wie kan me uitleg geven over grijs kenteken? Mag het of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

wie kan me uitleg geven over grijs kenteken? Mag het of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 13:21

Ik was op google aan het zoeken over hoe de regels van rijden op grijs kenteken nu in elkaar zitten. Ik heb sinds januari een bedrijf (vertaalbureau), naast mijn baan in loondienst. Nu hoef ik voor de zaak eigenlijk weinig tot geen km's te rijden, omdat het meeste vanuit huis gebeurt, maar toch zou ik graag willen weten of ik met grijs kenteken zou mogen rijden of niet?

De gezinsauto die we nu hebben is een diesel van 1300 kg en ik betaal dus aardig wat aan wegenbelasting e.d. Ik heb sowieso een diesel nodig omdat ik 50000 km per jaar rij voor mijn andere baan (loondienst). Daarbij moet ie ook voor de trailer kunnen lopen, dus vandaar dat het een vrij zware auto is.

Ik werk voor mn bedrijf ongeveer 10-15 uur per week en mn andere werk 32 uur per week.

Wat ik zou willen, is een (tweedehands) auto, geen lease o.i.d. die ik dus voornamelijk ook privé mag gebruiken (dus diesel en sterk genoeg voor een anderhalf paards trailer).

Nu las ik dat dit waarschijnlijk wel zou mogen, maar dan moet ik 10% van de km's per jaar voor de zaak rijden en dit aan kunnen tonen?

Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen of en hoe ik dit het beste kan doen?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:22

Zal t straks even voor je navragen.

Amy77

Re: wie kan me uitleg geven over grijs kenteken? Mag het of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:32

Wij hebben even een bestelautootje erbij gehad, voor mij..op de zaak ingeschreven, particulier verzekerd, maar dus wel grijs.
Ik kon nergens gebruik van maken als de btw aftrek en kilometerkosten, maar dat gaf niet..had wel weer de voordelen van het grijs rijden.
Dit was bij achmea..maar nogmaals, had hem wel particulier verzekerd, maar op naam van de zaak. Heel ingewikkeld was dat, maar hebben dr veel plezier van gehad :)
Je zou achmea dus eens kunnen bellen en dan bij de particuliere afdeling..mist je dus geen kosten aftrekt etc.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:05

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:45

Je moet dan inderdaad een registratie gaan bijhouden waaruit blijkt dat je minimaal 10% voor je eigen zaak hebt gereden. Lijkt me in jouw geval wat lastig worden als je de auto helemaal niet of nauwelijks voor je zaak gebruikt. Je moet dan je prive- en je zakelijke kilometers per rit bijhouden. Mocht dit niet naar waarheid gebeuren en je valt door de mand dan kost het je heel veel geld. Sowieso dus al niet handig om voor zulke dingen op internet om raad te vragen en aan te geven dat het waarschijnlijk een fraude-gevalletje gaat worden.
Laatst bijgewerkt door TJolieke op 18-04-12 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:45

Je kunt in dit geval wel profiteren van het lage grijs kenteken tarief.

Ik zou de auto in de administratie wel privé houden, anders betaal je ieder jaar bijtelling omdat je meer dan 500 km per jaar prive rijdt.
Of je moet een auto van 15 jaar of ouder nemen, dan betaal je de bijtelling over de dagwaarde i.p.v. nieuwprijs, maar zelfs dan zou ik hem alsnog privé houden.

Het klopt dat je met een bedrijfsauto minimaal 10% voor de zaak moet rijden. Maar daar zijn vast wel creatieve oplossingen voor te bedenken dat je eens zo hier en daar naartoe rijdt.

Zelf heb ik een lijstje in de auto liggen waar ik alle zakelijke ritten op noteer. Dus datum, beginstand, eindstand en bestemming. Alle privé kilometers noteer ik niet, maar dat kan ik heel gemakkelijk berekenen door de zakelijke kilometers van de totale kilometerstand af te trekken.

Je kunt als je de auto op prive hebt staan alleen geen autokosten aftrekken, en btw terugvorderen e.d.
Alhoewel er laatst iets gewijzigd was voor eenmanszaken, maar dat moet je dan toch echt aan een boekhouder vragen.

Je mag dus wel met grijs kenteken rijden, ook als je particulier zou zijn (je betaalt dan alleen de provinciale opcenten niet).
Aangezien jij een bedrijf hebt, is het dus zeker interessant om een grijs kenteken aan te schaffen.
Afhankelijk van soort auto kun je dan al voor enkele tientjes per kwartaal klaar zijn.

Als het goed is, krijg je van de BD automatisch het grijs kenteken tarief berekend als ze zien dat jij een bedrijf hebt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:55

TJolieke schreef:
Je moet dan inderdaad een registratie gaan bijhouden waaruit blijkt dat je minimaal 10% voor je eigen zaak hebt gereden. Lijkt me in jouw geval wat lastig worden als je de auto helemaal niet of nauwelijks voor je zaak gebruikt. Je moet dan je prive- en je zakelijke kilometers per rit bijhouden. Mocht dit niet naar waarheid gebeuren en je valt door de mand dan kost het je heel veel geld. Sowieso dus al niet handig om voor zulke dingen op internet om raad te vragen en aan te geven dat het waarschijnlijk een fraude-gevalletje gaat worden.

Uhm.. waar staat dat ik wil frauderen? Ik zeg alleen dat het meeste werk van huis uit gebeurt. Reizen gemaakt voor de aanschaf van benodigdheden, beurzen, bezoeken aan bedrijven, opdrachtgevers, klanten zijn volgens mij wel degelijk kilometers die voor het bedrijf te rijden zijn. Ik wil helemaal niks frauderen, alleen maar navragen om zeker te weten dat ik het NIET verkeerd doe ;). Dat lijkt me eerder een pluspunt dan iets negatiefs eerlijk gezegd......

Ik ga de andere reacties vanavond even goed doornemen, moet nu naar stal :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:04

Als je prive en voor je andere baan 50.000 km per jaar rijdt, dan zou je voor je eigen zaak dus ca. 5.500 km moeten gaan rijden terwijl je zelf aangeeft daar geen of nauwelijks kilomters voor te hoeven maken en blijkbaar weet van die 10%. En dan is bij mij 1 en 1 gewoon 2, maar misschien heb ik het gewoon helemaal verkeerd gelezen of begrepen :? En natuurlijk is het goed zeker te willen weten dat je het niet verkeerd doet.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:10

stefanvi schreef:
Het klopt dat je met een bedrijfsauto minimaal 10% voor de zaak moet rijden. Maar daar zijn vast wel creatieve oplossingen voor te bedenken dat je eens zo hier en daar naartoe rijdt.

Zelf heb ik een lijstje in de auto liggen waar ik alle zakelijke ritten op noteer. Dus datum, beginstand, eindstand en bestemming. Alle privé kilometers noteer ik niet, maar dat kan ik heel gemakkelijk berekenen door de zakelijke kilometers van de totale kilometerstand af te trekken.

En nog een gevalletje van dat kun je beter niet op internet zetten.
Toen wij nog een eigen zaak hadden moesten we wel degelijk ook de prive-ritten bijhouden. Beetje vervelend als de belastingdienst je geflitst/gefilmd heeft op een plek die niet in je registratie opgenomen blijkt te zijn. En beetje heel duur ook. Gewoon handiger om dit heel correct te doen. Is wat meer werk maar geeft ook veel rust.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:42

Dat ligt er volgens mij helemaal aan of je hem op privé of op de zaak aanschaft Tjolieke en ik denk dat daar het verschil zit tussen wat jij bedoelt en wat ik bedoel. Je kunt een auto op grijs kenteken kopen privé, maar dan moet je minimaal 10% km's voor de zaak rijden. Dan hoef je de privé km's niet te verantwoorden maar juist de zakelijke km's kunnen bewijzen. Jullie hadden hem waarschijnlijk op naam van de zaak en dan is het hele verhaal andersom volgens mij?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:55

Nee wij hadden hem prive. Is wel al een flinke poos geleden dus wellicht zijn die regels veranderd.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:37

Hier ook aan t kijken.
Dacht altijd gewoon zakelijk kopen maar hoorde laatst idd over privé kopen en dan op zaak.
Ik rijd bijna alles zakelijk, honden uitlaat en woon 18 km van stal af.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:38

ik heb mijn grijskenteken auto ook "prive" staan omdat ik :
1 verrek km's bij te houden:-)
2 de auto te duur is ivm bijtelling (Jeep Cherokee) als ik hem op de zaak zet.

Alle kosten kan ik wel verrekenen (onderhoud, diesel etc) omdat ik kan bewijzen dat ik hem >75% zakelijk gebruik...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:54

Ik heb mijn grijs-kenteken auto ook op de zaak staan. Dat scheelt idd in de belasting.
Maar ik rijd ook veel km voor de zaak, deze moet ik bijhouden en zonodig kunnen tonen aan de belasting.
Volgens mij moeten dat minimaal 2000 km per jaar zijn die je zakelijk moet rijden?