pony glijdt uit tijdens transport in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happyfell

pony glijdt uit tijdens transport in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 12:48

We hebben sinds een paar maanden een D pony, die wekenljks op de trailer staat, ze is ons verkocht als wat onrustig op de trailer, maar dat vonden we niet erg en ze gaat er makkelijk op en af.
Maar ze is onderweg erg onrustig, heeft de achterstang eruit gebokt, dit kan nu niet meer omdat die extra geborgt zit, sindsdien trapt ze dus tegen de achterklep, waar ze een maand geleden een gat in geschopt heeft, klep bleek ook wat rot en deze is vervangen.
Zaterdag terug van concour was het echt supererg, ze bleef maar trappen tegen de achterklep, mijn dochter is toen het laatste stukje mee in de trailer gegaan om te kijken wat ze doet, ze glijdt dus uit echt onderuit, als ze dan weer opstaat dat trapt ze dus tegen de klep, het is nu dus erger omdat ze sinds kort op ijzers staat en dat natuurlijk gladder is dan blootvoets.
Ze staat in de trailer op rubbermatten, die na onderzoek toch wel wat glad zijn, dus nu is onze vraag wat het beste te doen, stro, vlas, zaagsel of misschien andere matten erin.

manex

Re: pony glijdt uit tijdens transport in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:51

andere matten erin met een goed profiel. En die ijzers, zijn die echt nodig, anders is het misschien een idee om die er weer af te halen. De meeste paarden kunnen namelijk prima zonder ijzers.

Wat voor trailer is het? Een anderhalf of een tweepaards? Als het een tweepaards is met een schot erin, zou het ook nog kunnen zijn dat de ruimte niet breed genoeg is om wijdbeens te kunnen gaan staan.
Dan kunnen ze soms moeilijk hun evenwicht bewaren in de bochten (er vanuit gaande dat er in de bochten superlangzaam gereden wordt!)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:53

Andere matten lijkt me dan het verstandigst. Zaagsel en stro maken het ook glad, dus ik zou kijken voor matten die grip geven. Informeer eens bij Bos rubber, die hebben van alles leverbaar voor fatsoenlijke prijzen.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:54

Wij leggen altijd wat vlas in onze trailer waardoor ze toch wel iets steviger staan naar mijn gedacht.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 13:38

Trailer is een tweepaards, ze staat dus met tussenschot en de ijzers heeft ze onder omdat er mee gesprongen word, van de winter gaan ze er weer onderuit.
We kunnen ook wel het schot eruit halen, dat ze meer ruimte heeft, ik was eigenlijk bang dat ze dan helemaal onderuit zou gaan.
Ik ga in ieder geval kijken voor andere matten denk ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:40

Het voordeel van het schot eruit is dat het paard scheef kan gaan staan (wat ze vaak prettiger vinden) en dat ze wijdbeens kunnen gaan staan waardoor ze makkelijker hun evenwicht kunnen bewaren.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:44

Als dat mogelijk is zou je het schot naar achter toe ook breder kunnen zetten, zodat ze de achterbenen wat kan spreiden. Dat hielp veel bij mijn pony, ze had veel minder de neiging om te gaan trappen. Wij hadden ook hoefijzers (uit noodzaak, anders haalden we die eraf) en speciaal kalkoenen voor in de trailer. Die beschadigden de matten wel wat, maar ze gleed niet uit.
Andere matten zijn natuurlijk ook een oplossing. Wij gebruikten de antislipmatten die je op de laadklep van trailers vindt en sneden die mooi op maat.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:44

En als jullie eens proberen om nóg veel rustiger te rijden? Snelheid in de bocht nog eens halveren, rustiger optrekken en nog rustiger te remmen? Want een paard kan pas uitglijden als er niet rustig genoeg gereden wordt.
Zet eens een kopje koffie op het dashboard. En ga dan rijden. Als de koffie over de rand komt (of het kopje gewoon omdondert) dan rijden jullie lang niet rustig genoeg.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:49

bosrubber heeft inderdaad fijne antislip matten die ook antislip blijven als ze nat worden, itt gewone rubber matten. mocht je in de tussentijd nog weg moeten, gebruik dan zaagsel, dat neemt het vocht sneller op dan vlas en stro en inderdaad, rijden alsof je bejaarde oma met rollator en al in de trailer staat.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 13:54

Ik rijd al jaren met de trailer met andere pony's, nog nooit is er eentje uitgegeleden en met deze pony ga ik kruipend door de bocht en over een rotonde, er staat een discovery voor, dus ook redelijk stabiel qua trekkracht en daar ligt het dus niet aan, ze is waarschijnlijk wat minder stabiel als de andere, ze vind het ook moeilijk om bij de hoefsmid lang op 3 benen te staan.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:56

De mijne trap ook overal tegenaan in een 2 paards trailer. Als het schot er tussen uit is hebben we nergens problemen mee en staat ze zo vast als een huis. Zowel met als zonder ijzers. Dus ik zou zeggen gewoon eens proberen zonder schot ;)
Alleen staat de mijne dan nog wel eens te dromen :+ En wil ze nog wel eens omvallen omdat ze niet oplet :+
Laatst bijgewerkt door Shayla op 28-05-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:15

Ik zou ook in eerste instantie het schot eruit halen, en dus een lange achter en voorstang kopen. Zoals hierboven al staat: het paard kan dan schuin gaan staan, en heeft zo meer balans tijdens het rijden.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 14:37

De voorstang is al lang en er is een losse achterstang extra erbij dus die hebben we al, vanavond ga ik een klein rondje rijden zonder tussenschot, kijken hoe ze het dan doet.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:59

Dan zou ik als ik jou was het schot er gewoon in laten staan maar dan schuin zetten. Voor gewoon laten staan zoals het nu staat, maar als het goed is zit er in je vloer een extra gat waar je de achterkant in vast kunt zetten.
Zo rij ik ook met mijn trailer en ik merk dat mijn paard dan lekker tegen het schot kan gaan hangen en haar
achterbenen breed uit weg kan zetten. Werk prima. Wel heb ik het schot aan de bovenkant vastgebonden omdat ik het idee heb dat het anders kan gaan bonken tegen de zijkant van je trailer. Geeft toch weer extra herrie voor je paard.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:02

Wat ik zou doen is tijd investeren in het rijden. Niet alleen laden moet geleerd worden, ook het trailerrijden.
Hoe gaat pony erin? Is er dan al spanning aanwezig?
Wat gebeurd er als de je achterstang en de klep sluit?
Pas als dit volledig in ontspanning kan gaan, ga je een keer een stukje rijden. Een paar meter(ik weet niet wanneer pony onrustig gaat doen, maar dat moet je voor zijn) en dan er weer uit. Zo komt ze er weer rustig uit en dat kun je opbouwen.

Het zal even tijd en energie kosten, maar dat maakt het trailerrijden voor zowel jullie, het paard en de medewegebruikers een stuk aangenamer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:44

Ik ga mee in de tips voor een betere anti slipmat en het schot achter opzij zetten. Daarnaast kritisch kijken naar de rijstijl van de chauffeur (laat iemand een stukje rijdend in de lege trailer staan en vraag diegene na afloop of je echt wel zo rustig rijdt, let op, dit mag eigenlijk niet van de politie). Bij een goede mat hoeft er verder geen bodembedekking op maar als je toch wilt neem dan zaagsel dat is niet zo glad als stro of vlas.

Je zou ook de balans van de pony kunnen verbeteren door (met grondwerken) balkjes te lopen, vooruit en achteruit en bochten tussen balkjes door of er overheen. Verschillende hoogtes balkjes en misschien ook een 'mikado' (verschillende balken als een stapel in diverse richtingen en hoogtes) neerleggen. Dan leren ze waar hun voeten zijn en krijg je een betere balans ook bij de hoefsmid.

Manex, als je een extra stang hebt van een 1,5 paards trailer en daar je schot mee vastzet kan er niks bonken tegen de wand van je trailer en staat je schot ook gewoon stabiel. Nóg beter is een kort stangetje voor het laatste stukje erbij laten maken.... :)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:29

@Cissy, Ik heb een tweepaardstrailer. Als ik daarvan het schot opzij zet staat dat op 1 cm van de wand af. Dan bind ik het schot met een strotouwtje vast aan die dingen waar de stang in moet.
Dan weet ik zeker dat het niet gaat wiebelen/rammelen en op zich werkt dat prima.

Zou niet weten hoe ik dat met een stang van een 1,5-paards vast kan zetten. Dan kom je toch achter het paard een stuk lengte te kort van de stang? En aan de andere kant van het schot past een kort stangetje er sowieso al niet meer tussen.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:33

Pony is alleen te laden en af te laden, staat rustig als de stang erachter gaat, klep kan normaal dicht, staat ook rustig op de trailer tijdens concour, ze komt ook rustig weer de trailer uit, ik heb zelf de mat even gevoelt, hij is gewoon glad en nu ze op ijzers staat is het ook erger geworden.
Mijn dochter is meegereden in de trailer en ik snap ook wel dat via de computer niet te zien is hoe ik rijd, maar ik rijd op eieren met deze pony.
Balkjes trainen zouden we kunnen doen, ik ga in ieder geval een andere mat aanschaffen en het schot opzij zetten als ik hem goed kan vastmaken, de stang is de breedte van de trailer.
Ik hoop dat het gaat werken want vind het wel eng als ze zo glijdt.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:37

Voor nu idd het het tussenschot even opzij houden. Dat je paard ook moeite heeft met het op drie benen staan baart mij ook zorgen. Is dit altijd al geweest? Mijn atactische paard ging ook geregeld bijna onderuit in de trailer. Dit was dus een medische probleem/ Het heeft een aantal jaren geduurd voor we wisten wat het probleem was. Na behandeling gaat het nu zo goed dat ze normaal kan blijven staan.
Dit wil niet zeggen dat jou paard dit ook heeft maar dat er misschien wel een medische oorzaak kan zijn waardoor je paard niet zijn balans kan bewaren.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:28

Ik heb haar nog niet zolang, vanaf november 2011.
Ze is voor de fok gebruikt en met 6 jaar ingereden, daarna per ongeluk nog een veulen en toen hebben we haar gekocht, ze is nu wel doorgetraind, maar ik ga het zeker in de gaten houden of haar balans beter word of dat ik er naar laat kijken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:56

manex schreef:
@Cissy, Ik heb een tweepaardstrailer. Als ik daarvan het schot opzij zet staat dat op 1 cm van de wand af. Dan bind ik het schot met een strotouwtje vast aan die dingen waar de stang in moet.
Dan weet ik zeker dat het niet gaat wiebelen/rammelen en op zich werkt dat prima.

Zou niet weten hoe ik dat met een stang van een 1,5-paards vast kan zetten. Dan kom je toch achter het paard een stuk lengte te kort van de stang? En aan de andere kant van het schot past een kort stangetje er sowieso al niet meer tussen.

gewoon schot opzij en dan borgen met die stang, staat er inderdaad nog wel een klein stukje open maar je schot staat vast met die stang. ik heb geen extra gat aan de zijkant en ik heb een zwaar houten schot dus dat blijft vanzelf staan.
Zal eens een foto maken als ik weer op stal ben.

Happyfell, kun je de mat er uit halen en wat voor bodem zit er dan onder?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:25

Heb je geen lange stangen zodat het schot er helemaal uit kan? Veel paarden kunnen op die manier beter hun balans houden en een enkeling van smal veel fijner. Dus je zou beide kunnnen proberen.

Verder is vlas onwijs glad dus dat zou ik niet in optie nemen. En als je aangeeft dat de mat echt glad is, zou ik dat inderdaad ook vervangen.

Zijn er ook altijd bepaalde momenten dat het gebeurd? (bochten, rotonde, remmen, optrekken oid?)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:35

happyfell schreef:
Ik heb haar nog niet zolang, vanaf november 2011.
Ze is voor de fok gebruikt en met 6 jaar ingereden, daarna per ongeluk nog een veulen en toen hebben we haar gekocht, ze is nu wel doorgetraind, maar ik ga het zeker in de gaten houden of haar balans beter word of dat ik er naar laat kijken

dan kan het (naast ataxie) natuurlijk ook zijn dat ze problemen met haar bekken heeft door de dracht/veulenen, misschien verstandig om dat ook te laten controleren :)

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 22:49

De matten kunnen eruit en er zit een houten planken bodem onder.

Ze doet het op de heenweg vooral bij bochten en rotondes en als ik de auto al wat laat terugzakken in snelheid, ik rem dan nog niet eens, op de terugweg soms de hele weg, waarschijnlijk omdat ze dan wat vermoeid is.

We hebben besloten eerst de matten te vervangen en daarna kijken wat voor haar het beste is, schot opzij of schot eruit, ik wil geen risico meer nemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:45

goed plan! laat even weten of het geholpen heeft?