vraagje over vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerle201

vraagje over vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:52

hoi,

wij willen een vrachtwagen aanschaffen maar wij weten verder niet zo veel van vrachtwagens af we hebben ook nog geen rijbewijs maar ik wou dus vragen of jullie misschien wat informatie hadden over het c rijbewijs dit rijbewijs wordt alleen maar gebruikt voor de vrachtwagen ik had een beetje op internet gekeken er stond dat er ook iets van een particulier vrachtwagen rijbewijs is is fijn hebben jullie hier ervaring mee. Ook wou ik vragen of er niet iets is voor een be rijbewijs het is bedoeld voor minimaal 5 pony's ik had op wedstrijd wel eens gezien iets gezien dit was een soort voorkant van een transport busje en daar zat dan een soort van vrachtwagen aanhanger aan weten jullie misschien hoe dit heet. Verder wou ik nog weten of een van jullie een bedrijf weet dat paardenvrachtwagen verkoopt of dat je misschien zelf er eentje te koop hebt staan. De eisen zijn maximaal 400.000 gelopen. niet ouder dan 25 jaar , minimaal 5 pony's die er op kunnen, maximale vraagprijs 30.000
alvast bedankt

groetjes Veerle201

p.s. ik weet niet of het hier moet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:44

Verdiep je even in rijbewijzen, belastingtarieven en afwijkende mogelijkheden. Ik ben er vrij zeker van dat je dan iets anders tegen je eisen aan gaat kijken.

Over rijbewijzen:
http://www.raivereniging.nl/dossiers/re ... eving.aspx
RDW heeft ook info op hun site staan, maar die geeft nu even een foutmelding. Google op B rijbewijs en/of B+ rijbewijs, dan krijg je een boel zinvolle info over rijbewijzen en de nieuwe regels die eraan komen.
Datzelfde kun je doen voor C rijbewijs of C1 rijbewijs.

Voor de belastingtarieven van vrachtwagens:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vrachtauto

Om het leven nog wat lastiger te maken, er zijn ook mogelijkheden om met een "gewone" bestelbus meer paarden te vervoeren. Hierbij wordt een deel van het gewicht van de wagen gedragen door een constructie die door de RDW als aanhanger wordt gezien. Hierdoor kan de toegestane max. massa van de wagen oplopen tot 5000kg en meer, terwijl de wagen met een B of B-E rijbewijs gereden mag worden. Klein detail: achter dit soort wagens kan geen aanhanger worden gekoppeld!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:23

veerle201

Re: vraagje over vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:59

ikke en loulou bedankt voor jullie reactie loulou weet je toevallig ook hoe zo'n combinatie heet ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:08

BE trailer ze staan ook wel eens vernoemd als mini trekker

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:22

Of een oplegger.
Ik heb ook nog een hele mooie 6 paards Mercedes vrachtwagen te koop, iets boven je vraagprijs, maar met maar heel weinig km op de teller en super fijn. ;)

Het rijbewijs heb ik al zo lang dat dat nu helemaal anders is, daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Vrachtwagen is wel super makkelijk rijden, je hoeft nooit aan te koppelen, kan zo weg en achteruit (vooral met camera :D ) is ook super makkelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:36

SparklingApp schreef:
Of een oplegger.
Ik heb ook nog een hele mooie 6 paards Mercedes vrachtwagen te koop, iets boven je vraagprijs, maar met maar heel weinig km op de teller en super fijn. ;)

Het rijbewijs heb ik al zo lang dat dat nu helemaal anders is, daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Vrachtwagen is wel super makkelijk rijden, je hoeft nooit aan te koppelen, kan zo weg en achteruit (vooral met camera :D ) is ook super makkelijk.

Type? Motorvermogen? Prijs? Bouwjaar?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:30

Een 6 paards zilverkleurige Mercedes Atego met 185 pk, bouwjaar is van 2000 en de opbouw van 2006.
De teller staat op 157.000 km, dat is dus echt nog niks voor een vrachtwagen.
Een simpele living met klein aanrechtje en bank heb ik in gebruik als zadelkamer, verder achter en zij lader en nog een klein zadelkastje aan de buitenkant, camera in paardengedeelte en een camera voor het achteruit rijden.
Ik heb m 5 jaar en super veel plezier van gehad, bedrijf staat nu te koop en de vrachtwagen dus ook..
Vr pr via pb bij interesse.

veerle201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 20:00

nog iemand

aster_08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:26

@loulou, volgens mij gaat dit veranderen en mag je straks niet meer met zo'n oplegger rijden met alleen B-rijbewijs. Tenminste, ik heb er iets over gehoord. Ik zou me inderdaad eerst goed verdiepen in wat wel en niet mag en ook in wetswijzigingen mbt rijbewijzen en max. toelaatbaar gewicht, in de nabije toekomst.

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:19

en op de website van ultra-lite wagens staat een be combinatie voor de paarden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:11

aster_08 schreef:
@loulou, volgens mij gaat dit veranderen en mag je straks niet meer met zo'n oplegger rijden met alleen B-rijbewijs. Tenminste, ik heb er iets over gehoord. Ik zou me inderdaad eerst goed verdiepen in wat wel en niet mag en ook in wetswijzigingen mbt rijbewijzen en max. toelaatbaar gewicht, in de nabije toekomst.

Daar bestaat al een heel topic over.
Om klokken en klepels bij elkaar te brengen, lees [VN] Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

geka schreef:
en op de website van ultra-lite wagens staat een be combinatie voor de paarden

Deze? http://dealer.agritrader.nl/?dealer=79& ... 5oohkjta66

Niet om het een of ander, maar de opleggertjes op die site zijn allemaal potentiele grafbakjes voor de meesten hier, aangezien de opleggers allemaal + 3500kg TMM zijn. Daar heb je in het nieuwe systeem dus C1-E voor nodig. Prima als je dat hebt, maar anders zit je toch met de keuze tussen twee rijbewijzen erbij halen of zien te verkopen in een kleine vraag- en grote aanbodmarkt.

http://dealer.agritrader.nl/?dealer=79& ... 3us81bqb94
Dit is dan een betere keuze. Absoluut gezien iets krap in z'n laadvermogen, aangezien je de hele bende nog in moet bouwen, maar qua afmetingen een prima wagen! Verder blijft dit een B-E bestuurbare combi, die bovendien veel simpeler manouvreerbaar is! Zit net buiten m'n budget maar anders.......