hoogte en lengte van de stangen in een trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoogte en lengte van de stangen in een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 11:52

ik heb een eenpaardstrailer voor mijn trekpaarden (ong 1.65)
de grootste van de twee heb ik opgemeten tegen de muur, en is van uiterste puntje kont tot uiterste puntje borst ong 1.80 m.
de trailer is 3 meter lang, en waarvan 2.5 meter breed stuk, en de punt is ongeveer 0.5 M
hoe ver moet de borsstang van de voorkant van de trailer geplaatst worden (zodat ze genoeg hoofdruimte heeft?)
en hoeveel ruimte voorzie ik het best tussen de voor en bilstang?
ik heb een ophangsetje met drie gaatjes, zodat ik principe een 30 cm kan wijder of smaller zetten.
wat is een aangeraden hoogte van de stangen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:30

ik zou de stangen gewoon terugzetten zoals ze voorheen zaten.
voorstang dus op het einde van het breedste stuk, dus op de overgang naar het puntje. dat is het meest logisch toch? of zat het voorheen anders? en de achterstang gewoon aan het eind van je trailer. als je even op plaatjes googeld zie je bij nieuwe trailers wel hoe dit zit.

kijk even op welke hoogte de borst van je trekpaard zit, dan kun je daar de hoogte van de stang op aanpassen. uit mijn hoofd zit bij mij de stang op 1 meter hoogte, maar 100% zeker weet ik dat zo niet.

Duhelo

Re: hoogte en lengte van de stangen in een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:46

voorheen zat het niet op het einde van het breedste stuk (dan heeft het paard maar 50 cm ruimte in een spits stuk voor hals en hoofd.
de trailer heeft geen standaardafmetingen.
bij opmeting had ik op 1.30 m uitgekomen voor de hoogte van de bilstang, helaas is het niet mogelijk op die hoogte, komt die nu ongeveer op 1m - 1m10, hopelijk is dit hoog genoeg.
de voorstang heb ik met het middelste gat op 1 meter van de voorkant laten zetten, zo heb ik tussen het middelste van de voorkant en het laatste van de achterkant ong 1.95m ruimte, kan die nog op 2 meter zetten, of op 1.80 indien nodig (maar dit isdan wel heel krapjes)
ik vraag me af of 1 meter hoofd en halsruimte goed is, of dat ik hier teveel gerekend heb (de ruimte tussen voorstang en uiterste puntje trailer)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:54

lijkt mij genoeg. mijn trailer is maar 2.80 en van stang tot stang is 2 meter, dus dan hou je maar 80 cm over voor hoofd/hals