Pony treitert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Pony treitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:04

Hallo,

Mijn pony is een beetje een raar geval, hij trapt de wand van de trailer kapot, alleen in de linker bocht.
In de rechterbocht is er niks aan de hand, maar de linkerbocht is een drama, zodra de auto maar een stukje opzij gaat trapt hij al tegen de muur.
Hij gaat dan op de stang zitten en leunt daarop waardoor hij zijn been vrij heeft om te trappen.
Hij heeft al transportbeschermers om waardoor hij niet meer zijn benen open kan trappen.

Het is eigenlijk begonnen toen we een trailerkettinkje niet vast hadden gedaan en toen heeft hij de stang omhoog gedrukt, waardoor die tegen
zijn kont heeft gezeten, maar dat heeft hij ook uit treiterij gedaan, want daarvoor duwde hij zijn kont er ook onder...

We hebben al geprobeerd:
- Aan twee touwen i.p.v. één, omdat we een 2paards trailer hebben
- Stapvoets door de bocht en na de bocht even zo doorrijden
- Normaal door de bocht en gelijk wegtrekken, werkt aardig maar hij blijft doortrappen
- Bochten heel recht nemen, maar dat kan niet overal en dan blijft hij doortrappen
- Aan de rechterkant van de trailer zetten, helpt ook niet

En het is alleen op de linkerbocht en hij blijft gewoon netjes de trailer oplopen, nergens bang van enzo.

Iemand een idee wat we nog meer kúnnen proberen?
Of heeft iemand dit ook eens gehad?

Nickas

Re: Pony treitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:07

Ik kan je niet helpen, ik weet alleen wel dat je pony écht niet treitert...

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:14

Balans probleem, angst, het kan vanalles zijn, maar het is zeker weten geen treiteren ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:17

Wat doet hij in een anderhalfpaardstrailer?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:19

Peppertree schreef:
Wat doet hij in een anderhalfpaardstrailer?

Niks, helemaal niks, maar die kunnen we niet altijd gebruiken

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:25

Treiteren is het zeker niet. Je zal eerst anders naar het probleem moeten kijken voordat je het kan oplossen. Welk formaat trailer heb je? Een oplossing zou eenvoudig kunnen zijn een grotere trailer zodat je paard niet uit balans raakt. Als dat het probleem is natuurlijk. Staat je paard los in de trailer? Paarden reizen ook vaak makkelijker in de trailer als ze naar achter kijken. Er zijn ook oefeningen waar je aan kunt werken wel goed om dit te doen met iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:26

Dat is je probleem duidelijk paard vind de kleine ruimte niks of heeft geen balans in de kleine trailer.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:27

Als hij het niet in een anderhalfpaards doet heeft hij dus blijkbaar te kort ruimte in de tweepaards. Is het mogelijk om twee lange stangen in de tweepaards te doen als je niet met de anderhalfpaards weg kunt?

Als je niet per se een tweepaards nodig hebt zou je er over na kunnen denken om een anderhalfpaards aan te schaffen.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:28

Happie schreef:
Treiteren is het zeker niet. Je zal eerst anders naar het probleem moeten kijken voordat je het kan oplossen. Welk formaat trailer heb je? Een oplossing zou eenvoudig kunnen zijn een grotere trailer zodat je paard niet uit balans raakt. Als dat het probleem is natuurlijk. Staat je paard los in de trailer? Paarden reizen ook vaak makkelijker in de trailer als ze naar achter kijken. Er zijn ook oefeningen waar je aan kunt werken wel goed om dit te doen met iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Ja loszetten, zei ik ook al, morgen moeten we een klein stukje met de trailer, dan proberen we dat even, maar wij kunnen geen andere trailer aangezien mijn zus óók lest en mijn vader geen zin heeft om 4 uur op een avond te gaan rijden

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:30

Dan is dat geen oplossing inderdaad. Ik zou dan eerder gaan voor goede beschermers en eventueel een rubberen mat tegen de wand.

Los zetten zou ik niet doen. Als je paard rustig is kan dat, maar als er paniek in de tent is hebben ze naar mijn idee veel te veel ruimte om onder of over de stangen te komen.

lisamabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:32

apart dat die in andermans trailer niks doet, wat zijn de verschillen in die andere trailer?
heeft ie daar ook alleen in gestaan?
het is in ieder geval geen treiteren... haha
succes er mee!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:32

Als je hem wel los zet moet je eens kijken of hij schuin gaat staan op deze manier kan je paard dan beter in balans blijven en weet je ook meteen waar je op de grond aan kan gaan werken

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:34

Hoe wil een pony schuin gaan staan in een tweepaardstrailer?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:35

lisamabelle schreef:
apart dat die in andermans trailer niks doet, wat zijn de verschillen in die andere trailer?
heeft ie daar ook alleen in gestaan?
het is in ieder geval geen treiteren... haha
succes er mee!

Het is wel onze trailer, maar wegens gebrek van ruimte staat daar nu het hooi in.
Daar heeft hij wel alleen in gestaan.

Peppertree schreef:
Hoe wil een pony schuin gaan staan in een tweepaardstrailer?

Dat kan niet want de wand zit vast aan de bodem

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:35

Nee, dat snap ik, mijn vraag was gesteld aan Happie :-)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:35

Peppertree schreef:
Nee, dat snap ik, mijn vraag was gesteld aan Happie :-)

Sorry :o

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:36

@Peppertree ohjah was even kwijt dat het om een tweepaardstrailer ging en niet om een anderhalf

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:37

Ok :-). Dacht heel even dat je advies gaf om de pony los in de anderhalf paards te zetten. Leek me nogal een eng plan.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:42

@ Peppertree dat hoeft niet altijd een eng plan te zijn als je weet wat het probleem is. Is het een balans probleem zou het een goede oplossing kunnen zijn. Maar is er iets anders waar het paard van in de stress raakt levert het misschien wel een gevaarlijke situatie op

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:48

Heb jij wel eens een paard los in een anderhalfpaards gezet?

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:57

ik heb 2 paarden die dit ook doen. de een doet het in bochten naar links, de ander in bochten naar rechts. bij mij komt het doordat ik een houten middenschot heb tot op de bodem. hierdoor kunnen de paarden hun voeten niet breed zat zetten om hun evenwicht te houden. wat je kan doen is een middenschot nemen die een losse rubberen flap heeft zodat ze hun voeten daaronder door kunnen zetten. ik haal gewoon het middenschot eruit (dit kan in zowat iedere 2 paardstrailer) hierdoor kunnen ze schuin gaan staan en is het probleem over. vandaar dat je pard het in een anderhalf paards trailer het niet doet. beenbeschermers, rubbere wanden enz enz gaan je probleem niet oplossen. enkel deze 2 opties heb je. ook langzamer rijden zal nu niet meer gaan werken. als ze dit eenmaal doen blijven ze dit vaak ook doen. dat jij dit treiteren vind snap ik niet eerlijk gezegd. je paard gaat je hiermee echt niet treiteren! misschien heb je dit gedrag zelf vrroorzaakt door te hard te rijden? je paardje is in paniek op de trailer met een vast middenschot dus aan jou de taak hier iets aan te veranderen!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 21:02

noortjjjj schreef:
ik heb 2 paarden die dit ook doen. de een doet het in bochten naar links, de ander in bochten naar rechts. bij mij komt het doordat ik een houten middenschot heb tot op de bodem. hierdoor kunnen de paarden hun voeten niet breed zat zetten om hun evenwicht te houden. wat je kan doen is een middenschot nemen die een losse rubberen flap heeft zodat ze hun voeten daaronder door kunnen zetten. ik haal gewoon het middenschot eruit (dit kan in zowat iedere 2 paardstrailer) hierdoor kunnen ze schuin gaan staan en is het probleem over. vandaar dat je pard het in een anderhalf paards trailer het niet doet. beenbeschermers, rubbere wanden enz enz gaan je probleem niet oplossen. enkel deze 2 opties heb je. ook langzamer rijden zal nu niet meer gaan werken. als ze dit eenmaal doen blijven ze dit vaak ook doen. dat jij dit treiteren vind snap ik niet eerlijk gezegd. je paard gaat je hiermee echt niet treiteren! misschien heb je dit gedrag zelf vrroorzaakt door te hard te rijden? je paardje is in paniek op de trailer met een vast middenschot dus aan jou de taak hier iets aan te veranderen!

Mijn vader heeft nog nóóit te hard gereden met de trailer, :n
Maar misschien is een stuk hout in rubbere flap veranderen wel een optie

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:55

Peppertree Dat heb ik wel eens gedaan idd na een hoop oefenen van alles proberen wat dat de enigste oplossing. Zolang hij maar een beetje schuin kon staan was het goed

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:47

je kunt bij trailer dealers zo een middenschot kopen met een flap. wel zul je dan even naar je aansluiting op de bodem moeten kijken. het is natuurlijk ook mogelijk om dit zelf te doen als je handig bent. de rubbere flap zet je dan aan 2 kanten met een flapje vast waardoor de flap niet teveel kan bewegen. het is dan net voldoende dat je paard zijn voeten neer kan zetten zoals hij wil. kijk even op marktplaats voor foto's van zo'n middenschot. de meeste hebben er wel foto's van de binnenkant op staan.