Beenbescherming in de trailer of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hemasa

Beenbescherming in de trailer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 00:13

Hee Bokkers!

Ik ga as vrijdag een weekendje weg met mijn pony. We hebben een trailer gehuurd, maar moet hij beenbeschermers om of niet? Zolang ik hem heb is hij twee keer vervoerd met een trailer, en toen had hij niks om. Sommige mensen doen ook pees-en kogelbeschermers om, maar dat helpt toch niks?
Hij is er alle keren zonder kleerscheuren (voorzover dat mogelijk is bij paarden) vanaf gekomen.
Want die beschermers zijn niet goedkoop..
En stalbeschermers, zou dat ook kunnen? Die zijn weer iets goedkoper.
Of bandages?
En pees-en kogelbeschermers? (denk het eerlijk gezegd niet, maar kan het vragen)

Hoor het graag!

Groetjes Roos &Hoefjes Herco /3

Damelza

Re: Beenbescherming in de trailer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:32

die van mij krijgt wel altijd transportbeschermers om, zeker de lange afstanden. Met korte afstanden doe ik wel eens alvast pees/kogelbeschermers met springles om of zijn crossbeschermers zodat ik daar op het terrein niet mee hoef te ''kloten''. Met dressuur gewoon transportbeschermers. Ik heb hem één keer zonder op de trailer gezet en toen ik hem terug in de wei zette had hij een wondje waar wat bloed uitkwam. Sindsdien zet ik hem eigenlijk niet meer zonder

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:35

Ik doe hem ook altijd transportbeschermers aan als hij (lang) met de trailer mee moet :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:39

Als ik mn pony vervoer transportbeschermers.
Nu ben ik ze gisteren toevallig vergeten toen we naar de tandarts gingen (kwartiertje rijden) en heeft ie pees/kogelbeschermers om gekregen.
Wel kogelbeschermers die ook aan de buitenkant beschermen.

Transportbeschermers duur ? Ik heb ze voor 34euro van HKM die zijn hoog.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 06:41

ik doe pees/kogelbeschermers en springschoenen om in de trailer.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 06:51

Ik gebruikte altijd transportbeschermers, maar had dan vaak een schoppend/stampend paard in de trailer staan.
Heb het toen eens zonder geprobeerd en nu vragen we ons ooit af of we wel een paard bij hebben zo stil dat ze staan. Het was wel duidelijk dat de paarden ze niet konden waarderen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 06:59

Ik heb van die ouderwetse beenbeschermers, ik heb mijn paard 18 jaar en deze heb ik toendertijd 2e hands overgenomen voor 15 gulden.
Zitten eigenlijk dezelfde hoogte als een bandage zou zitten.
Puur bescherming van de kogel en pijp.
Deze accepteerd ze ook gewoon.
Ik wel eens van die hoge geleent van iemand, die krengen draaide en zakte af en mijn paard vond ze alles behalve fijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:39

Wat heeft hij normaal om? Ik gebruik helemaal niets, mijn paarden zijn dat ook niet gewend en ik vind het gevaarlijk, ivm warme en eventueel afzakken. Als hij geen beenbescherming gewend heb je kans dat hij uit zijn plaat gaat als hij het opeens wel om krijgt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:46

Iedereen moet dit zelf weten.
Voor de zekerheid kan je dit doen.
maar bv in een stal kan ook van alles gebeuren of je paard struikeld in de bak.
Wij doen zelf altijd pees beschermers om maar nooit helemaal inpakken.

Zo heeft iedereen ee eigen mening hierover.
Doe waar jij jezelf goed bij voelt.

Belangrijk is wel dat je de staart van het paard over de balk of buis doet en dan de trailer klep dicht anders kan de staart wortel breken. Dat wil je niet!
En maak je paard goed vast en zorg met eruit lopen dat je geen touw om je hand, pols of vingers hebt zitten.
Stel je paard vliegt eruit komt er niks knel te zitten. Ken iemand is een stuk van haar duim kwijt altijd opletten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:31

Het heeft meer waarde voor het paard wanneer de chauffeur weet waar ie mee bezig is dan dat je je paard helemaal inpakt omdat je niet in staat bent om je paard een comfortabele rit te bezorgen!

Je moet doen wat je niet laten kunt, maar als je de illusie hebt hebt dat een lapje stof je paard beschermt tegen onhandigheden, kon je nog weleens bedrogen uitkomen.......

linnie050 schreef:
Belangrijk is wel dat je de staart van het paard over de balk of buis doet en dan de trailer klep dicht anders kan de staart wortel breken. Dat wil je niet!
En maak je paard goed vast en zorg met eruit lopen dat je geen touw om je hand, pols of vingers hebt zitten.
Stel je paard vliegt eruit komt er niks knel te zitten. Ken iemand is een stuk van haar duim kwijt altijd opletten.

Als je de staartwortel breekt, heb je toch wel iets heel lomps gedaan. In mijn oude vrachtwagen kon dat niet eens, er was te weinig ruimte tussen de stang en de laadklep.
Wat het nut is van goed vastmaken, is me ook niet duidelijk. Sterker nog, als je dat bij mijn Ouwe Sok deed, dan frummelde ze net zolang tot het touwtje los was. Mijn verzorgster gaf het na 4 keer opnieuw vastmaken maar op......

Nogmaals, problemen met paarden op een trailer zijn voor 90% terug te voeren op het rijgedrag van de chauffeur. Vertrouw je je chauffeur niet helemaal, zet een chocomel-beker warme chocomel-met-slagroom los op het dashboard. Zolang die beker blijft staan en niet morst, mag je er vanuit gaan dat het goed gaat.
Laatst bijgewerkt door ikke op 02-06-12 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:37

Caira schreef:
Wat heeft hij normaal om? Ik gebruik helemaal niets, mijn paarden zijn dat ook niet gewend en ik vind het gevaarlijk, ivm warme en eventueel afzakken. Als hij geen beenbescherming gewend heb je kans dat hij uit zijn plaat gaat als hij het opeens wel om krijgt.

Die van mij had jaaaaaren niet meer op een trailer gestaan. Ik wilde hem deze week van stal verhuizen dus transportbeschermers omgedaan. Meneer vond dat hij hiermee niet kon lopen en flipte volledig. Wilde daarom de trailer ook niet in. Aangezien het maar 20min rijden was naar de nieuwe stal heb ik de beschermers eraf gedaan en liep hij zo zonder pardon de trailer in. Ik zou ook een paard die het niet gewend is, niks omdoen of peesbeschermers.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:41

Transportbeschermers helpen wel degelijk als je goede hebt. Het is vooral met in en of uitladen, mijn paard is heel braaf en relax met de trailer maar soms stapt hij schuin naar achter en gaat met been langs de klep. Dat kan mooie schaafwonden opleveren als hij blote benen heeft. Op deze manier voorkom je dit soort ongelukjes. Als je ze een paar keer om doet bij het paard is hij er zo gewoon mee, en met de juiste pasvorm en maat zakken ze ook niet af.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:51

Mijn paard vindt transportbeschermers ook niet fijn. Ik gebruik nooit iets op de trailer en heb er nooit problemen mee gehad. Ik vind het ook erg warm aan de benen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:51

Paperboy schreef:
Transportbeschermers helpen wel degelijk als je goede hebt. Het is vooral met in en of uitladen, mijn paard is heel braaf en relax met de trailer maar soms stapt hij schuin naar achter en gaat met been langs de klep. Dat kan mooie schaafwonden opleveren als hij blote benen heeft. Op deze manier voorkom je dit soort ongelukjes. Als je ze een paar keer om doet bij het paard is hij er zo gewoon mee, en met de juiste pasvorm en maat zakken ze ook niet af.

Joh, onze paarden stappen met regelmaat naast de klep; daar braken niet eens de haren vanaf, laat staan dat er wondjes ontstaan. Wellicht maakt het uit dat je mijn paard de pis ook niet zomaar lauw maakt, maar ik heb ook weleens iets anders gehoord:
Een transporteur moest met enige regelmaat een paard vervoeren en dat paard werd volledig ingepakt aangeboden. Dat paard stond geen seconde stil op de trailer. Op een zeker moment heeft ie alles van het paard afgedaan en daarna stond het paard doodstil op de trailer.........

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:59

Ikke; joh, dat is dan harstikke fijn dat het bij jou zo goed gaat.
Ik doe mijn paarden transportbeschermers om vind het een prettig idee en kwaad doet het niet. En een paard wat uit zijn plaat gaat door beschermers etc. is gewoon niet goed gewend eraan, zegt meer over de eigenaar dan over het paard lijkt mij.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:03

Mijn paard houd niet van transportbeschermers, dus heeft ze ze niet om. Soms doe ik haar wel gewone beschermers om, maar na wat gedoe (te warm en irritatie wondje) doe ik het gewoon niet meer :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:05

De eerste keer dat ik met mijn merrie op stap ging waren er transportbeschermers bij (werd opgehaald door iemand anders), die dingen omgedaan en bijna meteen maar weer af, want ze deed er zo spastisch mee. Sindsdien nooit meer een transportbeschermer omgehad en ze heeft ondertussen aardig wat kilometers in de trailer gemaakt.
Zorg inderdaad dat je zelf nadenkt over waar je mee bezig bent, zowel met inladen, rijden als uitladen. Daar heb je veel meer aan dan allerlei zooi die je om het paard heendraait. ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:14

Mijn paard heeft altijd transport beschermers om, ga binnenkort met mijn twee jarige ook oefenen met beschermers.
En die beschermers heeft ze niet om omdat ik zo slecht rij. Alles blijft ook netjes op zijn plaats zitten, maat dat is maar net voor welke kwaliteit/pasvorm je gaat natuurlijk.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:21

Een paard is een schrikdier dus die kan bij inladen of uitladen ergens van schrikken en opzij schrikken. In het verkeer zijn we niet de enige op de weg helaas, dus als een andere verkeersdeelnemer een foutieve inschatting/beslissing maakt heb je toch een probleem. Een transportbeschermer is niet meer of minder dan een beschermer voor invloeden van buitenaf, zie het probleem om deze te gebruiken niet zo............
Het heeft helemaal niets met je laad- of rij kunsten te maken. Ik doe tenslotte niet mijn autogordel om dat ik bang ben dat ikzelf iets geks doe maar wel voor sommige andere op de weg.... Net als dat ik op de motor stap en mijn helm opzet.
Maargoed ieder zijn eigen keus en gelukkig zijn we daar vrij in om zelf te beslissen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:34

Aangezien de voorbenen bij mijn paard het grootste risico lopen (als hij al een keer moeilijk doet over het laden, dan is het met de voorbenen op/naast de klep), heb ik hem altijd om de voorbenen de 3 in 1 beschermers om. Die heb ik bij hem ook om met het rijden, dus ik kan ze meteen laten zitten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:39

Een helm en een autogordel doen ook wat als er wat gebeurt, een lapje stof, ach, laten we het houden op "niet heel veel" ;)
En een paard zou in principe niet veel reden moeten hebben om bij het laden of lossen te schrikken. Daar ben je als eigenaar toch voor om je paard te leren niet voor alles op de loop te gaan? Als jij erbij bent, dan is er toch gewoon niets om van te schrikken? Dat kun je je paard ook leren. Persoonlijk vind ik dat zinvoller dan ze leren om niet spastisch te doen over lapjes stof om de benen. :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:52

Mijn merrie is erg onrustig in de trailer en krijgt dus wel bescherming om. Eerder alleen voor, tot dat ze dus wel een keer zichzelf had geraakt en een dikke schram op haar achterbeen had. Dus voor 3 in 1 beschermers en springschoenen, achter korte transportbeschermers. En het feit dat zij zo onrustig is, ligt echt aan haar en niet aan de rijstijl van de chauffeur. Als de arabier van dochter meegaat, verneem je niet dat er een paard in de trailer staat. Die hoor of voel je niet, terwijl die van mij beukt en stommelt. Zij heeft echt een hekel aan het meegaan in de trailer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:53

@Waratje: als mijn paard moeilijk doet met het laden (al is dat gelukkig al een paar maanden verleden tijd), dan was het meestal zo dat hij ging lopen draaien, en zo met zijn voorbenen naast de trailerklep kwam. Juist dat stukje stof maakt dat ze dus niet de benen schaven, maar dat de beschermers er tussen zitten. Een beetje als voor een mens vallen met een spijkerbroek ipv vallen met blote knieën: de stof zorgt ervoor dat je huid heel blijft in veel gevallen. En dat is voor mij dan ook de reden om wel beschermers te gebruiken Het maakt het verschil bij schaafwonden. Een gebroken been zal het niet voorkomen, maar schaafplekken (en die kunnen ook heel naar zijn) wel.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:01

Mijn paard heeft alleen springschoenen om, voordat we vertrekken staat hij nog af en toe te draaien. van transportbeschermers gaat hij uit zn plaat, staat de hele weg te stampen, en als hij met het ene been langs het andere schuurt springt hij met 4 benen de lucht in, wil ik dus niet in de trailer hebben :x

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:05

die van mij staat ook in de beschermers als ze op de trailer gaat, ze heeft er totaal geen problemen mee maar is wel lastig met trailer laden (is nog jong) en ik heb er dus ook geen belang bij dat ze schaafwonden oploopt als ze weer een keer langs de klep gaat..