Verzekering paard -> Handelswaarde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Verzekering paard -> Handelswaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 21:05

Een hele goede avond bokkers :wave:

Ik heb een klein vraagje:

Het is namelijk zo dat ik mijn paard wil gaan laten verzekeren bij Hippozorg (OAD en uitgebreide ziektenkosten en zadel)
Nu is het dus zo dat je de handelswaarde van je paard moet opgeven,
Wat is dit alleen?
Is dat het aankoopbedrag van het paard? Of anders? Ik heb echt geen idee namelijk..
waarschijnlijk snel op te lossen via een telefoontje, maar ben het nu aan het uitzoeken en ik kan ze morgen pas bereiken.
Dus als iemand het weet *\o/* ?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:13

bij mij is de handelswaarde:

- dat wat je paard JOU waard is, daar betaal je immers ook verzekeringsgeld voor.
of je moet je zelf de vraag stellen:

Stel ze komt nu te overlijden, welk bedrag wil ik dan uitgekeerd zien.

Zolang je onder de 10.000 euro blijft gaat dat wel goed komen. (daarboven gaan ze wel met de wenkbrouwen fronsen als je een simpel huis tuin en keukenpaard hebt) en daaronder: je betaalt er ook premie naar, een voor 1500,- verzekerd is per maand goedkoper dan 1 van 5000,-

Celiien

Re: Verzekering paard -> Handelswaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 21:48

Snap ik, s ap ik. Dus eigenlijk wat jij denkt dat je paard waard is?
Moet wel realistisch bljven natuurlijk :=

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:54

Je kan toch wel een schatting maken van wat je paard waard is? Je hebt hem voor een bepaald bedrag gekocht, stel dat je hem nu verkoopt wat voor prijskaartje zou je er dan aanhangen? :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:38

Ik focus me daar totaal niet op. Kijk als ik naar de paardenmarkt kijk, het is wel een draver ;) dus qua markt ...
Ik heb dus werkelijk waar geen idee, en daarom vroeg ik het ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:40

Ehm, je verzekerd je paard niet; je verzekerd je van een som geld die wordt uitgekeerd onder vooraf afgesproken omstandigheden en met het paard als "tegenwaarde".

Bedenk bij de opgave van dat bedrag dat het de basis vormt voor de premie die je betaald (ong 18% bij volledige ziektekosten) EN het plafondbedrag wat wordt uitgekeerd!
Schat dus niet alleen de prijs van je paard; lees ook heel erg goed de kleine lettertjes, zodat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan op het moment dat je een claim indient!!

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:41

Ik heb eerst de verkoopprijs aangehouden en toen heb ik 'm door een paarden taxateur laten schatten, dat bedrag was bijna 8x de aanschafprijs en daarmee mocht ik heb van Hippozorg voor het getaxeerde bedrag verzekeren..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:42

ik had mijn draver verz voor 2000 euro
incl ziekte kosten

dan heb je iig een buffel als je paard ziek word [ wat ik helaas gehad heb met veel van mijn paarden ]

ik vind de premie dan hoog genoeg.
het gaat mij om de ziekte kosten en niet om de waarde van het paard,deze is veel hoger dan verz waarde

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:44

Ikke: thanks voor de tips! Laat het ook nog lezen door ouders enzo en die beslissen mee ;)

Blundevis; die taxateur? Hoe werkt dat precies?

Had zelf al een idee dat het rond de 2000/2500 zou worden?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:44

mirgino schreef:
ik had mijn draver verz voor 2000 euro
incl ziekte kosten

dan heb je iig een buffel als je paard ziek word [ wat ik helaas gehad heb met veel van mijn paarden ]

ik vind de premie dan hoog genoeg.
het gaat mij om de ziekte kosten en niet om de waarde van het paard,deze is veel hoger dan verz waarde

Dat heb ik ook, ziektekosten e.d.
Paard is natuurlij qua emotionele waarde veeeul hoger ;)

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:47

Celiien moet je een erkende taxateur zoeken (heeft mijn pa gedaan, wil het wel voor je opzoeken) en dan is die aanwezig bij een klinische en runtgeologische keuring.. hij bekijkt de kwaliteit van het paard onder het zadel en aan de lounge..

Komt best wel wat bij kijken maar dan heb je een eerlijk antwoord :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:48

ik moest het formulier invullen [ via internet] en daar het bedrag invullen waarvoor ik hem in de verz wilde

er is wel iemand van de verz wezen kijken omdat hij rotstraal had aan 1 voet, over verz bedrag is nooit gesproken verder

volgens mij mag je dat zelf bepalen, ik wilde niet hoger vanwege de premie die dan ook hoger is.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:51

TS, houdt er wel rekening mee dat de ziektekostenverzekering gekoppeld is aan de basisverzekering, de ODA in jouw geval dekt dus niet alle veeartskosten, bijvoorbeeld niet van kreupelheid, tenzij veroorzaakt door een ongeval.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:53

blubdevis schreef:
Celiien moet je een erkende taxateur zoeken (heeft mijn pa gedaan, wil het wel voor je opzoeken) en dan is die aanwezig bij een klinische en runtgeologische keuring.. hij bekijkt de kwaliteit van het paard onder het zadel en aan de lounge..

Naja rontgen hoeft sowieso niet, ga niet over de 5000 heen met hen en hij hoeft dan alleen de inspecteursverklarig te hebben := dus dats onnodig denk ik?

Twinklebel: huh :') ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:55

Meestal wat ik me heb laten vertellen is dit als je het paard net aangeschaft hebt gebruikelijk om het aankoopbedrag als handelswaarde te nemen.
Maar dit kun je natuurlijk altijd nog laten bijstellen, dus paard wordt ouder en dus minder waard en krijg je ook nooit volledig uitbetaald volgens mij.
Als mijn paard bv 2000 waard zou zijn en ik verzeker haar voor 8000 denk ik niet dat je dan 8000 krijgt mocht het dier overlijden.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:56

Celiien schreef:
Naja rontgen hoeft sowieso niet, ga niet over de 5000 heen met hen en hij hoeft dan alleen de inspecteursverklarig te hebben := dus dats onnodig denk ik?

Even gekopieerd voor je van hun site, ben al eens iemand tegen gekomen die dat niet gelezen had en er tegen aan liep toen ze hoge kosten door kreupelheid had:

Koppeling ziektekostenverzekering aan basisverzekering

De dekking van de aanvullende ziektekostenverzekeringen is gekoppeld aan de gekozen basisverzekering.
Dit houdt in dat slechts ziektekosten kunnen worden vergoed voor aandoeningen welke ook onder de afgesloten basisverzekering zijn meeverzekerd. Als een aandoening niet is meeverzekerd onder de basisverzekering, kunnen wij daar dan ook geen ziektekosten voor vergoeden. Zo zal een onderzoek in verband met kreupelheid alleen worden vergoed als u kiest voor een Uitgebreide basisverzekering met aanvullende ziektekostenverzekering.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:57

Ik heb mijn paard bij hippo en wik hebben het aankoopbedrag genomen. Want wat jij denkt dat hij waard is verschilt per persoon. De een vindt een lief maar ongezond paard miljoenen waard. Dus ik neem aan dat je het aankoopbedrag moet nemen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:03

ik heb mijn paard voor minder dan het aankoop bedrag verz

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:07

Twinklebel schreef:
Celiien schreef:

Even gekopieerd voor je van hun site, ben al eens iemand tegen gekomen die dat niet gelezen had en er tegen aan liep toen ze hoge kosten door kreupelheid had:

De dekking van de aanvullende ziektekostenverzekeringen is gekoppeld aan de gekozen basisverzekering.
Dit houdt in dat slechts ziektekosten kunnen worden vergoed voor aandoeningen welke ook onder de afgesloten basisverzekering zijn meeverzekerd. Als een aandoening niet is meeverzekerd onder de basisverzekering, kunnen wij daar dan ook geen ziektekosten voor vergoeden. Zo zal een onderzoek in verband met kreupelheid alleen worden vergoed als u kiest voor een Uitgebreide basisverzekering met aanvullende ziektekostenverzekering.

En dit geldt dan ook voor peesblessures ed?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:11

Celiien schreef:
Twinklebel schreef:

En dit geldt dan ook voor peesblessures ed?

ja, dat staat hier....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:16

Ja sorry, zat op mobiel te lezen :')
Dan kan ik idd beter voor die 2,- p/maand meer voor de uitgebreide basis gaan...
Nog veel denkwerk hierover!
Maar in ieder geval bedankt oor de hulp tot nutoe!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:16

blubdevis schreef:

In de lounge zal de kwaliteit wel lekker relax zijn :Y)

Maar wat hierboven beschreven wordt ken ik niet.
Je kan met je verzekering een bedrag afspreken om te verzekeren. Hoe hoger je verzekerd, hoe meer premie je betaald. Vaak wordt het paard voor het aankoopbedrag verzekerd. Dus denk dat bij handelswaarde ook aankoopbedrag wordt bedoelt.
Bij sommige verzekeringen (vaak allrisk enz) moet het paard klinisch (volgens mij soms ook rontgenologisch) gekeurd worden.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:22

Je moet bedenken welk bedrag je wil hebben als er iets gebeurd. Voor mij is dat het bedrag waarmee ik een nieuw paard wil kopen. Hoe meer je verzekerd-hoe meer je betaald.
Bedenk ook dat de marktwaarde erg gedaald is. Ik had een paard dat was voor meer verzekerd (als veulen) dan dat ze 3 jr later op de markt waard was- ivm krimp en klein gebrek. Kortom mijn paard was toen dood meer waard dan levend (beetje gek).

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:50

dat is ook precies wat ik bedoelde (maar niet zo duidelijk uitgelegd kreeg)

Wat wil je van je verzekering krijgen als je paard dood is. En kun je de maandelijkse premie dan nog betalen / vind je dat geld het waard.

Ik heb mijn paard voor 3500,- verzekerd. Om de dooie dood niet dat ik dat bedrag er ooit voor krijg als ik haar verkoop, maar als ze morgen dood in de wei ligt (ff heel cru gezegd) heb ik het geld wel voor een fatsoenlijk nieuw paard ( dit klinkt nu heel hard, en zo bedoel ik het niet). Ik zie het voor een deel als "spaarpotje" Tuurlijk, geen enkele verzekering laat je een papierloze shet verzekeren voor 25000 euro, maar de inspecteur (stelt echt geen bal voor) heeft mij toen verteld, dat er onder de 10,000 euro eigenlijk niet echt naar de Reele waarde gekeken wordt. Aangezien de premie zich daar ook op aanpast!

Ik heb bewust een hoger bedrag genomen dan de marktwaarde, aangezien de premie mij 8,- per maand scheelde of ik nu 2500,- of 3500,- aangaf. Simpel rekensommetje leert dat ik dan dat ik de komende 12 jaar altijd een hoger bedrag terug krijg dan dat ik zelf zou 8,- maand in een potje zou doen. Dus ook geen rekeningen van de dierenarts etc.

Ik heb haar wel helemaal compleet verzekerd. incl. ziektekosten etc

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:20

Bedankt voor de tips, heb net de aanvraag ingediend. Toch maar inderdaad voor uitgebreid gekozen ;)
Weet iemand hoelang het kan duren voor de inspecteur langs gaat komen?