Trailer uit 1983 gerenoveerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Trailer uit 1983 gerenoveerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:09

Na enkele renovatieprojectjes hier, plaats ik de mijne ook maar eens.
het gaat om een 1 paardstrailer uit het jaar 1983, merkloos geval
toen ik hem kocht zag hij ze zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
al het houtwerk was verrot, evenals de kap.
voordeel was dat er net nieuwe wielen, remmen en dissel op zat én dat de onderkant gegalvaniseerd is/was.

dusja, laten we hem strippen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb besloten om de originele vloer te laten liggen, daar die eigenlijk nog goed was, maar er wel een betonplexplaat van 16 mm over te leggen, en die af te kitten, , aan de onderste vloer kan eventueel water van de onderkant, maar die kan volledig opdrogen, van aan de bovenkant kan er geen water of urine meer door. de vloer wordt maandelijks gecontroleerd en is er makkelijk uit te halen daar hij tussen de wanden ligt, dus indien nodig kan die erui.
waarom die keuze: de trailer wordt gebruikt voor een zwaar trekpaard, en dan wil ik simpelweg dat het stevig is, en daar de vloer nog goed was ...

het dak hebben we er ook afgegooid, daar die volledig doorrot was, en érg zwaar.
Afbeelding
vriendlief die nieuwe buizen aan het tussenlassen was.

Afbeelding
en de nieuwe verf en de nieuwe betonplexplaten er op. het gat in het deurtje wordt gemaakt met plexiglas, om zo wat lichtinval te creeren.

Afbeelding
het dak erop, die bestaat uit een metalen frame met kunsstofplaten erop, afgewerkt met metalen latjes, en volledig in de roestwerende verf gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

op de grond liggen nog rubbermatten.

wat nog te doen:
-voor en achterstang erin (tips?)
-achterklep verstevigen (stuk tussenlassen en extra hout erop, voor de antislip, betonplex is te glad)
-pootjes eronder (vriend heeft speciale uitschuifbare pootjes gemaakt, die gebruikt zullen worden tijdens het laden. paard is vrij zwaar, en bij het instappen laat ze de trailer nogal wiebelen (ze loopt erop als een klein olifantje ook), met als gevolg dat ze daarvan bang wordt, en de helft afbreekt, pootjes zouden de trailer minder moeten doen schommelen, zodat ze hem heel laat :D )
-elektriciteit terug vasthangen (ik heb perongeluk een draadje losgetrokken)
-deurtje afwerken met plexiglas en sloten erop
- aanbindringen en een handvat monteren zodat ik hem makkelijk zelf kan verplaatsen.

tita

Re: Trailer uit 1983 gerenoveerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:17

Vind knap.... Maar zoveel tijd en energie zou ik er niet over hebben.

Mag nog zo brutaal zijn om te vragen wat gekost heeft.

Persoonlijk vind hem te smal

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:22

hij heeft me eigenlijk veel te veel gekost, moest ik het geweten hebben was ik er niet aan begonnen, maargoed.
aankoop was 1100 euro, betonplexplaten 300, dakplaten ook 300, en nog rond de 200 los materiaal
(en hierbij reken ik niet de zaagjes en boortjes, en elektrisch materiaal dat vriendlief aangeschaft heeft voor dit te kunnen doen)
eigenlijk is dit ideaal als je veel materiaal hebt om mee te werken, in ons geval zijn we afhankelijk van andere mensen daarvoor, waardoor het érg lang duurt (al van september 2011 er aan bezig) en het zo dus ook erg duur is.

de binnenbreedte is trouwens 1 m, het is een eenpaardstrailer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:24

Wauw! complimenten!
Netjes geworden hoor.

Arbeidsloon inderdaad maar niet rekenen, want dan is ie onbetaalbaar!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:26

Dank je, arbeidsloon is idd een feit.
maar wederom, door gebrek aan materiaal duurde alles heel veel langer.
nu, het project heeft deze winter grotendeels stilgelegen hoor.
laten we zeggen dat er totnutoe ongeveer een 40 tal uren met twee personen aan gewerkt is.
(ik heb er bv 8 uur over gedaan om hem te schuren, een prof doet dit in een uurtje of 2-3)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:26

netjes opgeknapt, maar ga je deze daadwerkelijk voor een trekpaard gebruiken? Vind je dat veilig?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:29

waarom zou dat niet veilig zijn? trailer is altijd gebruikt geweest voor grote paarden, de vloer is nu extra verstevigd, de klep zal ook extra verstevigd worden, daarnaast wordt die enkel gebruikt voor ritjes van stal naar de manege (6 km via binnenwegen, dus langzaam rijden) ,en eenmaal in de trailer staat paard mooi rustig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:31

Dan heb jij zeker een klein trekpaard, want mijn belgische trekpaard zou ik er niet inzetten, doodeng.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:33

Stevigheid is geen probleem maar dat ie zo smal is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:34

ze zijn beide ong 1.65, en een beetje lichtere types, staan wel foto's in mijn profiel ;)
in een tweepaardstrailer hebben ze maar 80 cm ruimte, (en dat ging dan ook niet)
nu , feit is dat ik nog niet gereden heb met paard in de trailer, dus dat het eigenlijk nog afwachten is, moest het zijn dat het niet lukt dan gaat deze trailer gewoon terug de verkoop in :).

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:34

netjes, maar moet eerlijk zeggen dat ik als trekpaard me hier behoorlijk claustrofobisch zou voelen :o vooral dat er geen raam inzit

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:36

raampje zit in het deurtje (nouja, nu is het nog een gat)
het was technisch iets te moeilijk om een raam in het dak te creeeren, ben al blij dat het dak er uberhaupt op geraakt is :D
maar het open stuk in het deurtje wordt dus een raampje, en de achterkant blijft uiteraard ook open.
indien er te weinig licht is is er nog de mogelijkheid om de bovenste helft van het dunne verticale stukje aan de voorkant ook te vervangen door plexiglas :)
Voor de renovatie heeft ze er eens ingestaan, en dan hingen er aan beide kanten nog 10 cm dikke kussens, en had ze eigenlijk nog wel plaats over. die kussens komen er niet meer in, dus heeft ze ruimte genoeg om wat schuin te gaan staan.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 16-04-12 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:37

Maar dan heb je wel verlies op...... Nu kost ie al 1900 aan materiaal vind veel geld ik zou het er niet voor over hebben.

Maar vind wel leuk om jullie project zo gevolgd te hebben... Nogmaals netjes gedaan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:38

verlies is het minste van mijn zorgen, vond het wel leuk om dit te doen, en ik kijk waar mijn paard het prettigst voor staat. helaas heb ik niet de geschikt rijbewijs voor een tweepaardstrailer, vandaar de keuze voor een eenpaards/anderhalf

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:42

Als je het leuk vind.... Moet je het blijven doen alleen wat goedkoper inkopen :D

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:46

tita schreef:
Als je het leuk vind.... Moet je het blijven doen alleen wat goedkoper inkopen :D

Ja mijn idee ook. 1100 euro voor zo'n oud ding, is naar mijn idee veel te veel geld..
Of liggen die marktprijzen echt zo hoog? :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:48

in belgie vind je amper tweedehands trailers. plus dat deze vorig jaar de onderkant volledig vernieuwd was (nieuwe remmen en wielen en dissel) en een aantal jaar geleden gegalvaniseerd was, ligt de prijs idd zo hoog.
Maar zoals ik zei, nadien gezien was het idd veel te duur, met 1700 euro erbij te doen had ik een nieuwe weijer.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:49

Tips voor de stangen:

Deze aan de zijwanden schroeven:

Zijwand houders

2 stuks stangeinden:

eindstukken

dan een buis van 48mm rond nemen en een carrosseriering M14 aan de einden lassen. achter het gat van de ring (in de buis) een M14 moer lassen waar je de eindstukken in kunt draaien.(moer dus vooraf op de ring lassen en dan de ring op de buis)
De stang te bekleden met isolatieschuim en kunstleer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 09:25

tuihanti: heel erg bedankt voor de tips (de onderste tekst is wel chinees voor mij :o? :D , maar vriendlief zal dat wel snappen, ik geef het door aan hem).
Helaas werken de links dat je gegeven hebt niet.

ohjee, mijn links werken dus ook niet ...

ik zit op de site bij toebehoren en zie er staan:
rundhaken M14 (is de M14 de maat?) fur boxenstange (bij toebehoren pg 2)
zapfenendstuck M12 (moet dit hetzelfde zijn als die M14?) fur boxenstange
(dit zijn de haken voor op de buizen zelf, en passen dan in het volgende:?)
trennwandhalter 3 fach spritzgub (toebehoren pg 3)
seitenwandhalter 3-fach spritzgub

dus aan de ene kant van de stang zon ronde haak met de trennwandhalter en aan de andere kant een rechte haak met de seitenwandhalter en zon touwtje met een haakje.
op pg twee zie ik ook van die ringen staan die aan de buitenkant van de trailer hangen, zodat je die in nood kunt losdraaien, kun je dat combineren met de trennwandhalters?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 17-04-12 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:34

Ziet er netjes uit, al vind ik de aankoop van de trailer ook behoorlijk pittig. Hier in de buurt staat een trailer uit 1997 te koop voor 1500 euro, een anderhalfpaards en hoeft niets aan gedaan te worden.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:32

de rundhaken is te gebruiken in combinatie met de trennwandhalter.

het zapfenendstueck M14 in combinatie met de seitenwandhalter.

in jouw geval zou ik alleen maar de rechte gebruiken trouwens.

Het M12 zapfenendstuck is alleen te gebruiken als vervanging bij een böckmann trailer

die ringen zijn daar voor te gebruiken inderdaad moet je alleen wel drad in de houders zelf tappen (M12)

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:38

Mooi gedaan..

Alleen mijn trekpaard heeft dat dus ook, als de trailer maar iets wiebelt en het zo smal is, krijgt ze gelijk in dr hoofd dat het niet past. Dus wij hebben een 2 paards titan gekocht die wat lager ligt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:17

idd, maar helaas pastte een goede 2 paards niet in mijn budget, niet in mijn rijbewijs, en enkel achter de dodge van mijn vader (waarmee ik dus niet mag rijden :D )
Tuihanti: waarom zou je enkel de recht gebruiken? ze kunnen dan toch gemakkelijker de stang eruitwippen of niet?

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:43

uitwippen kan niet want ze worden met een splitpen gezekerd.
voor de rest is het gewoon mijn eigen voorkeur, eenheid hou ik wel van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:46

ohja, ik was de splitpen vergeten.
ik zit nog in twijfel omdat ik soms wel heel vlug moet zijn om de stang erachter te doen, of terug weg te nemen, en ik ben een beetje bang als ik twee rechte pinnen neem, en die klemmen bv een beetje, ik ze er niet vlug genoeg in of uit krijg, en het laatste wat ik wil is dat de stang er nog half in vast zit en paardlief al achteruit denderd (en eenmaal dat ze gaat, is het tot ze eruit is, ongeacht wat ...)
met de ene kant een rond pen, en de andere kant een recht, hoef ik enkel maar een kant eruit wippen, en valt die zo naar beneden, zonder dat hij tussen haar benen raakt :D