Social Media: hoe kan jouw pensionstalhouder dit gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Social Media: hoe kan jouw pensionstalhouder dit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 11:57

Ik heb voor de stal van mijn ouders een Facebook en Twitter acount aangemaakt, omdat ik vond dat we mee moesten met de wereld :D .

Nu heb ik op Facebook al het een en ander gezet, maar ik heb gewoon het gevoel dat ik het ook kan gebruiken als 'dienst' naar de pensionklanten toe.

Aangezien ze soms als het echt extreem slecht weer is in de winter maar een kortere periode of niet naar buiten gaan, dacht ik al dat ik dat klanten dan via Twitter/Facebook zou kunnen laten weten.

Maar dan loop ik een beetje vast, dus help mij eens, waar zou ik het nog meer voor kunnen gebruiken :) ?

StalNollie

Re: Social Media: hoe kan jouw pensionstalhouder dit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:02

tijdelijke veranderingen, leuke weetjes, ga eens langs de paarden en maak eens een leuke foto af en toe en zet deze erop, mits de facebook is afgeschermd voor alleen klanten niet iederen wil namelijk de fotos geheel openbaar hebben van zichzelf, paard
uit de oude doos foto´s zo nu en dan.

tjaa je kan er van alles mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:28

Ja, dat heb ik al op onze website, het gaat mij er dus niet om om 'reclame' te maken, maar meer hoe je het als 'dienst' kan gebruiken... Ik snap zelf niet zo goed hoe ik dat verschil kan uitleggen, maar het gaat mij dus niet om PR, maar als onderdeel van je 'staldiensten' :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:41

1 tip: let alsjeblieft op welke boodschap je op welke manier communiceert!

Zo kregen wij deze week- oh horror- een nieuwsbrief in onze mail met de melding (!) dat het stalgeld omhoog ging. In 2 zinnen werd dat zonder onderbouwing op een erg arrogante toon door onze strot gedrukt. Echt NOT DONE. :( :( Dergelijke mededelingen hoor je per brief (of desnoods vergadering), en ruim op tijd, aan de klanten te communiceren. Dit was echt een mooi voorbeeld van hoe het niet hoort, en het heeft tot een heleboel boze klanten geleid.

Deze zelfde stalnieuwsbrief is voor geen enkele klant leuk om te lezen (wat het wel zou moeten zijn) omdat er alleen maar mededelingen in worden gedaan over regels waaraan je je moet houden en ook worden er mensen (niet persoonlijk) op hun vingers getikt. Dit zorgt ervoor dat de klanten zich 0,0 geroepen voelen om een leuke bijdrage te leveren voor wat betreft de input. Na het lezen van elke nieuwsbrief krijg ik de behoefte om me af te melden van nog meer toekomstige mailshit (maar dat kan dus niet omdat ik dan dingen mis ;( ).

(Misschien ben ik een tikkie overgevoelig voor dit soort dingen, werk namelijk al jaren in de marketing en communicatie en weet hoe het wel en niet moet...)

Wat je wel kunt doen is een Facebook groep aanmaken en daarin 'leuke' nieuwtjes plaatsen, aankondigingen van (onderlinge) wedstrijden, uitslagen, foto's, pensionpaard in de spotlight, ga maar door.

Belangrijk om te onthouden is om zakelijke boodschappen niet via de social media te communiceren. Hou het leuk en luchtig. Van Twitter ben ik zelf niet zo'n fan (gebruik het wel, ook zakelijk gezien). Ik zie niet echt een toegevoegde waarde in jouw geval (Twitter draait in mijn beleving voor een groot deel om PR).

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:48

ruitje schreef:
Ik heb voor de stal van mijn ouders een Facebook en Twitter acount aangemaakt, omdat ik vond dat we mee moesten met de wereld :D .

Heel veel "bedrijven" denken dat ze iets moeten met Social Media. Ik zou het vooral luchtig houden. Weetjes, foto's, uitjes etc.
Echt belangrijke boodschappen moet je rechtstreeks communiceren. Want iedereen bekijk niet dagelijks zijn facebook. En twitter is natuurlijk een nog vluchtiger media.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:53

Pfoe Olympia, dat klinkt heftig. Zo'n type stal zijn wij echt helemaal niet, dus zakelijke mededelingen gaan zeker niet via internet. Vind ik persoonlijk ook echt niet kunnen....

Nou kijk, dat wij er iets mee 'moeten' vind ik niet persee, ik wilde zowiezo onze 'naam' veilig stellen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Als blijkt dat er geen directe mogelijkheden zijn houden we hem gewoon 'slapend' , maar vandaar dus dit ideeën topic :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:54

Onze stal heeft het ook:

Twitter en facebook

Ze posten bijvoorbeeld de resultaten van de wedstrijden, als er een x een opendag is of een andere activiteit. Het is niet dat ze elke dag wat plaatsen

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:06

Zeker handig, maar dan om het algemeen te houden: bv met nieuwtjes, organiseren van activiteiten, etc, en misschien ook voor pensionklanten om buitenritten onderling te organiseren, etc. Ik zou het algemeen houden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:07

Haha, ja, dat is het ook wel. Getuigt niet van zakelijk inzicht in ieder geval....

Maar als je zo'n groep op Facebook maakt, dan kunnen alle stalgenoten er ook berichten op plaatsen, en dat maakt het wel extra leuk hoor. Dat zou ik zeker doen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:20

Nee, getuigt zeker niet van zakelijk inzicht, op die manier stoot het alleen maar klanten af i.p.v. dat het een meerwaarde is voor je stal :) .

Ik heb nu de groep gemaakt en er staan inderdaad foto's op van nieuwe paarden, een berichtje over welke activiteit er aan zit te komen en er hebben al wat mensen eigen foto's op gepost. Dus opzich leeft het ( binnen een week :D ) al best wel!

In die zin hebben we ook al een 'nieuws' pagina op de site waar we dingen op zetten, maar in hoeverre social media dan echt een aanvulling is? Dat is dus wat ik hier probeer uit te vinden :+

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:32

Social media is misschien handig zoals hier al gezegd werd om wandelingen met andere pensionklanten te plannen. Het voordeel in dit geval is denk ik dat de klanten zelf ook wat kunnen posten, een oproep of een vraag of ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:34

Wij hebben op whatsapp een groep aangemaakt met alle stalgenootjes

FryskHopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:35

Goed idee, maar denk je om de manier waar mee je iets op internet zet? ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:42

FryskHopke schreef:
Goed idee, maar denk je om de manier waar mee je iets op internet zet? ;)

Ja daar word rekening mee gehouden, bedankt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:21

Ik heb op een homepage van een stal wel gezien dat men een banner heeft waarop de klanten kunnen zien of de paarden in de wei of in de paddock hebben gestaan/komen te staan die dag zodat ze daar rekening mee kunnen houden met hun planning (veel eigenaren komen langer als hun paard niet of korter buiten is geweest, of slaan eens een dagje over als ze weten dat het dier lekker de hele dag in de wei heeft gelopen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:38

Eerst en vooral: wat zouden je pensionklanten willen?? Heb je hen al eens gevraagd of ze dit willen en zo ja, wat ze er dan van zouden verwachten.
Het zijn jouw klanten, die jij wil bedienen.

Op onze stal zou de stalbaas vierkant worden uitgelachen en gevraagd worden of ie niks beters te doen had. Hij zou overigens zelf waarschijnlijk niet eens op het idee gekomen zijn en er ook niks mee willen.
Er is weleens een idee geopperd om met een mailgroep te werken (ala Yahoo-groups) en daar zag een ruime meerderheid helemaal niks in. Is er dus ook niet gekomen.

Het voorbeeld van Olympia zou voor mij waarschijnlijk de druppel zijn om de stal op te zeggen en ergens anders heen te gaan; het klinkt als een bijzonder fijne stal, not.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:02

Idd wat al eerder gezegt is, let op hoe het geschreven is.
Maar leuke nieuwtjes, wedstrijd uitslagen, foto's (mits eigenaar daar akkoord voor geeft).
Maar ook bv een handige kalender. Hier op stal hebben wij een memobord. Hier wordt bv opgeschreven wanneer de hoefsmid komt en dan is het aan jouw of je naam erbij te zetten. Maar bv ook wie wil dat de tandarts komt....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:55

Bedankt voor de tips Kiki!

Ikke, dat heb ik al gevraagd :) . Ik denk ook wel dat het bij onze stal juist als ietd positiefs gezien word, gezien de reacties tot nu toe :) ....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:37

Leuke fotos posten (wel een gesloten profiel hebben dan :) alleen voor vrienden dus) van kroelende paarden oid.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:38

kiki1976 schreef:
Idd wat al eerder gezegt is, let op hoe het geschreven is.
Maar leuke nieuwtjes, wedstrijd uitslagen, foto's (mits eigenaar daar akkoord voor geeft).
Maar ook bv een handige kalender. Hier op stal hebben wij een memobord. Hier wordt bv opgeschreven wanneer de hoefsmid komt en dan is het aan jouw of je naam erbij te zetten. Maar bv ook wie wil dat de tandarts komt....

Ja dat hebben wij ook :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:40

ruitje schreef:
Bedankt voor de tips Kiki!

Ikke, dat heb ik al gevraagd :) . Ik denk ook wel dat het bij onze stal juist als ietd positiefs gezien word, gezien de reacties tot nu toe :) ....

Nu ja, dat bleek voor mij niet zo duidelijk, dus vandaar mijn opmerking.
Wanneer je klanten er prijs op stellen, dan moet je het vooral doen. Check inderdaad wel of mensen "persoonlijke" zaken zoals foto's openbaar willen hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:41

ooo dat is eigenlijk wel heel handig..zoiets kun je gelijk onderling met je stalgenoten een en ander regelen

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:42

Zoals al is gezegd, kijk uit met wát je erop zet en houdt het luchtig. Serieuze mededelingen gaan gewoon nog persoonlijk per brief, mondeling of telefonisch. Verder, zorg dat je zoveel mogelijk volgers of facebook vrienden krijgt en dat iedereen er ook wat leuks op kwijt kan. Zorg dat je het bijhoudt en daarmee actief blijft, dus niet elke dag wat posten, dan weer paar dagen niet, dan weer wel etc. Het is een leuke manier voor de pensionklanten om elkaar in de gaten te houden (waarmee ik niet roddelen bedoel) zonder dat ze vrienden met jou of je ouders op facebook of twitter worden. Neem aan dat je die accounts voor beaalde pensionklanten liever privé houdt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:45

misschien een soort van lost and found dienst, dus als jullie of klanten iets kwijt zijn of iets vinden kan het er op gezet worden.

misschien ook dingen van clinics die in de buurt worden gegeven, of wedstrijden bv: 'aankomende zaterdag is er bij stal van .... een wedstrijd, wie gaat er allemaal naar toe?'

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:49

MMMMMM... erg onpersoonlijk en het geeft in mijn ogen wel een beetje aan hoe het gaat tussen de pensionklanten en de eigenaar van het bedrijf!
Hier weten mijn pensionklanten hoe het werkt op mijn stal en hoef ik ze echt niet via de PC te vertellen of hun paard wel of niet buiten staat of heeft gestaan.
Dat kunnen ze zelf heel goed inschatten! Bij extreem slecht weer blijven ze binnen, anders weten ze dat ik, al is het maar 2 uurtjes, buiten zet en ze beweging hebben gehad.
dan heeft elke pensionklant mijn mobiele nummer, dus kunnen ze me ten alle tijden even bellen van hoe over wat!