Paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xWildrose

Berichten: 827
Geregistreerd: 30-10-09

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:28

Sorry als het verkeerd staat, wist niet precies waar ik het moest plaatsen

Nou het is allemaal een heen ingewikkeld verhaal, maar zal even de makkelijke en korte versie geven voor de duidelijkheid. Niet dat ik gelijk opmerkingen er over krijg van waarom, ik kan er dus niets aan doen. Ik heb heel vaak gezegd dat hij dat moest regelen, echter is mijn opa niet iemand die naar andere luistert en nogal erg eigenwijs is en geen besef heeft wat in feite paarden houden is... Wat ze allemaal moeten hebben etc.

Nou mijn opa heeft al zijn hele leven lang shetlanders. Ooit had hij er heel veel, maar nu vier. Ze stonden gewoon altijd op een wei met schuilstalletje en eigenlijk werd er niets mee gedaan. Heel af en toe keer geborsteld, eens een x een hoefsmid, iedere dag heel even geaaid en kregen ze weer wat lekker en klaar. Ze waren dan ook moddervet. Er zat ook een veulentje bij, heel leuk diertje. Afgelopen oktober zijn we verhuisd en is ons eigen paard aan huis gekomen. Mijn opa had ruzie met de vrouw van de wei dus ze moesten weg. Uiteindelijk zijn ze dus naar ons toegekomen. Direct heb ik hem gezegd dat ze een wormenkuur moesten, hoefsmid moest komen en ze heeeeel veel moesten afvallen. Nja dat kreeg dus naar heel veel zeuren voor elkaar. Nou ik ging ze dus poetsen, aandacht geven. Het veulentje en de moeder waren heeeeeel bang, echter is dat gelukkig helemaal goed gekomen. Ik heb constant tegne mijn opa gezegd dat hij wel ene paspoort moet aanvragen voor het veulen,Emma. Zoals altijd was mijn opa gewoon weer 'laks'. Hij deed helemaal niets, dus mijn moeder zei er wat van. Hij betaalde niets en wij konden dat financieel er gewoon niet bij hebben. Nu is de bom gebarsten, mijn opa en mn moeder hebben ruzie en hij haalt alles op. Ik ben daar best wel verdrietig over, ik heb met Emma het veulen echt een band gekregen. Nu willen mijn zus en ik dus het veulen samen gaan overkopen(waarschijnlijk krijgen we em toch niet dus dan komen we der wel over..... ) en dus samen bekostigen. Nu dus het probleem. Naar al mijn zeuren heeft mijn opa haar nog steeds niet gechipt en heeft ze dus geen paspoort. Nu is ze van 1 september 2012 en dus ouder dan 6 maanden...

Nu dus mijn vraag, kan ik nog een paspoort etc voor haar regelen nu? En hoe en waar precies..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik zit er heel erg mee en vind het vreselijk dat het er weer zo aan toe moet gaan. Maar ik wil Emma gewoon een leuke toekomst geven, want het is een geweldig dier. Ik wil niet weten waar ze anders terechtkomt....

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:30

Waarom bel je niet gewoon de dierenarts? Die kan chippen en een formulier invullen wat je bij een paspoortverstrekkend stamboek/knhs kan laten inschrijven.

xWildrose

Berichten: 827
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:34

Ja sorry ik heb geen idee hoe dat allemaal precies werkt, maar mij werd verteld dat het maar tot 6 maanden kan? Maar nu kan dit wel dus gewoon nog? Sorry heb hier totaal geen ervaring in etc. ;$

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:35

Er kunnen wel extra kosten aan zitten. Dat weet ik niet. Maar de dierenarts zal je dit ongetwijfeld kunnen vertellen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:13

Je kan het beestje nog steeds chippen en een paspoort aanvragen (paspoort kan je bij PVV, shet stamboek etc aanvragen) als het veulen zonder ggk vader gefokt is zou ik kijken waar het paspoort het goedkoopste is.
Die 6 maanden is over het algemeen voor paarden waarvan de afstamming bekend is en op het papier moet komen te staan, en dan geld dat je na 6 maanden een flink bedrag meer betaald om er een papier bij te krijgen (dus om de afstamming op het papier te krijgen).

Malouke
Berichten: 319
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:19

Toen ik mijn kleintje kocht was ze drie jaar en ook niet gechipt e.d.
Er zaten geen extra kosten bij...

Gewoon dierenarts bellen, laten chippen, formulier van de dierenarts naar het stamboek sturen en klaar!!!

Jet

Berichten: 12043
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:50

Het is nu alleen zo, als een paard/pony dat ouder is dan 6 maanden laat chippen en er een paspoort bij aanvraagt, het niet meer voor consumptie geslacht mag worden. Dit wordt dan in het paspoort vermeld. Maar je kan het nog wel steeds aanvragen hoor. DA laten chippen, die de formulieren laten invullen en opsturen naar bv. PVE, shetlanderstamboek of de KNHS. Je kan op hun sites vast wel vinden wat de kosten zijn als je geen lid van hun organisatie bent.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:57

Mijn vorige pony heb ik gekregen zonder chip en paspoort. Hij was destijds twee jaar. Het moet ook kunnen, want officieel moet een paard bij vervoeren gechipt zijn, zou raar zijn als je een paard helemaal niet zou mogen vervoeren.

Gewoon even de dierenarts bellen, chippen zal rond de 25 euro kosten en aan het aanvragen van het paspoort zitten ook nog wat kosten verbonden, deze hoogte verschilt bij het stamboek waar je bij in schrijft. Als je niet zo zit om dat ene tientje dan kun je waarschijnlijk ter plaatse wel een formulier invullen met de gegevens en kan de dierenarts hem voor je laten verzenden, kon bij mij in ieder geval wel.