Vanaf wanneer zijn de schadekosten voor de stalhuurder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Vanaf wanneer zijn de schadekosten voor de stalhuurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:39

Na een discussie met mijn grootouders vroeg ik mij dit af.

Het zit namelijk zo dat ik een 1 stal verhuur sinds kort (volpension 180/maand). Nu allemaal goed en wel maar helaas komen de paarden niet overeen. Zie topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1642125.

Ik heb al al 6 jaar mijn eigen stallen op de grond van mijn grootouders, mijn opa doet de paarden voor me. De stallen heeft hij zelf gebouwd en is er terecht trots op. Maar heeft ook graag dat alles er netjes voorkomt! Logisch vind ik.

Helaas, is de nieuwe merrie in het hout aan het bijten, heeft op 1 plek bijna al doorgebeten. Heeft uit neidigheid al palen kapot geslaan, soms valt ze hem gewoon aan door de draad heen. Dus heb ik al aanpassingen moeten doen meer linten hangen weides extra moeten splitsen (extra kosten).

De discussie met mijn opa is begonnen nadat de eigenares het water vergeten afzetten was en tegen 's avonds mijn stallen + strokot onder water stonden. De hele stallen moeten leeghalen en pakken stro die doorweekt is, helaas zijn dit grote pakken en heb ik niet de middelen om deze te verplaatsen.

Mijn opa vind dat ik haar hier een extra kost op het einde van de maand moet vragen, idem vind hij dat ik gerust huur mag beginnen vragen voor het gebruik van mijn materiaal (huurster heeft enkel een halster, zadel, kopstuk, etc zijn van mij) en mij zou moeten vergoeden wanneer zij naar de les wil vervoerd worden.

Mijn opa kan nogal snel overdrijven, maar ik vroeg me af waar trekken jullie de grens van, oke die schade betaald de huurder?

Lynn_Nikita

Re: Vanaf wanneer zijn de schadekosten voor de stalhuurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:41

eten van hout ed is een risico wat je loopt en moet je stal aanpassen op eigen kosten
Water vergeten kan gebeuren en is ook jammer maar helaas. Gebruik van spullen en trailerverhuur zou ik wel in kosten brengen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:44

Als er daadwerkelijk schade ontstaat door haar toedoen/nalatigheid vindt ik zeker dat je haar daar op aan kan aanspreken. Wellicht dat je deze keer de kosten zelf draagt, maar ik zou zeker in een gesprek vermelden dat je de volgende keer de kosten wel bij haar neerlegt.

Overigens vindt ik het niet meer dan normaal dat zij jou betaald voor het gebruik van je spullen en vervoer. Op andere locaties zou ze hier zelf voor moeten zorgen dus ze heeft het bij jou maar goed...

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:45

Heb je iets op papier staan van een contractje?

Als ik jou was zou ik eerst met haar in gesprek gaan kijken wat zij van de situatie vindt en wellicht dat jullie er samen uit kunnen komen. Wellicht kan e.e.a. met de verzekering geregeld worden, maar dat kan/zal ook afhankelijk zijn als je iets op papier hebt staan.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:52

Je zou haar kunnen vragen om een en ander op te geven bij haar WA verzekering. Zeker de wateroverlast valt daar onder. Verder goede afspraken met elkaar maken, om problemen te voorkomen, want zo kost het meer dan het opbrengt!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:17

Ik vind niet dat je als stalhouder alles maar moet betalen door een paard van iemand anders die een simpele stalling betaald.
Normaal schade aan een stal en die dingen moet de eigenaar bij zijn wa verzekering kunnen verhalen.
Ik zou niet bij ieder dingetje om een vergoeding vragen, maar als dit aan de lopende band zo blijft zou ik de eigenaar hier zeker op aanspreken en misschien eerst hem/ haar voorleggen hoe dit opgelost gaat worden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:26

Als ik alle verhalen zo lees en ook jou andere topic dus. Zou ik zeggen dat ik liever een nieuwe stal genoot zoek. Maar dat ben ik:) Je paard is niet gelukkig met deze merrie en je problemen met alles aanpassen enz en je opa boos is ook niet fijn. Ga een goed gesprek aan en zeg wat je allemaal vind en waar je tegen aan loopt. Je kunt het ons wel vertellen maar wij kunnen geen oplossingen bieden wel advies geven maar kennen de situatie lokaal niet goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:29

Mijn paard heeft ook de stal verbouwd, doordat ze erg schopte in stal.
Ik heb zelf rubber matten tegen de wanden laten plaatsen (eigen kosten).
De eigenaar heeft de stal verder gerepareerd op zijn kosten.
Bij mijn paard was de oorzaak voernijd dus de staleigenaar heeft de zijwand helemaal dichtgemaakt zodat ze haar buurvrouw niet meer kan zien. (wel via het buitenluik als ze haar hoofd naar buiten steekt).
Sindsdien gaat het goed en blijft de stal heel.
Maar in overleg met elkaar kom je er wel uit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:00

Gaat dit nog steeds over het paard van je lesgeefster? En zij gebruikt dus jouw spullen??? En moet door jou naar les gebracht worden? Ik snap het niet helemaal... Ik zou voor het gebruik van je spullen en voor het vervoer inderdaad kosten in rekening brengen.

Verder zou ik even heel goed gaan nadenken over de woorden van kostolany, of je niet liever een ander stalgenootje zoekt.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:03

hout bijten vind ik een risico van de stalhouder.
Water vergeten en dingen lenen kunnen wel verrekend worden en inderdaad een goed contract opstellen waar je dit ook inzet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:46

De aanpassing van stalling, weiden ed hoort imo bij het risico van stallen verhuren; transport zou ik wel verrekenen en spullen lenen: zou ik gewoon niet heel lang doen, bij diefstal of tijdelijke nood is het gewoon een vriendendienst maar verder moet iedereen zijn eigen rommel maar bekostigen.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:37

Neen niets op papier, voor ze haar paard had deelden wij mijn paard. Dit ging best goed, afspraken enzo dus had geen "problemen" verwacht.

Dat hout bijten is idd mijn risico. Is vooral mijn opa die hier "kwaad" op word. Begrijp hem heel goed, maar had ook evengoed een paard geweest dat ik zelf had gekocht.

Ik ga mijn verzekering eens aanspreken, lijkt mij een goed idee Het is allemaal kostelijk genoeg, als er dan eens een ongelukje gebeurd.

Ga met haar spreken, en duidelijke afspraken maken ivm met gebruik spullen en trailer.

Ben "blij" dat wat jullie schrijven overeenkomt met wat ik dacht. Ben nogal het onzeker type en heb bevestiging nodig voor ik het uitvoer. :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:38

en verder alles op papier zetten vanaf nu, wat zit bij de kosten inbegrepen en wat niet
Om hout knagen tegen te gaan kun je er strips op zetten of gaas over spannen, je kan dit niet voorkomen en ik vind dat stallen zo gemaakt moeten zijn dat het niet mogelijk moet zijn om te kunnen knagen
Waterkraan vergeten is lastig, maar als nooit wat afgesproken is vraag ik me af in hoeverre je dit op haar kan verhalen.

Ik heb ook een paardje hier gehad staan wat constant draad sloopte, gewoon door lompigheid. Waren mijn eigen kosten. Nu er een andere staat die qua gezondheid aanpassingen nodig had heb ik op eigen kosten stal aangepast en stuk afgezet voor hem zodat hij s`avonds apart kan staan. Dat is het "risico" wat je kan lopen als je verhuurd.
laatst schep en bezem stuk, zijn ook weer 30- euro, uit mijn portemonee, maar zal toch vervangen moeten worden

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:58

Ik zou vragen of zij haar verzekering wil aanspreken op de schade die ontstaan is door het aan laten staan van het water.
In principe valt dit onder een ongelukje, maar als jullie dat steeds accepteren worden mensen nu eenmaal makkelijk, de stalbaas lost het toch wel op!

Vwb gebruik spullen zou ik afspraken over maken

Vervoer naar les, daar moet ze gewoon voor betalen, de auto kost geld, de trailer kost geld en de tijd die jullie ermee kwijt zijn kost ook geld. (wel makkelijk zo'n pensionhouder, doe mij er ook maar zo een ;) )

Jullie vragen absoluut niet de hoofdprijs qua geld, zitten zelfs laag, het kan echt niet uit dat ze al die dingen extra wil hebben zonder dat er wat tegenover staat.

Het "slopen" van de stal is weer een stukje risico van de stalhouder, reparatie en onderhoud zouden in de pensionprijs moeten zitten. Ik zou het wel zo onaantrekkelijk mogelijk maken om te knagen door zoals hierboven genoemd stalen strips of antibijt spul te gebruiken. Maar dat is het risico met houten stallen, paarden gaan daar nu eenmaal aan knagen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:30

Ik zou gewoon eens rustig met haar om de tafel gaan zitten. Leg haar uit wat je de afgelopen tijd allemaal hebt uit moeten geven, en vraag haar om oplossingen om de kosten voor jou wat lager te houden...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:46

Persoonlijk zou ik het als eigenaar al niet zo ver laten komen dat m'n paardje al het hout stuk staat te vreten, en er zelf een oplossing voor zoeken (maar dat is een ander verhaal).

Dat een paard een keer iets stuk maakt kan gebeuren in mijn ogen. Maar als de stalhouder steeds maar flink op kosten wordt gejaagd, vind ik dat de eigenaar ook een steentje kan bijdragen. Want het is wel heel makkelijk, mijn paard sloopt steeds alles en de pensionhouder maakt en betaald het wel. Er wel vanuit gaande dat het op een degelijke manier gemaakt wordt.

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat ze jouw betaald als jij haar steeds naar les moet brengen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:39

je huurder klinkt nav bovenstaande verhalen als een erg makkelijk uitgevallen persoon.

ik zou ook om de tafel gaan zitten en duidelijke afspraken maken. denk er dan ook meteen over na wat er met je trailer kan gebeuren als jij haar paard vervoert. als jullie een ongeluk krijgen, of het paard klimt over de voorstang. wie betaald dan de schade?