hier zijn de eerste 3 hoofdstukken. veel lees plezier!Hoofdstuk 1, De training.
‘’Kate!’’ schreeuwt moeder Sandra van beneden.’’Dancer moet worden getraind.’’ Kate gooit haar boeken in de hoek en rent naar beneden. Als ze de stallen in loopt, komt ze haar beste vriendin Julia tegen. ‘’He, Juul! Kom je me helpen?’’ vraagt Kate. ‘’Ja, ik ben dat leren helemaal zat, Stom wiskunde proefwerk!’’ zegt Julia lachend. De meiden lopen door naar de achterste stallen. Daar worden ze begroet door luid gehinnik. ‘’Hallo, Dancer zin in een paar hindernisjes?’’ vraagt Kate aan een prachtig Arabische hengst. ‘’Is het goed als ik meetrain op Roos?’’ vraagt Julia een Kate. ‘’ ik heb Jade al gelongeerd.’’ Jade is het andere paard van Kate, maar heeft door een ongeluk een pees verrekt en mag dus niet hard werken. Julia longeerd jade elke dag en spuit haar been af. ‘’Is goed’’ antwoord Kate. En samen lopen de meiden naar de zadelkamer. Als ze de paarden aan het zadelen zijn, komen ze Cynthia tegen. ‘’Kijk eens wie we daar hebben.’’ Fluistert Kate tegen Julia. ‘’Die komt weer even gymles nemen’’ Lacht Julia. Cynthia heeft een eigen paard Sunshine die wordt gestald op manege van Lonen, de manege van Kate en haar moeder. Cynthia kan totaal niet rijden en kan daarom haar drukke hengst sunshine niet aan. ‘’Kom op Juul, we gaan rijden!’’ roept Kate. De meiden lopen naar de springbak toe en stijgen op. Ze rijden eerst even los en beginnen daarna met sprongetjes van 50 centimeter. ‘’Nu die stijlsprong Kate!’’ schreeuwt Julia. ‘’ dan kom ik daarna met Roos over de oxer.’’ De moeder van Kate, Sandra komt kijken bij de meiden en geeft instructies. ‘’Niet te ver naar voren leunen Kate, hou je rug recht.’’ Zegt Sandra vanuit het midden van de bak. ‘’Julia, probeer Roos te laten verzamelen voor de sprong.’’Zo gaat ie beter.’’ Sandra wil net een stijlsprong van 90 centimeter opzetten, als ze een bekende stem hoort. ‘’Die hindernis mag nog wel hoger hoor! Sunshine is te goed voor die kindersprongetjes van jullie.’’ Zegt Cynthia bits vanaf de zijkant. ‘’Je moet eerst je paard inrijden’’ zegt Kate net zo bits terug. ‘’Dat bepaal ik zelf wel.’’ Zegt Cynthia alsof haar het niks kan schelen. ‘’Ik ga wel in de binnenbak rijden, daar kan sunshine tenminste zijn talenten uitoefenen.’’ Ze draait zich met en ruk om en loopt weg. ‘’Die is weg’’ roept Julia uit.’’Moet ze maar beter luisteren!’’ De meiden blijven nog een half uurtje door springen en lopen daarna druk kletsend terug naar de stallen. ‘’ Roos deed het super vandaag!’’ Zegt Kate. ‘’Ja, ik weet het. Als ze zo door gaat, mag ze over 2 weken starten in de L.’’ zegt Julia blij. ‘’echt? Dat is te gek! Dan rijd ik met Dancer diezelfde wedstrijd maar dan in de M.’’ zegt Kate. ‘’we moeten nog 50 punten voor we in de Z mogen starten.’’ De meiden lopen naar de spuitplaats en spuiten hun paarden af en wrijven ze droog.
Hoofdstuk 2, Cynthia.
Als ze de paarden op stal hebben gezet en naar de kantine lopen, horen ze gegil uit de binnenbak en dan opeens een harde knal. De meiden rennen naar de bak toe en daar ligt Cynthia in de hoek, met een steigerende Sunshine naast haar.’’Cynthia!’’ schreeuwt Julia. De meiden rennen naar haar toe en Kate pakt Sunshine bij zijn teugels. ‘’Ik ga Sunshine kalmeren en zet hem op stal, haal jij Sandra!’’ zegt Kate en ze loopt weg. Julia rent zo hard als ze kan naar de kantine , daar vind ze Sandra druk pratend met mevrouw Varenstra, de moeder van Cynthia. Hijgend komt Julia bij de bar aan. ‘’Cyn…thiaa… is gee..vall..enn..’’ weet Julia uit te brengen. ‘’Wat!’’ roept mevrouw Varenstra. ‘’Dat kind moet dat paard beter aan pakken!’’ ‘’Wat is er precies gebeurt? Rustig Julia.’’ Zegt Sandra kalmerend. ‘’Nu.. mee…ko...men… Nu! ‘’ zegt Julia overstuur. Ze rent terug naar de binnenbak, met mevrouw Varenstra en Sandra achter haar aan. ‘’Cynthia! Opstaan!’’ schreeuwt mevrouw Varenstra tegen haar dochter. Ze wil Cynthia omhoog trekken, maar Sandra houdt haar tegen: ‘’Niet doen! Ze kan wat gebroken hebben.’’ Sandra belt de ambulance en binnen een paar minuten horen ze een laaiende sirene. Er komen een man en een vrouw binnen, alle twee in een gele jas. Ze doen iets om Cynthia’s nek en vertrekken naar het ziekenhuis. De meiden en Sandra rusten uit in de Kantine.’’Oke, wat was er precies gebeurt?’’vraagt Sandra. ‘’We waren op weg naar de kantine tot we een gil hoorden en een harde klap. We renden naar de bak toe en zagen Cynthia liggen in de hoek’’Vertelt Kate. ‘’Ik heb Sunshine gekalmeerd en op stal gezet.’’ ‘’oke, en hoe is het met Sunshine?’’ vraagt Sandra. ‘’ Niet gewond, alleen overstuur.’’ Antwoordt Kate. Ze dronken nog een glas thee met een koekje, toen de telefoon ging. ‘’Manege van lanen, Met Sandra.’’ Zegt Sandra door de hoorn. ‘’Hallo, mevrouw Varenstra. Wat zegt u? Dat is verschrikkelijk!’’ Ja, ik zal het zeggen tegen de meiden. Bedankt, Dag!’’ Sandra legt de telefoon neer en gaat weer zitten aan tafel. ‘’En hoe is het met Cynthia?’’ vraagt Julia nieuwsgierig. ‘’Ja, wordt ze weer beter?’’ Vult Kate aan. ‘’ Ik ben bang van niet meiden… Cynthia heeft haar nek gebroken en ligt in coma , Dat betekent dat ze of voor altijd verlamd in een rolstoel moet, of…’’ ze slikt even. ‘’Of ze geven haar een spuitje om haar uit haar lijden te verlossen… En mevrouw Varenstra heeft voor het laatste gekozen.’’ Vertelt Sandra, Ze staat op en loopt weg ze laat de meiden roekeloos achter. ‘’Dat kan niet!’’ roept Kate uit. ‘’Dat dat dat… is vresselijk…’’ Ik ga naar huis’’ zegt Julia, ‘’ik wil nadenken.’’ En zonder verder iets te zeggen loopt ze weg.
Hoofdstuk 3, het afscheid.
De meiden staan voor het graf van Cynthia. Ze hebben net afscheid van haar genomen. Sandra kon het niet aan en wou er niet bij zijn. Kate leest nog een verhaaltje voor. ‘’ Lieve Cynthia, wij konden het samen nooit zo goed vinden, maar toch wens je niemand de dood toe. Dat het op deze manier en op deze leeftijd is gegaan is vreselijk. En wat gaat er nou gebeuren met Sunshine? Cynthia als je maar weet we zullen je missen en ik en ik weet zeker iedereen hier zullen jou nooit vergeten.’’ Als kate en Julia weer op de manege zijn, gaat hun leven gewoon door. Paarden verzorgen, les geven, schoonmaken, trainen met Roos en Dancer, Jade’s been afspuiten. De meiden gaan aan de slag. Sandra geeft vandaag aan de gevorderden springles en Kate zorgt voor de beginners. Julia zet alle paarden voor de beginners klaar en helpt ze opstappen, als iedereen zit, gaat ze aan de slag met Jade. Jade mag voor het eerst weer rustig bereden worden. Ze zadelt Jade en rijd naar de bak. Ze laat Jade, Stappen, draven, wenden en voltes rijden. Na een half uurtje vind ze het genoeg en zadelt Jade af. Voor dat Jade op stal mag spuit ze haar been af en poetst haar goed. Als Julia klaar is gaat ze kijken bij Kate. ‘’aandraven!’’ roept Kate naar de beginners. De voorste pony draaft aan en de andere volgen. Zo leuk vind Julia dat, om te zien dat al die kinderen zo enthousiast zijn. Als de lessen zijn afgelopen, gaan Kate en Julia naar de kantine toe om Sandra te helpen. ‘’Hee, meiden. Hoe ging het?’’ vraagt Sandra. ‘’Goed! Die kinderen zijn zo enthousiast.’’ Antwoordt Kate. ‘’En jij Julia?’’ vraagt Sandra. ‘’Ik heb met Jade gereden.’’ Vertelt Julia enthousiast. Alle toestand met Cynthia word vergeten, totdat mevrouw Varenstra binnen komt…