Verzorgpony/paard meenemen, kan dat eigenlijk wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verzorgpony/paard meenemen, kan dat eigenlijk wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:12

Hallo Bokkers,

Met vriendinnen zijn we nu vanalles aan het bedenken, zelf hebben zij ook paarden ect.

Maar nu was mijn vraag, omdat 'k wel een verzorgpony heb, of ik daar eigenlijk mee weg kon? Dus op de trailer meenemen voor 3 dagen?
Als het van de eigenaresse niet zou mogen, ok, dan houdt het gelijk op, maar stel dat het mag, hoe dan met verzekeringen ect.? Want ik zou het dan te banketstaaf vinden om de eigenaresse verantwoordelijk 'te houden', zoals het eigenlijk altijd is.

Samenvatting: is er een verzekering ect. waarmee je kan regelen, voor een paar dagen, dat ik, en niet de eigenaresse verantwoordelijk is voor het paard?

Groetjes!

Anoniem

Re: Verzorgpony/paard meenemen, kan dat eigenlijk wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:11

Niemand? :D

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:20

tja, ik denk dat de eigenaresse eigenlijk altijd verantwoordelijk blijft voor wat er gebeurd...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:42

Zo zit de Nederlandse wet nu eenmaal in elkaar, de eigenaar blijft altijd aansprakelijk voor het paard ongeacht wie ermee op stap gaat. Daar is geen mouw aan te passen met contractjes/andere verzekeringen e.d. Als jij je daar niet prettig bij voelt moet je niet op stap gaan met andermans paard, maar durf je het aan en de eigenaar ook is er niks aan de hand en zou ik lekker gaan.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:44

Hippozorg heeft kortgeleden een nieuwe verzekering voor verzorgsters enzo gekregen, misschien kunnen jullie eens bellen voor meer informatie, want ik weet er het precieze niet van. Heb het alleen onthouden voor als mijn verzorgster over een tijdje met mijn paard naar buiten zou gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:12

Ik denk niet dat er zo'n verzekering is.
Wat betreft hippozorg die heeft wel een soort van verzekering voor opzittende/verzorgers. Maar dit is alleen af te sluiten als je een gewone basisverzekering bij hun hebt voor het paard dus meer als aanvulling daarvan. Maar dat is ook alleen maar voor de eigenaar mocht er dan iets ernstigs gebeuren met de bijrijder/verzorger dat dat uitgekeerd wordt. En dat geldt dan ook alleen maar mocht de persoon overlijden of blijvend letsel aan over houden. En dat is ook niet wat TS bedoelt volgens mij.

Eigenaar blijft gewoon eigenaar en verantwoordelijk de enige manier waarop je dit zou kunnen veranderen is het dier te kopen voor 3 dagen en daarna weer terug te verkopen aan de eigenaar.

Tja verder kun je natuurlijk afspraken maken als er wat kapot gaat end dit allemaal voor jouw is of een eventuele DA rekening maar als die over hoge bedragen gaat en de verzekering ingeschakeld wordt zal het lastig worden.
Het zou kunnen dat mocht het paard schade maken aan iets door jouw "schuld". Dat de verzekering van de eigenaar dit dan weer op jouw verzekering zou kunnen verhalen. Maar dat weet ik ook allemaal niet hoe dat is z'n werk gaat dat is maar net waar het over gaat op dat moment natuurlijk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:58

zolang jij tegen jouw verzekering zegt dat het jouw paard is, ben jij toch gewoon verzekerd ;)

bodien2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:16

ik zou het eerst aan de eigenaar vragen
want als het niet mag dan kan je dit topic sluiten

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:19

loulou schreef:
zolang jij tegen jouw verzekering zegt dat het jouw paard is, ben jij toch gewoon verzekerd ;)

precies dacht ik ook. Dan is het gewoon jouw paard voor die paar dagen. Wel ff aan de verzekering doorgeven dat je een paard hebt, 1 paard zit nl gewoon in de wa verzekering. Dat is teminste door mijn eigen verzekering verteld.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:21

Het lijkt me erg sterk dat de verzekeraar daarmee akkoord gaat..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:04

als ie het weet niet nee, maar hoe weet die verzekering dat. mijn paarden staan ook nog gewoon op naam van de fokker, dus daar kun je het al niet aan zien.
volgens mij hoef je niet eens door te geven dat je een paard hebt, tot 3 of 5 paarden ofzo valt het gewoon onder huisdier en is het verzekerd. maar je kunt natuurlijk voor de zekerheid ff doorgeven dat je er een gekocht hebt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:04

Oh zo, ja dan zou je het kunnen proberen natuurlijk..

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:35

SusanH schreef:
Zo zit de Nederlandse wet nu eenmaal in elkaar, de eigenaar blijft altijd aansprakelijk voor het paard ongeacht wie ermee op stap gaat. Daar is geen mouw aan te passen met contractjes/andere verzekeringen e.d. Als jij je daar niet prettig bij voelt moet je niet op stap gaan met andermans paard, maar durf je het aan en de eigenaar ook is er niks aan de hand en zou ik lekker gaan.

idd :)

meschien kan de eigenaar ofzo mee? Het is en blijft haar verantwoordelijkheid :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:58

mhollander schreef:
loulou schreef:

precies dacht ik ook. Dan is het gewoon jouw paard voor die paar dagen. Wel ff aan de verzekering doorgeven dat je een paard hebt, 1 paard zit nl gewoon in de wa verzekering. Dat is teminste door mijn eigen verzekering verteld.

Ehm, je pleegt valsheid in geschrifte als je dit doet! Verkijk je niet op de gevolgen als de verzekering hier achter komt!! Dat wordt je de rest van je leven uiterst vervelend nagedragen!!

Wellicht wil je verzekering tijdelijk je WA-aansprakelijkheid accepteren als een soort reisverzekering; dat zou je kunnen vragen maar ga nooit doen alsof tegen je verzekeraar!

En dan nog: als de eigenaar het niet goed vindt, kun je hier speculeren tot je een ons weegt, het leidt nergens toe.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:46

In de wet is vast gelegd dat de bezitter aansprakelijk is voor gedragingen van een dier. Dit is door een overeenkomst o.i.d. niet te veranderen.

En wat het 'frauderen' betreft: er zijn verzekeraars waar je wel even moet bewijzen cq aannemelijk moet maken dat het jouw paard is,dat weet ik uit betrouwbare bron.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:51

Voor die reden heb ik mijn verzorgpaard uiteindelijk thuisgelaten voor een weekje stage...

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:57

als de eigenaar toestemming geeft
blijft min of meer verantwoordelijk voor het paard
jij bent verantwoordelijk over het paard wat er mee gebeurt maar
de eigenaar zal alles moeten betalen (verzekering)