Contract aankoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Contract aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 01:32

Hoihoi,

Nav een ander topic over dit onderwerp heb ik een vraag...

Je hebt alleen bewijs dat een paard van jou is, als je een contract getekend hebt bij aankoop met handtekening van de verkoper etc erop. Maar moet de verkoper dan ook een contract getekend hebben toen hij dat paard kocht? Of hoeft dat niet? Is het dus mogelijk een paard op contract te kopen, wat door de verkoper niet op contract gekocht is?

Bedankt alvast!

ruitje

Re: Contract aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:44

Pfff... Ik gok dat 80% van de paarden tot 3 jaar geleden zonder contract werden verkocht. Lijkt wel een modverschijnsel dit onderwerp. Natuurlijk is dat mogelijk, denk bijvoorbeeld aan een paard bij de fokker vandaan, die heeft ook niks :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 01:55

Maar dan is zo'n contract toch ook onzin?

En je kunt het modeverschijnsel noemen, maar in mijn ogen is het normaal om een paard op contract te kopen... Alleen vroeg ik me af hoe het zit als de verkoper ook geen bewijs heeft, door de topics die nu geplaatst zijn op bokt ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:02

ik vraag me af waarom ze een paspoort nog steeds niet zien voor eigendomsbewijs, zou zoveel gedoe schelen..

Ik heb van 1 paard en factuur en de rest is ook zo onderhands gegaan (maar das wel al 13jr geleden)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:08

Wij hebben onlangs ook een paard gekocht, niks getekend. We hebben wel alle papieren en kunnen hem bij het stamboek op naam laten zetten. Meen dat dit 40 euro kost in ons geval (geen KWPN want dat is een duur grapje), dan komt onze naam in het boekje te staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:10

Polly schreef:
ik vraag me af waarom ze een paspoort nog steeds niet zien voor eigendomsbewijs, zou zoveel gedoe schelen..

Ik heb van 1 paard en factuur en de rest is ook zo onderhands gegaan (maar das wel al 13jr geleden)

Omdat je het paspoort officeel op de stalling van je paard moet laten liggen. De houder moet het hebben, niet de eigenaar. Wat zou betekenen dat een pensionstalhouder de dieren die er staat zonder welk medeweten van de eigenaar dan ook de dieren op zijn naam kan zetten.

Om maar eens een zijstraat te noemen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:16

dat snap ik ook wel maar daarom vind ik het nog wel onbegrijpelijk dat ze zo moeilijk doen met een eigendomsbewijs. Als ik mijn pony's verkoop als particulier ga ik ook geen koopovereenkomst maken, nooie gedaan ook. Laat ze er dan papieren bij doen die je op naam moet zetten waarna hij/zij wel van jou is. Nu ben je afhankelijk van een meewerkende koper of verkoper.
Overigens heb ik er verder nooit gedonder mee gehad en heb ik ook alle paspoorten gewoon thuis liggen, als ze willen controleren kom ik wel naar stal (en ook dat is in al die jaren dat ik paarden heb nog nooit gebeurd)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:02

De betaling altijd via de bank, dan heb je bewijs dat jij betaald hebt voor het paard, wel in de tekst vermelden betreft aankoop paard met chipnummer .... / levensnummer ....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:10

Contract is niet het enige bewijsmiddel van eigendomschap. Daarbij zijn er nog een aantal factoren van belang, zoals betaling van de staling, DA kosten, hoefsmid enz. Dus eigenlijk alle onkosten die bij een paard komen kijken.

Als de verkoper geen verkoopcontract heeft dat hij eigenaar is, dan kan hij het eigendomschap aantonen door bovenstaande te laten zien.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:24

Douraque schreef:
Contract is niet het enige bewijsmiddel van eigendomschap. Daarbij zijn er nog een aantal factoren van belang, zoals betaling van de staling, DA kosten, hoefsmid enz. Dus eigenlijk alle onkosten die bij een paard komen kijken.

Als de verkoper geen verkoopcontract heeft dat hij eigenaar is, dan kan hij het eigendomschap aantonen door bovenstaande te laten zien.

Bonnetjes e.d. zijn geen eigendomsbewijs. Want wie zegt er dat dat voer, voor dat paard is? Of wie zegt er dat de hoefsmid dat paard heeft beslagen? Kan elk paard wel geweest zijn, want er staat geen chipnummer/levensnummer van het paard op de bonnetjes.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:58

Je wilt dus eigenlijk weten of het gevolgen heeft als de schakel voor jou geen contract heeft gehad. En je doelt dan op bewijstechnische gevolgen?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:34

@HorseTopShop ik zeg ook niet enkel hoefsmid bonnen, het gaat om het totale plaatje van onkosten. Dus ook stal en da kosten. Ik weet waar ik het heb, aangezien ik dagelijks in de praktijk hiermee te maken heb in de advocatuur

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:45

Douraque schreef:
@HorseTopShop ik zeg ook niet enkel hoefsmid bonnen, het gaat om het totale plaatje van onkosten. Dus ook stal en da kosten. Ik weet waar ik het heb, aangezien ik dagelijks in de praktijk hiermee te maken heb in de advocatuur

Ik heb het ook niet alleen over de hoefsmid.
Want ook op de factuur van de veearts staat niet voor welk paard het is. Kan wel voor het paard van mijn buurvrouw zijn. Evenals stallingkosten. Er zijn maar weinig die erop zetten voor welk paard het is. Of überhaupt een bonnetje krijgen. Voer.... Niemand die voer op naam van het paard koopt.
Hoe je het ook wend of keert, het is niet aan te tonen met bonnetjes.

En een koopcontract.... Tja... Ik heb een koopcontract van mijn Belg. Echter heb ik hem ruim een half jaar geleden verkocht. Kan ik dan met dat koopcontract wat ik bij de koop van hem heb ontvangen (met mijn naam als koper erop) aantonen dat hij van mij is?
Lijkt me erg vreemd.

Ik kan met mijn bonnetjes en alles niet aantonen dat de afgelopen 21 jaar mijn paarden in mijn bezit zijn. Jij wel?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 19-07-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:55

Ik ben wel voorstander van het systeem van aankoop van een PRE. Je moet dus het eigendomsdeel opsturen, met het paspoort, en daarbij dus ook een aankoopovereenkomst.

Als je het eigendomsdeel los hebt van het paspoort (dus zoals bij je autopapieren), dan geeft dat de meeste zekerheid. Je paspoort kan dan op stal liggen, maar je kunt je eigendomsdeel thuis bewaren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:41

@Angela, daar ben ik ook voorstander van, en dan niet voor van die achterlijke bedragen en verplicht lid worden van iets zoals het nu bij veel stamboeken gaat.

Overigens staat op mijn dierenarts facturen altijd gespecificeerd welke behandeling/medicatie voor welk paard is mét chipnummer. Ik dacht dat dat de normale gang van zaken was maar blijkbaar niet dus :o

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:25

Ik heb toen ik mijn paard kocht het paspoort op mijn naam laten zetten, moest toen wel een copie van het koopcontract meesturen en heb toen van het stamboek (Hachney) er een rechtsgeldig eigendoms / registratiebewijs bij gekregen.
Vind het zelf wel een fijn idee dat je kan aantonen dat je de echte eigenaar bent.