Vervoer, vrachtwagen of trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Vervoer, vrachtwagen of trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:26

Al enkele jaren vervoer ik voor heel paardrijdend nederland regelmatig paarden en pony's. Rijd altijd met een auto + trailer, maar heb nu aanbod gekregen om een vrachtwagen over te nemen.

Nu wil ik eens onderzoeken wat bokkers het liefst hebben. Wil jij je paard het liefst in vrachtwagen of in trailer vervoert hebben? En als je op zoek bent naar een vervoerder voor je paard, maak jij je keuze gebaseerd daarop, of zijn er andere dingen ook erg belangrijk?

Ik hoop op reakties :)

capopjekop

Re: Vervoer, vrachtwagen of trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:30

Een vrachtwagen lijkt me gevoelsmatiger voor een paard fijner om in vervoerd te worden. Ik denk dat dat stabieler is als in een trailer, al ligt dat natuurlijk ook voor een groot gedeelte aan de rijkunsten van de chauffeur. Later wil ik zelf ook een vrachtwagen aanschaffen, nu hebben we thuis nog een trailer.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:36

Denk dat een vrachtwagen stabieler is, zou mij persoonlijk prettiger lijken. Of dat prettiger of veiliger autorijdt weet ik niet.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:38

Absoluut vrachtwagen! :j Ik heb een tijd gegroomed voor een int. eventingruiter en echt verbazingwekkend hoe stabiel ze in zo'n vrachtwagen staan en hoe makkelijk ze erop lopen :j Paarden hadden helemaal niet door dat ze vervoerd werden, stonden gewoon te slapen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:53

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vaak ook "probleem" paarden aangeboden krijg en daar nooit geen moeite mee heb. Het zou gaan om een 2 paards vrachtwagen. Ik ben zelf een rustige chauffeur, en neem altijd de tijd ervoor.
Ben blij met deze positieve reakties en hoop natuurlijk op meer :) Want wil wel een weloverwogen keuze maken hierin.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:12

Als ik het budget zou hebben om een deftige keuze te kunnen maken, dan zou ik zeker opteren voor de vrachtwagen.
met een vrachtwagen heb je zowiezo meer uitbouwmogelijkheden (je kunt een paard al makkelijk iets ruimer of strakker zetten), een veiliger op en afladen (bredere klep en voorwaarts afladen) en ze staan er simpelweg veel rustiger op.
als ik paard door een firma zou laten vervoeren opteer ik ook voor een vrachtwagen.

Zelf heb ik een smalle eenpaardstrailer, wegens geen budget voor een vrachtwagen.
let erop, als het een tweepaards is, hoeveel laadvermogen je effectief nog hebt. zeker bij de oudere kun je hiermee lelijk in de knoei raken (bij b rijbewijs)

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 13:28

Duhelo: Rijbewijs is geen probleem, ben in bezit van BE en C dus dat is het probleem niet. Ik zou deze vrachtwagen dan ook puur bedrijfsmatig aankopen, mijn eigen paard word eigenlijk vrijwel niet vervoert :) Ik krijg veel positieve reakties echt leuk!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:33

oh, dat stukje had ik gemist :D
Als het de bedoeling is om de wagen met trailer ook aan te houden, kun je de klanten altijd de keuze geven.
ik persoonlijk zou dan altijd opteren voor de vrachtwagen (mits betaalbaar uiteraard)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:02

Tja heb een vrachtwagen gehad (op b rijbewijs) maar omdat ik een hoge bak had reed deze hele wiebelig. Mijn zus had ook 1 en die reed wel heel prettig. Paarden stonden in beide diagonaal wat met eruit gaan ook ideaal is want ze kunnen ervoor af.
Vond prettig rijden in die van mijn zus. Hebben nu een tweepaardstrailer en dat bevalt me ook erg goed moet ik zeggen maar dat komt omdat mijn vrachtwagen op snelwegen niet zo lekker op de weg lag.
Met trailer heb ik nog niet op de snelweg gereden.
Maar denk als je een goede vrachtwagen hebt dat het voor paarden wel prettiger is.
Waar sommige paarden wel moeilijk vonden is de steilere laadklep.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 15:10

@Duhelo, dat zijn dingen die ik dan nog moet uitzoeken, ben nu echt even puur aan het kijken of de kosten eruit kunnen :) En of er dus interesse is voor een vrachtwagen met chauffeur in de verhuur...

@tinkersjakie: Dankjewel voor je reactie, ik moet de vrachtwagen nog gaan bekijken en mag hem direct met 2 paarden uittesten, dus daar zal ik zeker goed op letten. Ik heb tot nu toe eigenlijk nooit problemen met mijn 2 paards trailer, maar zoals ik het nu bekijk is een vrachtwagen misschien veel fijner... En als de aanbieding langs komt, waarom het dan niet serieus overwegen toch? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:04

Bitterbal schreef:
Duhelo: Rijbewijs is geen probleem, ben in bezit van BE en C dus dat is het probleem niet. Ik zou deze vrachtwagen dan ook puur bedrijfsmatig aankopen, mijn eigen paard word eigenlijk vrijwel niet vervoert :) Ik krijg veel positieve reakties echt leuk!

Ik ga er even vanuit dat je dan ook alle benodige papieren hebt voor prof. vervoer.
Vrachtwagen (alles boven 3500kg TMM) is altijd te verkiezen boven een trailer, voor het paard.

Ik ben dan wel even benieuwd naar de specificaties van de auto. Ik ken meer auto's die ik niet wil hebben dan die ik wel zou willen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:59

Ja de papieren zijn aanwezig Ikke, dat lijkt me logisch, doe dit sowieso ook al jaren :) Maar heb nu de mogelijkheid om van trailer vervoer over te gaan op vrachtwagen en wil weten of daar animo voor is :) Want een vrachtwagen moet je ook niet te lang stil zetten he..
Dit gaat om een mercedes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:51

Bitterbal schreef:
Ja de papieren zijn aanwezig Ikke, dat lijkt me logisch, doe dit sowieso ook al jaren :) Maar heb nu de mogelijkheid om van trailer vervoer over te gaan op vrachtwagen en wil weten of daar animo voor is :) Want een vrachtwagen moet je ook niet te lang stil zetten he..
Dit gaat om een mercedes

Je wil ze de kost niet geven die de boel niet voor elkaar hebben.......

Persoonlijk heb ik geen animo; ik heb vervoer aan mezelf, maar ik denk dat een goede vrachtwagen die goed ingezet wordt, goedkoper is dan een auto-trailer-combi.
De enige tip die ik voor je hebt: motorvermogen heb je nooit te veel en helaas is dat juist een zwak punt van Nederlandse Mercedes vrachtwagens. Dat ligt niet aan Mercedes maar aan de cheapest-of-the-list-mentaliteit van de Hollanders.......

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:02

Oke Ikke, dankjewel voor je inbreng, ik moet daar zeker rekening mee houden. De vrachtwagen word eerst getest met paarden voordat ik over ga tot een beslissing maar wel iets om mee rekening te houden inderdaad.
Vind het een lastige keuze, heb nu gewoon mooi nieuw spul en helaas gaat een "nieuwe" of semi nieuwe vrachtwagen niet lukken financieel gezien... blijft toch lastig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:15

Wat ik een voordeel vind bij een vrachtwagen is dat het makkelijker is om alleen te laden. Je laat je paard erop gaan, ze lopen vaak vanzelf de goeie kant op en zetten zich vanzelf goed, je zet ze vast en intussen doe je het schot dicht. Dus dan kunnen ze niet meer weg en heb je tijd om de klep dicht te doen.

Bij een trailer ging mijn dame er ook heel erg makkelijk op, maar ik kon ze niet alleen laden. Ze liep erin, stopte en ging gelijk weer achteruit met het idee "oh, ik moet er weer uit, alles is nog los achter me". Je had gewoon de tijd niet om de staaf achter d'r kont vast te klikken. Vastbinden en omlopen ging ook niet, dan trok ze zich los om eruit te stappen (ze wilde met je mee).
Bij een vrachtwagen had ik nooit dit probleem.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:44

Wat een leuk aanbod heb je gekregen, ik zal hem zeker niet afslaan (tenzij er van alles mis mee is)
Persoonlijk vind ik het vervoeren van paarden fijner op een vrachtwagen dan op een trailer.
Me eigen paard staat op de vrachtwagen ook een stuk stabieler dan op de trailer.
Ook paarden die niet makkelijk op de trailer zijn (denkend aan trailer afbrekend) kun je dan beter(veiliger) op een vrachtwagen vervoeren.
Ik weet niet hoeveel paarden erop kunnen? maar als er meer dan twee op kunnen is het ook aantrekkelijker voor groepjes die met hun paard een dagje weg willen.
Plus dat als er nog gewoon een trekhaak achterzit je de trailer er nog achter kunt koppelen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:31

Bitterbal schreef:
Oke Ikke, dankjewel voor je inbreng, ik moet daar zeker rekening mee houden. De vrachtwagen word eerst getest met paarden voordat ik over ga tot een beslissing maar wel iets om mee rekening te houden inderdaad.
Vind het een lastige keuze, heb nu gewoon mooi nieuw spul en helaas gaat een "nieuwe" of semi nieuwe vrachtwagen niet lukken financieel gezien... blijft toch lastig :)

Hhmmm tja, als je een echt goede auto-trailercombi hebt dan kan ik me voorstellen dat je je achter je oor krabt om naar een wat oudere vrachtwagen over te gaan.
Heb je wat meer details van die vrachtwagen? Mag per PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:35

Je kan het ook beide doen als dat financieel lukt. Geef mensen de keuze.
Het is altijd aangenaam als je transport kan doen voor iemand wiens paard erg schuw is voor een trailer maar zonder probs een vrachtwagen inloopt. Voor een groot en zwaar paard is zo'n vrachtwagen ook erg handig, die help je ook alweer uit de nood.

Is je laadbak ruim genoeg, dan kan je ook menners van dienst zijn. Koets de laadbak in, paard ernaast of in de trailer achter de vrachtwagen en karren maar! En je kan dan meerdere paarden in 1x verzetten. Met de combi vrachtwagen + trailer kan je aardig wat verplaatsen, zo maak je je ook interessant naar mensen die graag in groep weg willen maar zich niet blut willen betalen.

aster_08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:34

Een soort taxi voor paarden.. Ik vind het wel een goed idee! Hoop dat je veel animo krijgt! Ikzelf zou inderdaad kiezen voor een vrachtwagen. Alleen al voor het comfort voor zowel het paard als ook voor jezelf.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:38

Waar je wel goed aan moet denken is of de mensen de kosten van de vrachtauto willen betalen als je ook met een trailer rijdt. Ik zou dit zelf niet doen.
Zoals je zelf aangeeft ben je een rustige bestuurder dan is een trailer prima voor vervoer van en naar concour.

Ik zou persoonlijk zelf alleen voor de vrachtauto kiezen als je ver moet reizen, denk hierbij aan frankrijk, spanje etc.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:45

Vrachtwagen is vaak prettiger dan een gewone trailer. Wij hebben sinds een aantal jaar een combinatie van Amerikaanse pick up met Gooseneck trailer ( met camera systeem). De paarden staan hier in de rijrichting op, en in het voorste deel is een living ( met slaapplaats) voor onszelf.
Door het gewicht van pick up ( 2700 kg) en trailer ( leeg= 2000 kg) staan de paarden hierop nog stabieler dan op een vrachtwagen. Wij hebben hiervoor een 2 paards en een 4 paards vrachtwagen gehad ( en gewone trailers) dus vergelijkings materiaal geneog. Ik heb 1 x zelf in de living van de gooseneck meegereden en kon gewoon op de bank een boekje lezen, wiebelen doet het ding niet.
We zien ook regelmatig dat de paarden staan te slapen/ dommelen terwijl we aan het rijden zijn. Het zal niet voor niets zijn dat in een land als Amerika, waar de afstanden veel groter zijn dan hier, men vrijwel altijd voor de combi pick-up truck en gooseneck trailer kiest.
Volgende maand rijden we met deze combinatie naar Zuid Duitsland ( ca. 750 km) om te gaan trainen met de paarden en vakantie vieren en we rijden er natuurlijk ook heel Nederland mee door en hopen er volgend jaar mee naar Spanje te gaan om daar te gaan trainen.
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:50

Voor lange afstanden (naar het buitenland) zou ik liever een vrachtwagen kiezen.
Korte afstanden zijn met trailer goed te doen.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:53

Hou ook rekening met hogere kosten voor onderhoud bij een vrachtwagen. Het uurloon bij de garage is gewoon hoger, en de onderdelen duurder. Brandstofkosten kunnen gelijk zijn, met de vrachtwagen gauw 1 op 5, maar dat haal je met de trailer waarschijnlijk ook. Als je je auto aanhoudt, heb je dus flink wat extra kosten.
Wij hebben een vrachtwagen voor als we langer of met meer paarden weg gaan, en een 2 paards trailer voor het kleinere werk. Ze staan op allebei rustig, maar ook wel eens te klieren. Met een trailer voel je dat meteen, met een vrachtauto minder. Voordeel van een vrachtwagen is dat je in het algemeen wat meer ruimte hebt, ook voor je spulletjes en om even (droog!) te zitten. Kijk ook naar de cabine: in een auto kun je 4 mensen vervoeren, in een gewone cabine maar 2.
Voor jezelf is een oudere vrachtwagen waarschijnlijk vermoeiender dan een nieuwe personenauto (lawaai, airco, stoelen).