Een eigen paard of toch leasen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty91

Een eigen paard of toch leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:11

Ikzelf, mijn moeder en mijn zusje houden alledrie erg van paarden, alledrie lessen we, ik heb al een aantal verzorgpaarden gehad.. Nu denken we eraan om een eigen paard te kopen of te leasen. Wat zijn jullie ervaringen/meningen? :)

Vjestagirl

Re: Een eigen paard of toch leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:12

Ik ben fan van kopen, als je daar het geld voor hebt. Het grote voordeel is dat je alles zelf kunt beslissen, je bent 0,0 afhankelijk van n ander.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:13

Patty91 schreef:
Ikzelf, mijn moeder en mijn zusje houden alledrie erg van paarden, alledrie lessen we, ik heb al een aantal verzorgpaarden gehad.. Nu denken we eraan om een eigen paard te kopen of te leasen. Wat zijn jullie ervaringen/meningen? :)

Ik zou er zelf nooit voor kiezen om een paard te leasen, dus ik zeg: kopen. Maar iedereen heeft eigen eisen dus wat zijn jullie eisen? Wat willen jullie voor een paard?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:15

kopen, niet afhankelijk van een ander, eigen regels, en je weet alles wat er gedaan wordt met het paard,
leasen is zoveel voordeel, dat je niet of nauwlijks de extra kostes hebt. o.a dierenarts etc.

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:19

Ja onze eisen...

- niet te oud
- het liefst een grote pony, niet een hele slanke, betrouwbaar en ook lief voor kinderen, mijn zusje moet er namelijk ook op kunnen, een haflinger x tinker zagen we laatst en daar waren we echt verliefd op.. Een beetje de forse pony's vinden we wel leuk, echt een knuffelpony/paard
- verkeersmak, hoeft niet hoog te lopen

Verder willen we de dagen verdelen.. Maar je hebt natuurlijk de mogelijkheid om te leasen of te kopen, een eerste eigen paard is natuurlijk erg spannend...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:04

Persoonlijk zou ik ook voor koop gaan. Maar wil je 1 advies geven en koop zeker niet te snel. Je bent met z'n drieën dus waarschijnlijk lastig om er een te vinden waar jullie alle drie gek op zijn maar wacht wel tot jullie echt eentje vinden die voor jullie allemaal wat is anders heb je kans dat toch iemand afhaakt en dat is ook zonde.
Dus op je gemak opzoek gaan en eventueel wat proberen en laat je niet gek maken.

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:30

Tigra, bedankt voor je goede advies!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:54

Ik sluit me helemaal aan bij Tigra.

Wat je ook zou kunnen doen is eerst gezamenlijk een geschikt paard leasen.
Dan krijg je wat ervaring met het gezamenlijk zoeken naar een paard en het delen van de verzorging.
Waarschijnlijk helpt dit je ook bij het opstellen of misschien zelf bijstellen van je wensenlijstje.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:24

Ik zou voor kopen gaan, je bent niet meer afhankelijk van andere en kunt doen wat je wilt, anders komen er altijd wel problemen.
Idd misschien eer leasen, zodat je meer ervaring krijgt, en weet hoe alles ong. gaat, maar daarna zou ik toch een paard kopen ipv steeds te leasen (:

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:39

Ik zou inderdaad ook voor kopen gaan. En inderdaad, neem rustig de tijd om een paard/pony te vinden die bij jullie alle 3 past. Het is ook verstandig om bijvoorbeeld je lesgever mee te nemen wanneer jullie gaan kijken omdat hij/zij waarschijnlijk ook wel goed kan inschatten of de pony goed bij jullie past :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:45

ik zou ook voor kopen gaan. als je het paard dan op een stalling zet waar meer paardenmensen om je heen zijn kan je hun altijd dingen vragen waar je niet uit komt.
ik denk dat het heel moeilijk is om een lease paard te vinden waar jullie alle 3 op mogen rijden. persoonlijk zou ik dat namelijk niet willen dat er veel verschillende mensen op mijn paard rijden. met een eigen paard kunnen jullie dat zelf uitzoeken wat je er mee doet. en ook hoe je het doet. met een lease paard moet je je aanpassen aan het paard maar ook aan de eigenaar. hoe die wil dat jullie met het paard om gaan.

Jess_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:47

Ik zou voor kopen gaan, is uiteindelijk ook meestal goedkoper. Verder heb je dan ook niets met een ander te maken en je hebt een sterkere band met het dier omdat het je eigendom is.

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:27

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Als het lease wordt, is het van een manegepaard dan mag je wel het paard als eigen beschouwen. Mijn zusje is 10 jaar, dus als we gaan kopen zullen we inderdaad niet zo snel een gepast paardje vinden. Mijn zusje moet er namelijk op kunnen rijden met haar lengte maar ook mijn moeder en ik van 1.73 cm. Daarom vinden wij ook een forse pony erg leuk!

BTW, volg bokt pas net, maar zie echt dat de mensen hier wijze meningen en ideeen hebben! :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-08-12 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:43

persoonlijk ben ikzelf altijd voor kopen MAAR gezien het een eerste paard is, kan eerst leasen/huren met mogelijkheid tot kopen misschien interessanter.
Bij ons in de buurt betekent een paard leasen eigenlijk ook zo goed als een eigen paard, je hebt alleen de aanschafprijs niet, maar wel de stalling, onderhoud en regulier DA kosten (vaccinatie, ontworming, tanden). Alleen ingeval van blessures ed, moet de eigenaar verwittigd worden ivm behandelingen en kan er overeengekomen worden of de kosten gedeeld worden...

koop nooit hals over kop, vraag mensen uit je buurt mee te gaan kijken en hun mening te geving. Stel goed voorop wat je juist wil en wijk daar niet te snel vanaf. Aan de andere kant is mijn ervaring, of je valt voor een paard of niet losstaand van de goed of slechte eigenschappen...

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:49

Ik zeg ook kopen. Veel leuker om een dier te hebben dat van jou is.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:13

Ik zeg ook kopen :j
Ik wilde zelf ook altijd leasen, en niet zo heel lang geleden heb ik dat dus gedaan.. Helaas niet heel erg lang.
Was weg van het paard, hij was echt geweldig. Het was ook de bedoeling om hem uiteindelijk te kopen.
Maar helaas, eigenaresse hield zich niet aan de afspraken, veel gezeur geweest, en toen kon ik simpel gezegd 'oprotten'.
Weg was mijn geld voor derest van die maand.. En weg was de band die ik had opgebouwd met hem.
Toen dacht ik bij mezelf, dit wil ik niet meer :n

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:16

Dahlia schreef:
Ik wilde zelf ook altijd leasen, en niet zo heel lang geleden heb ik dat dus gedaan.. Helaas niet heel erg lang.
Was weg van het paard, hij was echt geweldig. Het was ook de bedoeling om hem uiteindelijk te kopen.
Maar helaas, eigenaresse hield zich niet aan de afspraken, veel gezeur geweest, en toen kon ik simpel gezegd 'oprotten'.
Weg was mijn geld voor derest van die maand.. En weg was de band die ik had opgebouwd met hem.

Oh echt, wat sneu :(:) dat hoor ik dus inderdaad wel vaak ja. Ga je nu voor een eigen paardje?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:18

als je nog niet eerder een eigen paard hebt gehad, zou ik eerst gaan leasen; dan kan je een beetje proeven hoe het bevalt en kan je altijd later nog kijken voor een eigen paard. Dan weet je ook beter wat bij je past en wat jullie met z'n drieen willen..

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:06

Patty91 schreef:
Dahlia schreef:

Oh echt, wat sneu :(:) dat hoor ik dus inderdaad wel vaak ja. Ga je nu voor een eigen paardje?

Ja echt heel jammer!

Ja overmorgen gaan we hem halen! :D Heel spannend!!

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:28

Dahlia schreef:
Ja overmorgen gaan we hem halen! :D Heel spannend!!

Wat leuk, heel veel plezier! :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:35

Als je gaat voor kopen denk dan ook aan laten keuren door je EIGEN! dierenarts. Aangezien je nu nog geen eigen paard hebt : Laat hem keuren door de dierenarts die je ook zou bellen mocht er iets zijn met je nieuwe paardje. Laat ook bloed afnemen! Hier moet je vaak extra om vragen, Stel een goed koopcontract op waarin staat beschreven met welk doel je het paard koopt en waaraan hij moet voldoen(bijv, braaf bij beginners/verkeersmak enz,) Zoek hier maar op bokt naar verhalen waarbij een paard na de koop wat mankeerde ,daar staan vaak goede tips bij in de reacties die gegeven zijn in die topics.
Of je gelijk zou moeten kopen of juist leasen kan ik niet echt antwoord op geven. Wat is er bij jullie in de buurt te lease en wat voor regels gelden daar?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:36

Ik zou gaan voor een eigen. Je betaalt misschien iets meer, maar dan ben je er wel zeker van dat je hem blijft houden. Zo'n eigenaar kan altijd zeggen dat hij geen leaser meer hoeft, en als je een band met een paardje hebt zou dat natuurlijk heel jammer zijn.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:37

sanne1221 schreef:
als je nog niet eerder een eigen paard hebt gehad, zou ik eerst gaan leasen; dan kan je een beetje proeven hoe het bevalt en kan je altijd later nog kijken voor een eigen paard. Dan weet je ook beter wat bij je past en wat jullie met z'n drieen willen..

Ze heeft verzorgpony's gehad, dat komt neer op hetzelfde neem ik aan?
Als je dat goed is bevallen zou ik zeker een eigen nemen.

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 08:24

hesterve schreef:
Als je gaat voor kopen denk dan ook aan laten keuren door je EIGEN! dierenarts. Aangezien je nu nog geen eigen paard hebt : Laat hem keuren door de dierenarts die je ook zou bellen mocht er iets zijn met je nieuwe paardje. Laat ook bloed afnemen! Hier moet je vaak extra om vragen, Stel een goed koopcontract op waarin staat beschreven met welk doel je het paard koopt en waaraan hij moet voldoen(bijv, braaf bij beginners/verkeersmak enz,) Zoek hier maar op bokt naar verhalen waarbij een paard na de koop wat mankeerde ,daar staan vaak goede tips bij in de reacties die gegeven zijn in die topics.
Of je gelijk zou moeten kopen of juist leasen kan ik niet echt antwoord op geven. Wat is er bij jullie in de buurt te lease en wat voor regels gelden daar?

Hi Dess,

Bedankt voor je bericht. Ik zou denk ik gaan voor een dierenarts die vrijwel iedereen gebruikt op de manege/pensionstal aangezien ik daar sowieso nog geen ervaringen mee heb. Dat koopcontract is inderdaad erg slim, bedankt! Het is inderdaad erg lastig om te weten of je degenen waarvan je een paard koopt kunt vertrouwen..
Wat betreft leasen bij ons in de buurt is op een andere manege dan waar we een paard zouden stallen.
Leasen op manege:
- geen binnenbak
- Leasekosten + hoefsmid + inentingen
- 7 dagen per week
- verder mag je alles met het paard doen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:29

Wat leuk dat je iets gevonden hebt! :) Heb je hem nu geleast of gekocht? Wat is het voor een paardje?

Nee, ben niet nieuwsgierig hoor. :P