fout gechipt, groot probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

fout gechipt, groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 08:57

hallo.
ik heb mijn paard nu 3 jaar. toen we haar kochten, hebben we haar laten chippen. ze is geen stamboek en de DA had gegeken of ze niet al ën chip had (niet dus)
De DA kwam dus langs, heeft haar geschaetst en gechipt en ons wat klevertjes gegeven waar haar chipnummer opstaat. Dan hebben we al haar papieren in orde gebracht, hierop staat dus ook die nummer.
Dit weekend deed ik mee aan een wedstrijd van onze club. Voor je binnen mocht was er chipcontrole. Niets aan df hand, dacht ik, maar :
De chip die in haar hals zit, heeft een andere nummer dan die waar zf al 3 jaar onder geregistreerd staat. Aan de çhip in haar
hals is zelfs geen paard gelinkt...
Het gaat hopen geld (boete) tijd en moeite kosten om dat ooit in orde te krijgen. Intussen kan ik ook niet op wedstrijd. Dat is nog geen ramp, maar wat als ze gestolen wordt of ziek wordt? Ik heb geen bewijs dat ze van mij is en ze is illegaal, ik kan haar niet eens vervoeren.
Wat moet ik doen? Heeft nog iemand dit meegemaakt?
hòp dat dit f goé plaats is hiervòr

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:14

De DA bellen die toender tijd heeft gechipt en met hem proberen te kijken of je in overleg iets met hem kan regelen, heb je de rekening enz. nog wel?
De DA kan een brief voor je op stellen en kijken op welk chipnumer er een een nieuw paspoort aangevraagt moet worden.

wel erg slordig normaal controleerd een DA een chip met de papieren nadat de chip geplaats is.

Hannepan

Re: fout gechipt, groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 09:23

Erg slordìg ja. Ik zit er wel mooi mee. Maar die DA is ook niet onze, maar die van de vorige eigenaar. Ik mocht hem al niet :)
Ik heb zijn nr ook niet.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:24

Een DA hoort het paard te controleren voor het chippen (wat hier zo te lezen gebeurd is) vervolgens hoort hij de chip voor het plaatsen te controleren en na het plaatsen nogmaals controleren.

Ik zou inderdaad contact opnemen met de DA, misschien kan hij een röntgen foto van de hals maken om te controleren of er niet toch twee chips zitten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:32

erg slordig. Van de da maar ook van jullie. In zijn boekje staat waarschijnlijk een stempel van de desbetreffende da bij zijn enting. Daarnaast moet je vaak een chip zelf activeren bij de desbetreffende instantie die de chip heeft geleverd. Maar ik zou ook je eigen da vragen om de chip nog eens te lezen, gewoon voor de zekerheid.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 09:46

De klevertjes zaten in een zakje samen met de chip. Maar de nr daarop klopt dus niet met die van de chip in haar hals.

De DA komt vanavond maar snapt niet hoe het kan. Hij kan ook alleen maar vaststellen wat d controleur zag
En dan, tja dat zal ik straks wel horen zeker?
En raar toch dat er geen paard geregistreerd staat onder de chip in haar hals, dus 2 gewisseld heeft íj al niet.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:44

Het kan dus best zijn dat er 2 chips in zitten, laat je DA haar heel goed controleren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:48

Het kan een foute productie zijn van Merial of Virbac, dus dat de chip niet overeen komt met de bijgeleverde stickers, DA zou hier informatie over kunnen inwinnen.
Daarom wordt er vaak voor het plaatsen van de chip gecontroleerd of de nummers overeen komen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:16

De DA komt dus (demijne)
hij gaat kijken en ook de registratiedienst- dinges contacteren. Hoop dat ze het op kunnen lossen

PaolaRae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:16

Wat een erge fout heeft de DA gemaakt !!
Hopelijk loopt het goed af voor je en hoef je geen boete te betalen voor hun fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:29

Hoi wat een bekend verhaal!!
Ik heb eens 2 verwaarloosde ponys opgevangen en na chipcontrole bleken ze ongechipt.
Dus ik heb ze laten chippen. Toen opnieuw met het apparaat gekeken en het nummer werd opgeschreven. Toen ik de paspoorten wilde aanvragen kreeg ik van 1 wel een paspoort en bij de andere pony zeiden ze dat dat chipnummer al in gebruik was. Dus nogmaals het nummer van de chip laten scannen weer hetzelfde nummer kwam eruit. Dus ik kreeg geen paspoort bij die pony.. Maar ik en de veearts konden verklaren dat die chip er bij ons ingezet was en dat het dus onmogelijk was dat het chipnummer al geregistreerd stond.. Na een heel poosje naar de kliniek gereden voor een foto van de hals te maken om te kijken waar de chip precies zou zitten. Maar toen hij weer eerst de lezer er overhaalde kregen wij wel het goede nummer!! Hoe bizar?? Nog een keer scannen..weer dat verkeerde nummer. Nog een keer scannen maar een klein stukje opzij en toen pakte hij weer het goede nummer! Bleek dat de pony toch al gechipt was voor hij bij ons kwam En bij ons dus nog een keer en dat de 2 chippen ook nog vlak bij elkaar zaten!! Waarom de chiplezer bij de eerste controle niet heeft gereageerd blijft dus een raadsel maar de pony gaat dus nu met 2 chips door het leven ipv 1.

Misschien heb je iets aan mijn verhaal.. Ik zou zeker contakt opnemen met de veearts die is komen chippen om eens goed na te gaan met het apparaat of er mogelijk per ongeluk niet 2 chips inzitten en kan die hem niet vinden.. Moet het op een foto te zien zijn! Succes! Wel erg naar dat dit je overkomt op wedstrijd!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:35

Idd, goed controleren of er nu niet 2 chips in zitten.
Kan best zijn dat hij wel gechipt was, maar dat er nooit een paspoort bij aangevraagd is waardoor het nummer niet geregistreerd is.

Ik heb ook een merrie gehad met 2 chips, 1 die het wel deed en 1 die het niet deed (ik ben er beide keren bij geweest dat de chips er in gegaan zijn en beide werkte bij het chippen). Beide nummers staan in het paspoort voorals de 1e chip het weer gaat doen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 23:36

share, nu blijk ik net hetzelfde aan de hand te hebben! Gelukkig komt het in orde, bedankt vóor de reacties!
wel vind ik het raar dat die da 3 jaar geleden niet merkte dat er al een chip inzat, maarja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:01

Naast mijn merrie met 2 chips heb ik er ook 1 waar al 3x echt heel flink naar gezocht moest worden dat ze echt bijna 5 minuten met het apparaat aan het zoeken waren voordat hij hem eindelijk pakte.
Het zal niet de eerste zijn waar meer dan 1 chip in zit.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 08:24

Tja... ze gaat nu geregitreerd worden onder de 2 nummers. Als ze bij volgende controle dan opnietw de oude vinden is ze toch in ordd.
Het is jammer dat er niets op die chip staat, dan wist ik wat over haar verleden.
Het enige dat ik weet is dat ze gefokt is "ergens" in wallonië.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:10

Misschien kan je dit topic van het belgische Bokt eens doorspitten als je ruim in je tijd zit, daar staat vast een mailadres of iets dergelijks in, waarin je om meer gegevens kunt vragen met betrekking tot het chipnummer: http://www.bokt.be/smf/index.php/topic,17991.0.html .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:18

Dat een reader een chip niet leest ligt aan de reader.
En dan kan het wel eens voorkomen dat een transponder/chip over het hoofd wordt gezien.
Gelukkig is her opgelost.

In NL is op te vragen aan wie een transponder is geleverd, bijv. Stamboek of DA.

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:25

Waar woon je, wil best een keer met een goeie chipreader langskomen :) geen idee of het wat helpt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:27

Chips kunnen ook gaan 'zweven' in het lichaam, en dan is tie nagenoeg niet meer terug te vinden.
Ik zelf heb geen idee hoe vaak zo'n arm dier gechipt kan/mag worden. In ieder geval is
het systeem niet waterdicht!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 01:02

HolyPope schreef:
Chips kunnen ook gaan 'zweven' in het lichaam, en dan is tie nagenoeg niet meer terug te vinden.
Ik zelf heb geen idee hoe vaak zo'n arm dier gechipt kan/mag worden. In ieder geval is
het systeem niet waterdicht!

Ja van de hals naar het rechterachterbeen en weer terug... En dat zonder belangrijke organen te raken... Toch knap van zo'n chip..... :j

Een paard mag in principe maar 1 keer gechipt worden, mocht om welke reden dan ook een transponder niet meer uit te lezen zijn dan kan er een 2e gezet worden.

Het systeem is zo waterdicht als de mens dat wil... Alles wat door mensen bedacht wordt kan ook door mensen afgebroken worden.
Alle fabels ten spijt, van omgebouwden fotocamera's tot groene klei hebben er nog niet voor gezorgd dat een transponder als ongeschikt is verklaard en evenmin is in al de jaren dat er nu gechipt wordt een alternatief aangedragen die ook uitvoerbaar is.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 01:14

Het is/was de bedoeling van de regering om ALLES geregistreerd te hebben, van hoefsmid, DA, stalling en weet ik veel nog meer.
Dit alles om belasting(!) te kunnen heffen...!
Vergelijkbaar als bij auto's. In tegenstelling.. dus.. tot wat Alane beweerd..! Want zij stelt: "Alles wat door mensen bedacht wordt kan ook door mensen afgebroken worden."

Heel jammer dat je nog nooit gehoord hebt over zo'n 'zwevende chip', maar het zegt behoorlijk wat over jou manier van discusiëren. _O-

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 01:27

HolyPope schreef:
Het is/was de bedoeling van de regering om ALLES geregistreerd te hebben, van hoefsmid, DA, stalling en weet ik veel nog meer.
Dit alles om belasting(!) te kunnen heffen...!
Vergelijkbaar als bij auto's. In tegenstelling.. dus.. tot wat Alane beweerd..!!

je weet dat er dan niet alleen een wet moet komen om die belasting te kunnen heffen, maar ook een wet aangepast worden die het verbied om belasting te heffen op dieren anders dan honden, wat een gemeentelijke belasting is?
En dat er vroeger paardenbelasting was en men die nu betaald voor auto's ? En dat de hond nooit vervangen is itt het paard, en er daarom nog hondenbelasting is?
En dit geldt alleen voor Nederland, I&R regeling is een EU regel.

Citaat:
Heel jammer dat je nog nooit gehoord hebt over zo'n 'zwevende chip', maar het zegt behoorlijk wat over jou manier van discusiëren. _O-

:+
zeker heb ik de verhalen, eigenlijk fabeltjes gehoord over transponders die terug gevonden zouden zijn in het achterbeen... Maar ook dezelfde verhalen waar na onderzoek bleek dat de transponder gewoon op zijn plek zat, en dat de chip in het achterbeen een botfragment bleek te zijn...

Dat er onderzoek is gedaan naar transponders en hun reislust moge bekend zijn. Dit is ookmeen reden dat een transponder niet gebruikt kan worden bij rundvee, maar wel bij paarden, honden en katten.
Het Fjordenstamboek en het friezenstamboek chippen het langst hun bestand, even uit mijn hoofd, pak em beet sinds 1996, lijkt me toch dat er dan voldoende cases zouden moeten zijn dat het gevaarlijk is voor paarden?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 02:01

Even een foto van de chip om aan te geven hoe groot het is:
Afbeelding

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 07:34

De chips zitten allebei in de hals, op 5 cm van elkaar- héél raar dat dìe eerste 3 jaas geleden niet gevonden is.

Misschien een kapotte reader, of een zwevende chip die na zijn reis terug nr de hals gìng...
Ik woon in Belgisch- limburg net naast de ned. grens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:07

In Belgie kwam het in het verleden wel vaker voor dat een reader van een DA een chip niet kon lezen. En daardoor paarden een 2e transponder kregen.

Een transponder wordt pas aan een paard gelinkt op het moment dat de papieren bij de registrerende instantie zijn. Tussen het moment van chippen en registratie heb je dus een moment dat het paard wel een chip heeft maar niet geregistreerd staat.
Nu gebeurde het wel eens dat een paard zonder transponder eentje kreeg en de nieuwe eigenaar de papieren moest opsturen wat dan niet gebeurde. Ik vermoed dat dit met jouw paard ook gebeurd is, en dit icm een reader die de transponder niet kon lezen maakte het dat je paard een 2e gekregen heeft.