Ik wil graag even weten wat jullie hiervan vinden.
Vandaag kwam de zadelmaker langs. Twee weken geleden heeft hij mijn zadel opgemeten en meegenomen om te maken en opvullen. Hij zei destijds dat dit ons 120 euro zou kosten. Ik en mijn moeder zouden elk de helft betalen, dan was het te overzien en dus zijn we akkoord gegaan.
Vandaag bracht hij het zadel dus terug. Zadel ligt prima, mooi opgevuld. Alleen toen kwam de zadelmaker met de mededeling dat het 180 moest kosten ipv 120 en dat hij een misberekening had gemaakt. Ik had keurig de 120 bij me, maar ben niet zo rijk dat ik met standaard extra cash op zak loop.
Mag dit zomaar? Hij heeft tussentijds geen contact met mij opgenomen over een hoger bedrag en of ik dan nog steeds akkoord zou gaan. Een aantal mensen op stal zeggen dat ze de overige 60 euro niet zouden betalen omdat dat niet de afgesproken prijs is. Er staat niks zwart op wit. Bij niet betalen zou ik me schuldig voelen, maar aande andere kant was dit niet de afspraak, dan had hij tussentijds contact met mij op moeten nemen.
Je zadel laten maken voor 120 of 180 euro is voor ons een groot verschil..
Volgens mij is het dan gewoon 120, als hij gebeld heeft om te melden dat het 180 is én jij daar mee akkoord bent gegaan dan is het 180. Maar je had evengoed ook kunnen zeggen dat je 180 te veel vindt en dat het niet aangepast moet worden. Ik persoonlijk zou het niet bijbetalen. Moest het nu een tien euro oid. zijn tot daar toe. Maar 60 euro verschil is toch al heel wat.
Hij wist zelf nog dat hij 120 had gezegd? Dan zou ik het niet bijbetalen.
60 euro op deze bedragen is een flink verschil en ik vind dus dat hij daar best over had kunnen bellen om te overleggen of dat ook accoord was. Zou sowieso die 60 extra niet betalen, maar misschien kunnen jullie een middenweg zoeken?
Ook ik ga mee met leen. Hij had je moeten bellen, 60 euro is wel erg veel erbij ineens. Hij kan er niet zomaar vanuit gaan dat jij dat zomaar goed vindt, want je hebt al een andere prijs afgesproken!
Hier zelfde met Zadelmaker, erg vervelend want ik moest betalen, omdat ze nog ander zadel heeft die niet af is. Maar ik zou in jou situatie niet bestalen.
Atalja
Geplaatst: 02-09-12 23:32
Ik zou gewoon die 120 euro betalen en niet die 180 euro. Als het bedrag door het misrekenen verandert, moet hij je daar over informeren VOOR hij het zadel repareert.
Je hebt een overeenkomst van opdracht. Die bestaat eruit dat de zadelmaker het overeengekomen werk aan jouw zaden verricht en dat jij daar 120 euro voor betaalt. Als hij meent dat hij niet langer aan de overeenkomst gebonden kan blijven, dan zal daar toch een degelijke juridische grondslag voor moeten zijn. En 'ik had me misrekend' valt daar niet onder. Dus: niet bijbetalen.
00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.
Ik sluit me ook bij de rest aan... Ben door de garage al eens voor minder dan een tientje extra gebeld hoor! Ze horen nou eenmaal te bellen als ze meer kosten maken dan van te voren was afgesproken. Ik zou het dan ook niet betalen (als ik mn zadel al weer in handen had dan he )
Niet bijbetalen, afspraak is afspraak en hij had je inderdaad in moeten lichten voordat hij de aanpassing zou maken. Dan had je er nog voor kunnen kiezen niet akkoord te gaan. Mondelinge afspraak is net zo goed een afspraak.
Ik zou ook niks betalen. Afgesproken is afgesproken. Bovendien kan de zadelmaker je niks maken.
meggiemeg
Geplaatst: 04-09-12 16:50
Veel verschil,kan hij verklaren waar dat bedrag inzit en wat zegt hij als je vraagt waarom je niet bent gebeld daarover? Het is wel banketstaaf voor hem dat hij zich misrekend maar hij kan dat beter zien als leergeld voor een volgende keer, afspraak mondeling is ook een afspraak. Wat ik me echter afvraag waarom laat je je zadel opvullen door iemand die het mee neemt? De zadelmaker die al jaren bij ons komt doet het terplekke en hij verwacht dat het paard erbij is en het liefst heeft hij ook nog dat je even rijdt zodat hij kan beoordelen hoe het daarna ligt en wat het zadel doet tijdens het rijden. Voor het bedrag wat jij noemt kan ik meerdere zadels laten nakijken en opvullen bij onze man! Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jou zadelmaker de rug van het paard zo in zich op kan nemen dat hij dat na al die tijd nog weet en zeker als hij ondertussen nog meer paarden heeft gezien.
Het zadel wordt inderdaad meegenomen. Inmiddels 7 weken geleden zijn pony en ik gevallen en daarbij is pony over het zadel heen gerold. Toen hij het zadel terplekke uit elkaar haalde, ontdekte hij dat er 2 klinken van de boom af waren gesprongen (de boom was nog heel). De zadelmaker had alleen het bedrag voor opvullen gezegd (wat nog steeds vrij veel is) en blijkbaar moest het poortje voorin dus ook gerepareerd worden. Hij wist hiervan, maar had hierin geen rekening gehouden met de prijs. Hij heeft het probleem zelf gezien.
Hij meet het paard helemaal op en schrijft de maten op. 2 weken later komt hij terug en moet je met het zadel rijden en kijkt hij of het goed past. Als dat niet het geval is, ben je het weer 2 weken kwijt. Wij hadden eerst een andere zadelmaker, maar omdat deze toevallig op stal kwam voor anderen en we de dag ervoor erachter kwamen dat pony door de val een verrekt schouder had en er witte haartjes sinds de val op haar rug kwamen, wilde ik zo snel mogelijk een zadelcheck..
Maar het is wel knap waardeloos dat je een zadel zo lang kwijt bent..... Bij niet passen dan dus nog eens 2 weken, kan je gewoon bijna een maand niets doen... Kan je niet overstappen naar een ander?
Ik heb het zadel inmiddels terug en het ligt goed. Omdat pony een schouderblessure had/heeft, kon ik op het moment vrij weinig, ik mocht alleen stap/draf/galop zonder kleine wendingen of moeilijk oefeningen. Ik red mij prima zonder zadel, dus voor mij waren die 2 weken wel te overbruggen, want we konden toch vrij weinig. Een half uurtje max, vaak gaf ze al eerder aan dat ze er last van kreeg.
Je hebt wel gelijk, als het niet goed was ben je hem nog langer kwijt. Ik neem volgende keer zeker een ander, alleen al op deze geldkwestie. Het probleem was dat ik snel iemand wilde laten kijken naar het zadel, omdat ze dus een tamelijk grote blessure bleek te hebben en die witte haren niet voor neits er zaten. Deze zadelmaker was al bij verschillende mensen op stal geweest en die waren allen zeer over hem te spreken. Hij zou de volgende dag al komen, dus dat was erg fijn. Het zadel is goed gemaakt, alleen die extra geldprijs is toch een behoorlijke afknapper.
De zadelmaker heeft de afgesproken 120 euro gekregen bij overdracht van het zadel. De rest van het geld moest worden overgemaakt of worden overhandigd wanneer hij voor anderen op stal aanwezig zal zijn. Dan wil ik een gesprek met hem aanknopen, face to face