Geen medisch boekje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Geen medisch boekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 18:46

Ok, dus het komt hier op neer:

In Belgie (ik weet niet hoe het in NL zit) moet je paard een medisch boekje hebben,met de inentingen ofzo.
Mijn paard (19 jarige BWP'er) heeft dit niet. Hij is wel gechipt en is ingeschreven bij het BWP stamboek.
Hoe moet ik hieraan raken? Ik weet niet of de vorige eigenaar dit ook niet had of dit niet meegegeven heeft.
Mijn ouders (geen ervaring met paarden en alle zaken daar rond) hebben paardlief gekocht, zonder dat ik erbij was en zonder dat ik het wist.
Was namelijk een verrassing.

friesiszwart

Re: Geen medisch boekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:24

Wellicht weten je ouders wel van wie zij het paard gekocht hebben en via hen kun je dus kontakt opnemen.
Een paspoort (etc) zou het paard in ieder geval moeten hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:27

Als de vorige eigenaren em nog hebben, is er weinig aan de hand. Is dat niet zo, dan kun je waarschijnlijk een duplicaat aanvragen. Weet je wel of ie zijn entingen goed op tijd gehad heeft? Anders moet ie ook nog een nieuwe basisenting.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 19:42

Hij heeft nu net z'n inentingen gehad dus dat is in orde :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:43

Heb jij em laten enten? Heb je dan nu een medisch boekje? Omdat er geen voorgeschiedenis bekend is, is nu 1 keer enten niet voldoende, je moet dan een volledige basisenting geven. (hier in NL tenminste)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 19:48

Hij heeft nu in ieder geval z'n tetanus,griep en nog iets gehad. Als het boekje opduikt dan kan ik nakijken watie al gehad heeft en is het niet volledig, word ie natuurlijk bijgeent :j

Waar kan ik een duplicaat aanvragen als het boekje niet opduikt? Bij het BWP?

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:59

zo'n boekje kan je DA toch regelen voor een leuk bedrag :D ?
maar ik snap het niet paard is geent en je hebt hier geen bewijs van gekregen van de DA stempel, sticker van spuit en stempel?
anders moet je even bellen om te informeren

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:29

DA vroeg erwel achter, paard kreeg trouwes z'n tetanus spuiten nadat ie in een nagel liep, ik zei dan dat ik niet wist of we die meegekregen hadden bij de aankoop van mijn paard en dat ik eerst zou thuis kijken of die bij de papieren zit.
Ik mocht bellen indien ik hem vond :)
Ik heb deze dus niet gevonden. Dus ik kan dat boekje gewoon terug aanvragen bij de DA?

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:54

als het goed is wel, kost geloof ik wel aardig wat maar moet je even informeren, maar als je zelf weet dat je paard alle entingen heeft gehad en je rijd geen wedstrijden en niet op transport ergens heen heb je dit niet nodig.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:55

Hoe weet je zo zeker dat hij bij het BWP ingeschreven staat? Je hebt geen paspoort?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:57

Als je het origineel kwijt bent, kun je volgens mij bij elk willekeurig stamboek een paspoort aanvragen. Mijn vorige paard had ws ook geen paspoort meer toen de vorige eigenaar em kocht, en heeft een duplicaat aangevraagd bij een stamboek. Er komt gewoon Duplicaat in te staan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:58

Pb Peterina anders even, die kan je uitleggen hoe het precies zit in Belgie met het paspoort en de mutatieformulieren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:00

kleinvosje schreef:
Als je het origineel kwijt bent, kun je volgens mij bij elk willekeurig stamboek een paspoort aanvragen. Mijn vorige paard had ws ook geen paspoort meer toen de vorige eigenaar em kocht, en heeft een duplicaat aangevraagd bij een stamboek. Er komt gewoon Duplicaat in te staan!

Voor Nederland geldt een procedure.
Nl van aangifte bij de plitie doen alvorens je een duplicaat kunt aanvragen, wat niet goedkoop is.
Het eea is na te lezen op
www.nl-paardenpaspoort.nl

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:01

Weet ik Alane, maar volgens mij zit je dan niet vast aan een stamboek. Dat is wat ik bedoel te zeggen als reactie op de post van AukeLizzy.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:09

Ik heb z'n papier hier met z'n BWP registratienummer dacht ik :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:14

kleinvosje schreef:
Weet ik Alane, maar volgens mij zit je dan niet vast aan een stamboek. Dat is wat ik bedoel te zeggen als reactie op de post van AukeLizzy.

Als het paard te identificeren is, dmv transponder dan kun je een duplicaat aanvragen bij de paspoortuitgevende instantie, dus die waar het paard geregistreerd staat.

Is de transponder niet uit te lezen of de identiteit van het paard niet vast te stellen dan kun je waar je wilt een vervangend paspoort aanvragen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:15

Quebelle schreef:
Ik heb z'n papier hier met z'n BWP registratienummer dacht ik :j

Sowieso heb je een paspoort nodig, ook daar staat de afstamming en het stamboeknummer in.
En een mutatieformulier omdat het paard van eigenaar is gewisseld.
Als je dat laatste niet doet ben je strafbaar en kun je een boete krijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:17

Laatst bijgewerkt door Jet op 10-08-12 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:17

Paspoort heeftie, is ook gechipt. Enkel het medisch boekje ontbreekt dus ik weet helemaal niets over z'n medisch verleden. Paard is 19 jaar, rijd enkel recreatief en onderlinge wedstrijden.
Is het nog de moeite om een bedrag te bedragen voor dat boekje? Of is dat niet meer de moeite?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:20

Volgens mij moeten dan de entingen in het paspoort staan. Wanneer is dat paspoort uitgegeven? Hier in Nederland moeten de entingen daarin gezet worden en als je paard al leefde en ge-ent was voor het paspoort, hoort er een zin in te staan dat de entingshistorie van het paard correct is, met een stempel en handtekening van de dierenarts.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:58

Quebelle schreef:
Paspoort heeftie, is ook gechipt. Enkel het medisch boekje ontbreekt dus ik weet helemaal niets over z'n medisch verleden. Paard is 19 jaar, rijd enkel recreatief en onderlinge wedstrijden.
Is het nog de moeite om een bedrag te bedragen voor dat boekje? Of is dat niet meer de moeite?

Als hij een BWP paspoort heeft staan daar ook bladzijden in voor de entingen. Die kleine vaccinatie boekjes worden al jaren niet meer gebruikt. Kijk eens op blz 22 van je paspoort..
Als daar nog helemaal geen entingen staan kun je het beste je basis enting herhalen en daarin laten registreren.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:44

Heb je soms nog een groen stamboekpapier en geen boekje? Of een ouder paspoort, zgn. niet EG-conform? Meer uitleg vind je op de website van de Vlaamse Confederatie paard www.vlacopaard.be . Een groen papier ruilen voor een paspoort kan je bij bwp, ook een paspoort zonder verwijzing naar geneesmiddelen uit bijlage 4 (voor uitleg, zie vlacopaard) kan je normaal omruilen voor een juist paspoort.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:09

paard heeft toch een paspoort? gaat alleen om medisch boekje.
als je alle inentingen zelf hebt gegeven dan zou ik geen geld gaan uitgeven aan medisch boekje.
bij transport is alleen chip en paspoort verplicht geen medisch boekje tenzij je over de grens gaat.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 13:01

Hartelijk bedankt iedereen (nuttige link JoAnn!), ik zal eens kijken wat ik heb en wat ik eventueel nog moet aanvragen :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:20

Een BWP geregistreerde paarden die in Belgie staat zal altijd via het BWP aangemeld moeten worden voor een paspoort, chip registratie en encodering in het Nationale Databank. Juist omdat hij BWP is zal de Conferatie zijn 'Identificatie Dossier' doorsturen naar het BWP waar ook zijn 'Registratie Dossier' staat.

Als hij een BWP paspoort heeft dan moet deze ook op uw naam komen te staan als eigenaar van het paard. Dit kan ook alleen via het BWP Stamboek.
Maar voordat BWP dit kan doen moet het paard ook ge-encodeert zijn in het Nationale Databank.

Hoe weet je of dit al is gedaan? Heel simpel ... als de volledig procedure is afgewerkt geweest dan hebt je een Mutatie Formulier ontvangen waarop naam van paard, eigenaar en 'houder' staat vermeld. Dit Formulier MOET ALTIJD BIJ HET PAARD EN PASPOORT blijven! Hebt je geen Mutatie Formulier dan is de 'Identificatie Dossier' nooit afgewerkt en hoogst waarschijnlijk staat het paard ook niet geencodeert in de Nationale Databank.

Wat te doen om alles wettelijk in order te krijgen:
- hier staat alles vermeldt: http://www.idpaarden.be/nl/identificati ... re-paarden
- maar in het kort: print deze formulier uit, vul het in en stuur het naar het B.W.P. Stamboek: http://www.idpaarden.be/images/document ... icatie.pdf
- BWP doet de rest.

Mocht het paard alleen een A4- Registratie Papier hebben van het BWP EN een Equipas (dus niet stamboek paspoort) dan kan hij in principe geen tweede (stamboek) paspoort krijgen, maar er een ruimte in de Equipass waar het BWP een stempel kan zetten dat zij het 'beheer' van de 'Registratie Dossier' overnemen. Dan ook hou rekening mee dat je geen dubbelkost betaald voor een 'Stamboek' paspoort.

Omdat je al een paspoort/equipas hebt moet je ook niet betalen voor dit, let hier wel op dat je de verminderde prijs betaald aan de Confederatie.