achterstang trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clhufl

achterstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 12:18

wij hebben nu een weijer trailer, maar ik heb een vraagje.

De achterstang is een stang met aan de ene kant zo'n soort oogje en aan de andere kant zo'n recht buisje (geen idee hoe het heet). Maar nu is mijn vraag: kan ik die stang er beter helemaal uithalen met het in/uit laden of laten hangen. Als we hem laten hangen staat die stang schuin (ongeveer 10cm op de klep), doordat de stang langer is dan hij hoog is. Als we de stang er uithalen is het best irritant om hem er (snel) in te krijgen.

Wat zouden jullie doen? eruit of erin laten?

Ashley5760

Re: achterstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:19

Erin laten is veiliger.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:23

Zelf haal ik hem er altijd uit, zodat m'n paard er zich niet aan kan bezeren als hij langsloopt.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:23

Tsja, als je er geen last van hebt dat dat ding bij laden en lossen schuin staat zou ik hem gewoon vast laten. Je staat toch altijd te klooien als je hem in z'n geheel terug moet plaatsen met paard in trailer. eea ook afhankelijk van je paard natuurlijk, die van mij wil nog wel eens terug achteruit komen, dan is het gewoon fijn dat die stang zo snel mogelijk dicht is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:27

Die van mij staat netjes stil, dat scheelt :j

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 12:27

fanci_mike schreef:
Tsja, als je er geen last van hebt dat dat ding bij laden en lossen schuin staat zou ik hem gewoon vast laten. Je staat toch altijd te klooien als je hem in z'n geheel terug moet plaatsen met paard in trailer. eea ook afhankelijk van je paard natuurlijk, die van mij wil nog wel eens terug achteruit komen, dan is het gewoon fijn dat die stang zo snel mogelijk dicht is.

die van mij wil er ook nog wel eens weer uitlopen en dan met best veel kracht. als de stang erachter zit raakt hij de stang niet eens aan.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:30

Zodra hij die stang voelt (hoeft nog niet eens vast te zitten, als hij dat maar denkt is genoeg) loopt hij weer naar voren. Maar als ik de hele stang nog op moet pakken ben ik mooi te laat. Nu kan dat ding bij mij ook mooi vrij hangen, moet ik er wel bij zeggen. (en ja, aan dat stilstaan wordt gewerkt)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:32

Wij halen de achterstang er nooit uit, alles loopt er probleemloos langs.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:38

Mij lijkt het niet juist als je je trailer snel moet kunnen afsluiten om te voorkomen dat je paard er uit loopt. Dan is hij dus duidelijk niet op z'n gemak in de trailer en bestaat het risico dat hij er uit stormt. Als er dan een stang half in de weg hangt kan hij zich daar flink aan bezeren/openhalen.

Dan lijkt het mij beter rustig te oefenen met trailerladen en je paard te leren dat hij rustig in de trailer kan staan. Dat zou ik oefenen zonder stang (natuurlijk niet gaan rijden zonder stang, maar het laden zelf zou ik zonder stang oefenen). Parelli heeft een goede dvd waarin hij het trailerladen uitlegt.

Als het trailerladen eenmaal rustig gaat en je er zeker van bent dat je paard rustig blijft staan als je hem eenmaal de trailer in hebt laten lopen, zou je uit praktische overweging de stang kunnen laten hangen. Maar ik zou hem niet laten hangen met het doel de trailer snel achter z'n kont dicht te kunnen gooien. Op die manier wordt het voor het paard ook steeds alsof hij in een val is gelopen en zal het laden er niet gemakkelijker op worden.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:03

het is ook niet zo dat hij er echt uitstormt als de stang er nog niet achter zit. Hij loopt rustig achteruit, maar duwt gewoon door. Als de stang in de trailer hangt kan ik hem rustig pakken en dicht doen zonder dat hij achteruit loopt. Als de stang vervolgens vast zit raakt hij hem niet eens aan. Verder loopt hij ook rustig de trailer op.