langzaam aan word het tijd om hem van de winter in te rijden.
maar wat is wijsheid?
ik heb zelf al meer dan 4 jaar niet meer gereden. groen en groen wordt blauw toch?
Hij is gewend aan het zadel, kan er op zitten en rondstappen, kent alle commando's.
Maar!
-Mijn pony is 1.35m hoog, zijn er professionele stallen die zulke kleine pony's inrijden? of is het alleen voor paarden?
Ik weet dat het particulier kan, maar daar heb ik minder vertrouwen in.
- Het liefst wil ik dat hij bitloos wordt ingereden, maak ik het mij nou moeilijker met een stal vinden?
-kan een paard met bit worden ingereden en door gereden zonder? kan ik na een paar maanden wisselen of is dit te verwarrend?
-wanneer is het slim om samen met iemand je pony in te rijden of te laten doen? wat zijn de voors en tegens?
-Kan ik nog meer voorwerk doen? of is het beter om hem zo te laten en de trainer de rest aan te leren?
-Wat is goedkoper en handiger? Iemand aan huis te laten komen om hem in te rijden ( heb niet echt een bak) of hem ergens te stallen?
Heb niemand in mijn buurt met enig ervaring hierin. Wel mensen die zelf inrijden maar die zijn te lang. En zelf ben ik gewoon bang het te verpesten
(Natuurlijk wil ik lessen nemen zodra hij is ingereden! )
& nog niet nagedacht over de 'omgekeerde' volgorde van eerst zonder bit en dan met. Sowieso dat het paard met en zonder bit gereden kan worden heeft voordelen. Waarom deze keuze?
) Te vaak zie je dat in een paar weken tijd een paard relatief veel moet kennen (Stuur, stap, draf, galop, liefst nog naar beneden ook voordat het beest op zijn eigen benen kan lopen...) Jouw paardje kent natuurlijk wel al wat, dat scheelt misschien al iets.
, maar de keuze word er niet makkelijker door zeg.