wel of geen eigen paard met mijn ervaring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PerryPaard

wel of geen eigen paard met mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:36

Hoi,

Ik heb een vraag aan jullie en hoop wat adviezen te krijgen (ik hoop dat mijn topic goed staat, aangezien ik net nieuw ben op dit forum en dus zoekende ben :o )

Toen ik jong was (5 tm 14 jaar) heb ik pont gereden op een plaatselijke boederij stal.
Wat pony's en ze gaven les.

Na mijn 14e niet zo fanatiek gereden, wel eens mee op ruiterkampen bijvoorbeeld.
Op mijn 18e een haflinger gereden. Eerst 1x in de week les en toen dit zo klikte vroeg de eigenaar of ik 2-3x per week wilde bij rijden. Dat heb ik 2 jaar gedaan. Helaas gingen ze toen verhuizen.
Ik ben toen eve gestopt omdat ik niet vergelijkbaars kon vinden.
Nu sinds een jaar het rijden weer aan het oppakken.
(lessen genomen en paarden van andere rijden)

Met het bijrijden van een paard van een ander heb ik de laatste maanden gemerkt dat ik dat lastig vind.
Je moet je dan natuurlijk houden aan manieren en regels van de eigenaar.
Ik vind dat lastig omdat bijvoorbeeld de eigenaar van mijn huidige VZ erg met zweep rijdt en ik niet.
Zij wilt wel dat ik dat doe.

Nu zit ik er hard aan te denken om een eigen paard aan te schaffen. Ik ben nu 23 jaar en werk 32 pw en verdien genoeg om een paard te onderhouden. Ook vindt mijn vriend het prima.

Nu twijfel ik een beetje.. Ik rijd redelijk, maar kan dit verbeteren met les.
Ook zou ik geen 'groen' paard willem kopen maar eentje die al iets ouder is en wat makker en verkeersmak/bomproof.
(het liefst een koudbloedje, haflinger, tinker oid)
Waar ik niet zoveel van weet is de verzorging buiten het poetsen rijden, wassen ed om.
Zoals bijvoorbeeld het geven van voer (wat, hoeveel, welk merk)...

Vinden jullie dat ik dan geen eigen paard kan aanschaffen?
BUITEN tijd en kosten om, want dat is geen probleem!!

Groeten.

Woestein

Re: wel of geen eigen paard met mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:43

Ik denk dat als je er voor zorgt dat je op een goede stal komt te staan waar er mensen zijn die je wel eens raad kunnen geven en je goede en vooral leuke instructie kan vinden er geen belemmeringen zijn om een eigen paard te nemen.
Je hebt wat rijden betreft al wat ervaring en je zoekt een leuk paardje.
Iedereen is eens een keer begonnen vanuit manege lessen bijv. of verzorg/bijrijpaard met hun eerste paardje.
En iedereen maakt wel eens een verkeerde keuze of beslissing.
Maar bovenal iedereen maakt veel plezier en geluk mee met hun paard!

1 tip: zoek een betrouwbaar persoon die met je mee kan gaan op je zoektocht.
Dit zal veel zorgen en ellende voorkomen.
Laat verder het paardje van je dromen goed nakijken door een onafhankelijk paardenarts.

Veel succes verder!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:45

Tja, alles moet geleerd worden.

Waar ga je hem stallen? Is natuurlijk belangrijk ook ivm evt. begeleiding.
Op pensionstal of manege is er altijd toch wel iemand bereid je vragen te beantwoorden?

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:45

het is een hele verantwoording een eigen paard, ik ben heel blij met een verzorgpaard, maar nu de eigenaars op vakantie zijn, en ik hem onder mijn hoede heb, vind ik het toch wel een beetje spannend, als er maar niks gebeurt, maar ja lees een hoop op internet, kijk of je ergens een paard kan leasen voor een tijdje zodat je precies weet hoe het is een eigen paard te hebben als je plannen hebt voor een huisje boompje beestje,. past het paard daar nog bij.

PerryPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:48

Dankjewel voor je reactie!!!

Ja ik moet iemand zoeken die me goed helpen bij mijn zoektocht.. Heb alleen niet echt vrienden/familie die hier bekend mee zijn.. Dat is dus wel lastig.

Bedankt in ieder geval!

@ateo Er zijn hier heel wat stallen in de buurt, dus dat moet wel goed komen! Ben al aan het rond zoeken.

@ Joyca op het moment heb ik al een paar maanden een VP een fjord. Maar daar heb ik geen klik mee. de eigenaar rijdt haar met zweep en wil dat ik dat ook zo doe. Zij zegt dat het niet anders kan ed. Ik voel me hier niet goed bij Daarom wil ik graag een eigen paard. Zelf beslissen wat ik ermee doe en waarom.. Wat opbouwen ed

Bedankt!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:49

Verzamel de juiste mensen(dierenarts /hoefsmid, instructie/iemand die het paard voor je wil vervoeren bij nood) om je heen en bespaar niet op een goede instructie. Verder laat de rest van de paarden mensen maar praten. Als je iedereen zijn adviezen moet aannemen word je gillend gek haha.
Verder gewoon doen! Neem je toekomstige instructie mee als je een paard voor de 2x gaat rijden en laat hem keuren.

Succes!

PerryPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:52

Ik heb al een huisje boompje maar geen beestje :)
Ik heb nog geen kinderen, die wil ik pas over min. 5 jaar. Daar heb ik wel overna gedacht, volgens mij zijn er genoeg die een kind met paard/werk combineren. Dan moet ik op dat moment daar een oplossing voor zoeken.
Ik kan nu nog niet weten hoe ik er over 5 jaar bij zit :)

@paardjes123
dankjewel!! Dat is een goede. Ik heb een instructrice die ik nu ook heb bij mijn VP. Haar heb ik zelf uitgezocht, erg fijn en betrouwbaar. Veel opleidingen gevolgt en is met nog meer bezig. Goed idee om haar te vragen om te ondersteunen bij een aankoop!

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:56

Succes met je keuze.

Ik heb ook besloten een eigen paard aan te schaffen, ondanks ik nog een hoop te leren heb op het gebied van rijden en verzorging!
Ik volg je topic!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:57

Misschien eerst een paar maanden een paard leassen? Voor de rest ga ik met de bovenstaande mensen mee. Alles moet geleerd worden, dit dus ook en met de hulp van een paar stalgenoten kom je al heel ver.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:58

Geen dank! Ben benieuwd wat je gaat doen! Denk van te voren ook na wat je wil in de toekomst doen met je paard. Wil je alleen recreatie rijden of ook wedstrijden? Dressuur, springen, cross, endurance? Als je voor het kiezen heb zoek een paard dat netjes is opgevoed en makkelijk in aanleuning loopt. Ook het liefst een paard waar je in alles lol zou hebben.
Je ziet vaak dat mensen in het begin een paard kopen voor recreatie en later toch wedstrijd willen rijden. Denk daar goed over na, als je een koudbloed wil kopen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:00

ik heb op 10jarige leeftijd een arabier gekregen die alleen maar kon bokken
terwijl ik alleen maar van die manege paarden gewend was die een rondje konden rijden.
was echt een enorm verschil, maar ik heb heeel veel van dat paard geleerd, en hij van mij..

ik denk dus zeker dat je ook met niet heel veel ervaring prima een paard kan kopen.
je kunt ook nog altijd lessen nemen met je paard..

PerryPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:06

Ik wil ìn het begin graag lessen. Dat vind ik erg belangrijk, wil mijzelf ook graag verbeteren en blijven leren!

Ik wil echt alleen recretief rijden. Lekker naar buiten en wat dresuur doen.
Ik ben geen wedstrijdruiter hoor! :) Dat weet ik heel goed!

Ik zal eens moeten rond zoeken naar een leuke stal in de buurt, waar wat meerdere mensen staan waar ik om hulp kan vragen!

Fijn zulke reacties

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:17

Koop een stippel ;) , zie profiel haha

PerryPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:57

Een stippel, haha!! Wat een leuk dier zeg!!
is hij lief?? Braaf?

Kun jij me dan vertellen waar ik een stippel kan kopen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:02

Toen ik mijn paard kocht had ik ook bij maneges gereden en daarna paarden bijgereden. En ik kocht mijn paard onder andere omdat ik graag dingen op mijn manier wilde doen.

Nu zijn we bijna 3,5 jaar verder en in veel opzichten is hoe ik over paarden en paardrijden denk radicaal veranderd. Ik leer elke dag. Van je eerste paard leer je óntzettend veel, en hij (of zij) zal je referentiepunt worden hoe je met paarden omgaat.

Ik denk dat 't wel losloopt als jij een paard koopt :) Tip: zoek een vergevingsgezind paard waar het meteen goed mee klikt en vooral: luister naar 'm. Kijk naar wat hij aangeeft. En wees bereid om van hem te leren.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:04

Je hebt stallen die doen alles in 1 voeren uitmesten etc. Ik weet niet waar je woont maar bijvoorbeeld hier in drenthe
die doen alles voor je je hoeft alleen maar te rijden, of je geeft zelf aan dat je wil uitmesten dan mag je het zelf doen:P DIe mensen helpen ook met alle vragen van mensen, altijd helemaal super,
Ze doen ook aan lessen en dan heb je dus echt prive les met je eigen pony( heeft me dochter ook met onze fjord.) Is zoiets ook niet bij jou in de buurt, dan kun je alles leren en je hebt geen zorgen:)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:58

Ik heb een eigen paard gekocht toen ik 4 jaar reed. Ik had geen idee hoeveel een paard moest eten en veel ander dingen wist ik ook niet. Maar ik heb een fijne stalhouder/ instructrice en fijne stalgenootjes die ik alles kan vragen. En je leert snel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:00

Je leert razendsnel :Y)

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:19

paardjes123 schreef:
Koop een stippel ;) , zie profiel haha

ben jaloers op die stippel leuk paard zeg

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:21

Denk wel dat het goed komt, zowiezo handig om het eerste jaar goede hulp te hebben. Maar het is nou niet dat je een beginner bent, kies wel een paard dat jou past.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:19

Onervaren ben je niet en je leert het meest wanneer je een eigen paard hebt.
En niemand doet het perfect en hoe langer je je paard zal hebben hoe meer je je eigen ding hebt.

Die stippel is ook wel erg leuk. Voor zo'n paard zou je eens contact kunnen nemen met het nederlandse appaloossa stamboek. Zij weten vast wel fokkers of paarden die te koop staan.

Verder wil ik je aanraden een niet al te grote stal te zoeken. Hoe meer mensen hoe meer diversiteit aan goed bedoelde adviezen die alleen maar verwarring kunnen geven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:23

Ik zou zeggen: lees je eerst even in op verzorging, voeding etc. Ik denk dat je prima je eigen paardje kunt kopen :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:46

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.