Op de site van het RDW is dit te lezen:
Citaat:-Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
-De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.
In deze factsheet is te lezen dat het B rijbewijs tot 2013 het volgende mag trekken:
Citaat:toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar niet meer dan de ledige massa van het trekkend voertuig én totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg
Maar na 2013 dit mag trekken:
Citaat:Aanhangwagen of oplegger: (1) toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg of (2) toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg
Voor het B+ rijbewijs geld het volgende:
Citaat:Aanhangwagen of oplegger: toegestane maximum massa meer dan 750 kg én totale combinatie met toegestane maximum massa tussen 3500 kg en 4250 kg
En de nieuwe situatie voor het BE rijbewijs is:
Citaat:Aanhangwagen of oplegger:
(1) toegestane maximum massa van aanhangwagen of oplegger mag ten hoogste 3500 kg bedragen of
(2) toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer bedragen dan 3500 kg mits:
• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig en
• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg
Bij een overschrijding is rijbewijscategorie C(1)E noodzakelijk
Nu wil ik binnenkort mijn rijbewijs gaan halen en ben nog niet zo thuis in de regels en haken en ogen van het RDW.
Maar als ik het goed begrijp mag ik vanaf 2013 met een B rijbewijs een totaal gewicht van 3500 kg trekken.
Dus theoretisch gezien als ik een tweepaards-trailer van zeg 800 kg heb, 2 paardjes erin van samen 1200 kg en een auto van niet meer dan 1500 kg, mag ik deze combinatie rijden met een B rijbewijs?

: trailer weegt totaal 1300, de auto mag op papier 1350 trekken, dan mag je na 19 januari dus met alleen je B deze combi trekken?
maar als ik een "mindere " en in mijn ogen "onveiligere" auto zou kopen die minder zwaar weegt, minder mag trekken en minder kogeldruk mag hebben dan mag het wel
Gelijk trekken aan europese regels ging ik vanuit (en zo waren de eerdere berichten ook) dat de gewichtengrens opgetrokken zou worden naar 4.500kg voor de combinatie en verder dezelfde eisen (combi trailer niet zwaarder dan auto, tenzij E)