Paardemeisjes bij de shet, wie verantwoordelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Byffie

Paardemeisjes bij de shet, wie verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:13

Hallo! Ik kom niet vaak op dit forum, want we hebben zelf geen paarden.
Toch heb ik een vraag!
We hebben weiland om ons huis waarin de paarden van m'n schoonzus grazen. Het gaat om een paard en een shetje. Hier op de buurt wonen een paar meiden (7 en 9 jaar) die het shetje heel leuk vinden :D
Ze willen hem graag borstelen, vertroetelen, rijden en mee te wandelen.

Schoonzus en ik hebben aangegeven dat tijdens het rijden er een volwassene aanwezig moet zijn. En voor zover ik weet gebeurt dit ook. Maar ik merk (weiland ligt rondom onze woning) dat de meiden er gewoon de hele middag zijn en ook met het shetje gaan wandelen (zonder volwassene).
Zelf kan ik geen oogje in het zeil houden, want ik heb een kleine baby, een peuter en ben net begonnen met werken.

Nu vroeg mijn man gister of wij verantwoordelijk zijn als er wat gebeurt met de meisjes / paarden. (Volgens mij niet??) Maar wie dan wel? De ouders of mijn schoonzus. Weten jullie hoe het zit?
En hoe zouden jullie daar mee omgaan?

Misschien ben ik ook wel wat te bezorgd hoor...

Groet een (over?) bezorgde buur.

Rumpleteaser

Re: Paardemeisjes bij de shet, wie verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:16

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:21

Ja, jullie zijn verantwoordelijk. Als je paard iets doet, en zelfs als zij iets doms doen, of iets wat je verboden hebt dan zijn jullie verantwoordelijk...

Met jullie bedoel ik: de eigenaar van het paard.

Byffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:23

Bedankt voor je antwoordt hahaha. Ik had niet in de gaten dat dit een veelgestelde vraag was :o .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:35

Het is zelfs zo dat wanneer er meisjes zonder toestemming bij jullie in de wei kruipen en op de pony klimmen, jullie aansprakelijk gesteld kunnen worden bij een ongeluk.
Je moet als eigenaar het terrein zo afgezet hebben dat er niemand bij de dieren kan komen :x

Byffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 16:31

@Urielle tjah iedereen kan over een hek klimmen of onder een het schokdraad door kruipen.
Dus dat laatste is onmogelijk uit te voeren. Maar goed ik zal mijn schoonzusje aangeven wat ik heb ontdekt. Ze zal zelf moeten beslissen wat ze wel en niet wil.

Ennne succes met de laatste loodjes ;)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:35

raar..
dat is dan toch gewoon inbreking?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:52

Dank je Byffie!
Ik weet dat toen ik net op Bokt was, een andere Bokker erover sprak en die heeft het hele perceel dus met gaas afgezet aan de onderzijde. Niet voor de paarden maar om mensen uit het land te weren. Beetje belachelijk dat zoiets nodig is, maar goed. Ik ga eens kijken of ik dat nog terug kan vinden met de zoekfunctie......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:00

Helaas, de betreffende Bokker is gastxxxx geworden en ik kan de berichten niet meer inkijken.

Byffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 09:29

Heb er vannacht overna gedacht. Het is toch niet best dat je erf met gaas moet omheinen om zo mensen buiten te houden!

Begrijp me trouwens niet verkeerd de paardemeisjes zijn heel lief met het shetje. En ik ben niet de boze buurvrouw, ze krijgen van mij bijv. drinken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:33

en een bordje plaatsen met verboden toegang voor onbevoegden

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:42

Byffie schreef:
Heb er vannacht overna gedacht. Het is toch niet best dat je erf met gaas moet omheinen om zo mensen buiten te houden!

Begrijp me trouwens niet verkeerd de paardemeisjes zijn heel lief met het shetje. En ik ben niet de boze buurvrouw, ze krijgen van mij bijv. drinken.

Nee, dat is het ook niet inderdaad. De 'pest' is dat ALS er iets gebeurt, de eigenaar aansprakelijk is.
En dat kan een zere teen zijn omdat ponylief erop is gaan staan. Maar het kan ook dat ponylief aan ze ontsnapt, de weg oprent, etcetc.
Het 'risico' moet ieder voor zich inschatten :j Je hebt dat namelijk als eigenaar altijd. Ook als je een verzorger hebt.

Een bordje plaatsen helpt daar niet zoveel bij. En trouwens; de meisjes zijn niet 'verboden', toch?

Je vraag is denk ik wel beantwoord, zie ook mijn eerder geplaatste link naar de FAQ.
Misschien is een gesprekje met de meiden aangaan wel het beste.
Dat ze natuurlijk mogen komen, maar alleen als je erbij bent. Zoals jullie hebben afgesproken.
Ik wou dat ik vroeger zo'n buurvrouw had! :D

Byffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 09:49

Rumpleteaser, hahaha

Ja mijn vraag is echt wel beantwoord. Je mag wel een slotje op deze topic doen als je wilt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:50

Dat gaat niet, dan kan alleen een mod doen ;)
En die doen dat vaak alleen maar bij reltopics.

Byffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 10:18

}:) waha ik zie het al voor me een 'girls fight' tussen 'penny' meisjes

(ben even wat melig en kan het op niemand botvieren!)

:wave:
Laatst bijgewerkt door Byffie op 16-08-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:28

Rumpleteaser schreef:
Nee, dat is het ook niet inderdaad. De 'pest' is dat ALS er iets gebeurt, de eigenaar aansprakelijk is.
En dat kan een zere teen zijn omdat ponylief erop is gaan staan. Maar het kan ook dat ponylief aan ze ontsnapt, de weg oprent, etcetc.
Het 'risico' moet ieder voor zich inschatten :j Je hebt dat namelijk als eigenaar altijd. Ook als je een verzorger hebt.

Yep, en meestal zijn die kinders het probleem niet zo, maar juist de ouders. Die vinden het prima zolang alles goed en leuk gaat, maar als een pony op een kindervoetje is gaan staan ben je ineens de kwaaie pier met valse rotpony's. Dus ik zou ook even heel duidelijk naar de ouders zijn dat de meiden van harte welkom zijn bij je, maar dat het levende beesten zijn met een eigen willetje.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:39

Leg de ouders uit dat ze er alleen mogen komen als 1 van jullie er zijn..
En als 1 van jullie er niet zijn en dan gebeurt er wat zijn jullie natuurlijk niet verantwoordelijk.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:42

Ik weet niet of de eigenaar van de shetlander weet dat de meiden er ook dingen mee doen zonder begeleiding erbij? (in dit geval wandelen). Het is haar verantwoording, dus het is wel handig dit aan haar te melden. Misschien weet ze het wel niet.