Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Theeglas schreef:Ik denk zelf dat je geen poot hebt om op te staan. De Kissing Spines is geen verborgen gebrek als de verkoper het niet wist. Het weven wist je al na 3 dagen daar ben je (naast e-mailcontact) niet verder op ingegaan. Dan kun je toch niet 4 maanden later opeens zeggen dat het ineens wel een probleem is, daar had je dan eerder mee aan moeten komen. Daarnaast is het paard "goedgekeurd" bij verkoop en is de koop dus rond.
Hoe vervelend het ook is, verwacht ik dat jij het paard gewoon moet houden.
jury schreef:Ook al zou zij er niets van weten verschoont dit haar niet van het feit dat dit ontstaan is voor de overeenkomst.
Dees schreef:jury schreef:Ook al zou zij er niets van weten verschoont dit haar niet van het feit dat dit ontstaan is voor de overeenkomst.
Als de particuliere verkoper niet heeft geweten van het niet aan de buitenkant zichtbare gebrek, heeft deze daarover ook geen meldingsplicht gehad. En bovendien is deze particuliere verkoper ook niet verplicht het paard op grond daarvan terug te nemen.
Pas als de koper kan aantonen dat de verkoper weldegelijk wél op de hoogte was van het niet aan de buitenkant zichtbare gebrek en dit moedwillens heeft verzwegen, pas dan is er een zaak om de koop ongedaan te maken.
Als het gebrek voor de koop is ontstaan, maakt het niet uit of je dat nu nog kunt aantonen of niet. Je hebt alleen een zaak als je kunt aantonen dat de verkoper niet te goede trouw heeft gehandeld.
Bij een handelaar kun je binnen 6 maanden het paard makkelijk retour doen, zeker bij het constateren van dit soort gebreken. Dan valt het namelijk onder de Consumentenwet.
Sophia, het is een reuze sneu verhaal. Maar ik vrees wel voor je dat de oplossing niet bij de verkopende partij te halen is.
Dat weven binnen 3 dagen had de koop ongedaan kunnen maken, maar daar kun je na 4 maanden echt niet meer op terugvallen.
Eigenwijs he 
... Is ook niet een abctje dus
Theeglas schreef:Ik denk zelf dat je geen poot hebt om op te staan. De Kissing Spines is geen verborgen gebrek als de verkoper het niet wist. Het weven wist je al na 3 dagen daar ben je (naast e-mailcontact) niet verder op ingegaan. Dan kun je toch niet 4 maanden later opeens zeggen dat het ineens wel een probleem is, daar had je dan eerder mee aan moeten komen. Daarnaast is het paard "goedgekeurd" bij verkoop en is de koop dus rond.
Hoe vervelend het ook is, verwacht ik dat jij het paard gewoon moet houden.
sophia69 schreef:@jury, de verkoopster was een particulier, ze heeft ons gegarandeerd dat het een braaf en makkelijk te rijden paard was, een leerpaard dus. Echter met zo'n zware afwijking en veel pijn had ze toch moeten weten dat het geen makkelijk te rijden leerpaard was?.
De dierenarts vertelde dat deze afwijking niet in 4 maanden kan ontstaan.
Het weven heeft ze min of meer toegegeven door in een email te vertellen dat hij het bij haar ook af en toe deed in bepaalde situaties. Nu weet ik dat weven een chronische gebrek is wat niet zomaar ontstaat. Hij staat bij ons de hele dag op de wei en alleen savonds op stal en dan gaat hij direkt als een gek staan weven.
Dees schreef:Daarnaast: Gelijk hebben (en het is eerlijk gezegd nog maar de vraag of je dat ook hebt) en gelijk krijgen is heel vaak niet hetzelfde.
Die verkoopster wil hem kennelijk niet terugnemen en ik vind dat je nogal wat verondersteld als je aanneemt dat zij hier allemaal van af zou hebben geweten. Je voelt je bedrogen, maar is dat wel terecht? Of beter: kun je objectief bewijzen dat het ook zo is geweest?