Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cluedoke schreef:Ik veronderstel dat je een eigen stal hebt? Kan je dan niet een bord hangen met bijvoorbeeld: de manege is niet aansprakelijk bij ongevallen. Ik ken een aantal stallen die dit ook op deze manier doen.
Kwanyin schreef:cluedoke schreef:Ik veronderstel dat je een eigen stal hebt? Kan je dan niet een bord hangen met bijvoorbeeld: de manege is niet aansprakelijk bij ongevallen. Ik ken een aantal stallen die dit ook op deze manier doen.
Zo'n borden zijn juridisch waardeloos. Als het zo zou zijn dat je aansprakelijk bent, dan hebben zo'n borden daar helemaal geen invloed op. Maar voor de rest ken ik het recht ook niet.
sdi schreef:Je hebt verschillende verzekeringen.
De ziektekostenverzekeraars zijn verplicht om de orgkosten van een verzekerde te vergoeden (binnen de wettelijke kaders van de overheid).
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is verplicht, echter is de overeenkomst met een bepaalde verzekeraar vrijwillig.
Een verzekeraar mag/ kan dus ook eisen (voorwaarden) stellen aan jou als bedrijf.
Bevallen de voorwaarden niet, dan kies je een andere verzekeraar. Er zitten echter wel grote verschillen in de voorwaarden van verzekeraars alleen al in de manier van opschrijven. De ene verzekeraar schrijft in juridisch jargon waarvan je als normale Nederlander de helft niet kan begrijpen en de andere schrijf wel normale taal.
Wat je wel kunt doen is een stalcontract maken en laten ondertekenen waarin enkele wederzijdse verplichtingen van zowel de staleigenaar als de paardeneigenaar staan. Eén van de eisen zou kunnen zijn zijn dat je van de paardeneigenaar en ruiters die op paarden van de eigenaar rijden altijd een cap moeten dragen indien zij rijden op jou terrein. Mocht er dan later gezeur mee komen, dan kun je altijd aantonen dat jij als staleigenaar de ruiters erop gewezen hebt.
Lieffiefi schreef:Ik ben ook niet verzekerd als ik zonder cap op buiten rijd.
Dat is het enige wat ik als uitsluiting heb anders dan dat het euvel door mij had kunnen voorkomen; dan word er ook niets of geen 100% uitgekeerd afhankelijk van de situatie.
Het is, op sommige punten, denk ik hetzelfde als in een auto. In ieder geval in mijn auto. Wil je meerijden prima. Maar ik verwacht dat je je gordel om doet.. In zinnen als *die doe ik nooit om* heb ik geen trek, omdoen of eruit. Heel simpel en dat geldt ook achterin.
Ik ben namelijk diegen die uit kan leggen aan de verzekering waarom bijrijder voor en achter geen gordels om hadden en dan is het maar de vraag of er uitgekeerd word...
ikke schreef:Lieffiefi schreef:Ik ben ook niet verzekerd als ik zonder cap op buiten rijd.
Dat is het enige wat ik als uitsluiting heb anders dan dat het euvel door mij had kunnen voorkomen; dan word er ook niets of geen 100% uitgekeerd afhankelijk van de situatie.
Het is, op sommige punten, denk ik hetzelfde als in een auto. In ieder geval in mijn auto. Wil je meerijden prima. Maar ik verwacht dat je je gordel om doet.. In zinnen als *die doe ik nooit om* heb ik geen trek, omdoen of eruit. Heel simpel en dat geldt ook achterin.
Ik ben namelijk diegen die uit kan leggen aan de verzekering waarom bijrijder voor en achter geen gordels om hadden en dan is het maar de vraag of er uitgekeerd word...
Doe eens een kopie van je polisvoorwaarden waarin dat staat!!!
Kanttekening: in Belgie gelden andere regels, net als in GB, overigens. Maar daar zijn ook andere dingen geregeld: zo moet je in GB een opleiding hebben gedaan om met paarden te mogen werken en moet je in Belgie brevetten halen om zelfstandig buiten te mogen rijden. In GB is het rijden met een helm inderdaad verplicht en stelt men zelfs eisen aan het profiel van je schoenen!!!
Gordels in auto's is domweg in de wet geregeld. Daar kun je lang of kort over fiepen; op http://www.overheid.nl/wetten kun je die eisen gewoon terug vinden. En nee, ik hoef geen gordel te dragen in mijn auto!
veerledec schreef:Lieffiefi schreef:Ik ben ook niet verzekerd als ik zonder cap op buiten rijd.
Niet verzekerd waarvoor dan?
Angela schreef:Hierboven wordt aangegeven dat ziektenkosten altijd onder de ziektenkosten verzekering vallen, en nooit onder de WA. Nu vraag ik me af of dat wel helemaal correct is. Het kan namelijk zijn dat ik ziektenkosten moet maken die buiten mijn eigen verzekering vallen. En die kosten moet ik maken doordat een ander een fout heeft gemaakt (bijvoorbeeld eigenaar stal start een tractor, daardoor schrikt een paard, en rent over me heen). Ik moet daarvoor fysiotherapie die niet vergoed wordt door mijn eigen verzekering. Ik neem aan dat het dan wel voor de WA van de stalhouder komt? En wat als ik nou op mijn paard zat, mijn paard schrok, ik daarom viel, en (omdat een cap niet verplicht was ik zonder cap op mijn paard zat) daarom ziektenkosten heb die niet vergoed worden?
Kortom: wat als je ziektenkosten moet maken die niet door je eigen verzekering vergoed worden? Is het dan nog steeds geen WA zaak?
Lieffiefi schreef:veerledec schreef:Niet verzekerd waarvoor dan?
Dan vervalt mijn gehele aansprakelijkheidsverzekering.
Als mijn paard schade maakt etc.
Natuurlijk kan ik zeggen dat ik mijn cap op had.. En frauderen.
Maar het is de issue dat ik mijn cap draag om mijn schedel intact te houden. Niet omdat ik anders gedoe krijg met mijn WA.