Oude veewagen traag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Oude veewagen traag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:31

Hoi

Een vraagje voor de bezitters van een (oud) veewagentje (B rijbewijs)
Wat is de maximumsnelheid die je haalt (ook met tegenwind) en ga je er ook de snelweg mee op?

Ik heb een leuk oldtimertje gezien, maar met tegenwind (storm) rijdt ie max. 60 km/uur en met 'goed' weer ongeveer 80 km per uur, maar wil wel veilig en verantwoord op weg kunnen.

De reden voor een oldtimer is geen wegenbelasting, want die is best prijzig en ik ga niet ieder weekend weg. Gewoon af en toe. Daarom is een nieuwere wagen niet rendabel. Trailer kan niet ivm geen E rijbewijs en een te lichte auto.

Alvast bedankt! :wave:

rina

Re: Oude veewagen traag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:36

Niet doen. Levensgevaarlijk. Op het moment dat jij niet meer meekunt met de rest van het vrachtverkeer gaan ze je inhalen, wat helemaal bij wind bloedlink is. Je krijgt nl steeds weer een klap wind als ze je voorbij zijn en jou auto wordt in hun richting getrokken op het moment van passeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:32

Voor veewagentjes en campers bestaat toch nog steeds het gereduceerde wegenbelastingstarief? 3 maanden ipv een heel jaar betalen, en dan mag je wel een heel jaar rijden? Vervanging van de oude 30-dagenkaart?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:33

Ibbel schreef:
Voor veewagentjes en campers bestaat toch nog steeds het gereduceerde wegenbelastingstarief? 3 maanden ipv een heel jaar betalen, en dan mag je wel een heel jaar rijden? Vervanging van de oude 30-dagenkaart?

Het was een 60-dagenkaart, maar inderdaad; die is vervangen door het zogenaamde kwart-tarief, waar ook de campers onder vallen.

Power heb je nooit te veel!!! Ik zou niet graag met een dergelijke wagen gaan rijden.

Ik heb er eentje die ook op het randje zit, maar in ieder geval op de snelweg nog gewoon 85km/h haalt, als de wind niet al te hard op kop staat, maar die heeft als pluspunt dat ie 3800kg leeg weegt (C-rijbewijs!), waardoor je minder last hebt van de zuigende werking van inhalende vrachtwagens (die ik ook niet zoveel heb, aangezien de wagen vrij goed met de andere vrachtwagens mee kan).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:57

@Ikke mijn oudje (Merc 508, en ook C ;) ) kon ook nog net met het vrachtverkeer mee. Liep ook ongeveer die 85 a 90. Maar desondanks werd ik af en toe ingehaald, en dat merkte ik dan toch echt wel als de wind verkeerd stond. Die de TS mss wil kopen red dat niet eens, en de kans dat ze wordt ingehaald is dus nog veel groter en met zon B-ding............ brrr ik moet er niet aan denken :n TS ik zou het dus echt niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:06

rina schreef:
@Ikke mijn oudje (Merc 508, en ook C ;) ) kon ook nog net met het vrachtverkeer mee. Liep ook ongeveer die 85 a 90. Maar desondanks werd ik af en toe ingehaald, en dat merkte ik dan toch echt wel als de wind verkeerd stond. Die de TS mss wil kopen red dat niet eens, en de kans dat ze wordt ingehaald is dus nog veel groter en met zon B-ding............ brrr ik moet er niet aan denken :n TS ik zou het dus echt niet doen.

Hhmmm, wat voor opbouw? Mijn bus liep fluitend 120km/h als ie leeg was, woog dan ong 3400kg. Ik weet van mijn huidige wagen dat de motor een beetje moe begint te worden, maar die kan nog steeds vrij moeiteloos met het vrachtverkeer mee, al moet je wel scherp worden op het olieverbruik. Er zit dan ook een blauwe zweem in de rook.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:45

Ikke mijn Merc http://i71.photobucket.com/albums/i141/clipsje/a2.jpg
Gewicht 3550 kg, opbouw alu maar hoog, en kwa spoorbreedte net te smal :+ Liep zonder lading 95. Had weinig verschil in snelheid met lading of zonder. En ja hij luste net zoveel olie als diesel :') Was merckwaaltje zover ze mij verteld hebben. Heb em al een paar jaar niet meer, heb daarna nog een poos met een DAF 45 gereden. Ook die heb ik verkocht, reed te weinig ermee. Kosten onderhoud wogen niet meer op tegen hoeveel ik reed.

TS dit zijn van die auto's die ze vaak ombouwen tot B rijbewijs. En daar krijg je dan ook gelijk een veelvoudig voorkomt probleem, je houdt geen laadvermogen over. Iets om ook op te letten bij aankoop van een vrachtautootje. En houd ook even in je achterhoofd, die oudjes hebben wel onderhoud nodig, als je zo weinig ermee rijd kan het huren van een combi auto/trailer goedkoper zijn. Ik ben ook weer terug op trailer met auto, alhoewel ik het vervoeren van paarden in een vrachtauto veel prettig vind. Het moet zich wel blijven lonen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:03

onze oldtimer rijd met sterke tegenwind 75 km op de snelweg. Dit heb ik gemeten door er met mijn personen auto achter te rijden. Dit is wel het mimimum, als ze nog langzamer rijden, zou ik er de snelweg niet mee opgaan. Wij gaan ook maar 3x per jaar ver weg en verder blijven we in de buurt, dus voor ons prima zo.

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:04

rina schreef:
Ikke mijn Merc http://i71.photobucket.com/albums/i141/clipsje/a2.jpg
Gewicht 3550 kg, opbouw alu maar hoog, en kwa spoorbreedte net te smal :+ Liep zonder lading 95. Had weinig verschil in snelheid met lading of zonder. En ja hij luste net zoveel olie als diesel :') Was merckwaaltje zover ze mij verteld hebben. Heb em al een paar jaar niet meer, heb daarna nog een poos met een DAF 45 gereden. Ook die heb ik verkocht, reed te weinig ermee. Kosten onderhoud wogen niet meer op tegen hoeveel ik reed.

TS dit zijn van die auto's die ze vaak ombouwen tot B rijbewijs. En daar krijg je dan ook gelijk een veelvoudig voorkomt probleem, je houdt geen laadvermogen over. Iets om ook op te letten bij aankoop van een vrachtautootje. En houd ook even in je achterhoofd, die oudjes hebben wel onderhoud nodig, als je zo weinig ermee rijd kan het huren van een combi auto/trailer goedkoper zijn. Ik ben ook weer terug op trailer met auto, alhoewel ik het vervoeren van paarden in een vrachtauto veel prettig vind. Het moet zich wel blijven lonen.

Nope, een goede OM314 motor verbruikt niet echt olie, dat is een fabel om te verbloemen dat de motor feitelijk overleden is.

Ze sporen inderdaad net te smal. Bij spoorvorming kunnen ze behoorlijk gaan dweilen. Ik ging dan gewoon half op de vluchtstrook rijden, als daar ruimte voor was.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 07:41

Bedankt allemaal voor de input!

Ik ga dan nog even verder kijken :j

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:05

Ik had ook een veewagen, peugeot J9, waarvan de vorige eigenaresse ook zei dat ie met moeite 80 km per uur kon, maar ik heb er nooit last van gehad, hij redde het makkelijk! Zelfs met 2 paarden en 2/3 mensen kon hij makkelijk 120 km (ja.. ik weet het, dat mag niet)... Als de auto goed warm was trok hij ook makkelijk op, ik zat sneller op 80 of 100 km ph dan de suzuki alto van mijn moeder, haha!