mijn rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

camillaaxx

mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:06

hallo allemaal,

ik zit egt met een dringende vraag.

ik heb 3maanden geleden een lease paardje genomen, de eigenaar vertelde mij dat ze wel ooit van plan was het paardje te verkopen maar niet op kort termijn.

ik heb haar 2maanden op proef gehad en de volle mep voor alles betaald, nieuw zadel en alles aangeschaft, echt alles.

nu krijg ik net te horen dat ze nu het paardje wilt verkopen en of ik intresse daarin heb of niet want dan gaat ze met andere mensen verder praten.

mijn ouders hebben samen met deze mevrouw gepraat en ze wou zelf geen contract maken want ze vertrouwde ons wel zij ze.

wat moet ik nu doen? ik heb niet het geld om over te kopen maar hoorde van een vriendin dat het paardje niet zomaar verkocht mag worden op deze manier...?

wie weet of ik rechten heb en zo ja welke?

laliz

Re: mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:09

Heb jij destijds een contract getekend waarin stond dat je haar voor een bepaalde termijn zou leasen?
Als dat niet zo is, is het denk ik pech. Zij is de eigenaar en mag er mee doen wat ze wilt. Jammer van dat nieuwe zadel, maar op zich ook niet zo handig blijkt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:11

ED --> TAO

camillaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:13

neee ze vertelde ons dat zij wel het gevoel had dat het goed zat! dus geen contract hadden mijn ouders besloten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:32

Tja ze heeft erbij vermeld dat ze het paard tzt zou verkopen. Hier wist je dus van. Heel erg jammer maar je kunt hier niks mee. Had dat paard geen zadel aangezien je dat aangeschaft hebt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:07

Ik denk dat je hier niets mee kunt. Het is je eigen keus geweest om een nieuw zadel aan te schaffen en je wist dat ze verkocht zou kunnen worden.
Heel vervelend maar niet zo slim gehandeld.. Ook geen contract dus eigen risico.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-04-12 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:09

Hier kun je niets mee. Je hebt geen contract, dus geen bewijs dat jij het dier least...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:26

Je kunt er inderdaad niets mee. Er staat niets op papier, en je was op de hoogte van de eventuele verkoop. Heel jammer van het zadel, maar misschien wil de koper van het paard dit zadel wel overnemen van je??

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:32

wat vervelend voor je maar je kansen zijn helaas erg klein. Vervelend dat je kosten hebt gemaakt en idd een goede tip dat je die misschien kan mee verkopen aan de nieuwe eigenaar. succes in ieder geval!

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:33

Dat er niets op papier staat wil nog niet zeggen dat je geen rechten hebt natuurlijk. Wat op dit moment wellicht van belang is is of je kunt aantonen dat je maandelijks een bedrag betaald om het paard te leasen. Zo ja, dan zal er een redelijke opzegtermijn in acht moeten worden genomen door de huidige eigenaar. De kosten die je hebt gemaakt mbt het zadel dat is jammer, maar die kan je niet op de eigenaar verhalen.

Je hebt dus wel rechten hoor (indien je kunt aantonen dat je het paard leased voor onbepaalde tijd), maar wanneer de eigenaar besluit om het paard te verkopen dan is het niet de moeite waard om er een zaak van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:37

Probleem is, er is geen contract. TS kan dus niet aantonen dat ze het paard least voor onbepaalde tijd. Uberhaupt aantonen dat er een lease constructie is, is al moeilijk genoeg. Tevens was TS op de hoogte dat de eigenaar het paard niet voor onbepaalde tijd wou aanhouden, maar wou verkopen. 'Niet op de korte termijn' is voor 100 interpretaties vatbaar.

Je kan ermee naar de rechtbank, maar dit wordt een veredeld welles nietes spelletje zonder enig resultaat.
Vervelend dat je met alle nieuwe spullen zit, maar er zijn weinig mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-12 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:37

El75 een redelijk opzeg termijn is normaal gesproken 1 maand en dat is imo geen langere tijd.
TS: Het is in dit geval helaas pindakaas. Erg zonde van jou zadel en de gemaakte kosten maar een ontzettend wijze en vooral harde les voor jou om ten allen tijde een goed contract te hebben.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:41

Lucifertje heeft gelijk, alleen had een contract niet heel veel verschil gemaakt. De eigenaar van het paard is altijd nog gerechtigd om het paard te verkopen, wel of geen lease contract. Je kan niet opnemen in een contract dat de eigenaar verboden is het paard te verkopen, dat zou in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:49

Douraque schreef:
Lucifertje heeft gelijk, alleen had een contract niet heel veel verschil gemaakt. De eigenaar van het paard is altijd nog gerechtigd om het paard te verkopen, wel of geen lease contract. Je kan niet opnemen in een contract dat de eigenaar verboden is het paard te verkopen, dat zou in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid.

Je kan wel een opzegtermijn erin opnemen of eventueel een tijdsbestek in het contract opnemen, dat bijv het komende jaar TS het paard least onder onderstaande voorwaarde.