een stuk zwaarder is dan de trekauto. Is dat wel geheel veilig?
@dephi; we zouden de vrachtwagen in het land nemen waar het het goedkoopst isIn NL op naam van de stichting of in D op onze eigen naam.
Het nadeel van trekauto + trailer is natuurlijk, dat je door de weeks ook met een veel verbruikende auto rondrijdt, want anders koop je een kleinere zuinigere auto. En grote auto's zijn ook in onderhoudt erg duurEn nu moeten we zelfs met 3 auto's rijden omdat naast de 2 trailers ook nog een aanhangwagen meegesleept moet worden en het is elke keer maar de vraag of er ergens een 3e auto beschikbaar is... helaas zijn wij niet heel erg rijk bezaait met grote auto's in de groep.
Riddershow schreef:@dephi; we zouden de vrachtwagen in het land nemen waar het het goedkoopst isIn NL op naam van de stichting of in D op onze eigen naam.
Prisca schreef:Naam van een stichting zou ik even nakijken voor met een vrachtwagen zouden ze het misschien zakelijk kunnen zien en dan geen 90 dagen kaart meer is sneu geld.
Weet niet het met de regels in DE zit?.
ikke schreef:90-dagenkaarten hebben nooit bestaan en de 60-dagenkaart waar jij op doelt, bestaat ook niet meer. Zelfs de indertijd verplichte rittenadministratie waaruit blijkt dat je met kwarttarief maar 60 dagen gebruik maakt van de weg, is nergens meer terug te vinden op de site van de belastingdienst.
2 paards hebben we ook al naar gekeken, maar dan moet je nog steeds een trekauto+trailer voor de andere 2 hebben, of een kleine vrachtauto waar 2 op mogen (die al zeldzaam zijn) met voldoende vermogen om nog eens een 2 paards te trekken...
op evenementen slaap ik toch in een tent
Riddershow schreef:De kosten die in die link beschreven zijn, is dat gewoon op jaar basis of "seizoens/kwartaal" -korting (dus dat 90 dagen gedoe, mocht dat nog bestaan)
@ikke; Is E achter C moeilijk? Mijn C moet ik dan zowiezo halen, maar daar kijk ik niet zo tegenop... maar kan me voorstellen dat de E toch best pittig is? (Heb geen E achter B, maar wel veel ervaring met aanhangwagen)
Dus zowel in D als in NL geen "korting" op wegenbelasting/verzekering? Hoe is het met internationaal rijden, zitten daar nog haken en ogen aan?
@ dephi; hoe moet ik het me voorstellen. Jij zegt 4 paarden is ca 8 t vrachtauto. Maar "mijn" 4 paardjes wegen zeker niet meer dan 2,5 t samen en dan kleine ton voor resterende gewichtjes als personen en zadel ed.... Weegt de vrachtwagen incl opbouw uit zichzelf meer dan de helft?
Zit er een verschil in kwaliteiten van de merken? En in hoeverre speelt leeftijd/kilometers een rol bij vrachtwagen in de onderhouds kosten?
ikke schreef:Riddershow schreef:@ikke; we hebben in het verleden naar 4-paards trailers gekeken. Maar toen waren ze onbetaalbaar, zelfs als 2e hands. En, wat ik toch een beetje eng vind; onze auto mag 3,5t trekken, maar mag zelf niet meer (incl lading) wegen dan 2,8 t; je hebt dus dat de trailer een stuk zwaarder is dan de trekauto. Is dat wel geheel veilig?
@dephi; we zouden de vrachtwagen in het land nemen waar het het goedkoopst isIn NL op naam van de stichting of in D op onze eigen naam.
Het nadeel van trekauto + trailer is natuurlijk, dat je door de weeks ook met een veel verbruikende auto rondrijdt, want anders koop je een kleinere zuinigere auto. En grote auto's zijn ook in onderhoudt erg duurEn nu moeten we zelfs met 3 auto's rijden omdat naast de 2 trailers ook nog een aanhangwagen meegesleept moet worden en het is elke keer maar de vraag of er ergens een 3e auto beschikbaar is... helaas zijn wij niet heel erg rijk bezaait met grote auto's in de groep.
Ik heb een auto die met 6 ton aan de haak heeft rondgereden, terwijl de wagen zelf maar 3000kg mag wegen en een eigen gewicht heeft van 1700kg. Veiligheid zit 'm in goed onderhouden materieel in handen van een kundige chauffeur, niet in gewichten........
Maar wellicht is het met deze laatste beschrijving wel zinvol om naar een vrachtwagen om te zien, met het oog op die aanhanger. Let er wel op dat de belastingtarieven voor vrachtwagens in NL inkl het geregistreerde aanhanger (of trekhaak)gewicht zijn! Dit geldt dus ook voor de toeslag voor zware wagen (boven 12 ton TMM).
Knert schreef:ikke schreef:Ik heb een auto die met 6 ton aan de haak heeft rondgereden, terwijl de wagen zelf maar 3000kg mag wegen en een eigen gewicht heeft van 1700kg. Veiligheid zit 'm in goed onderhouden materieel in handen van een kundige chauffeur, niet in gewichten........
Maar wellicht is het met deze laatste beschrijving wel zinvol om naar een vrachtwagen om te zien, met het oog op die aanhanger. Let er wel op dat de belastingtarieven voor vrachtwagens in NL inkl het geregistreerde aanhanger (of trekhaak)gewicht zijn! Dit geldt dus ook voor de toeslag voor zware wagen (boven 12 ton TMM).
tot je met auto en trailer over de kop gaat op de A1 tussen beuningen en Apeldoorn met 4 paarden achterin. Tja het wordt onderschat hoor. En nee niet iedereen is even kundig. En niet iedereen kan een E halen.
Ik zeg niet dat jij het niet als de beste kan, maar ik weet wel dat meerendeel denkt heel wat te kunnen maar tegen die tijd dat ze een simpel bochtje achteruit moet doen toch wel strand hoor.Mag ik vravgen welke auto uberhaupt 6 ton aan de trekhaak mag hebben? Met een e rijbewijs mag het, maar mag het van het kenteken van je auto ook? Ik reed Patrol, toch een flinke bak, maar daar hield het met 3,5 ton toch echt op.
ikke schreef:Knert schreef:
tot je met auto en trailer over de kop gaat op de A1 tussen beuningen en Apeldoorn met 4 paarden achterin. Tja het wordt onderschat hoor. En nee niet iedereen is even kundig. En niet iedereen kan een E halen.
Ik zeg niet dat jij het niet als de beste kan, maar ik weet wel dat meerendeel denkt heel wat te kunnen maar tegen die tijd dat ze een simpel bochtje achteruit moet doen toch wel strand hoor.Mag ik vravgen welke auto uberhaupt 6 ton aan de trekhaak mag hebben? Met een e rijbewijs mag het, maar mag het van het kenteken van je auto ook? Ik reed Patrol, toch een flinke bak, maar daar hield het met 3,5 ton toch echt op.
[/quote]Citaat:Die 3500kg is puur gebaseerd op de grens die in NL geldt voor aanhangers met oploopremsystemen. Ga je boven 3500kg aanhanger, dan moet je een autonoom remsysteem hebben en die installatie zat op die defender dus. Stond ook netjes op het Zwisterse kenteken, inkl alle codes.
Ik ga niet bepalen welk kennisniveau iemand heeft. Ik geef alleen aan waar die kennis over dient te gaan. Vriend van me zegt niet zonder reden dat je eerst 100.000km ervaring moet hebben voordat je veilig een een Serie III kunt rijden.....
ikke schreef:Knert schreef:tja en dan staat er nog zoiets als max te trekken gewicht op je kenteken. En dan kan ik me geen auto bedenken die 6 ton mag trekken.
Wat te denken van al die B-E opleggers? Die opleggers zitten vaak in de rond de 6000 - 8000kg TMM.