paardje moet wat rolletjes kwijt maar hoe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSUPERMATiC

paardje moet wat rolletjes kwijt maar hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:36

hey mede bokkers ,

Ik heb een paardje , en hij is een beetje dik .
Nu vraag ik me dus of , hoe kan ik het beste die rolletjes er af trainen ?
en wat kan je nou doen om de vacht een beetje te laten glanzen ?

Allemaal alvast bedankt .

nynke55

Re: paardje moet wat rolletjes kwijt maar hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:39

Wat dat betreft zijn het net mensen, meer bewegen en minder eten...
Vacht is deze tijd van het jaar een beetje voddig, nog wat wintervacht wat er af moet. Lekker borstelen en een beetje lijnolie door het voer, hoewel dat weer niet goed voor de lijn is.

xSUPERMATiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:42

Jaa ik heb hem net gekocht daarom hahah, het zijn inderdaad de mensen .
nouja , goed longeren en een beetje vd'en dan wat lijn voor de vacht en dat scheelt niet zo veel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:46

Wat krijgt hij te eten? Hoeveel kg ruwvoer (en is dat hooi of kuil) en hoeveel kg krachtvoer?
En hoeveel werk moet hij doen?

xSUPERMATiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:49

1 á 2 kratten kuil , normale hoeveelheid krachtvoer , en hij deed bij de vorige eigennaren denk ik niet veel..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:52

In een artikel in de Hoefslag (geloof ik) heb ik wel eens gelezen dat je wel erg lang moet training om die kilo's eraf te krijgen.
Je "winst" moet je dus echt zien in het voeren. Zorg wel dat hij voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Bij minder dan 3 kg biks voer ik altijd een summerfit koek bij.
Armer hooi (bv graszaad) wil ook helpen, dan kan hij toch lekker blijven knabbelen maar krijgt minder voedingstoffen binnen.
Je hebt ook stro eters die dan nogal buikig zijn. Die zou je dan op zaagsel kunnen zetten.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een paar uur in de wei niet altijd helpt. In die paar uur eten ze vaak net zoveel als wanneer je ze de hele dag op het land zet. Een armer weiland helpt natuurlijk wel.

xSUPERMATiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:54

Dankjewel voor de info ! Daar ga ik wat mee doen !

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:03

Aan zulke informatie heb ik niks.
De een vindt geen krachtvoer normaal, de ander 5 kg per dag.

Jury: een stro buik is GEEN dik paard. Een paard met overgewicht heeft teveel vet en de buikomvang heeft daar niks mee te maken! Op zaagsel zetten is gewoon paardje pesten in zo'n geval. Overigens heeft stro eten meestal ook een reden... Je paard probeert je dan duidelijk te maken dat hij te weinig ruwvoer krijgt, het ruwvoer wat hij krijgt te weini structuur bevat (ruwe celstof) of dat hij zij verveelt. Weghalen is dus symptoom bestrijding.

Summerfit bijvoeren is ook niet slim bij een te dik paard. Summerfit heeft namelijk evenveel suiker/zetmeel als sportbrok.
Inprincipe heeft een paard qua vit/min behoefte genoeg aan veel hooi en 1 kg gewone brok. Bij 3 kg brok en Summerfit ben je enorme overschotten aan t voeren, met als gevolg tekorten! Antagonisten zorgen ervoor dat bij een overschot van het een er een tekort van het ander optreed. Dit gebeurt bijv bij calcium en magnesium (en is de reden dat zo veel paarden een magnesium tekort hebben).
Overvoeren is net zo erg als ondervoeden.

Graszaadhooi is zeker een goede tip. Eventueel een deel aan het ruwvoer vervangen door stro kan ook.

xSUPERMATiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:23

4 á 5 kilo per dag (:

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:28