Veulen (klinisch) laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Veulen (klinisch) laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 22:27

Topic titel zegt al alles. Is het verstandig om een veulen ook klinisch te laten keuren of is dat eigenlijk onnodig?

Lijkt me zelf namelijk hoogst onwaarschijnlijk dat 't veulen iets zal hebben, immers nog niks mee gedaan. Daarnaast of je al die testen ook met een veulen al kunt doen (wat ligt aan hoe goed het veulen al is opgevoed natuurlijk).

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

SandravdB

Re: Veulen (klinisch) laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:28

Kunnen naar hart en longen luisteren of daar niets aan is maar buigproef lijkt me niets om bij een veulen te doen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:29

Ik heb in februari een veulen gekocht.
En deze beuwst niet laten keuren.

Een veulen is een kwetsbaar iets, moet nog uitgroeien, en er valt nu nog weinig over te zeggen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:30

volgens mij doen ze niet eens een veulen keuren (maar shoot me if i'm wrong)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 22:31

Dat zal wellicht verschillen per dierenarts?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:33

nou volgens mij niet,
Want bepaalde afwijkingen kunnen zich nog ontwikkelen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:42

Een keuring is verstandig als je zelf niet veel ervaring hebt met het inschatten van gezondheid en bij een veulen de correctheid van bouw en stand v/d benen. Dus een klinische keuring die dan niet uitgevoerd wordt zoals bij een rijpaard maar meer dat de dierenarts eventuele gebreken kan uitsluiten die later in de weg kunnen staan bij het doel dat jij voor ogen hebt met het veulen.

Ook komt het voor dat een veulen bij verkoop op de foto's wordt gezet voor oc/ocd check.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 22:45

Nouja, behalve reacreatief rijden zal ik niet veel meer met 't paard gaan doen. Misschien ook ingespannen, maar ook dat dan puur recreatief.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:14

ik heb mijn jaarling indertijd klinisch laten keuren.
Dus hart, longen, gebit, slijmvliezen, beenstand etc.
Gangen werden op de wei beoordeeld en buigproeven etc achterwege gelaten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:18

Ik heb mijn veulen van toen 8 maanden wel laten keuren, of eigenlijk meer 'nakijken'. Geen buigproef of foto's, maar er is wel naar zijn hart geluisterd en zn hele lijf is bevoeld en zn gangen en beenstand zijn beoordeeld. Eigenlijk vooral omdat ik er zelf geen verstand van heb in die mate, dit was toch wel enigszins goed voor mijn gemoedsrust :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:48

Ik heb die van mij zo'n 5 jaar geleden niet laten keuren. Ik vindt dat het weinig zin heeft en nu zou ik het ook niet doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 07:48

afhankelijk welk ras en prijsklasse je een veulen koopt zou ik wel of niet laten keuren.

Daarbij een KFPS veulen die voor het stamboek gekeurd is en een premie ontvangen heeft zou ik zonder aanvullende keuring kopen.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:29

Ik heb mijn jaarling wel laten keuren. Inderdaad, buigproef is achterwege gelaten, maar hij heeft wel wat beweging moeten laten zien. Ook is er naar zn hart en longen geluistert in rust en na beweging, dat vind ik toch wel heel belangrijk, als daar nu al wat mis mee is kan dat alleen maar erger worden op latere leeftijd als je er echt mee aan het werk gaat, en je ziet er aan de buitenkant niks van.

Zo duur is dat ook niet om een klinische keuring te laten doen, in verhouding met de aanschaf en alle maandelijkse kosten die je er daarna aan hebt. En het gaat je zoveel schelen als blijkt dat er wel iets mis mee is. Zou het gewoon doen :j

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:18

Aestrith schreef:
Ik heb mijn jaarling wel laten keuren. Inderdaad, buigproef is achterwege gelaten, maar hij heeft wel wat beweging moeten laten zien. Ook is er naar zn hart en longen geluistert in rust en na beweging, dat vind ik toch wel heel belangrijk, als daar nu al wat mis mee is kan dat alleen maar erger worden op latere leeftijd als je er echt mee aan het werk gaat, en je ziet er aan de buitenkant niks van.

Zo duur is dat ook niet om een klinische keuring te laten doen, in verhouding met de aanschaf en alle maandelijkse kosten die je er daarna aan hebt. En het gaat je zoveel schelen als blijkt dat er wel iets mis mee is. Zou het gewoon doen :j

Dat is precies ook de reden waarom wij onze veulens even laten nakijken :).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:40

Is het een veulen van dit jaar of van vorig jaar?

Ik zou even bellen met je DA, hoe die er normaal mee omgaat en of hij/zij het zinvol vindt of niet. Persoonlijk vind ik er absoluut wat voor te zeggen, maar bij een veulen van vijf maand krijg je nooit écht uitsluitsel omdat het diertje nog volop gaat groeien en ontwikkelen. Feit blijft dat je eventuele reeds aanwezige afwijkingen wellicht wél opmerkt, wat een hoop ellende kan voorkomen natuurlijk.

Maar goed, kwaad kan een check natuurlijk nooit, wat dat betreft ben ik het eens met Aestrith en Grooms.