Paard afgekeurd door de da maar niet door de verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mchll__

Paard afgekeurd door de da maar niet door de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:16

Excuus als het hier niet goed staat.

Mijn paard is vorige week maandag (7 mei) afgekeurd door de dierenarts 'hoefgewrichtsontsteking' hij is hier voor behandeld (ingespoten) maar dit heeft niet het juiste resultaat gegeven, in totaal zijn wij hier al 3 maanden mee bezig (rust/alleen maar stappen aan de hand/inspuiten/weer rust etc etc).
De dierenarts heeft mij gezegd dat hij hier pijn aan heeft en hem zelfs longeren al niet eerlijk is tegenover het paard.

Nu heeft de dierenarts de foto's en het rapport toegestuurd naar de verzekering en er werd mij gezegd dat ik die week een telefoontje kon verwachten wanneer zij hem op kwamen halen en/of ik hem eventueel terug wilde kopen.

Die week donderdag werd ik gebeld dat de verzekering hem niet wilt afkeuren zij zijn van mening dat mijn paard onvoldoende de mogelijkheid heeft gehad om over de ontsteking heen te komen, zij 'adviseren' nogmaals een behandeling in te stellen (ongeveer 3000 euro dit is een andere dan die hij al heeft gehad) terwijl de dierenarts hier niet van verwacht dat deze wel zou aanslaan.

Wat nu? Zijn er hier meer Bokkers die hier mee te maken hebben of hebben gehad?

Ik heb gevraagd of mijn inspecteur van de verzekering mij hierover wilde terug bellen zodat ik mijn verhaal kan doen, helaas nog steeds niks gehoord en zelf al wel 4x gebeld, elke keer wordt ik gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.

Lynn_Nikita

Re: Paard afgekeurd door de da maar niet door de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:21

als de verzekering de onkosten vergoed, waarom niet wat anders proberen?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:26

Lynn_Nikita schreef:
als de verzekering de onkosten vergoed, waarom niet wat anders proberen?

Als de dierenarts al zegt dat het waarschijnlijk niet zal aanslaan en het mijzelf toch rond de 800 euro gaat kosten ben ik toch aan het twijfelen, het paard moet 2x worden behandeld en er moeten 8 weken tussen zitten met volledige rust (maximaal 15 min stappen aan de hand per dag) mijn paard heeft dan zoveel energie dat ik hem gewoon niet kan houden.

De keer dat hij werd ingespoten heeft hij 2 weken 'muisjes' (weet even zo niet hoe het precies heet) gekregen zodat ik 'normaal' met hem kon stappen, neem aan dat dit niet de bedoeling kan zijn voor de weken die hij rust zou moeten hebben met deze behandeling (dat spul is echt TROEP en mag volgens mij nooit zo lang gegeven worden).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:31

Verzekeringen zijn niet happig om uit te keren, maak er werk van, als je je paard niet terugkoopt dan kun je er donder op zeggen dat hij in de handel komt. Vraag medewerking van de da en vraag een tweede da om zich er over te buigen, desnoods samen met je behandelende da. Niet bij laten zitten.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:34

bigone schreef:
Verzekeringen zijn niet happig om uit te keren, maak er werk van, als je je paard niet terugkoopt dan kun je er donder op zeggen dat hij in de handel komt. Vraag medewerking van de da en vraag een tweede da om zich er over te buigen, desnoods samen met je behandelende da. Niet bij laten zitten.

Dus jij denkt dat als ik er een 2e dierenarts naar laat kijken en hij dezelfde mening heeft de verzekering wel zou gaan uitkeren?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:35

Jou eigen dierenarts moet gewoon even in gesprek met de man van de verzekering en/of de arts van de verzekering. Dat werkt naar mijn ervaring nog altijd het beste!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:37

_URIA_ schreef:
bigone schreef:

Dus jij denkt dat als ik er een 2e dierenarts naar laat kijken en hij dezelfde mening heeft de verzekering wel zou gaan uitkeren?

Ze zouden wel moeten, mist er duidelijk is gespecificeerd in het contract wat redenen tot afkeuren zijn volgens hun.

Maar paardenverzekeringen zijn sowieso wat dat betreft een drama! Ze doen er echt alles aan om maar niet te hoeven uitkeren. Je kan eventueel stellen dat het paard geherkeurt mag worden door een dierenarts die zij hebben aangewezen? Als die het paard ook afkeurt sta je des te sterker.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:39

Als ze me nou is terug bellen kan ik zulke dingen inderdaad voorstellen aan ze, snap er echt niks van dat ze dit kunnen maken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:58

Leuk he verzekeringen....:n

Dit gebeurt zo vaak. Was laatst ook een topic hier op bokt maar dan over een OCD operatie. Verzekering vond het niet nodig om te opereren terwijl de veearts dit juist wel aanraadde.
Daarom verzeker ik ook niet.

En ALS ik dan toch ooit verzeker, dan misschien voor dood, ongelukken etc. Maar als je voor de waarde verzekert die je zou willen hebben bij dood, dan betaal je echt veel premie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:00

Ik verzeker mijn paard ook alleen voor het noodzakelijke. Zodra je gaat verzekeren voor dierenartskosten ed dan krijgen ze een pap in de vinger, terwijl dat veel gedoe op kan leveren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:43

ben je in een kliniek geweest en welke?

en over verz ,ik ben maar al te blij met mijn verz ik zit bij EquineRisk en mijn paard heeft in 3 jaar 3x in de kliniek gestaan en is geopereerd
en niks geen probleem ,alles op de ct-scan na is netjes betaald
en dat terwijl de 1ste kliniek advies inslapen had gegeven vanwege HS

ik heb dikke boeken van DA rekeningen en kliniek bezoeken ook van mijn Cheyenne [ en paarden voor haar ] en alles netjes zonder gezeur betaald.

ik vind het juist klasse dat de verz het paard niet gelijk laat inslapen maar nog een behandeling zien.

je moest eens weten hoeveel paarden er ingeslapen worden die nog te genezen waren geweest ,maar waarvan de eigenaar daar geen zin in heeft.
ik ken er helaas ook een paar.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:00

Vervelende situatie michelle..
Je doet er verstandig aan om jouw DA contact op te laten met de uithof. Die kennen elkaar goed. Wellicht kunnen zij iets voor je betekenen. ( bel mij anders vanavond even)

Andere optie is verzekering stop te zetten en zelf kiezen voor euthanasie ( jammer van het uitkeren voor arbeidsongeschikt, maar wel zo snel en paard vriendelijk)

Ik heb zelf het tegenovergestelde gehad met mijn paard en verzekering.
Moest een kiesworteloperatie ondergaan, kosten 3500 euro inclusief al gedane onderzoeken . De verzekering moest akkoord geven maar wilde direct het paard afkeuren en uitkeren omdat ze er van uit gingen dat het paard niet meer geschikt zou zijn voor het doel waarvoor hij zou dienen. Dit omdat de kans van slagen 60% was.
Door zelf mondig genoeg te zijn en de voorwaarden goed te kennen krijg je redelijk wat voor elkaar.
Daardoor is het paard uiteindelijk wel behandeld en in de verzekering gebleven.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:43

De verzekeringsarts heeft de situatie van jouw paard beoordeeld aan de hand van de door jouw DA ingestuurde medische gegevens. Blijkbaar ziet de DA van de verzekering er nog wel een realistische kans in dat je paard geneest of in ieder geval nog een paar jaar klachtenvrij kan functioneren. Een verzekeringsmaatschappij gaat echt geen nutteloze behandeling vergoeden als het risico daarbij te groot is dat ze na behandeling alsnog het paard uit moeten keren + de kosten van de extra behandeling moeten vergoeden. Bij deze overweging wordt ook zeker gekeken naar de verzekerde waarde van je paard. Ik lees in een andere post van je dat het slagingspercentage van de behandeling 60% is, dat zal de DA van de verzekering in deze situatie blijkbaar een realistisch percentage vinden om die behandeling een kans te geven.

Andersom gebeurt het overigens ook regelmatig, paarden waarbij de eigenaren nog een of meerdere behandelingen met een "laag" slagingspercentage willen laten uitvoeren en waarvan de verzekering deze kosten niet realistisch vindt en het paard juist afkeurt. Dat is gewoon risicoafweging van de verzekeringsmaatschappij en kan dus per situatie anders zijn.

Persoonlijk vind ik het erg slordig van jouw DA als hij daadwerkelijk op voorhand heeft gezegd dat ze het paard over gaan nemen. Dat is een beslissing die alleen de verzekering in combinatie met hun eigen verzekeringsarts neemt en de meeste DA's zullen hier niet snel een uitspraak over doen. De DA van de kliniek heeft daar in principe niets over te zeggen. Hij kan zijn advies in het attest toelichten en ondersteunen met onderzoeksgegevens bij de verzekering, maar de uiteindelijke beslissing tot afkeuring en uitkeren of niet afkeuren en een verdere behandeling vergoeden ligt bij de verzekering en niet bij jouw DA.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:16

Suzanne F. schreef:
En ALS ik dan toch ooit verzeker, dan misschien voor dood, ongelukken etc. Maar als je voor de waarde verzekert die je zou willen hebben bij dood, dan betaal je echt veel premie.

Afhankelijk van de leeftijd van het paard ben je vaak goedkoper uit als je maandelijks de premie op spaarrekening stort. De reden dat ik geen enkel paard zou verzekeren, hooguit een aansprakelijkheidsverzekering die ook geldig is voor andere ruiters op mijn paard.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:06

ED --> TAO

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:21

hoe is je paard verzekerd? sport of voor recreatie
Als je je paard voor sport verzekerd is is het paard eerder afgekeurd als dat het nog wel recreatief bereden kan worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:08

Ik heb destijds ook geen problemen gehad met afkeuren. Blessure was dusdanig dat hij niet meer geschikt was voor de sport. Ik verzeker mijn paarden ook alleen voor diefstal, brand en ongeschiktheid voor de sport.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:25

Ik verzeker ook niks,ik denk dat je beter ieder maand het geld van de verzekering op zij lecht en op een rekening zet.ingeval dat wat gebeurt heb je dan geld.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:08

mirgino schreef:
ben je in een kliniek geweest en welke?

en over verz ,ik ben maar al te blij met mijn verz ik zit bij EquineRisk en mijn paard heeft in 3 jaar 3x in de kliniek gestaan en is geopereerd
en niks geen probleem ,alles op de ct-scan na is netjes betaald
en dat terwijl de 1ste kliniek advies inslapen had gegeven vanwege HS

ik heb dikke boeken van DA rekeningen en kliniek bezoeken ook van mijn Cheyenne [ en paarden voor haar ] en alles netjes zonder gezeur betaald.

ik vind het juist klasse dat de verz het paard niet gelijk laat inslapen maar nog een behandeling zien.

je moest eens weten hoeveel paarden er ingeslapen worden die nog te genezen waren geweest ,maar waarvan de eigenaar daar geen zin in heeft.
ik ken er helaas ook een paar.

Ik zit ook bij deze verzekering, de rekeningen van de da werden inderdaad altijd netjes betaald en ik snap dat ze wellicht op dit moment teveel paarden laten inslapen terwijl deze te genezen waren maar ik denk dat dit niet voor mijn paard zal gelden.

Vandaag had hij weer veel last, weer de da gebeld voor pijnstilling moet nu gewoon afwachten wat de verzekering doet anders zoek ik zelf een oplossing.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:10

friesiszwart schreef:
hoe is je paard verzekerd? sport of voor recreatie
Als je je paard voor sport verzekerd is is het paard eerder afgekeurd als dat het nog wel recreatief bereden kan worden.

Hij is voor de sport verzekerd

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:11

Contact gehad met de inspecteur gister EINDELIJK, hij heeft met de DA overlegd en komt as maandag op stal kijken en praten hoe nu verder.

Ben benieuwd wat hij te vertellen heeft en wat de mogelijkheden zijn, even afwachten dus..

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:21

bigone schreef:

Misschien een beetje offtopic :o maar hoe werkt dat dan? Je paard terugkopen?
Moet je dan een soort aankoopbedrag betalen om je paard van de verzekering te kopen?
En als je dat niet doet dan nemen zij hem in beslag om hem door te verkopen?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:48

De verzekering houdt dan een deel van het bedrag wat je zou krijgen bij afkeuren in en het paard blijft dan van jouw (tussen de 400 en 600 euro) ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen. :)

Je mag dan sowieso nooit het paard met verkopen of uitbrengen in de sport.

Als je dit niet doet nemen zij het paard over en wat er dan precies gebeurd weet niemand denk ik?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:56

ik wist het wel van mijn paarden
2 paarden zijn opgehaald door een man die ze naar het slachthuis heeft gebracht.
bij het eerste paard werd ik de dag erna gebeld door de verz of alles naar wens verlopen was en dat ze de ochtend erna geslacht was en de nacht goed doorgekomen was
dat was in 2002 dacht ik
en mijn draver in 2004 toen ging het ophalen erg netjes maar geen tel achteraf gehad.

ik had mijn paarden ook zelf weg kunnen brengen naar het slachthuis
ik weet van iemand die dat wel gedaan heeft, dan heb je 100% zekerheid omdat je hem/haar bij de deur afgeeft

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:04

_URIA_ schreef:
De verzekering houdt dan een deel van het bedrag wat je zou krijgen bij afkeuren in en het paard blijft dan van jouw (tussen de 400 en 600 euro) ligt er een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen. :)

Je mag dan sowieso nooit het paard met verkopen of uitbrengen in de sport.

Als je dit niet doet nemen zij het paard over en wat er dan precies gebeurd weet niemand denk ik?

Reken eerder op 800 euro.

Het paard wordt afgemaakt als jij hem niet terug wilt kopen van de verzekering (iig bij deze verzekering). Wij hebben er hier twee op de wei lopen die afgekeurd zijn door de verzekering en die we teruggekocht hebben, maar er zijn er ook geweest die we niet teruggekocht hebben of wel terugkochten maar thuis in hebben laten slapen. Je kan het paard zoals mirgino zegt op laten halen, maar je mag hem ook zelf naar het slachthuis brengen en er tot het laatste moment bij zijn. Wij geven de voorkeur aan zelf wegbrengen.