jaarling de trailer in l...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Antikana_

jaarling de trailer in l...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 08:02

Hallo iedereen,

Mijn jaarling hengstje zal, door omstandigheden, binnenkort van stal moeten verhuizen...
Hij komt op stal te staan waar hij 'smorgens lekker met zijn vriendjes buiten kan en 'savonds weer op stal mag.
De nieuwe stal ligt ook niet ver van waar hij nu staat, maar we moeten jammer genoeg toch de trailer gebruiken om hem, samen met zijn moeder, te verhuizen...
De eerste keer in de trailer heeft hij ook samen met mama gedaan, maar toen was hij nog niet gespeend en ook nog geen hengst ;)

Mijn kleintje is echter een enorme bangscheet. Zelfs van een sprietje onkruid op de wei, schrikt hij al. Weten jullie methodes of manieren om hem, veilig, op de trailer te krijgen?
zijn er hier mensen die ook hier ervaring mee hebben?

Judith_VB

Re: jaarling de trailer in l...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:07

In ieder geval niet alleen op de trailer zetten. Kijk of je een mak ouder paard van iemand mag lenen als steun.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:44

gewoon moeders erin zetten, doen alsof er niks aan de hand is (en je een makkelijk laadbaar paard vast hebt) en er gewoon opzetten. dikke kans dat die gewoon meeloopt!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:56

Duhelo schreef:
gewoon moeders erin zetten, doen alsof er niks aan de hand is (en je een makkelijk laadbaar paard vast hebt) en er gewoon opzetten. dikke kans dat die gewoon meeloopt!

Hij is gespeend, lijkt me niet handig om moeders dan weer voor de dag te halen ;)

Schot er uit, stangen er uit, armen achter zijn kont en de trailer op. Zeiltje dicht en meteen gaan rijden. Niet te lang mee gaan zeulen, direct doorpakken. Zo is mijn veulen destijds met 5 maanden ook (alleen) vervoerd en ze heeft er echt geen trauma aan over gehouden hoor! (en die moest wel een stukje verder).

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:04

Rustig blijven en doen alsof je een mak paard op de trailer zet..

Als jij rustig blijft zal hij dat merken...
Succes

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:07

ik snap niet wat het probleem is ik heb 2 jaarlingen pas heb ik ze geladen en zijn we ergens anders met ze gaan wandelen.bij ons leren ze spelenderwijs en met voer dat een trailer leuk is.ga oefenen met hem,voer hem op de trailer.geef hem altijd eten als hij de trailer in gaat.ik heb nooit problemen met mijn veulens en jaarlingen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:31

Als het kan nu al gaan oefenen. Ik hanteerde een simpele techniek. Trailer klaarzetten met klep naar beneden en elke stap, hoe klein ook, richting dat ding belonen met een stukje appel. Teruglopen mag, niet tegenhouden of straffen, maar dan krijgt hij geen appeltje, houdt het simpel en ontspannen. Zo ging ik in 10 keer oefenen van een neurootje naar een blij paard op de trailer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:11

bij angstige dieren zou ik idd oefenen toch wel aanraden , gewoon trailer aankoppelen , bak met snaaivoer regelen en lekker op het gemakje leren dat die trailer prima is , rijden hoef je dan echt nog niet te doen , maar laden , lossen en even verblijven op de trailer onder het genot van wat stukjes appel oid is echt een aanrader.

mijn merrie die we vorig jaar (14 maanden oud) hebben verhuisd daar heb ik niet mee geoefend, maar dat is nogal een bijdehand type die bij bekende dingen nog wel eens een relletje wil proberen te starten :+ dat was gewoon de trailer volstouwen met balen hooi( rechtervak van de trailer en de punt)flinke bos hooi om te knagen er in en toen op het gemak de trailer op gewandelt met een bak muesli in het vooruitzicht , touw los, trailer dicht en rijden maar , die kwam een dik uur later ook lekker nuchter op haar dooie gemak de trailer weer af , no problem. die was al weer bezig met rottigheid verzinnen voordat ze goed en wel de klep af was zeg maar :lol:

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:18

Sonja_vR schreef:
bij angstige dieren zou ik idd oefenen toch wel aanraden , gewoon trailer aankoppelen , bak met snaaivoer regelen en lekker op het gemakje leren dat die trailer prima is , rijden hoef je dan echt nog niet te doen , maar laden , lossen en even verblijven op de trailer onder het genot van wat stukjes appel oid is echt een aanrader.

mijn merrie die we vorig jaar (14 maanden oud) hebben verhuisd daar heb ik niet mee geoefend, maar dat is nogal een bijdehand type die bij bekende dingen nog wel eens een relletje wil proberen te starten :+ dat was gewoon de trailer volstouwen met balen hooi( rechtervak van de trailer en de punt)flinke bos hooi om te knagen er in en toen op het gemak de trailer op gewandelt met een bak muesli in het vooruitzicht , touw los, trailer dicht en rijden maar , die kwam een dik uur later ook lekker nuchter op haar dooie gemak de trailer weer af , no problem. die was al weer bezig met rottigheid verzinnen voordat ze goed en wel de klep af was zeg maar :lol:

:') Klinkt als de mijne destijds, die liep zonder blikken of blozen bij dr moeder weg (nooit gescheiden geweest) en zo de kar op! :evaw: mamma

Ik ben een voorstander van gewoon doorpakken, hoe voorzichtiger je er mee om gaat hoe meer je bevestigd 'dit is spannend'

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:48

moeders is dan idd geen goed plan.
gewoon doorpakken idd, die kleintjes gaan met wat druk wel zo mee hoor.
toen de mijne 6 maand was, heb ik ze gewoon zo de wei uitgeplukt, en de trailer opgezet, toen ze stopte effe wat druk gezet, duwtje in de kont, en ze stond erop, stang erachter, klep toe, en gaan met die banaan.
nu loopt ze er zo in

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:57

Zolang je zelf maar doet alsof er niets aan de hand is
Ik zou er in een keer op proberen te lopen met een emmertje voer, niet meer van maken dan dat het is.
Succes!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:52

De ene jaarling is de ander niet, idem met veulens ik heb hier 2 veulens met exact dezelfde opvoeding, maar totaal anders wbt omgang.
Een beetje druk tja dat werk bij sommige, maar echt niet bij een paard dat totaal in paniek is en dat heeft totaal niets met de opvoeding oid te maken.
Deze jaarling zou ik absoluut niet met druk op een trailer zetten daar doe je meer kwaad mee dan goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:45

ts zegt dat die een bangscheet is, maar niet dat die panikeert.
de gewone bangerikjes kun je meestal wel een beetje overrompelen (ik heb de ervaring dat de stoerdere meestal voor problemen zorgen omdat die gewoon willen klieren)
uiteraard, als beestje panikeert, dan moet je niet gaan duwen en trekken, maar dat spreekt voor zich.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:54

Evt een longeerlijntje erachterlangs?
Wij hebben laatst 2x 3 jaarlingen moeten verhuizen in twee maanden tijd... 1 bange, 1 arrogante en 1 onverschillige...(in a nutshell := ).

Met t lijntje zijn ze er uiteindelijk allemaal lief in gegaan, de eerste keer stonden ze met 20 min alledrie op de trailer!

Goed oefenen zou ik sowieso doen. Moedig snuffelen en meppen op de klep aan in eerste instantie :) Idd veel belonen, de trailer gewoon leuk maken... Persoonlijk ben ik vooral voor een heleboel geduld hebben, zeker met die jonkies, alleen soms heb je gewoon geen zeëen van tijd en dan is een lijntje een prima middel :) Anders gewoon lekker de tijd nemen die ervoor nodig is, lekker laten snuffelen en doen.

En inderdaad het belangrijkste; er zelf geen punt van maken. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Succes, komt vast wel goed hoor :)

marloesv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:00

Mijn verzorgpaard heeft een tijd last gehad dat die de trailer niet in wou, daarna is het een tijd goed gegaan maar nu wil die weer onmogelijk een trailer in.. Iemand tips?

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:13

Wij hebben van de week ook 1 van de jaarlingen op de trailer gehad omdat ze naar de kliniek moest. Wij hebben haar vriendje meegenomen. Dit is een shetlander die de trailer geweldig vind. De jaarling liep er zo achter aan. Gewoon doen of je gek bent en of het het normaalste ding van de wereld is kom je een heel eind mee.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:54

@marloesv, gewoon rustig oefenen en rustig blijven ... Eerst gewoon eens om de trailer heen lopen en laten zien wat het is, en dan eens een stap op de klep, en zo ga je steeds een stapje verder, dus eerst eens 1stap, dan 2voeten er op en dan steeds verder zegmaar.. Succes

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 08:32

Hallo allemaal, bedankt al voor jullie tips...
De jaarling is niet stout, maar is gewoon erg bang van nieuwe dingen.
zo liet ik hem gisteren na het trailerladen aan de hand nog wat grazen en schrok hij zich een hoedje van een madeliefje dat in het gras stond... :s

Gisteren ging hij al met iets meer vertrouwen op de klep staan, tot de dommerik vergat om zijn andere voet ook op te heffen. Hij struikelde dus over de laadklep en ging bijna door zijn knietjes... Grote paniek dus en weer van voor af aan moeten beginnen. we zijn dan ook gestopt nadat hij weer tot aan de klep kon komen zonder te bibberen over zijn hele lijf...
Ik hou jullie tips alvast bij... Hebben jullie toevallig ook tips voor hoe je zo'n beest kan wijsmaken dat hij zijn voeten moet optillen? :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:41

door schade en schande leert men.
met andere woorden: als hij eens op zijn neus gegaan is, tilt die de volgende keer wel zijn voeten op :D
Mijn driejarige kan ook zo lomp zijn. had ze vorige zaterdag voor het eerst mee naar de manege, en om binnen te gaan in de loods ligt een balk om de gleuf van de poort af te dichten, zodat ze er niet in stappen zeg maar.
ik zeg nog netjes "voetje" (zeg ik altijd als er een drempel is) maar toch heeft ze er 2 X over moeten struikelen voor ze de 3 X haar voeten optilde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:50

PercyLeen schreef:
Sonja_vR schreef:

:') Klinkt als de mijne destijds, die liep zonder blikken of blozen bij dr moeder weg (nooit gescheiden geweest) en zo de kar op! :evaw: mamma

Ik ben een voorstander van gewoon doorpakken, hoe voorzichtiger je er mee om gaat hoe meer je bevestigd 'dit is spannend'

het was voor die van mij ook de dag van het echte afspenen...varken dronk nog steeds bij moeders, maar wel gruwelijk zelfstandig. die kroop ook al vrij jong onder de heining door om achterin het grote land lekker in het lange gras te gaan staan snaaien...moeders? :evaw:

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:25

Haha ik waarschuw altijd even als er een drempel of hindernis is ..
Zowel bij het trailer laden als bij de eerste sprong in een
Pacour vertel ik haar altijd even netjes dat ze op moet letten haha
Die van mij is nogal een dromer en als ik haar niet even wakker maak voor we wat gaan doen loopt ze er dwars doorheen XD

Geen idee of het invloed heeftaar ik zeg altijd even
Let op ! En dan lopen we de trailer in :)

jvuitb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:02

maak lijnen langs de trailer. waardoor het voor je paard begrenst is ;)