paarden verzekering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anhighwood

paarden verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 20:38

Hoi allemaal
Nooit hebben wij onze kanjers in de verzekering gehad, maar nu de knoop doorgehakt en ons (aller)laatste veulen gekocht.
Mijn laatste paard is toen vreselijk ziek geweest, heeft mega veel geld gekost(niet dat we dat erg vonden, hij was het meer dan waard!)
Maar het zijn wel giga kosten die je maakt.

dus miep(ikke dus) dacht, hop in de verzekering...
hebben jullie er ervaring met paardenverzekeringen?
En bij wie hebben jullie de betere ervaringen, verzekerings maatschappijen ect ect

het zal gerust ergens in een topic op bokt staan, maar ehh deze miep en pc...drama..ik ben echt een dierenmens, heb niks met de moderne techniek!

mvg
An(highwood)

xShellie

Re: paarden verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:45

De enige paardenverzekering waar ik tot nu toe van heb gehoord is Hippo Zorg.
http://www.hippozorg.nl/
Ik werk zelf bij een assurantie kantoor en dat is eigenlijk de enige verzekeringsmaatschappij voor paarden die ik daar ooit tegen kom...
Succes!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:06

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:25

Ik heb ze beiden verzekerd bij hippozorg... schijnt dat de meningen verdeelt zijn, maar ik heb met mijn merrie en m'n vorige paard alles uitbetaald gekregen (min 25% eigen risico). En dat waren toch echt flinke rekeningen.. ruim een jaar lang om de paar weken naar de kliniek met foto's, scans enz..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:32

Ook hier goede ervaring met Hippozorg,altijd netjes uit betaald gekregen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:06

Ik heb mijn jonge paardje verzekerd bij EFO. Mijn vorige paardje zat hier ook. Inmiddels zijn de regels verbeterd en vind ik het (eigenlijk nogsteeds) een goede zaak!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:16

Geen ervaringen hier, alleen van horen zeggen.

Op basis daarvan heb ik besloten dat ik mijn eigen rekening sponsor, i.p.v. die van de verzekeraar.
Dus ik heb van te voren een flinke pot bij elkaar gespaard, voordat ik mijn paard kocht.
En ik zet nu elke maand geld op zij voor 'je-weet-maar-nooit'.
Met een beetje geluk heb ik het geld nooit nodig en trek ik er lekker de rente van :D
En als mijn paard wel zware zorg nodig heeft, heb ik genoeg gespaard om daar geen zorgen over te hebben.

Overig kost mijn Quarter (op papier) geen fortuin. Al is hij voor mij natuurlijk priceless 8-)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:41

ik ben al jaren verz bij nu EquineRisk

heb veel ingediend en alles netjes uitgekeerd
ben uitgebreid verz incl ziektekosten

er zijn 2 paarden opgehaald voor de dood en 1 in laten slapen op de kliniek en bij alle 3 is het zeer netjes gegaan

ook bij mijn laatste paard al 3jr op rij tot het max uitgekeerd gehad

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:49

Ik hoop dat de verzekeringen in Nederland beter zijn dan in België. Heb tien jaar geleden één jaar een verzekering gehad omdat m'n paard helemaal van Normandië moest komen: ivm het vervoer over grote afstand en een hele aanpassing naar nieuwe omgeving etc., leek het ons toch verstandig eentje te nemen toen. Ze was 14: laatste jaar waarin je überhaupt nog aan een verzekering geraakt. Voor een 15-jarige bieden ze al geen verzekering meer aan (tenzij je natuurlijk op jongere leeftijd aansluit). Het jaar nadien kregen we een oproep: ik moest haar opnieuw laten keuren voor de verzekering - door hun DA, die ik moest betalen. Zelfs als de testen allemaal ok zouden zijn, zou onze premie serieus stijgen en de 'return' deftig dalen. Medische kosten werden sowieso alleen betaald voor koliekoperatie (alleen de operatie, geen nazorg) etc, etc, etc. Heel veel beperkingen! En elk jaar opnieuw zou die premie aangepast worden en kon je weer eens een keuring betalen - liefst nog op locatie bij hen ook, terwijl ik een gewoon recreatiepaardje had en niet eens vervoer... Denk dat je op die manier op 5 jaar tijd al meer geld aan het uitgeven bent aan een verzekering dan dat ze ooit zou uitbetalen... Op haar 14 bedroeg de premie al bijna 10% van haar waarde. En wat als - absoluut niet abnormaal op hogere leeftijd - ze niet meer door hun proeven zou geraken, maar verder nog wel goed om af en toe mee te rijden?

De conclusie was eigenlijk dat je alleen iets zou krijgen als ze stierf of werd ingeslapen. Dus: is je paard ongeschikt geworden voor het rijden? Laat ze door ons slachten en je krijgt 'wat' euro's. Zelf was ik al helemaal niet happig op het feit dat je ze volledig aan hen moet afstaan - ze wordt hun eigendom en als ze haar dus achter jouw kont doorverkopen, heb je geen poot om op te staan. Als ze wel geslacht worden zoals beloofd: waarom mag je ze op dat moment als eigenaar niet begeleiden om de stress hopelijk tot een minimum te beperken? Nee, zij zouden haar komen oppikken en daar eindigen jouw rechten. Vond het trouwens onlogisch dat zo'n paard dan persé moet ingeslapen worden, terwijl het vaak wel nog een lang, gelukkig leven zou kunnen leiden op de weide. Vraag me af of de premies ondertussen niet nog gestegen zijn, nu bijna alle (sport)paarden via hun chip ingeschreven staan als 'niet geschikt voor de slacht', want nu 'mislopen' de verzekeringen natuurlijk die paar honderd euro's die ze anders van het slachthuis zouden krijgen voor het vlees. In de plaats daarvan komen dan nog de kosten van Rendac erbij.
Mijn manier van paarden houden kwam gewoon niet overeen met hun commerciële instellingen, dus heb ik het contract opgezegd. Naar mijn gevoel zijn die dingen alleen goed voor commerciële stallen: paarden van veel geld die idd afgemaakt worden zodra er wat scheelt dat hen ongeschikt zou maken voor de sport. Lekker koel, zonder emotie, enkel het geld wat telt. Op de Belgische manier (toen toch...) zijn die verzekeringen echt niet geschikt voor recreatiepaarden van eigenaars die hun dier de wereld vinden.

Ik kwam dus snel tot hetzelfde besluit als Rumpleteaser: zet je premie (en nog wat ;) ) opzij voor 'noodgevallen' en je bent ook gerust. Eigenlijk zelfs geruster, want geen ellende met jaarlijkse keuringen of geloop om alles in orde te krijgen en een ander die eigenlijk voor jou gaat beslissen hoe het nu verder moet.

Wanneer mensen tegen me beginnen over 'Wat kost een paard nu eigenlijk, want we willen eentje kopen?', is dat altijd één van de eerste dingen die ik zeg: eentje kopen is peanuts - geef je zo veel of zo weinig aan uit als je zelf wil, maar ze vervolgens ook goed verzorgen, en er staan als 'baas' wanneer het fout gaat, dat is iets totaal anders. Als je niet bereid bent om minstens €3000 à 4000 (kostprijs van een flinke koliek) opzij te zetten, zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen. (Grote) dieren houden is geen recht, maar een voorrecht in mijn ogen. Vandaar dat ik momenteel na het inslapen van mijn schat nu twee weken terug ook even afzie van een nieuw paard. Financieel is het nu gewoon niet verstandig om me opnieuw misschien wel 20 jaar te gaan verbinden aan zo'n dier. Ben ondertussen 29 en een eigen huisje begint zich op te dringen. Weet nog niet goed hoe je leeft zonder paarden -O- , want zit ondertussen toch al 18 jaar bijna elke dag op stal, maar goed: da's een ander paar mouwen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:53

Ik zit bij equipe, super ervaringen tot nu toe!
Alles netjes uitgekeerd, ik ben blij dat ik verzekerd heb want heb het bedrag er tot nu toe flink uitgehaald :P.
Tis niet dat we zelf het geld niet hébben als er iets zou gebeuren, maar een verzekering kan je zeker een heleboel geld besparen!

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 10:32

Dank leen voor je antwoord, ga zeker op veel punten informeren.
uiteraard hebben wij een potje, maar de laatste paarden zoveel kosten gemaakt, dan was dat potje toen, zeer snel op.
Maar nogmaals bedankt!

gr
an(highwood)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:48

ik heb ook bij EVO gezeten bij mijn eerste paard. maar kreeg helemaal niets noppes nada van hun terug. ze vinden altijd wel een manier om er onder uit te komen.
ik moest foto's van zijn sprong laten maken en die rekening heb ik keurig opgestuurd. daar was ik tenslotte voor verzekerd.
nee hoor, kreeg niets, want het was niet op het juiste formulier ingevuld. F##k you.. het was een dierenartsrekening waar alles op stond. naam paard, behandeling en kosten.

toen ik de 2e kocht heb ik dr dus niet laten verzekeren. kreeg toch niets. helaas is zij ook overleden, maar daar had ik waarschijnlijk ook niets voor gekregen.

ook mijn huidige heb ik niet verzekerd. ik spaar inderdaad wel een potje voor als het mis gaat en tref regelingen met dierenartsen als ik het even niet heb.

ik zeg, niet doen. je betaald hun wel, maar zij jou niet. dan weet ik wel een betere manier om het over de balk te smijten.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:48

@anhighwood: Mijn potje raakte ook uitgedroogd na een koliekoperatie om u tegen te zeggen. €3000 voor operatie is wat je vaak hoort rondgaan. Wij kwamen na drie maanden nazorg en complicaties uit op €7000. M'n tweedehands auto kostte niet veel meer. -O- Als 27-jarige die geen 'reserve' meekreeg van thuis uit, kon dat wel tellen en ik begon me toch stilletjes aan zorgen te maken over dat financiële. Gelukkig waren toen de kosten weer even over en kon ik m'n bankrekening laten bekomen. Nu recent opnieuw koliek, rond de €1000 voor eerste opname. Twee weken later weer koliek en gok dat dat nog eens €700 zal gaan kosten (moet nog een deel van de rekening krijgen van m'n DA: die is wel zo lief dat ze zelf rekeningen uitstelt of spreidt als het veel op korte tijd is). M'n paard is helaas ingeslapen omdat we haar er niet doorkregen en een nieuwe operatie was ivm de complicaties en haar leeftijd niet meer aangewezen. Ze had echt veel pijn en je zag ook dat het genoeg geweest was voor der. Crematie kostte me nog eens €1900, maar dat laatste vond ik het dubbel en dik waard! Geloof zelfs ergens gehoord te hebben dat er (ongetwijfeld Nederlandse) verzekeringen zijn die dat laatste ook dekken. In België is de crematie op zich nog relatief nieuw en dus wellicht nog nergens gedekt.

Ben blij hier ook positieve ervaringen te lezen. Als alle verzekeringen maar zo waren, want in zo'n moeilijke dagen is hulp, in welke vorm dan ook, meer dan welkom. Het zal er dus op aankomen heel goed de kleine lettertjes te lezen...

Trouwens, en dit terzijde, maar wel onder het onderwerp verzekeringen: weet niet of dit voor Nederland ook het geval is, maar als Belg moet je een BA-verzekering hebben voor jezelf die je vroeger meteen ook dekte voor eventuele schade veroorzaakt door je paard(en). De laatste jaren sluiten echter heel wat gewone BA's het houden van paarden uit. Je moet dus als paardeneigenaar bij het zoeken naar een BA altijd goed vermelden hoeveel paarden / pony's je hebt en waarvoor je ze 'gebruikt', want wat bij de ene maatschappij wel gedekt wordt, wordt dat vaak niet bij de andere en zo kan je voor lelijke verrassingen komen te staan. En zeggen dat we dit allemaal maar toevallig ontdekte omdat ik aan de nieuwe verzekeringsagent (familie van m'n vriendje) terloops liet vallen dat ik een paard had... Anders had ik dus, zonder het te weten, geen dekking meer!

Sommige maatschappijen dekken vb. wel nog twee pony's, maar geen paarden, omdat deze volgens hun statistieken meer schade (voor grotere bedragen) zouden veroorzaken dan pony's. En zo zijn er ook beperkingen op aantal paarden, etc. Altijd achter informeren dus en iedere keer je een paard bijkoopt niet vergeten na te trekken of je huidige verzekering dit aantal nog dekt. Als ze het niet dekken, kan je vaak wel een 'supplementerende' verzekering krijgen die de paarden dan apart dekt, maar dan komt je prijskaartje soms op het dubbele uit: het supplement kost evenveel als de gewone BA! In mijn geval (1 groot paard) vond ik bij een andere maatschappij (via m'n eigen, vertrouwde verzekeringsagent) gelukkig een verzekering voor een deftig, normaal bedrag die haar wel dekte.

Buurman zag ooit z'n paard gewoon vertrekken in de weide (hij weet nog steeds niet waarom), sprong voor zijn ogen de weide uit, de tuin in en weer uit (telkens hoge afsluitingen) en landde pardoes op een voorbijrijdende auto. Balans: paard ter plekke moeten laten inslapen, auto total-loss, ouder koppel in de auto beide zwaargekwetst. Begin daar maar eens zelf de rekening van te betalen als je BA-verzekering het niet blijkt te dekken... :$ :?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:46

Ik heb mijn paard verzekerd bij Equine Risk.
Heb er in ruim drie jaar pas 1 keer gebruik van hoeven maken, maar dat ging erg vlot. Formulier ingestuurd en ik geloof dat ik het geld, zonder verder gedoe, binnen twee weken binnen had.
Super!

Edit; heb een uitgebreide ziektekostenverzekering.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:46

YankeeBoy schreef:
Ik heb mijn paard verzekerd bij Equine Risk.
Heb er in ruim drie jaar pas 1 keer gebruik van hoeven maken, maar dat ging erg vlot. Formulier ingestuurd en ik geloof dat ik het geld, zonder verder gedoe, binnen twee weken binnen had.
Super!

Edit; heb een uitgebreide ziektekostenverzekering.

:D wat een mazzel! :j

ik heb Gringo 3 jr en heb 3jr bijna mijn limiet gehaald en 1x er zwaar overheen, ik heb de ct-scan toen zelf betaald
en mijn Cheyenne heeft hun in 5jr ook erg veel gekost.
heb er 2 paarden door op laten halen voor de dood en 1 in laten slapen en alles zonder problemen uitgekeerd.

ik ben vanaf 2000 bij hun verz met volle tevredenheid

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:48

wij hadden onze paarden verzekerd bij de ''eerste friese onderlinge'' volgens mij heet dat nu anders maar weet zo niet wat...
ook wij hadden onze KWPN paarden verzekerd en toen er iets was kregen wij niks terug ''viel niet binnen de verzekering'' terwijl je er jaren voor betaald en ze was volledig verzekerd, foto's en verklaringen van DA en andere kundige mensen erbij gevoegd maar nee helemaal niks terug

sindsdien verzekeren we onze paarden ook niet meer het enige waar ze bij ons en ik denk bij alle paardenmensen in zitten is de WA verzekering

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:58

Ik heb drie paarden en ze alledrie bij verschillende maatschappijen ondergebracht.
Amev Hippo (nu Hippozorg) Interpolis (nu Equine Risk) en Equipe. En mijn voorkeur heeft toch echt Hippozorg. Doen niet moeilijk met declareren, hoeft geen schadeformulier in tienvoud te laten ondertekenen zoals bij Equipe, hebben een schade bij ongeschiktheid voor de sport zonder morren uitgekeerd, echt top!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:11

Ook hier alleen maar slechte ervaringen. Paard verzekerd bij de EFO, kreeg een blessure en na melding bij de verzekering kreeg ik te horen dat IK maar moest bewijzen dat het geweld buitenaf was ipv overbelasting. Wat bij een breuk dus onmogelijk is. Op dat moment hebben wij alle paarden uit de verzekering gehaald. Je kan echt beter zelf een spaarpot aanleggen, een verzekering zal altijd proberen niet uit te hoeven keren.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:08

rina schreef:
Ook hier alleen maar slechte ervaringen. Paard verzekerd bij de EFO, kreeg een blessure en na melding bij de verzekering kreeg ik te horen dat IK maar moest bewijzen dat het geweld buitenaf was ipv overbelasting. Wat bij een breuk dus onmogelijk is. Op dat moment hebben wij alle paarden uit de verzekering gehaald. Je kan echt beter zelf een spaarpot aanleggen, een verzekering zal altijd proberen niet uit te hoeven keren.

helemaal mee eens!!!
heb een net soort gelijke ervaring en zoals je zegt een verzekering zal altijd proberen niet te hoeven uit te betalen en tja dan trekken wij bijna altijd aan het kortste eind
zoals je zegt, zelf maar een spaarpot aanleggen is het beste

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:40

weer die EFO he.. echt, stelletje oplichters zijn dat.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:41

Todorien schreef:
wij hadden onze paarden verzekerd bij de ''eerste friese onderlinge'' volgens mij heet dat nu anders maar weet zo niet wat...
ook wij hadden onze KWPN paarden verzekerd en toen er iets was kregen wij niks terug ''viel niet binnen de verzekering'' terwijl je er jaren voor betaald en ze was volledig verzekerd, foto's en verklaringen van DA en andere kundige mensen erbij gevoegd maar nee helemaal niks terug

sindsdien verzekeren we onze paarden ook niet meer het enige waar ze bij ons en ik denk bij alle paardenmensen in zitten is de WA verzekering

is de EFO dus. (ik had in mijn reactie EVO geschreven, maar dat is een typo)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:53

Efo hoor ik alleen maar slechte dingen over.
Mijn paarden zijn ondergebracht bij hippozorg en EquineRisk.
Equinerisk is trouwens gewoon hippozorg onder de rok van een ander maatschappij.
Heb altijd rechtstreeks contact met hippozorg.
Het bevalt super en ze doen nooit moeilijk over uitkeren.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:16

Paintless schreef:
Todorien schreef:

is de EFO dus. (ik had in mijn reactie EVO geschreven, maar dat is een typo)

ja in de EFO maar heet dat nu niet anders???
maar maakt niks uit ze proberen in ieder geval alles om niet te hoeven uit te keren
en sindsdien verzekeren wij niks meer!!!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:27

Ik heb mijn paarden nooit in de verzekering gehad, maar toen ik mijn huidige jonge paard kocht twee jaar geleden , vonden wij het beter om toch te verzekeren. Paardenverzekeringen zijn een beetje een doolhof. Je sluit een basisverzekering af én een ziektekosten verzekering. Die twee zijn meestal op een bepaalde manier aan elkaar gebonden: een goedkope basis i.c.m. een duurdere ziektekosten verzekering werkt niet, omdat het uit te keren bedrag of de te verzekeren aandoening dan op basis van de goedkopere basisverzekering wordt uitgekeerd. Snappen jullie hem nog? Dus lees je goed in in de voorwaarden!
Mijn paard is bij Equipe verzekerd. Ik ben mede afgegaan op de goede ervaringen met deze verzekeraar die een vriendin van mij heeft.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:04

Gezien niet Western specifiek verplaatst van [WN-AM naar TAO]