Rechtmatige eigenaar pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pms70

Rechtmatige eigenaar pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:25

Hallo,

Ik zit erover te denken om een pony te kopen voor mijn dochters en vraag me af of er een manier is om te achterhalen of de verkoper de rechtmatige eigenaar is zonder die persoon voor het hoofd te stoten en die vraag zo rechtstreeks te stellen en om bewijs te vragen. Ik kan me voorstellen dat de (ver)koop dan niet zo soepel zou verlopen of is dat heel normaal om te doen? Ik zou me zelf een beetje voor het hoofd gestoten voelen geloof ik...

meintje

Re: Rechtmatige eigenaar pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:37

Je zou natuurlijk wel kunnen informeren of er een koopcontract is gemaakt toen deze eigenaar het paard kocht. Dat is geen rare vraag...
Is dat niet het geval heb je meteen een ingang om te vragen waarom niet en evt zeggen dat jij je afvraagt hoe je zonder koopcontract zou kunnen aantonen dat dit paard van jou is als het het koopt. Lijkt me stug dat je er dan niet achter kunt komen of dit paard echt van deze persoon is.
Joh, en als je toch al zo ver bent kun je eerlijk zeggen dat je zoveel horror verhalen hebt gehoord dat jet t fijn zou vinden als ze aan kunnen tonen dat t hun paard is. Lijkt me een reele vraag in dit geval.

Dus eigenlijk, ja je kunt dit gewoon vragen, mits je t een beetje leuk inpakt ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:37

wat is de reden om dit argwaan precies te hebben?
je kunt uiteraard vragen naar het verleden van de pony en wat het dier zoal gepresteerd heeft. even paspoort inkijken of de pony wel/niet is overgeschreven ( hoewel paspoort geen eigendomsbewijs is!) en eventueel daar de oude eigenaar onthouden en die proberen te bereiken of ze weten waar ze de pony aan verkocht hebben?

ikzelf laat elk gekocht dier in ieder geval op het chipnummer controleren of deze overeen komt met het paspoort

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:38

En anders kijken of je het dier via google kunt vinden? Is dit trouwens ook de reden dat je laatst die vraag stelde over berichten kunnen zoeken op bokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:44

Echt 100% uitsluitend dat de pony verkocht wordt door iemand die niet de rechtmatige eigenaar is, zal altijd lastig zijn.
Maar in eigenlijk alle gevallen is de verkopende partij natuurlijk wel gewoon de rechtmatige eigenaar.

De kans dat je een gestolen pony koopt bijv. is relatief gezien vrij klein.

Wat je inderdaad nog kunt doen om wat meer zekerheid te krijgen, is vragen naar het verleden van de pony.
Wie 'm het afgelopen half jaar betaald en onderhouden heeft. Wat de reden is van verkoop.
En of er verzorgers, leasers, bijrijders, etc. zijn op dit moment (zo ja, dan zou je nog bij hen kunnen informeren).
Zorg voor een eerlijke prijs (als de prijs opvallend laag is, horen er bij jou alarmbelletjes te gaan rinkelen).
En vraag ook op de stal van de pony eventueel nog aan andere mensen wat hun ervaringen met de verkoper en de pony zijn.

Controleer de papieren. Is de verkopende partij ook de persoon die bij het stamboek als eigenaar geregistreerd staat?

Laat de pony keuren door een onafhankelijke dierenarts. En laat ook de chip uitlezen en check deze met het paspoort van het paard.
En stel een koopcontract op, waarbij de huidige eigenaar ook tekent als zijnde de "huidige rechtmatige eigenaar".

Dan heb je daardoor ook op papier nog een stukje vast liggen dat jij in ieder geval te goeder trouw hebt gehandeld en je al het mogelijke hebt gedaan om eventueel vals spel te ontmaskeren.

Zoek eventueel nog op Google naar de gegevens van de verkopende partij. Of er niet toevallig oplichtingsverhalen over geschreven zijn.
En zorg dat je zowel een telefoonnummer als woonadres hebt van de verkopende partij.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:45

Als de pony een paspoort of stamboek heeft kun je vragen of je deze mag in zien. Je kunt hier zien wie de fokker en eigenaren zijn van de pony. Indien er bij eigenaar een andere naam staat opgegeven zou je uit nieuwsgierigheid kunnen informeren waarom de ponynooit overgeschreven is.

Verder is het volgens mij in nl zo geregeld, wanneer jij aantoonbaar een langere tijd een paardof pony financieel hebt onderhouden omdat de rechtmatige eigenaar in gebreken bleef mag je jezelf eigenaar noemen, al ligt het natuurlijk vaak wel iets ingewikkelder...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:47

Ik zou me niet beledigd voelen als iemand van mij een aankoopsbewijs zou willen zien oid. Als je niks te verbergen heb laat je toch alles compleet even zien?

Aan de andere kant zou ik dan weer geen pony kopen van iemand die ik totaal niet vertrouw.
Maar als je normaal met die mensen kunt praten lijkt me dat je dat gewoon kunt vragen hoor.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:17

lijkt me best wel een normale vraag mits het geen louche handelaar is en je daar alleen bent ;)