wat zouden jullie doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margot_z

wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 02:52

Ik ben gevraagd om een sportfries te gaan rijden en deze uit te gaan brengen in de dressuur, met de bedoeling een zo hoog mogelijke klasse te bereiken. Voor mij zou dit een enorme uitdaging zijn!

Nu is er echter een maar.... ik ben zelf in het bezit van een 15 jarige friese ruin, waar ik het M1 mee bereikt heb. Echter zit een hoger niveau er niet echt meer in. Ik ben zelf vrij ambitieus en merk dan ook dat het rijden mij nu tegen gaat staan. Mijn paard verdient eigenlijk een berijder die hem voor de kar zet of er lekker mee naar buiten gaat.

Ik heb niet de tijd om beider paarden 4/5 keer in de week te gaan rijden en zal dus een keuze moeten maken. Via deze weg de vraag wat jullie zouden doen... ik kom er namelijk moeilijk uit!

1) vaste berijder voor mijn paard zoeken en dit nieuwe paard gaan verzorgen
2) een nieuwe eigenaar voor mijn paard zoeken en dit nieuwe paard gaan verzorgen
3) mijn paard trouw blijven

Kanttekening bij het verhaal is dat ik zelf 30 ben en binnen nu en 2 jaar wel een kindje zou willen. Ik weet dan niet of ik de tijd en het geld zou hebben om mijn paard volledige aandacht en verzorging zou kunnen bieden. Het paard dat ik eventueel uit kan brengen kost mij niets behalve les en startgeld... en het zou voor 3/4 dagen in de week zijn.

Ik hoop dat iemand mij kan bijstaan in een eventuele keuze, alvast bedankt.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 02:59

Ik begrijp dat dit een lastige keuze voor je is, vooral tussen optie 1 en 2.
optie 3 klinkt heel mooi, maar ben je dan nog wel eerlijk tegen je paard? hoe is je paard gestald?
ik zou gewoon eens rustig rond gaan kijken voor een goede verzorgster die ook nog bereid is om wat kosten te delen.

als je besluit om hem te verkopen, houd dan ook in gedachten dat het sportpaard misschien ook niet voor lange duur is.

friesiszwart

Re: wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:04

bij het rijden van een paard van een ander heb je je te houden aan wat die eigenaar wil. Echter jouw paard kan niet wat jij er mee zou willen.
Persoonlijk zou ik een bijrijder zoeken en beide paarden doen.
Maar zelf weet ik ook hoe moeilijk het is een goede (vooral trouwe) bijrijder te vinden een niet alleen mooiweer ruiters zeg maar. Dit heeft mij ook doen besluiten mijn paarden te koop te zetten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:22

Nadeel van een paard van een ander rijden is dat de samenwerking altijd ineen kan stoppen buiten jouw invloed op (ruzie, verkoop paard etc)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:34

Ik zou ook een bijrijder zoeken voor je eigen paard, en dan beginnen met dat andere paard. Maar dat is natuurlijk jou eigen keuze! Succes!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:25

Een bijrijder zoeken voor je eigen paard..a omdat je het niet zo leuk meer vind, maar b, omdat je toch hoopt binnen 2 jaar een gezinnetje te kunnen stichten. In beider gevallen is er dus iemand nodig die jou helpt met je eigen paard. Optie 1 dus.
Maargoed, dit is dus een keus die ik zou nemen..wellicht dat je zo'n fantastische bijrijdster vind voor je paard, dat daar een fijne potentiele nieuwe eigenaar in zit.
De sport in is een mooi doel, maar je rijd dus wel voor een ander..met de kans dat dit dier verkocht gaat worden..als je straks een gezin hebt, kost het behoorlijk en zal er mss niet snel de financiele middelen zijn om een paard aan te schaffen en te onderhouden.
1 ding staat voorop, voor je 15 jarige heb je iemand nodig die er wel plezier aan beleefd. Je kunt wel trouw blijven aan je dier, maar als je er geen lol meer in hebt, is het voor je paard ook niet eerlijk..dus ik kan wel heel hard optie 3 roepen, maar die vlieger gaat niet altijd op..

Succes

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:29

Ik weet niet wat je band met je paard is, zou je er afscheid van kunnen en willen nemen wanneer je hem gaat verkopen?
Zelf zou ik voor optie 2 gaan, je geeft aan dat je een gezin wilt en niet weet of je het qua tijd en geld zal redden, daarnaast verzorg je dan een ander paard erbij waardoor je zowieso minder tijd over houd.
En je paard kost nu onderhoud terwijl je verder niks met hem doet. Ik weet niet of je die kosten wilt blijven betalen.
Wat ook een optie kan zijn is om te gaan kijken naar een leaser wanneer je je paard niet wilt verkopen en dan je paard op zijn huidige stal te laten staan zodat de kosten deels/helemaal worden betaald maar je geen afscheid hoeft te nemen van je paard.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:32

ik zou gewoon contract opstellen.
ik weet niet wat de eigenaar zelf met het paard wilt doen voor eventuele verkoop.
gewoon hem het startgeld laten betalen, trainingsgeld en bij eventuele verkoop een aantal % van verkoop vragen. 15% ofzo.
inprencipe als jij dat paard start word hij meer waardt, het paard word bereden.
en zo kun je er zelf ook nog wat aan verdienen.
ik denk altijd voor niets gaat de zon op.

voor je eigen paard zou ik of bijrijder gaan zoeken of verkopen aan leuke mensen die er vanalles wat mee gaan doen..
want zover ik opmerk ben je er zelf mee uitgereden, en is je doel van wedstrijden rijden ook beetje verdwenen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:01

Lastig voor een ander om te zeggen wat je het beste kunt doen...
Zelf heb ik een aantal jaar geleden besloten mijn merrie te verkopen om een paard van een ander te kunnen uitbrengen in de sport. Ook mijn merrie zat tegen haar grenzen van kunnen aan en het paard wat ik aangeboden had gekregen is een goed sportpaard. Mijn advies:ga een goed gespek aan met de eigenaar. Wat verwacht hij precies van jou en wat als je over bepaalde zaken een andere visie hebt , heb je dan wat in te brengen? Klikt het goed met de eigenaar en heb je duidelijk voor ogen kunnen krijgen wat er van je verwacht word en in welke termijn dan kan je altijd nog de keus maken om je eigen paard te verkopen,een verzorger te vinden of ervan af te zien.
Met de eigenaar van Veron kan ik alles bespreken en in sommige dingen liggen we niet helemaal op 1 lijn maar er wordt altijd een goede reden gegeven om wel of juist niet aan bepaalde vragen te voldoen zowel van mijn al zijn kant.
Veel succes met je besluit!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:57

ik zou je paard niet gelijk weg doen maar wel beginnen met dat andere paard en eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat lopen.
misschien is dat andere paard wel helemaal niks voor je en dan heb je je eigen verkocht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:42

Ik zou ook gewoon een vaste bijrijder zoeken voor die van jouw en dan zien hoe het loopt met je bijrijdpaard. Er gaat snel iets fout als je het oneens bent met hun of hun het met jouw. Paard verkopen kan altijd nog dus ik zou eerst eens gaan proberen hoe het gaat en of het paard bij je past en dan zou je als nog een beslissing kunnen maken om je paard te verkopen.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:45

ik zou niet je paard verkopen, aangezien je niet weet of het wel klikt tussen dat andere paard. Ik zou voor optie 2 gaan. Maar de keus is aan jou

loverosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:04

Margot_z schreef:
Ik ben gevraagd om een sportfries te gaan rijden en deze uit te gaan brengen in de dressuur, met de bedoeling een zo hoog mogelijke klasse te bereiken. Voor mij zou dit een enorme uitdaging zijn!

Nu is er echter een maar.... ik ben zelf in het bezit van een 15 jarige friese ruin, waar ik het M1 mee bereikt heb. Echter zit een hoger niveau er niet echt meer in. Ik ben zelf vrij ambitieus en merk dan ook dat het rijden mij nu tegen gaat staan. Mijn paard verdient eigenlijk een berijder die hem voor de kar zet of er lekker mee naar buiten gaat.

Ik heb niet de tijd om beider paarden 4/5 keer in de week te gaan rijden en zal dus een keuze moeten maken. Via deze weg de vraag wat jullie zouden doen... ik kom er namelijk moeilijk uit!

1) vaste berijder voor mijn paard zoeken en dit nieuwe paard gaan verzorgen
2) een nieuwe eigenaar voor mijn paard zoeken en dit nieuwe paard gaan verzorgen
3) mijn paard trouw blijven

Kanttekening bij het verhaal is dat ik zelf 30 ben en binnen nu en 2 jaar wel een kindje zou willen. Ik weet dan niet of ik de tijd en het geld zou hebben om mijn paard volledige aandacht en verzorging zou kunnen bieden. Het paard dat ik eventueel uit kan brengen kost mij niets behalve les en startgeld... en het zou voor 3/4 dagen in de week zijn.

Ik hoop dat iemand mij kan bijstaan in een eventuele keuze, alvast bedankt.

Je paard verdient het niet om half verzorgd te worden. Als je een kind wil, kun je hem nog prima verzorgen, ik zou zeggen, er zijn veel mensen die wel voor een korte tijd een verzorg pony willen. Maar als jij wil rijden, hoog in de dressuur, en daarbij niet alle tijd aan je eigen paard kunt geven zou ik voor 1 of 2 kiezen. Maar dit is lastig te bepalen voor ons lezers. Het zijn jouw gevoelens.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:37

Rationeel gezien zou ik obv je verhaal voor optie 2 gaan. Het rijden op je eigen paard staat je zo te lezen tegen en dat wordt ook niet anders als het niet goed uitpakt met het paard dat je nu aangeboden is.
Met bijrijders en verzorgsters moet je het maar net treffen en je hebt er dan nog steeds een hoop zorgen en kosten van. Bovendien wil je over een jaar of twee ook graag een kleine en geef je zelf al aan dat dit wsl niet te combineren zal zijn met het paard. Ik zou dan nu direct verkopen, paard loopt nu nog op M-niveau en is wsl veel makkelijker te verkopen dan over twee jaar.

Succes met het maken van een keuze!