wat zouden jullie doen? (paspoort)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

wat zouden jullie doen? (paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:43

even in het kort:

ik heb mijn paard verkocht, de afspraak was dat ik na de proefperiode het paspoort zou opsturen. nu heeft de post het paspoort kwijtgemaakt (aangetekend verzonden) en ik krijg 50 euro schadevergoeding. de kosten voor een nieuw paspoort zijn 175 euro, nu in de aanbieding (apart) voor 100 euro. dus nog 50 euro bijleggen als je de schadevergoeding eraf trekt. Echter moet er een hoop aan documentatie gedaan worden, waaronder dat de veearts moet komen om papieren in orde te maken. dat kost dus ook geld. heb de nieuwe eigenaresse voorgesteld om de kosten te delen. Dat wil ze niet. Gevolg: ik moet dus voor de kosten opdraaien terwijl ik netjes aan de afspraak heb voldaan, namelijk paspoort opgestuurd. het is geen van beide schuld, de schuld ligt bij een derde partij, namelijk postNl.

ik zou nog best wel de kosten voor een nieuw paspoort volldig willen betalen. Echetr niet ook nog de bijkomende kosten van de veearts. Is dit reëel? wat vinden jullie?

Caira

Re: wat zouden jullie doen? (paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:45

Waarom moet de DA komen? Je kunt toch gewoon een duplicaat paspoort aanvragen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:46

de DA moet het chipnummer lezen en aan tonen dat het echt om dit paard gaat.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:47

ja dat kan en daarvoor moet je:

de dierenarts laten komen, die moet chipnr checken en een vragenlijst invullen
-zelf een vragenlijst invullen
-aangifte bij de politie doen
-foto's insturen

oftewel een hele papierwinkel

heb mijn veearts al gevraagd of ze de formulieren willen invullen, tenslotte is paard door hen een paar weken geleden gekeurd (en keuringspapier ingevuld) maar dat mag dus niet, paard moet live bekeken worden en dan papierwinkel invullen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:47

Als verzender van het paspoort ben je verantwoordelijk hiervoor tot het goed ontvangen is, dus hoe vervelend dan ook, je zult die kosten inderdaad moeten maken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:48

Leonoor schreef:
Als verzender van het paspoort ben je verantwoordelijk hiervoor tot het goed ontvangen is, dus hoe vervelend dan ook, je zult die kosten inderdaad moeten maken.

is dat echt zo? want naar mijn idee heb ik alles gedaan wat ik kon (oa aangetekend verzenden), maar heb ik niet in de hand als er iets misgaat bij de post

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:49

Jeetje wat vervelend zeg dat ze t kwijt zijn geraakt, vind ook wel dat eigenlijks hun t volledige paspoort moeten vergoeden.. Maar t kan altijd natuurlijk gebeuren en inderdaad wat leonoor zegt, de kosten zullen voor jezelf zijn

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:50

Jeps, daarom wordt er bij waardevolle zaken ook aangeraden om verzekerd te verzenden :j

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:52

hmm in dat geval is het mooi *****. Ik heb overigens ook al een brief geschreven naar de post waarin ik de rest van de kosten ook eis. Het is namelijk grove nalatigheid van de postbode geweest waardoor het paspoort nu kwijt is. hopelijk levert dat iets op!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:55

Maar zo'n pakket heeft toch een code? Dan moeten ze het toch ergens kunnen vinden? En anders zou ik de post aansprakelijk stellen voor het hele bedrag. Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:56

Ik ben bang voor je van niet... PostNL heeft hier ook waardevolle dingen kwijtgemaakt, zoals medicatie van mijn vader waar voor getekent moet worden etc, die hadden ze zo maar bij de buren afgeleverd die 3 weken op vakantie waren, en mijn pa is chronisch ziek en had die dus nodig, er kon geen spoed levering vanaf om een nieuwe te sturen of dergelijke. PostNL is niet zo meewerkend heb ik gemerkt al enkele keren.. Dus ben bang dat je echt de kosten zelf moet betalen en ook inderdaad, omdat je het niet verzekerd verzonden hebt.

Denk dat rechtsbijstand ook weinig kan doen, aangezien je niks verzekerd verstuurd hebt en hun al een gedeelte hebben vergoed.
Een goede les dus voor de volgende keer, verzekerd verzenden !

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:58

het is verzekerd verzonden, dat is altijd als het aangetekend is, maar niet voor zo'n bedrag. goede les idd. Toch even afwcahten wat de post doet, ze gaven me nl wel gelijk dat de schuld bij hen ligt,maar of je je gelijk dan krijgt (en je geld) is natuurlijk een tweede vraag

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:01

ik denk niet dat ze het hele bedrag hoeven te vergoeden, maar inderdaad kan het nooit kwaad even je rechtsbijstand te bellen voor informatie. En bedoelde inderdaad voor het complete bedrag dan weet je altijd zeker dat het volledig vergoed gaat worden

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:02

Maar kunnen ze je wel vertellen waar het mis is gegaan? Ik heb mn paspoort vorig jaar door een koerier laten ophalen. Iedereen vond dat toen zo overdreven. Maar ja de post is niet zo betrouwbaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:04

Ben ik met jjane eens, misschien idee om het op te laten halen of zelf te halen ? Hoever t ook is.. scheelt je altijd meer kosten als zoals nu je t kwijt bent, en postnl is redelijk vaak wat "kwijt" soms ik heb ik twijfels gehad of ze t nie zelf erges hebbe maar goed, kan je nooit bewijzen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:14

Mioux schreef:
ik denk niet dat ze het hele bedrag hoeven te vergoeden, maar inderdaad kan het nooit kwaad even je rechtsbijstand te bellen voor informatie. En bedoelde inderdaad voor het complete bedrag dan weet je altijd zeker dat het volledig vergoed gaat worden

Zou ik ook doen. Eigenlijk zou de post wel voor de kosten moeten opdraaien dus ik zou zeker een navraag doen bij rechtsbijstand. Alleen tegen de post ben ik bang dat je weinig bereikt. Maar erg slordig. Ik zou het er voor nu nog niet bij laten zitten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:29

Mijn eerste reactie zou zijn, kosten delen maar al doordenkend.....
Stel ik bestel iets bij Neckermann en het pakje raakt kwijt. Ben ik als koper dan ook bereid de helft van de kleding te betalen?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:38

Aangetekend verzenden tot 2kg (brief) is tot 50 euro verzekerd, dit is dan ook wat je maximaal uitgekeerd kan krijgen van PostNL.

Rest via PB ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:44

Tja gevalletje van eigen schuld
ik vind niet dat zij de kosten met jou moet delen jij hebt haar iets beloofd (wat haar eigenlijk ook direct kon geven toen je het paard in de trailer liet) Maarja wel zonde dat het zo gelopen is

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:48

Ik zou als koper helemaal niet willen betalen eerlijk gezegd. banketstaaf voor jou, dus ik hoop dat je eruit komt met post.nl.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 08:59

shilady schreef:
Tja gevalletje van eigen schuld
ik vind niet dat zij de kosten met jou moet delen jij hebt haar iets beloofd (wat haar eigenlijk ook direct kon geven toen je het paard in de trailer liet) Maarja wel zonde dat het zo gelopen is

in dit geval niet helemaal, aangezien de afspraak was dat paspoort ná de proefperiode van 4 wkn pas naar huidige eigenaar zou gaan, dmv aangetekende verzending. in dit geval dus niet mijn schuld, maar vervelende tussenkomst door postNL

ik wacht eerst maar af wat ik van postnl terug hoor. ondertussen ben ik vast de rest van de papierwinkel aan het verzamelen en aangifte aan het doen etc. Dan kijken we daarna wel hoe of wat

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:27

tja persoonlijk zou ik zoiets nooit via de post versturen maar daar heb jij weinig meer aan...

suc6 ermee!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:34

Sec gezien ligt het ook aan de exacte bewoording van de afspraak:
- was de afspraak enkel dat jij het paspoort aangetekend naar koper zou verzenden, of
- was de afspraak dat jij zorg zou dragen dat koper het paspoort zou ontvangen?

In het eerste geval heb jij eigenlijk geheel aan je verplichting voldaan en zouden alle kosten zelfs voor de koper kunnen zijn. Zou ook een leuke twist zijn ;)

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:56

Juridisch gezien ben je als verzender altijd verantwoordelijk voor de zending.
Dus komt je pakket/ brief niet aan zal je zelf de kosten moeten dragen lijkt mij.
Maar ondanks dat toch erg vervelend voor beide partijen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:43

Ik vraag mij af waarom het paspoort niet gelijk met het paard mee gegeven is. Iedereen WEET dat een paard zonder paspoort niet vervoert mag worden. Daarbij is een paspoort geen bewijs van eigendom. Paard en paspoort horen bij elkaar. Net als dat jij en je paspoort/id kaart bij elkaar horen.

Ik vind jullie beide fout in deze, maar vind niet dat er kosten op de nieuwe eigenaar verhaalt kunnen/mogen worden. De post heeft je, een voor dit gewicht, vastgestelde vergoeding gegeven. Dat ze dat al gedaan hebben vind ik netjes, hier meer kosten weghalen vind ik niet kunnen. Dus zul je het zelf moeten ophoesten.