-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTamay

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 14:15

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:19

Ik weet niet wat voor weer het nu in Nederland is, maar als je pony in de wei/op stal zonder deken staat hoef je geen dek op te doen in de trailer.
Ik zou er zelf voor zorgen dat ik klaar ben voor vertrek en dan je pony op de trailer zetten.
Neem een reserve halster en touw mee voor als er iets stuk gaat, verder eventueel een appeltje om bij aankomst je pony te belonen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:21

Dat is voor iedereen en ieder paard een beetje anders. Maar hierbij hoe ik het doe:

Eerst koppel ik de trailer aan (voor ik iets van paard, of gerief uithaal, zodat ik alle tijd van de wereld heb en alles kan dubbelchecken)
dus auto ervoor parkeren, haak over trekhaak, verlichting aanschakelen, remketting eraan, checken of de trailer niet op handrem staat.
Haak controleren, verlichting controleren, remketting controleren, handrem controleren.
daarna trailer plaatsen waar je wilt laden, klep open. afhankelijk hoe je paard laad eventueel de stangen eruit, schot open, deurtje vooraan open (in mijn geval (1 paardstrailer) dus alle stangen eruit en voordeurtje open + schep voer in de voerbak.
daarna materiaal in de auto (voor mij: zadel + dek + singel + hoofdstel + cap + zweep+reservehalster) (in jouw geval werken met een checklist)

uitrusting paard: de mijne staat er gewoon bloot in, als het paard niet meer onder een deken staat zou ik geen zweetdekens oid opdoen, in de trailer is het al warm en benauwd genoeg.
Een eventueel winterdek of regendeken vervangen door een fleece dekentje.
Liever wel beenbescherming (transportbeschermers of gewoon peesbeschermers)

daarna paard gewoon laden. (ik laad alleen, dwz: paard in de trailer, die steekt haar neus vooran in de voerbak, ik ga via het deurtje eruit en achterom, maak de achterstang vast, ga dan de voorstang gaan vastmaken, en bind ze aan. achterklep dicht, voordeurtje dicht.

Daarna controle rondje (nogmaals trekhaak,verlichting, remkabel,handrem, voordeurtje, achterdeurtje)
en je bent klaar voor vertrek.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:25

Gewoon de deken die hij/zij nu op heeft om, of anders geen. Beenbescherming is ook wel verstandig als je paardje niet zo vaak met de trailer gaat. Gewoon voorpeesjes en desnoods kogel ook. Als je 2 paards hebt zet dan je paard altijd links in de trailer, als de auto dan de greppel in gaat staat de pony (het gewicht) niet daar en kan de trailer niet kantelen. Met 1paards lijkt me logisch waar die moet staan. ;) Een reserve touw/halster meenemen kan ook geen kwaad. En wat lekkers voor je paardje als die braaf de trailer in en uitstapt is ook erg handig! Verder gewoon zelf rustig blijven en iemand jou laten helpen met de achterstang etc los en vast maken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:26

Als je ver (lang) moet reizen, is het handig als je een hooinet in de trailer ophangt. Wel zo hoog dat hij er niet met zijn voorbenen in kan komen. Ik denk dat een deken niet echt nodig is. Staat tie thuis met een deken op? Wij doen altijd het zeiltje aan de achterkant dicht tegen het lawaai en dan kan hij ook geen auto's/ vrachtwagens zien die dicht op de trailer rijden. Wel een dakraampje open voor de frisse lucht. Wij zorgen ervoor dat we alles ingepakt hebben en als laatste het paard. Zodat die niet nodeloos lang op de trailer moet staan wachten. Dus paard erin, stang erachter, iemand maakt hem voor vast, klep dicht, zeiltje dicht, deurtje aan de voorkant dicht, controleren of alles goed dicht zit, in de auto , auto starten en wegrijden. Als je pony transportbeschermers kent, is dat altijd handig voor onderweg. Er staan zat paarden op de trailer zonder bescherming, maar die van ons krijgen in ieder geval voorbeenbeschermers om. Mijn merrie ook iets om haar achterbenen omdat zij vrij onrustig staat en kans heeft op aantikken achter. En zo zichzelf beschadigd. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Morris

Re: Waar allemaal opletten als je met de trailer gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:14

Na het aanhaken van trailer, rij ik een stukje zonder paard (trailer staat niet bij de stal). Dan rem ik een keertje goed, zodat ik de oplooprem voel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:23

Duhelo schreef:
Dat is voor iedereen en ieder paard een beetje anders. Maar hierbij hoe ik het doe:

Eerst koppel ik de trailer aan (voor ik iets van paard, of gerief uithaal, zodat ik alle tijd van de wereld heb en alles kan dubbelchecken)
dus auto ervoor parkeren, haak over trekhaak, verlichting aanschakelen, remketting eraan, checken of de trailer niet op handrem staat.
Haak controleren, verlichting controleren, remketting controleren, handrem controleren.
daarna trailer plaatsen waar je wilt laden, klep open. afhankelijk hoe je paard laad eventueel de stangen eruit, schot open, deurtje vooraan open (in mijn geval (1 paardstrailer) dus alle stangen eruit en voordeurtje open + schep voer in de voerbak.
daarna materiaal in de auto (voor mij: zadel + dek + singel + hoofdstel + cap + zweep+reservehalster) (in jouw geval werken met een checklist)

uitrusting paard: de mijne staat er gewoon bloot in, als het paard niet meer onder een deken staat zou ik geen zweetdekens oid opdoen, in de trailer is het al warm en benauwd genoeg.
Een eventueel winterdek of regendeken vervangen door een fleece dekentje.
Liever wel beenbescherming (transportbeschermers of gewoon peesbeschermers)

daarna paard gewoon laden. (ik laad alleen, dwz: paard in de trailer, die steekt haar neus vooran in de voerbak, ik ga via het deurtje eruit en achterom, maak de achterstang vast, ga dan de voorstang gaan vastmaken, en bind ze aan. achterklep dicht, voordeurtje dicht.

Daarna controle rondje (nogmaals trekhaak,verlichting, remkabel,handrem, voordeurtje, achterdeurtje)
en je bent klaar voor vertrek.

Sorry, ik ben heel nieuwsgierig :o , maar waarom haal je de voorstang eruit? Ik doe dat namelijk nooit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:44

paard is beetje gestoord :D
ze heeft nogal de neiging om, op het moment dat ik me buk om onder te stang te gaan, terug achteruit eraf te vliegen (en blijven vasthouden terwijl je al aan de andere kant van de stang bent is geen goed idee :+ )
Of, als ze dat niet doet, durft ze wel nog eens in een maal vooruit de trailer in te springen (en dat is ook geen goed idee als je beetje traag en lomp bent zoals ik)
we werken eraan, en nu kan ik ze vaak al laden mét stang erin, maar bij een paard dat ik niet ken, of als het een tijdje geleden is, gaat die voorstang er voor de veiligheid uit :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:45

OK, ik dacht even dat ik iets verkeerd deed :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:51

Bij mijn na veel training (eigenwijsje) loopt hij er alleen in zodat ik aan de achterkant blijf en dan de buis dicht kan doen. Vast knopen altijd pas als de klep enz dicht is. Mocht er paniek uitbreken staat hij niet ook nog eens vast;) En bij het uitladen! Paard eerst los zetten maar zorg wel dat hij dan niet kan draaien in de trailer;) Dan pas klep open doen en buis weg halen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:03

en check even of de banden goed zijn...
Heel belangrijk en ik kan er over meepraten :+