Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:29

Maar ja, dat contract hebben jullie wel zelf ondertekend en ben je dus mee accoord gegaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:30

Kan dat ook niet te maken hebben met het feit dat het op het terrein van de manege is en dat de eigenaar dus verantwoordelijk is voor alles wat er op zijn terrein gebeurd, ook als jij een ander op jouw paard laat rijden?

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:31

Jemig 325 euro en dan ook nog betalen als er iemand anders op jou paard rijd? Het moet niet gekker worden.....ben ik ff blij dat ik mn paarden gewoon thuis heb staan! Ga er bijna aan denken om ook maar een stal te gaan verhuren :o

laurabob
Berichten: 45
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:32

Jans schreef:
Kan dat ook niet te maken hebben met het feit dat het op het terrein van de manege is en dat de eigenaar dus verantwoordelijk is voor alles wat er op zijn terrein gebeurd, ook als jij een ander op jouw paard laat rijden?


ja maar is dat dan met die 5 euro op te lossen? Als er wat gebeurd?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:32

laurabob schreef:
Jans schreef:
Kan dat ook niet te maken hebben met het feit dat het op het terrein van de manege is en dat de eigenaar dus verantwoordelijk is voor alles wat er op zijn terrein gebeurd, ook als jij een ander op jouw paard laat rijden?


ja maar is dat dan met die 5 euro op te lossen? Als er wat gebeurd?


Kan ie mooi wel zijn verzekering mee betalen ;)

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:33

Moet wel zeggen, vind de 5 euro voor andere ruiter minder bezwaarlijk op een pension stal,
dan dat je bij sommigen niet je eigen instructie mag nemen.
Dat vind ik namelijk pas echt waardeloos.

laurabob
Berichten: 45
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:34

Sjolvir schreef:
Moet wel zeggen, vind de 5 euro voor andere ruiter minder bezwaarlijk op een pension stal,
dan dat je bij sommigen niet je eigen instructie mag nemen.
Dat vind ik namelijk pas echt waardeloos.


Dat mag idd ook niet hahahahaah

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:37

Er zijn enkele maneges die dit doen.

Als alle pensionklanten de lesklanten gaan uitnodigen om op hun paard te gaan rijden, loopt de manege teveel inkomsten mis.
En op deze manier houden ze het voor een deel tegen, en verdienen ze er ook nog wat aan.

Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:37

Als ik iemand op MIJN paard wil rijden hoeven hun daar naar mijn mening niet nog meer voor te vangen... Betaal al meer dan genoeg voor de stal, vind het persoonlijk maar een rare bedoeling.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:51

Ik kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben maar ik begrijp het wel. Het is een manegebedrijf wat paarden verhuurt om hun boterham mee te verdienen. Daarnaast hebben ze pensionpaarden. Als er nou 30 pensionpaarden zijn en ieder pensionpaard heeft 2 bijrijders welke 2x rijden in de week, dat betekend 60 mensen die 2x rijden (dus 120 keer) op pensionpaarden welke anders manegepaarden hadden gehuurd. Wat is een uurtje rijden op de manege tegenwoordig? EUR 15, dus dat 120 keer en de manege loopt € 1800 mis elke week!!! Het is anders als het alleen een pensionstal betreft welke alleen geld verdiend aan het verzorgen en stallen van pensionpaarden.....

Anoniem

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:25

Ook dat klopt al Heukeltje!
Dat zie ik bij m'n zus ook gebeuren...
Die lest op een manege/pensionstal. En deed dat eerst op een manege paard, maar ze heeft daar nu een bijrijdpaard waar ze nu mee deelneemt aan de les.
Scheelt weer in de buurt van een manege paard, en dat scheelt natuurlijk weer in de opbrengsten voor de manege eigenaar.

Op 1 ruiter zal het verschil ook niet gemaakt worden.
En als iemand even z'n nichtje een paar minuutjes op het paard wil tillen, lijkt het me niet echt een groot probleem.

Maar als er tientallen mensen stoppen met manegepaarden omdat ze via de pensionpaarden op een "eigen paard" kunnen rijden in de hal van de manege eigenaar, dan vind ik een vergoeding van de bakhuur helemaal niet vreemd.


Die manege eigenaar heeft immers een bakhuur contract met de eigenaar van het paard, niet met andere mensen. Dus als die andere mensen van ZIJN bak gebruik willen maken (ongeacht met wiens paard), dan is het toch best logisch dat hij daar wat voor betaald wil krijgen?
Het valt niet onder het gebruik van de eigenaar, want die zit er immers op dat moment helemaal niet op...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23466
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:44

Ik heb een tijdje een pensionpaard bijgereden op een manege.
Eigenaar had voor de pensionprijs 2 groepslessen per week waar ze nog nooit gebruik van had gemaakt maar toen ik op haar pony in de groepsles ging meerijden moest ik wel betalen.
Vrijrijden mocht wel kosteloos.

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:50

Hmm hier heb ik ook nog nooit iets van mee gekregen. Bij ons is het alleen zo dat als iemand anders privéles geeft, deze instructeur 5 euro afstaat aan de eigenaar van de manege. Maar om iemand te laten rijden op jouw paard...

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:51

Melisding schreef:
Hmm hier heb ik ook nog nooit iets van mee gekregen. Bij ons is het alleen zo dat als iemand anders privéles geeft, deze instructeur 5 euro afstaat aan de eigenaar van de manege. Maar om iemand te laten rijden op jouw paard...


Hier ook, maar de pensionklant betaald dat.

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:59

Chaos schreef:
Melisding schreef:
Hmm hier heb ik ook nog nooit iets van mee gekregen. Bij ons is het alleen zo dat als iemand anders privéles geeft, deze instructeur 5 euro afstaat aan de eigenaar van de manege. Maar om iemand te laten rijden op jouw paard...


Hier ook, maar de pensionklant betaald dat.


Ja de les wordt dan gewoon 5 euro duurder :P

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:09

Dat wordt wat als je paard te koop staat, en er komen verschillende mensen proefrijden....

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:40

Heukeltje schreef:
Ik kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben maar ik begrijp het wel. Het is een manegebedrijf wat paarden verhuurt om hun boterham mee te verdienen. Daarnaast hebben ze pensionpaarden. Als er nou 30 pensionpaarden zijn en ieder pensionpaard heeft 2 bijrijders welke 2x rijden in de week, dat betekend 60 mensen die 2x rijden (dus 120 keer) op pensionpaarden welke anders manegepaarden hadden gehuurd. Wat is een uurtje rijden op de manege tegenwoordig? EUR 15, dus dat 120 keer en de manege loopt € 1800 mis elke week!!! Het is anders als het alleen een pensionstal betreft welke alleen geld verdiend aan het verzorgen en stallen van pensionpaarden.....


Precies. Manegeklanten vinden het vaak natuurlijk leuk om een pensionpaard bij te rijden en de inkomsten voor de manege staan stil, maar de uitgaven blijven gelijk.
Voor mensen die een paard komen bekijken/testen e.d. zal dit niet gelden.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:00

Gaat niet helemaal op, want ik reed zelf destijds 1x per week manegeles. Toen ik een verzorgpaard kreeg, bleef ik die les rijden, maar kwam daarnaast extra rijden, extra dagen én dus extra inkomsten voor de kantine.
Dat je als bijrijder niet tegen gereduceerd tarief aan de les mag deelnemen vind ik in diezin wel logisch, dat zijn idd gederfde inkomsten als elk pensionpaard een manegeruiter van een manegepaard wegtrekt.
Maar betalen omdat een bijrijder gewoon komt rijden, vind ik zelf niet acceptabel en daar zou ik dan ook geen bijrijder willen zijn of mijn paard willen stallen.

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:25

De stalling waar mijn pony staat, hetzelfde. Als je een bijrijder wilt voor je paard/pony, en die persoon is een manege ruiter, dan moet je staldeling doen. Manege ruiters mogen zonder staldeling of zonder les niet op pensionpaarden. Hebben ze aparte prijzen voor en die komen hoger uit dan dat je stalling alleen doet. Voor ouders, zussen/broers geldt deze regeling niet.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:36

VSW-->TAO

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:46

Volgens mij is het bij ons ook zo dat bijrijders ook 1 les per week met manegepaard moeten rijden, tenzij het om familie van de eigenaar van het paard gaat (bijvoorbeeld een nichtje mag zonder die les gewoon bijrijden).
Ik vind het eigenlijk niet zo gek, vanwege dezelfde berekening die Heukeltje hier al maakt. Er zijn ook stallen die geen bijrijders accepteren, omdat zij zo de controle willen houden over wie er op het erf komt. Kun je ook een boel van vinden, maar de eigenaar van de stallen bepaalt natuurlijk en degene die de stal huurt is vrij om daarover in onderhandeling te gaan of weg te aan als het niet zint..

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:54

Bij ons op de manege moet je lid zijn van de rijvereniging anders mag je niet eens met je eigen paard of paard van een ander in de bak rijden. Ook de mensen die al een stal huren op de manege moeten dat. Dit lid worden kost 28,50 per maand en je hebt recht op 1 keer per week een dressuurles en 1 keer per week een springles.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:58

@ Dreamybol: juist als je mensen laat betalen, kun je ze vervolgens moeilijk de toegang ontzeggen op je erf.
En ik ken gezinnen die met 7 of meer leden voor 1 paard kwamen.
Wat is er dan mis met ik in mijn eentje met 1 bijrijder? Als mijn stalbaas een probleem heeft met mijn bijrijder, dan is het nog altijd zijn erf en zijn goed recht om haar de toegang te ontzeggen. Als ze betaalt om op het erf te mogen, is het veel lastiger weigeren, want ze betaalt toch, wat is dan het probleem?

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:01

ik vind het niet meer dan normaal dat er geld voor gevraagd wordt. Anders creeer je een "manege" in een manege. ook en zeker als het een grotere stal is, raak je als stalhouder ook een beetje het overzicht kwijt van wie er nu welke pony komt rijden. Ze zijn tenslotte ook verantwoordelijk voor je pony. stel dat een vreemde je pony meeneemt. Waarom zou je uberhaupt zoveel mensen op jepony willen laten rijden?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:18

Marije_jiplover schreef:
@ Dreamybol: juist als je mensen laat betalen, kun je ze vervolgens moeilijk de toegang ontzeggen op je erf.


Ik mis je punt, denk ik? De bijrijder betaalt doorgaans aan de eigenaar van het paard (als die al betaalt), dus in zoverre kan de stalhouder jou als bijrijder dus prima weigeren of dus eisen dat deze ook iets betaalt..