Paard wil de trailer niet in..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danique91

Paard wil de trailer niet in..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:32

Hallo bokkers,

Heb al wel gekeken of ik het zelfde probleem tegenkwam op bokt, maar kon niks vinden.. (ben ook niet zo'n held in dat zoeken, doe het ook niet zo vaak :) )

We zijn bezig om een 3jarige de trailer in te krijgen, omdat ze binnenkort wordt weggebracht om zadelmak te worden.. als veulen heeft ze er al een paar keer in gestaan, ik geloof met haar moeder samen.
Maar nu wil ze er gewoon niet in..

Heb niet echt het idee dat het angst is, ze draait namelijk niet weg, of zit te draaien en te trappelen, ze stijgert niet niks..
Ze staat daar alleen zo stokstijf als een ezel, we hebben al geprobeerd met een longeerlijn langs de trailer te spannen zodat ze er niet meer langs kan lopen, met 2 man achter haar achterhand en vooruit drukken.

Voor een paraplu waar ze heel bang voor is, bleek ze niet eens meer bang voor te zijn opeens??? Want ze verzette geen stap.. Echt raar..

Brokjes hielpen ook niet, ze at ze niet eens toen we het haar voorhielden..

Weet iemand misschien wat het is? En hebben jullie tips?

Daks

Re: Paard wil de trailer niet in..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:34

haha klinkt als mijn bijna 3 jarige.
Ik ben het gewoon blijven volhouden met biks.
Eerste keer duurde het 2,5 uur met af en toe weglopen.
2e keer duurde het 1,5 uur met weglopen.
3e keer duurde het 15 minuten.
Nu staat hij al gelijk met 4 benen op de klep.

Dus gewoon vol blijven houden.

celina15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:36

ik zou het met rust laat haar eerst maar even goed kijken geen getrek en gescheur
en bij elk stapje wat lekkers, geef haar het vertrouwen dat het goed is
en dat haar niks kan over komen zo bouw je ook een goede band op.
dat doe ik ook met mijn D pony die heeft ook een hekel aan de trailer *\o/*

http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk
Laatst bijgewerkt door celina15 op 11-05-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:40

Daks schreef:
haha klinkt als mijn bijna 3 jarige.
Ik ben het gewoon blijven volhouden met biks.
Eerste keer duurde het 2,5 uur met af en toe weglopen.
2e keer duurde het 1,5 uur met weglopen.
3e keer duurde het 15 minuten.
Nu staat hij al gelijk met 4 benen op de klep.

Dus gewoon vol blijven houden.

Oké bedankt voor je reactie! Moet ik het een keer in mijn vakantie doen als ik tijd heb :P We hebben het gewoon zo vaak geprobeert, en dan heb je echt het gevoel dat je verloren hebt.. Weet je al wat het was dan met de jouwe? Of ook een onverklaarbare rede?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:40

Gewoon wachten....tijd/geduld/geen spanning/geen druk
Geen rare dingen doen,is allemaal overbodig en zijn tijdelijke oplossingen(als ze al werken).

Doen zoals hierboven ook beschreven is eigenlijk, dan hebben jij en je paard er het hele leven plezier van.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:46

danique als mijn paard iets in zijn kop heeft doet hij het ook echt niet.
Een ezel is er niks bij maar iedereen weet met kracht win je het toch niet.
Elk stapje wat hij in de juiste richting doet beloon ik uitbundig.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:55

Hahah oké! Nouja dan zal ik dat tegen de eigenaar zeggen, en er zelf ook mee beginnen :)

Bedankt!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:04

Ik zou er iemand bijhalen voor een trailersessie, dan weet je zeker dat je het probleem niet groter maakt dan het is en je paard het direct goed leerd.
Werk niet met lijnen,zwepen of wat dan ook om het paard te dwingen maar werk op basis van vetrouwen en leiderschap. Neem een correctiehalster of touwhalster met daaraan een longeerlijn en loop naar de trailer, stop al ruim voor je paard stopt en ga weer achteruit (je draaid alleen om om te stoppen en terug te gaan, kijk nooit naar je paard als je vooruit wil). Ga op deze methode steeds een stukje verder, paar stapjes op de klep en weer terug enz. Tot je in de trailer staat, blijf 2 tellen staan en ga terug. Doe een paar stappen terug in training en ga er dus niet meer op bouw dit weer uit tot je erin staat en hou dit 4 tellen vol enz. Sluit pas af als je paard vetrouwen heeft om al die tijd bij jou te staan in de trailer. Als je in de trailer staan blijf dan vooruit kijken of hang over de stang heen.

Ook leuk om te lezen: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 11-05-12 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:06

is het een 2 paards trailer? bij ons hielp het als je er een ander naast zette.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:40

Er zijn 4 verschillende vormen van angst en verzet. Helaas zijn er maar 2 die makkelijk herkend worden door de mens. Namelijk de Fight (vechten) en Flight (vluchten). Terwijl de andere 2 minstens net zo vaak voorkomen. Dit zijn de Freeze (bevriezen, stoicijns blijven staan of zelfs lijken te dromen) en de Faint (onvast op de benen staan, struikelen, wankelen op de benen, trillende benen ofzelfs uiteindelijk flauwvallen).

Voor een jong paard is het belangrijk om steun te hebben van de begeleider of van een ander paard. Pak het positief op, veel belonen, veel vertrouwen. Hoofd laag, ontspannen, zorg dat je zelf ook ontspant. En bedenk vooral: 1x te veel druk is 3 stappen terug.

Veel succes!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:47

Klopt helemaal van de 4 f's

Heel normaal dat een paard van 3 niet zomaar de trailer oploopt,dus oefenen het liefst met iemand erbij die hier veel ervaring in heeft en dit op een rustige manier doet..

iloveuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:52

gwn rustig blijven ga eerst eens naast de trailer staan mebi is ze er wel gwn bang voor dus eerst laten kijken en geen getrek je moet er rustig op af lopen en als ze stopt ga je er naast staan met het touw gebogen dus slap en zeggen kom maar en dan lopen en veel praten en de heltijd ook met brokjes of worteltjes in de trailer staan gwn de hele tijd zo door gaan maar trekken help niet veel

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:09

Met grondwerk beginnen en zo langzaam de trailer erbij pakken heeft bij mij super geholpen. Niet op eigen houtje gaan beginnen natuurlijk maar goede hulp erbij, dan moet het vast gaan lukken.

xLunalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:59

ik zou haar een paar meter voor de trailer een beetje voorbereiden, even knuffelen en laten weten dat het goed is, bij de trailer als ze stil staat vooral niet treken opjagen en doen, nee. touw in het puntje vasthouden en haar de tijd gevn het ding ( voor haar ) te besnuffelen als ze aarzelt gewoon aanmoedegen kan werken !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:25

Kijk eens op mijn site in onderschrift. Kan heel goed zijn dat dit paard inderdaad bevriest van stress, als je dat verkeerd aanpakt maak je het probleem alleen maar erger. Zorg dat je timing goed is en dat je stopt voordat ze bevriest, dat is niet makkelijk en je moet kleine stapjes nemen en haar zelf laten ontdekken dat de trailer niet eng is. Daarbij moet je zelf veel vertrouwen en rust uitstralen en niet teveel druk zetten.

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:55

zelfde als mijn 6 jarige friese merrie had, ook niet bang, maar had er gewoon geen zin in! we hadden het met een leuke oplossing binnen 2 dagen opgelost!

we hadden 2 planken en lange stevige stenen geregeld en daarmee de laadklep na gemaakt, paar keer erop en eraf, paard braaf mee, wij nog meer verhogen, weer erop en dr af meerdere keren, paard nogsteeds braaf mee. wij de trailer dr achter gezet met de klep en de zij klep open, paard weer braaf op de planken en ze liep mee tot de klep, en toen deed ze een stap trug, elke keer als zij een stap trug deed zette ik haar helemaal trug tot ze weer aan het begin op de grond stond, en dan meteen weer erop en blijven lopen. elke keer als zij een stap trug zette helemaal trug en belonen (met stem en hand) als ze weer wat verder ging, uiteindelijk is ze er helemaal door heen gelopen (dit was de 1e x oefenen!) 2e x oefenen precies hetzelfde gedaan, braaf er doorheen geweest, toen de voorklep dicht gedaan, en opnieuw weer op de klep stil staan, dus gwn weer achteruit. uiteindelijk ook braaf erin, langzamerhand de planken weg gehaald. elke keer als ze in de trailer stond op de normale plek kreeg ze een appel/wortel. nu loopt ze gwn braaf de trailer in, alleen op een andere plek nog niet.. daar hebben we nog geen oplossing voor :(

even kort samen gevat:
maak de laadklep na.
oefen dat een paar keer.
verhoog hem dan.
gaat dat goed zet dan de trailer er achter(met voorkeur een trailer waar je aan de voorkant uit kan lopen met je paard)
doe de voorklep dicht
gaat dat goed doe dan de voorklep weer open en haal een deel van de planken weg.
gaat dat ook goed haal dan alles weg.
als dat ook goed gaat dan de voorkant dicht.
en uiteindelijk het paard vast zetten in de trailer!

let op dat:
als het paard een stapje naar achter doet, helemaal trug gaan naar waar je begon.
neem de tijd, dit hoeft niet in 2 dagen gelukt te zijn.
beloon je paard pas als hij in de trailer staat,
bij elk stukje dat beter gaat belonen met stem en handen.
gebruik evt. een zweepje (gewoon voor de oplettendheid)
^^
ik gebruik het zweepje om mijn paard dan achteruit te laten gaan of als ze stil staat op de klep, kietel ik op de plek waar je met rijden aan spoort, of ze loopt dan vooruit of achteruit. blijf niet eeuwig op de klep staan.

ook niet uren oefenen, een half uurtje oefenen is genoeg.
mijn paard laat duidelijk merken waneer ze het zat is, dan stop ik ook gewoon.

hopelijk heb je hier iets aan!

veel suc6! ;-)

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:44

Oooh heb fftjes niet gekeken en alweer zoveel goede reacties! Bedankt hier kan ik zeker wat mee!
Dat van dat ze helemaal bevriezen wist ik nog niet!
Ik ga het inderdaad ook eens proberen met stukjes er heen en weer terug.
Thanks bokkers!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:45

Ja het is een 2 paards :)

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:51

Het kan ook heplen om het schot op zij te zetten. zo dat het wat ruimer lijkt. :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:55

haha klinkt ook echt als die van mij. Die is toen ooit gaan zitten op de klep :')
Nu pak ik een bak met voer. Ik rammel er mee. Zet hem in de trailer aan de rand van de klep dan loopt hij er vanzelf heen. Dan mag hij 1 hapje eten en plaats ik de bak verder naar binnen. Daarna kan ik de bak oppakken en de trailer in lopen en loopt hij mee.
Let wel op dat je de bak optijd om hoog doet anders zit zijn hoofd onder de voorstang ;)

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:18

En gewoon veel oefenen hoor. De mijne stond eerst te steigeren voor de trailer, nu maak ik het halstertouw los en ze loopt er zo in. En dat in 5 maanden tijd.

Xannee100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:52

Het paard recht voor de trailer zetten, iemand met een aan de trailer vastgeknoopt longeerlijn achter het paard spannen en dan eromheem lopen en het paard zelf de trailer in zetten en degene met het longeertouw zorgt ervoor dat die niet naar achteren loopt of opzij. Werkte bij mij altijd.

Marieke1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:17

Er staat op internet zo'n videocursus over trailerladen,
ik denk dat dat trailerladen met eddy mode noemt ofzo.
Maar je moet eens proberen of je het vind want je leert er wel veel uit! :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:29

Ik wil even mijn ervaring met jullie delen. Ik krijg denk ik veel commentaar maar dat risico neem ik dan maar. Toen ik mijn paard kocht was ze prima te laden. Ook toen ik een paar keer weg was geweest. Van de één op andere dag ineens niet meer. Ik heb 1,5 jaar geoefend. Laatste half jaar de manier van Eddy Modde. Dit pakte ze heel goed op. Kon haar wel 10 keer de trailer opsturen. Maar op een andere plek was het drama!! Ook geen schijntje angst gewoon klieren. Of blijven staan op rust en gezellig om haar heen kijken. Ik was er helemaal klaar mee zeker omdat ik in het begin elke dag oefende, toen wekelijks herhaalde en toen nog regelmatig om de 2 weken. Zoveel energie in gestopt en elke keer ellende. Ik was in staat haar te verkopen had er geen lol meer in. Ik kreeg het advies hengstenketting over de neus. 1 keer gecorrigeerd en loopt er nu zonder problemen op. De mijne had gewoon wat dominant gedrag. Ze staat namelijk heel rustig op de trailer. Ook op concour. Sindsdien doen wij het zo dat geeft voor beidde partijen rust.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:54

2misty2, ik denk dat je niet assertief genoeg bent geweest met je eerdere oefensessies, als je paard je uit staat te lachen op de klep mag je best wat consequenter en meer vastberaden doorkomen anders haalt het oefenen niks uit. Zeker niet bij dat soort paarden.
Nu met je hengstenketting ben je dus assertiever geweest en heeft je paard de juiste beslissing genomen door met je mee te gaan. Kun je het nu ook weer zonder ketting?