Handelstal opstarten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Handelstal opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:24

Hallo,

Wij zouden graag een handel-training stal oprichten.
We zouden vooral dressuurpaarden en pony's willen verkopen.

Nu had ik een paar vragen voor jullie.

Zouden jullie je paard kopen op een handel stal?
Wat soort paard zoek je? Jong, oud, zadelmak, ...
In welke prijsklasse...?
Wat verwacht je juist van een handels stal?

bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:26

Tja gewapend met m'n eigen hoefsmid, eigen dierenarts, eigen instructrice wel ja :Y)
Tussen de 6 en 10 jaar zou ik dan zoeken, eentje die braaf doorgereden is en dus ook wel bevestigd is, maar nog een mooie tijd mee kan
In welke prijsklasse...?
Niet hoger dan 2.000 euro :)
Dat er eerlijk gehandeld wordt, naar de kopers en dus ook naar de paarden :)

Dat is hoe ik er tegenaan zou kijken als ik een paard zou kopen bij een handelaar, al heeft het mijn voorkeur dus niet.. Zoals ik al zei... Dat zou ik alleen doen gewapend met m'n "eigen mensen" :Y)

Miranda06

Re: Handelstal opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:29

Ik vind eerlijkheid vooral heel belangelijk, dat ontbreekt er nogal vaak bij handelsstallen.
ook het welzijn van de paarden natuurlijk.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:30

met de nodige mensen die mee gaan, wel.
Wat soort paard zoek je? Jong, oud, zadelmak, ..
Ik zou sowieso een goed doorgereden paard zoeken van rond de 5 tot 10
In welke prijsklasse...?
Rond de 2000/3000
Betrouwbaar, goed met de paarden omgaat, paarden niet verkocht worden met gebreken, aardige mensen die weten waar ze over praten

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:31

We zouden wel altijd paarden nemen die 100% in orde zijn zowel klinisch als op de foto.
Opnieuw keuren is natuurlijk altijd toegestaan.

Maar ik begrijp je dat je alleen je "eigen mensen" mee laat komen. :)

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:35

Ik heb ons vorige paard bij een handels stal gekocht en ik moet zeggen dat wij heel eerlijk en oprecht behandeld zijn.
Ik zocht een goed beleerd paard goed verkeersmak en met name voor dressuur en buitenritten.
Wij hebben daar eerst een gesprek gehad met waarin wij duidelijk aan konden geven wat we zochten en wat onze eisen waren.
Aangezien er op dat moment geen geschikt paard voor ons stond zou hij ons bellen wanneer er een paard zou zijn dat aan onze wensen voldeed.
Dat is ook gebeurt en we zijn heengegaan en ik heb proefgereden.
Paardje was gekeurd door een onafhankelijke dierenarts e eigenlijk was ik meteen verkocht.

De handelaar gaf mij echter de tip om het even in te laten werken en de week daarna nog een keer te komen rijden (niks overhaast dus)
Wij hebben haar gekocht en uiteindelijk heel veel plezier van haar gehad.

Ook kregen wij een half jaar "garantie" op eventuele verborgen gebreken of eventueel geen klik of andere dingen die het rijden onaangenaam kunnen maken.

Ik zou dus zelf best naar een handelstal gaan om een paardje te kopen
Wij hebben toendertijd 1400 euro betaald voor een merrie met goed papier (opa nimmerdor)

Oh ja ook heel belangrijk...de omgeving en hoe de paarden behandeld worden natuurlijk.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:45

De paardenmarkt ligt behoorlijk op zijn gat. Zeker met de huidige financiële crisis, mensen die hun baan kwijtraken en hun paard proberen te verkopen, wat steeds moeilijker wordt. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Daar was ik benieuwd naar, toen ik je topic las. Jullie hebben daar vast goed over nagedacht.

Ik heb goede en slechte ervaringen met handelsstallen, ik zou ze niet per definitie mijden bij het zoeken naar een volgend paard. Wel zou ik eerst de handelsstallen contacten waar ik goede ervaringen had, en niet naar een onbekende/nieuwe gaan, als ik geen goede referenties van andere klanten ken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:55

Ja hoor zolang ze maar niet moeilijk doen over meedere keren komen kijken/rijden en keuren door eigen dierenarts. En dat je nog meerder personen meeneemt om te kijken.

Op het moment niets maar als ik nog een paard zou aanschaffen ergens tussen de 5 en 10 jaar en goed gereden en verkeersmak.

In welke prijsklasse...?
Tja afhankelijk van wat voor soort het is maar globaal genomen zal ik niet gauw meer dan 3000 voor een paard willen neertellen(recreatief)

Goede huisvesting van de paarden, dat je niet perse een afspraak moet maken maar je ook gewoon mag komen kijken, uiteraard kun je dan niet verwachten dat er gelijk iemand voor je klaar staat. Maar als je alleen mag komen op afspraak en niet gewoon zo tussen door eens komen kijken om het paard te zien en eventueel zelfstandig te poetsen valt het voor mij af.
Ik zou wel een paard meerdere keren willen zien en als het ook even kan en in de buurt is zou het natuurlijk erg prettig zijn dat je ook gewoon eens kan komen om te poetsen en eventueel longeren/rijden. Dat je bijvoorbeeld wel een dag afspreekt maar geen tijd. Dat je wel vrij bent om het paard te leren kennen. Om zelf te ondervinden of het past.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:56

Ik draai de vraag een beetje om.

Wat is een handels stal ??

Een handelaar die paarden inkoopt en verkoopt ??

Een handelaar die de paarden laat inrijden door een paar dappere meiden en de paarden dan ingereden verkoopt ??

Of iemand die de kennis en capaciteiten heeft om kwaliteit paarden te kunnen inkopen, uitbrengen op wedstrijden en dan een goede klant probeert te vinden ??

Dus Ella, wat voor handels stal wil je opzetten ??

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:00

We zouden de tijd nemen om goede paarden te zoeken, die we zelf nog even door rijden eventueel op wedstrijd starten en dan in de verkoop zetten.
Het is helemaal niet de bedoeling om paarden te kopen en dan snel snel te verkopen voor meer geld.
zoals ik al gezegt heb, we zouden ook alleen maar paarden nemen die 100¨% inorde zijn

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:03

Wat ik belangrijk vind bij handelsstallen is eerlijkheid, goede regelingen betreft garantie/geen klik en als aller belangrijkste natuurlijk het welzijn van de paarden.

Denk dat het als handelaar erg lastig is een goede naam te verkrijgen erg lastig is aangezien ''de handelaar'' al een erg nare klank heeft. Daarom vooral focussen op kwalitatief goede paarden, anders is het denk ik onmogelijk om uberhaupt een goede naam te krijgen en behouden :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:10

Gouden tip: eerlijkheid duurt het langst! Daarmee maak je een goede naam en dat is gunstig voor de lange termijn :)

Niet moeilijk doen als een paard niet aan de wensen voldoet, maar gewoon terugnemen mits het binnen de juridische termijn valt.

En je moet je af vragen of dit wel de juiste periode is om te starten. Het voer is duur en de paarden zijn weinig waard. Zorg voor een goed haalbaarheidsonderzoek.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:11

Als die het paard heeft staan wat ik zoek
Wat soort paard zoek je? Jong, oud, zadelmak,
Zoek geen paard ben al voorzien, anders een paar tussen de 4 en 8 jaar. Lopend op l/m niveau, makkelijk te laden op de trailer, braaf maar wel voorwaarts. Dressuur gefokt, maar moet ook een crossje ermee kan rijden. Stokmaat tussen de 165/170, paard moet uitgebreid gekeurd zijn, kleine bemerking geen ramp als er maar eerlijk over zijn
In welke prijsklasse...?
tussen de 2000 en 4000
Wat verwacht je juist van een handels stal
Service eerlijkheid

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:22

HAR-->TAO

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:19

Ella_ schreef:
In welke prijsklasse...?

bedankt!

1. Liever niet omdat de prijs er relatief dikwijls hoger ligt, maar ik sluit het zeker niet uit. Mn inruil zou ik interessant vinden.
2. Variatie denk ik. Zadelmak maken doe ik zelf dus ik zou wel interesse hebben in een leuke tweejarige maar een goed leerpaard (min Z2) sluit ik ook niet uit.
3. Tot 4000 Euro ongeveer omdat mijn budget niet riant is maar alle waar kost zijn geld.
4. Eerlijkheid, goede communicatie, uitgebreide eerlijke voorlichting over de paarden, goed koppelen (geen felle driejarige aanbieden aan een beginner en geen kapot paard voor de sport), natuurlijk dat de paarden er netjes bijstaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:21

Het belangrijkste is dat de klant jouw vindt.
Goede naam en kwaliteit is belangrijk.
Maar dan moet je het zoeken in de hogere prijsklasse.
Paardjes van 2000 euro zijn overal te koop.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:23

Ik denk dat het belangrijk is dat een handelsstal zich op veel verschillende doelgroepen richt. Dat er voor veel soorten ruiters of amazones geschikte paarden zijn, in verschillende prijsklassen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:23

Ella_ schreef:
Ja. Met de nodige mensen ;)
Tussen de 4 en 8 jaar. Goed doorgereden, en zadelmak.
In welke prijsklasse...?
4.000/7.000 (licht aan het niveau, afstamming, enzo he)
Goed paardenwelzijn! Dat is stipt nummer 1.
Paarden die per dag er minimaal 4 uur uitkomen, 's zomers op de wei.
En vooral eerlijk :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:25

Maartenn schreef:
Ik denk dat het belangrijk is dat een handelsstal zich op veel verschillende doelgroepen richt. Dat er voor veel soorten ruiters of amazones geschikte paarden zijn, in verschillende prijsklassen.

Dat denk ik juist niet :) kies een doelgroep en richt je daar op. Heeft voornamelijk met de prijs vh paard te maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:25

Ariebren schreef:
Het belangrijkste is dat de klant jouw vindt.
Goede naam en kwaliteit is belangrijk.
Maar dan moet je het zoeken in de hogere prijsklasse.
Paardjes van 2000 euro zijn overal te koop.

Helaas is er geen naamsbekendheid, dus zou het absoluut niet rendabel zijn om in die regionen te starten.
Waar altijd vraag naar is is goedkope, brave , gezonde paarden.
Maar winst is daar weinig aan te behalen momenteel.

Meeste winst zou je op den duur kunnen halen door jonge goedkope paarden te kopen, in te rijden en te verkopen.
Maar helaas met deze huidige markt, zal ook dat weinig winstgevend zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:16

Ella_ schreef:
We zouden de tijd nemen om goede paarden te zoeken, die we zelf nog even door rijden eventueel op wedstrijd starten en dan in de verkoop zetten.
Het is helemaal niet de bedoeling om paarden te kopen en dan snel snel te verkopen voor meer geld.
zoals ik al gezegt heb, we zouden ook alleen maar paarden nemen die 100¨% inorde zijn

Heb jij dan voldoende kennis en kunde in huis om een paard vlot zodanig te verbeteren dat het toch (ruim) de kost opbrengt? Want een paard hebben staan kost geld, elke maand die het bij jou op stal staat stop je er geld in. Dat geld wil je er ook weer uit hebben bij verkoop, anders ben je heel snel klaar met je handel.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 17:45

bedankt iedereen voor jullie mening en antwoorden! :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:51

ja, waarom niet. Als het het paard is wat ik zoek en ik zou er een hele goede klik mee hebben, en hij zou goedgekeurd worden door mijn da, vind ik zijn afkomst particulier of handelsstal niet belangrijk

ik zou zelf als ik nu op zoek moest naar een paard een paard rond de 5 a 8 jaar willen goed aangereden in de basis en liefst 300% verkeersmak.

In welke prijsklasse...?
tussen de €1500 en de €3000 zou ik uitwillen geven aan een paard.

verzorgde stallen en terrein, met mensen die eerlijk handelen en advizeren en zich vooral het welzijn van hun dieren op plaats nr 1 hebben staan

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:22

Ella_ schreef:
We zouden wel altijd paarden nemen die 100% in orde zijn zowel klinisch als op de foto.
Opnieuw keuren is natuurlijk altijd toegestaan.

Maar ik begrijp je dat je alleen je "eigen mensen" mee laat komen. :)

alles paarden klinisch en rontgen ok zijn...ligt het prijskaartje ook meteen hoger :P

en wat heb jij te bieden? paarden kopen-verkopen..met winst gaat je in de lagere regionen zeker niet lukken.
(en wil je iets jongs met kwaliteit kopen dan betaal je daar zelf ook al een leuk bedrag voor en dan die nog trainen)

wat heb je zelf in huis kwa rij ervaring?