Wie is de eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billie1

Wie is de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:45

Even een vraag.

Ik sta op een kleinschalige stal met mijn paard.
Daar staat sinds 2 jaar een leuke E-pony. 5 jaar, zadelmak en inmiddels B-proef waardig.
De eigenaresse had deze gekocht, maar het bleek nogal een hittepetit en de eigenaresse had net een jaar manegeles achter de rug dus de bedoeling was dat deze eerst wat makker en ouder zou worden.
Hier is toen iemand voor ingehuurd, een vrouw die kwam de pony 4 keer in de week rijden, de overige dagen stond de pony in de paddock of op het land. De eigenaresse is in het eerste jaar denk ik zo'n 4 of 5 keer bij de pony gaan kijken... De vrouw die de pony (door)reed is na dit jaar gestopt.
Aangezien de pony toen de hele dag voor grasmaaier speelde heb ik contact opgenomen met de eigenaresse.
Ik heb toen aangegeven de pony wel te willen doen gezien mijne met een blessure stond en ze was akkoord, ze had nog steeds les en werd steeds beter gaf ze aan, dus met een half jaar wilde ze de pony wel zelf gaan doen. Nou prima natuurlijk en zo gezegd zo gedaan.

De pony pakte alles heel leuk op en stiekem vindt ik hem gewoon erg leuk. Nu wil het feit dat de eigenaresse de stalhuur niet meer betaald en al bijna een jaar niet meer geweest is. Ik heb al meerdere keren contact opgenomen maar het verhaal wordt steeds vager. Ze gaf een half jaar geleden al aan, dat ze hem misschien toch wilde verkopen. Inmiddels wordt het contact steeds moeizamer en de eigenaar van de stal is het zat dat er niet betaald wordt. Gezien ik erg leuk met het beestje bezig ben wil ik de pony graag houden/overnemen maar kan dit?

Ik heb het paspoort van de pony, maar verder niks, bestaat er zoiets als een eigendomsdeel of iets waarmee zij altijd nog kan aantonen dat de pony wel van haar is? Ik ben namelijk bang dat als ik met haar tot een overeenkomst kom en de pony koop dat ze hem een paar maanden later ineens komt halen of opeisen, ze heeft wel meer rare fratsen uitgehaald namelijk, ze geeft al aan een contract onzin te vinden, eens over de prijs is verkocht zegt ze.
De staleigenaar gaf aan dat ik moest oppassen omdat er een deel in het paspoort (hoort te) zitten wat aangeeft wie de eigenaar te is, als dit zo is en zij heeft dit en geeft dit niet, ga ik niet tot koop over.

Iemand het antwoord?

mika11

Re: Wie is de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:50

Dan zou de staleigenaar nog het meeste recht hebben, volgens mij.
Die betaalt het voer, verzorging etc.
Hij is ook degene die zou moeten zorgen voor een oplossing.
Als jij de pony wilt kopen, of overnemen, zou ik niet weten hoe je daar nu uit moet komen.
Volgens mij, als de staleigenaar het paspoort heeft is dat wel een bewijs van eigendomsrecht.

Billie1

Re: Wie is de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:27

Nou, ik heb het paspoort.
Maar de vraag is voornamelijk of er een ander document is (dat wellicht onderdeel is van het paspoort?) dat geldend is en waarmee de eigenaresse hem op een later tijdstip kan opeisen? Dus iets dat "boven" het paspoort staat?
Ik heb dit nog nooit gehoord, maar wordt hier nu door andere op gewezen en wil het risico niet nemen.
Maar wil wel eerst weten of het uberhaupt bestaat/kan.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:30

Billie1 schreef:
Nou, ik heb het paspoort.
Maar de vraag is voornamelijk of er een ander document is (dat wellicht onderdeel is van het paspoort?) dat geldend is en waarmee de eigenaresse hem op een later tijdstip kan opeisen? Dus iets dat "boven" het paspoort staat?
Ik heb dit nog nooit gehoord, maar wordt hier nu door andere op gewezen en wil het risico niet nemen.
Maar wil wel eerst weten of het uberhaupt bestaat/kan.

Ik weet niet waar jouw staleigenaar op doelt, maar het paspoort is GEEN eigendomsbewijs. Zorg voor een overdracht van de pony op papier met 2 handtekeningen (gever/verkoper en krijger/koper) en klaar.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:31

Papieren, heeft de pony papieren? dan zou je die moeten hebben. Meestal is het diegene die de papieren in "handen heeft" eigenaar is.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:32

CalvinenGino schreef:
Papieren, heeft de pony papieren? dan zou je die moeten hebben. Meestal is het diegene die de papieren in "handen heeft" eigenaar is.

Onzin.

Edit: meestal wel, maar juridisch heeft het weinig waarde.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:35

Je weet toch van wie die pony is? De eigenaresse heeft het dier niet verkocht en ook niet weggegeven, dus de pony is nog steeds van haar. Wanneer je de pony over wil nemen moet je dat regelen met de eigenaresse - maar doe dat niet voordat de financiële problemen met de stalhouder geregeld zijn, anders zit je nog steeds met de problemen. Of zorg ervoor dat die financiële problemen met de overname van de pony meteen geregeld worden.

De enige manier waarop je eigendom aan kan tonen is met een koopcontract. Andere papieren zeggen niets.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:37

Als de stalhuur dusdanig achter loopt kan de stal eigenaar stappen ondernemen op een betaling of inbeslagname pony/paard (dit moet wel via gerechtelijke wegen worden gedaan).
Als dan de stal eigenaar dit voldaan heeft kan deze de pony aan jou verkopen.

Jij hebt geen poot om op te staan.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:38

Een paard heeft, voor zover ik weet, geen ''eigensomsbewijs''.
Wat je kunt doen is een afspraak maken met de stalhouder, melden dat jij het paard over wil kopen, maar niet wilt opdraaien voor die kosten van onbetaalde stalling bijv. tot 1-8.
Maar wel vanaf 1-8.

En contact opnemen met de eigenaresse met de mededeling dat je de pony graag wilt overnemen, dit kun je doen door middel van een afstandverklaring en een overdragingscontract...

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:39

toevallig las ik laatst een topic van iemand die dus haar paard kwijt is omdat ze niet kan aantonen dat zij de eigenaar is.. ookal heeft ze een paspoort en chip op haar naam staan.

Ik zou inderdaad een contract opstellen waar zowel jouw naam en handtekening, de huidige eigenaresse haar naam en handtekening en een datum van overdracht op staan..
dat zij dit onzin vindt moet je zacht gezegd even schijt aan hebben.. straks haalt ze idd een rare streek uit en sta jij nergens ;)
als ze er heel moeilijk over gaat doen vind ik dat persoonlijk verdacht en zou ik me al 2x bedenken voordat ik de pony koop, maar dat is persoonlijk :)

als de pony papieren heeft idd ook zorgen dat je die in handen krijgt!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:40

In een paspoort zit GEEN deel waarop staat wie de eigenaar is. In Nederland is er geen enkel document dat als eigendomsbewijs dient.

Het beste is op papier de verkoop registeren "op datum dd-mm-jjjj is paard jantje door eigenaar karel verkocht aan klaasje". En dan ondertekend door beide partijen. Bij een geschil kan dit als bewijs dienen.

Als de huidige eigenaar dit niet wil dan is het te adviseren alle kosten die je maakt voor het paard ofwel via de bank te laten lopen ofwel over een kwitantie van te vragen en te bewaren.
Indien ze op een gegeven moment erop terug wil komen en het paard terug wil eisen dan kan je hiermee bewijzen dat jij de laatste maanden alle kosten hebt gemaakt. Een recht zal dan wel uiteindelijk uitspraak moeten doen in deze zaak.

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:41

Vaak is inderdaad diegene met de papieren en het paspoort wel de eigenaar, maar ik ken ook veel gevallen
waarbij de papieren kwijt waren en de paarden gewoon zijn verkocht aan iemand anders.
Het lijkt misschien een beetje vreemd, maar een koopcontract opstellen is in dit geval denk ik wel handig.
(zeker omdat mevrouw ik kwestie niet zo heel betrouwbaar lijkt te zijn)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:42

Als ze echt niet mee wil werken aan een papieren contract kun je de koop ook sluiten in aanwezigheid van getuigen, die je dan vervolgens een verklaring laat tekenen dat ze getuige zijn geweest van de koop en wat daar de voorwaarden van zijn geweest. Dat lost een eventueel bewijsprobleem ook op.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:45

Ik denk dat de beste optie is dat je de staleigenaar met instemming van de eigenaresse de pony laat overnemen en deze hem dan aan jou "verkoopt". Met een beetje mazzel wil de staleigenaar snel van het geknoei af zijn en laat jouw de pony overnemen voor een paar maanden stalhuur. Vervolgens heeft hij dan weer een wél betalende pensionklant. Laat er een paar getuigen bij aanwezig zijn en dan wordt het toch wel uitermate lastig om later nog iets op te eisen. Laat staleigenaar rekeningen bewaren van bv hoefsmid en dierenarts als die er zijn of laat ze voortaan maken. Tenminste ik ga ervan uit dat hij die betaald heeft het laatste jaar?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:58

Als de staleigenaar zijn geld nog wil hebben zal ik die eerst eens vertellen hoe hij het aan moet pakken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Retentierecht

Als jij het paard graag wil kopen, de staleigenaar wil graag geld zien, en de eigenaresse wil van het paard en de (oplopende) kosten af zou je het zo kunnen doen: Staleigenaar oefent retentierecht uit--> eigenaresse kan/wil niet betalen-> Staleigenaar neemt paard over voor bedrag x dat staat voor het verschuldigde stalbedrag-> jij koopt paard van staleigenaar.

Wel is het dan van belang dat het bedrag dat het paard waard is ongeveer gelijk staat aan het verschuldigde stalgeld (zal wel niet precies zo zijn). Ook zul je heel duidelijk met de staleigenaar moeten afspreken dát je het paard ook van hem zult kopen. Anders zal hij er weinig zin in hebben eigenaar te worden van een paard terwijl hij nu nog kans heeft om het geldbedrag dat hij nog tegoed heeft te krijgen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:21

Overleg eens met de staleigenaar of je samen iets kan afspreken (zie ook post hier boven). De staleigenaar krijgt nu tenslotte geen geld voor de stalling en dat zal voor hem ook een kostenpost opleveren die steeds groter wordt. Betaal de stallingskosten en na een bepaalde tijd vallen de gemaakte kosten weg tegen het bedrag wat de pony waard is. Trouwens, kun je er twee onderhouden? Zo ja, dan is het de moeite waard om er werk van te maken. Zo te lezen vind je de pony erg leuk, en zolang je paard geblesseerd is, heb je toch wat om te rijden.
Wat is de pony waard? Heb je enig idee wat zijn afstamming zou kunnen zijn? Is dit nog te achterhalen? Misschien maakt dat het nog interessanter om te kijken of je met de staleigenaar afspraken kan maken over de kosten.
Tenslotte nog dit, het zou voor de pony toch ook veel fijner zijn als er iemand is die voor hem/haar zorgt en lekker ermee aan de slag gaat.