Leasen, waar moet je op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Leasen, waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:44

Ik heb gisteren met de ouders van een leerling van mij om tafel gezeten. Meisje is toe aan een eerste pony, maar ivm onervarenheid ouders en leeftijd meisje, hadden ze nog veel vragen. Nu zijn we tot een overeenkomst gekomen dat ze de eerste maanden een van mijn pony's mag leasen om eens te kijken en voelen wat het nou inhoud, een eigen pony hebben.
Het gaat hierbij om 2 dagen in de week, alle zorg en ' verantwoordelijkheid' is dan ook voor het gezin. Nu heb ik zelf wel wat ervaring met uitlenen/ verhuren, maar wil het wel goed vastgelegd hebben wat wel en niet mag en kan.

Vandaar de vraag aan leasers en verleasers; hoe hebben jullie het geregeld? Welke afspraken en regels, wat mag wel of niet, en ook handig; wat komt er in een contract te staan?

Het gaat hier om een 11 jarige die 2x per week een grote C pony tot haar beschikking heeft. Rest van de week loopt de pony therapiesessies en lessen mee.

Ariebren

Re: Leasen, waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:52

Weet waar je aan begint.
Kind en ouders onervaren.
Dat gaat je meer tijd kosten dan dat de lease opbrengt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:11

Ariebren schreef:
Weet waar je aan begint.
Kind en ouders onervaren.
Dat gaat je meer tijd kosten dan dat de lease opbrengt.

Kind rijdt erg netjes, rijdt ongeveer L2 niveau nu, en helpt elke zaterdag hele dagen bij de lessen hier. Het gaat vooral om de omschakeling naar eigen pony, en wat daarbij komt kijken.
Heb al vaker kinderen en ouders begeleid, waarbij beide totaal onervaren zijn, en ach.... Het kost wel tijd,maar heb er zelf wel lol aan, dat scheelt ;)

Maar wil dit keer echt werken met een lease contract ipv los vast, juist om eerdere problemen tegen te gaan

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:19

Misschien verstandig om vast te leggen wie waar verantwoordelijk voor is.
wie is verantwoordelijk als er die dagen iets gebeurd.
wat mag ze van jouw met die pony bijvoorbeeld naar buiten ja of nee.
wat gebeurd er bijvoorbeeld als je spullen beschadigd raken.
leg ook je bedrag vast wat ze je moeten betalen

misschien is het leuk om voor deze mensen ook het financiële plaatje te laten zien zodat ze weten waar aan ze beginnen wat basis dingen uitleggen over wondjes koliek enzovoorts

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:26

ff googelen en je vindt vast wel een goed lease contract.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:26

Omdat het 2 dagen is....ook weer moeilijk.
Ik lease nu ook een paard omdat ik een eigen paard niet kan betalen.
De afspraken die wij hebben (wel fulltime lease)

We betalen beide een gedeelte van het stalgeld.
Dierenarts betaald de eigenaar als deze nodig blijkt te zijn.
Wat er voor de rest nodig is zijn de kosten voor mij.
Zoals de hoef beslag dat betaal ik, wormen kuren, dekens en andere spullen ook.
Paard heeft wat lichte actrose wil ik daar iets voor geven kosten zijn voor mij.
Alles wat het paard nodig heeft de kosten zijn voor mij die keuzes maak ik zelf en kan het zo duur maken als ik zelf wil. De lessen die ik neem zijn natuurlijk ook voor mij.
De stallen worden vaak uitgemest. Zaterdag en zondag doe ik het vaak zelf. Weilanden help ik mee om schoon te houden. paar in de week even een rondje door de wei. En zet zelf zijn water klaar met gevulde gieters erbij kan de staleigenaar het zo bij vullen. Overdag word het paard in de wei gezet. Het paard staat nu in een stal waar geen automatische drinkbakken zijn.

2 dagen is moeilijk vind ik. Een eigen paard heb je ook niet voor 2 dagen....Daar moeten ze straks ook zelf heen dagelijks.
Ik denk het beste een vast bedrag per week of maand vragen. En wil je dat ze ergens nog mee helpen zet dit ook op papier. Ik denk niet dat deze mensen voor 2 dagen spullen aanschaffen voor je paard.

Gaat er iets stuk dat het dan wel voor jou rekening is? Of het moet echt gesloopt worden.
Maar dat zijn altijd moeilijke dingen.

gr

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:52

Zelf vroeger op het punt gestaan om een paard te leasen, ik heb toen ook gekeken via google wat handig is om in de overeenkomst mee te nemen.
- Hoe gaat het met dierenartskosten, inenting en ontworming niet meegerekend?
- Als de pony kreupel wordt of niet te berijden is om wat voor reden dan ook, krijgt ze dan een vervangende pony?
- Wat mag ze met de pony doen? Van terrein af, springen, vrij rijden zonder toezicht?
- Wat als er spullen kapot gaan van jou, moeten haar ouders dan mee betalen?
- Mag ze vrij dingen gaan doen of wil je er altijd bij zijn?
- Hoelang duurt de leaseperiode?
- Wat als ze een keer ziek wordt of niet kan komen, blijft het bedrag dan hetzelfde?
- Wie is er verantwoordelijk wanneer ze van de pony valt of op een ander manier lichamelijk letsel op loopt op jouw terrein?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:59

ik heb jaren lang paarden geleast.. alleen dan 7 dagen in de week dus zowat me eigen pony..

Ik mog er veder alles mee doen zowel buiten rijden als in de bak wedstrijden rijden..
je ken zoals eerste x poetsten en in de bak rijden ofzo en zo steeds meer er bij doen ..
de kosten waren ook van mijn uiteindelijk heb die pony ook genomen;) dus helemaal overgezt na mijn naam enz.

groetjes

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 23:10

Tips van Carola zitten enkele hele sterke bij, super!

Planning is niet dat de pony wordt oververkocht, pony is nu 20 jaar in mijn bezit, en zal nooit meer verkocht worden. Het gaat echt om 2 dagen in de week voor zichzelf en dt de pony ook geen lessen meeloopt deze dagen, en eventueel als ze les heeft dat ze het recht heeft om op deze pony te gaat ipv haar medeleerlingen.

Hoofddoel is wel echt het leren ervaren hoe het is om een eigen dier te hebben, maar binnen bepaalde kaders, en met als eind doel een eigen ( extern gekochte) pony

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:37

Ik heb mijn pony nu 3 keer verleased, 1 keer op locatie en is 2 naar een andere locatie verhuist.
Pony blijft op jouw grond staan begrijp ik?

Indien je belangstelling hebt kan ik een voorbeeld van het contract wat ik heb opgesteld, per pb verzenden. Ik kan de meeste punten terugvinden in het bericht van C_arola.