Kleine pony professioneel laten inrijden of zelf doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Kleine pony professioneel laten inrijden of zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:28

Mijn pony is inmiddels 4 jaar oud.
langzaam aan word het tijd om hem van de winter in te rijden.

maar wat is wijsheid?
ik heb zelf al meer dan 4 jaar niet meer gereden. groen en groen wordt blauw toch?

Hij is gewend aan het zadel, kan er op zitten en rondstappen, kent alle commando's.

Maar!

-Mijn pony is 1.35m hoog, zijn er professionele stallen die zulke kleine pony's inrijden? of is het alleen voor paarden?
Ik weet dat het particulier kan, maar daar heb ik minder vertrouwen in.

- Het liefst wil ik dat hij bitloos wordt ingereden, maak ik het mij nou moeilijker met een stal vinden?

-kan een paard met bit worden ingereden en door gereden zonder? kan ik na een paar maanden wisselen of is dit te verwarrend?

-wanneer is het slim om samen met iemand je pony in te rijden of te laten doen? wat zijn de voors en tegens?

-Kan ik nog meer voorwerk doen? of is het beter om hem zo te laten en de trainer de rest aan te leren?

-Wat is goedkoper en handiger? Iemand aan huis te laten komen om hem in te rijden ( heb niet echt een bak) of hem ergens te stallen?

Heb niemand in mijn buurt met enig ervaring hierin. Wel mensen die zelf inrijden maar die zijn te lang. En zelf ben ik gewoon bang het te verpesten :Y)

(Natuurlijk wil ik lessen nemen zodra hij is ingereden! )

ietjelover

Re: Kleine pony professioneel laten inrijden of zelf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:30

Wij hebben zelf een handelstal dus ook regelmatig kleine pony's!
Wij laten ze altijd inrijden door mijn instructrice.
Zei is rond de 1.65/170 en niet stevig, dat past prima!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:32

Mijn pony (haflinger van 1,40) is ingereden bij een particulier. Zij heeft de pony eerst zonder bit de basis aangeleerd, en toen er een stuur en rem op stond is ze verder gegaan met een bit. (Was wel een westernruiter). Ik vind het handiger om de pony gewoon een paar maanden weg te brengen naar een stal (leren ze ook weer nieuwe dingen kennen).

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:33

oh gelukkig! ben zelf ook 1.65 hoor, maar vind het moeilijk om te beslissen wie hem mag inrijden. Ken letterlijk niemand op dat gebied.

Wel handig dat jij iig zo iemand hebt!

@Tosca; hoe wist jij dan of diegene goed was in wat hij doet? :+ & nog niet nagedacht over de 'omgekeerde' volgorde van eerst zonder bit en dan met. Sowieso dat het paard met en zonder bit gereden kan worden heeft voordelen. Waarom deze keuze?

@Sky_As; thanks ik ga haar even opzoeken :)
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 10-08-12 16:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:33

Neem eens contact op met Suelza hier op bokt. Heb goede dingen over haar gelezen en wellicht kan zij je adviseren (ik denk ook dat zij aan jouw eisen kan voldoen)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:37

Nadeel is dat je zelf al begonnen bent met de basis.
De trainers houden daar niet van.

Het beste wat je nu kan doen is les nemen met je pony.
Maar je hebt geen eigen bak.
Dus dan moet je wekelijks ergens naar toe met de pony.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:39

@ Ariebren; dat dacht ik ook. Ik bedoel ik kan erop zitten en dat is dan ook het enige wat ik kan. Dus geen stuur of versnelling.2x gehad dat iemand hem aan de hand mee liep stappen terwijl ik erop zat. Is dat zo'n nadeel dan? En hij kent het zadel, dus dat het langs hem heen fladdert etc. Hij kent de commando's van het longeren.

Bedankt voor de reacties trouwens! :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:47

Bergen op zoom woon je ??
Ga eens te rade bij Jan Pieter Koopman.
Is wel western, maar bere goed.

http://www.thepineranch.com/

mailto:jpktrainingstables@hotmail.com

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:57

Bedankt,ik woon idd nabij Bergen op Zoom.

Western is niet mijn richting, maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd & ga mij erin verdiepen.

Jammer dat de website het niet doet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:03

Zag het ook.
Zoek ff op de WRAN site, daar staat een tel. nummer.
Maar bespreek het met JPK, bitloos is ook geen Engels.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:06

Pelryo schreef:
oh gelukkig! ben zelf ook 1.65 hoor, maar vind het moeilijk om te beslissen wie hem mag inrijden. Ken letterlijk niemand op dat gebied.

Wel handig dat jij iig zo iemand hebt!

@Tosca; hoe wist jij dan of diegene goed was in wat hij doet? :+ & nog niet nagedacht over de 'omgekeerde' volgorde van eerst zonder bit en dan met. Sowieso dat het paard met en zonder bit gereden kan worden heeft voordelen. Waarom deze keuze?

@Sky_As; thanks ik ga haar even opzoeken :)

We zijn haar via via tegen gekomen en hadden een goed gevoel bij haar methode, dat was voor ons het belangrijkste. Op voorhand een goed gesprek gehad van wat en hoe en tijdens het inrijden, mocht ik komen en gaan wanneer ik wilde en heeft ze me stap voor stap begeleidt zodat ik zelf verder kon gaan. Ik vond het ook logisch dat het paard eerst bitloos leerde wijken voor druk en nadien er rustig een bit in kwam (als ze het rijden wat gewend zijn en niet de neiging hebben gek te doen). Spijtig genoeg is deze vrouw nu gestopt dus kan ik haar niet meer aanraden. Voor mij is het gevoel het belangrijkste, dat ze correct met je paard omgaan en je dezelfde visie hebt over het paard.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:11

Zelf ben ik niet zo van de stallen/particulieren die paarden inrijden. Dit komt omdat het vaak snel moet en ik het idee heb dat op stallen ze niet echt goed de tijd nemen voor je paard. (Ik blijf erbij, je stuurt een kleuter naar de middelbare school en je eist ook nog eens van hem dat ie slaagt ;)) Te vaak zie je dat in een paar weken tijd een paard relatief veel moet kennen (Stuur, stap, draf, galop, liefst nog naar beneden ook voordat het beest op zijn eigen benen kan lopen...) Jouw paardje kent natuurlijk wel al wat, dat scheelt misschien al iets.

Maar zie om me heen te vaak dat mensen hun paard naar een stal brengen en binnen een maand (ook kostentechnisch van hun kant uit) moet het paardje alles kunnen. Voor zo'n beestje is de belasting ontzettend groot dan. Je kunt er beter elke dag of om de dag 15-30 minuten mee bezig zijn dan in een maand tijd "alles erop" hebben zitten.

Ik denk dat je met goede begeleiding en veel grondwerk een stuk verder komt. En nee, dit is geen persoonlijke aanval op mensen die wel voor stallen rijden waar ze paarden inrijden. Het is gewoon niet mijn manier ;) Dan kun je het ook op je eigen manier doen. En mocht je dat toch niet willen/aandurven, dan kun je in mijn ogen beter op zoek gaan naar een particulier die ook voor het bitloos rijden is en die je kan helpen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 17:14

@ Ariebren; heb je helemaal gelijk in! Maar had totaal niet stilgestaan bij western, blind alleen naar engels gekeken. Ben al het westerngedeelte van bokt aan het uitspitten! bedankt voor je hulp iig :)

@Tosca2; Klinkt zeker goed en vertrouwd. Jammer dat ze gestopt is :+ bedankt voor je uitleg, klinkt wel logisch zo.

Vind alle manieren en richtingen heel interessant :j , maar de keuze word er niet makkelijker door zeg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:14

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 17:32

@Serendip90; bedankt voor je reactie.
die stallen waar jij over praat leken mij meer de dressuurstallen, waar ze wedstrijdpaarden 'maken'.
Wel laat je mij weer nadenken of het wel rieel is om die dingen te vragen van een pony in een korte tijd, maar daarintegen zoveel andere paarden doen het ook en bij de meeste gaat het ook goed toch?

Trainingsstallen willen natuurlijk zo snel mogelijk een paard beleren gezien het geld en tijd. En particulieren hebben misschien iets meer tijd, die hoeven geen winst te behalen, maar vind het moeilijk te bepalen of particulieren goede vaardigheden hebben. Je hoort zo vaak dat mensen 'het wel even inrijden'.

Ik weet zelf niet of mijn pony er voordeel aan heeft als ik hem probeer in te rijden ook al is het met begeleiding. Ik bedoel na 4 jaar heb je niet het evenwicht,soepelheid etc dan iemand die dagelijks paarden (in)rijd. Wil hem niet tegen zitten of het onnodig moeilijk maken. Snap dat het hele proces voor de pony al moeilijk genoeg is.

@ Waratje; bedankt voor je reactie. Ga ik zeker nakijken!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:48

Ik heb hier op stal een meisje die er een hele winter over doet om een van mijn jonge paardjes in te rijden.
Maar dat is niet voor de commercie, gewoon haar liefde en kennis van een jong paard.

Ik weet van JPK dat hij ook niet binnen een maand er alle knoppen opzet.
Hij gaat er ook van uit, wat kan het paard aan en wanneer kan het paard de volgende stap aan.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:58

Heeej,,

ik heb nu 2 paarden zelf ingereden.. met behulp van iemand die les gaf..
1 van de 2 heb ik ook bitloos ingereden...
ik ben niet zo van iemand anders laten inrijden.. this bijna nooit jou manier enz

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:33

http://www.stalelbers.nl/ Maartje Elbers kan dit ook heel goed, zij is ook klein en licht en doet dat netjes tot welke africhtingsgraad je zelf wil, met alle rust. Ook kun je erbij zijn wanneer je wil. Ze zit op ongeveer een uur rijden van jou vandaan.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:39

En wat dacht je van een leuke bijrijder/inrij meid/jongen zoeken met ervaring en samen de pony inrijden?
Dus bijv. zij erop en jij als begeleiding.

Ik heb toen die tijd mijn welsh A (1.17m) nog lastiger kwa maat die breng je niet ff naar een trainingstal helaas haha in laten rijden door een meid die een jaar ouder was dan ik. Zij kon goed rijden en heeft er een goede basis ingereden en later nog doorgereden tot L1 oefeningen. Later een andere ruiter gehad en die heeft er weer veel van geleerd maar ook samen les gehad en weer veel nieuwe dingen aangeleerd.
Nu rijdt een vrij onervaren ruiter deze pony en leert zij weer van de pony.

Ik zit nu nog even met mijn andere welsh A die is 4 jaar, maar heb nu zelf even geen tijd om er bij te zijn dus wordt gewoon volgend jaar. Mijn voordeel was wel dat beide pony`s eerst beleerd zijn voor de wagen en al redelijk daarvoor liepen voordat ze ingereden zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:48

Sky_As schreef:
Neem eens contact op met Suelza hier op bokt. Heb goede dingen over haar gelezen en wellicht kan zij je adviseren (ik denk ook dat zij aan jouw eisen kan voldoen)

Is echt een aanrader.
Suelza rijdt de paarden allemaal in eerste instantie bitloos in.
Verder is zij zelf ook geschikt om op een pony te gaan zitten.
Echt een aanrader.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:35

Het liefst wil ik dat hij bitloos wordt ingereden, maak ik het mij nou moeilijker met een stal vinden?
Ik denk het wel want niet iedere stal werkt met bitloze 'inrijders'

-kan een paard met bit worden ingereden en door gereden zonder? kan ik na een paar maanden wisselen of is dit te verwarrend?
Dit kan je wel doen, een paard kan erg goed dingen uit elkaar houden.

-wanneer is het slim om samen met iemand je pony in te rijden of te laten doen? wat zijn de voors en
tegens?
Voors is dat het stukken goedkoper is. Tegens is dat je het allebei wel goed moet kunnen anders kun je je paard verpesten...

-Kan ik nog meer voorwerk doen? of is het beter om hem zo te laten en de trainer de rest aan te leren?
je kunt altijd zelf dingen leren, voetjes optillen, aan de hand stappen, stil laten staan en achterwaarts laten gaan en eventueel wat longeren of vrij laten rennen door de bak op commando.

-Wat is goedkoper en handiger? Iemand aan huis te laten komen om hem in te rijden ( heb niet echt een bak) of hem ergens te stallen?
Als je de ruimte hebt en de middelen is thuis natuurlijk handiger en voor jou welliswaar ook fijner omdat je het proces van dichtbij meemaakt. Stallen is duur maar dan weet je ook (bijna) zeker dat het goed gaat.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:51

Mijn pony wordt beleerd door Kim Somers. Ik ben daar zeer tevreden over. Haar website is www.kimsomers.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:36

Mist schreef:
http://www.stalelbers.nl/ Maartje Elbers kan dit ook heel goed, zij is ook klein en licht en doet dat netjes tot welke africhtingsgraad je zelf wil, met alle rust. Ook kun je erbij zijn wanneer je wil. Ze zit op ongeveer een uur rijden van jou vandaan.

Zeker een aanrader! Weet ook prima waar ze mee bezig is en de paarden worden daar prima verzorgd :j
Ze heeft zelf ook wat pony's staan, had ook een welsh hengst (maar die is inmiddels verkocht), dus het is zeker niet vreemd om daar ook een pony tegen te komen ;)