Minimum aankoop bedrag om je paard te laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Minimum aankoop bedrag om je paard te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:58

Ik heb geen idee waar ik dit moest plaatsen, dus als het verkeerd staat, verplaats maar.. :)

Ik hoorde gisteren iemand zeggen: "Als ik ooit een paard boven de €3000,- koop, laat ik hem door ...... keuren"

Met andere woorden, onder de €3000,- is het paard het niet waard om gekeurd te worden?
Hebben jullie een minimum aankoop bedrag om het diertje te laten keuren? Of keuren jullie het paard altijd, ongeacht de aankoop prijs?
Vinden jullie dat paarden onder de €3000,- het niet "waard zijn" om gekeurd te worden? Of laten jullie het keuren ergens anders vanaf hangen? (Bijv. afstamming?) Ik ben wel benieuwd..

(Ik neem maar even €3000,- als voorbeeld, omdat dat zo gezegd werd..)
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 30-03-12 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Re: Minimum aankoop bedrag om je paard te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:00

Ik heb geen minimumbedrag om een paard klinisch te laten keuren. Mijn paard kostte me 500 euro en die heb ik ook gewoon klinisch laten keuren. :) Röntgenologisch heb ik laten zitten.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:02

Ik heb mijn jaarling vorig jaar toen ik haar kocht ook niet laten keuren. Mijn minimum bedrag is toch wel rond de 1000€. :j

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:03

Afhankelijk van wat je wil met het paard. Ik heb die van mij rondom laten keuren want ik heb hem gekocht voor de sport. En ik wou op het moment van kopen 100% zekerheid hebben.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:04

T_hijs schreef:
Ik heb mijn jaarling vorig jaar toen ik haar kocht ook niet laten keuren. Mijn minimum bedrag is toch wel rond de 1000€. :j

En waarom, als ik vragen mag?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:04

Ik zou zeggen tot zo'n 3000 klinisch keuren en boven de 3000 klinisch en röntgenologisch.
Tenzij je iets zou vermoeden bij een paard onder de 3000.
Mijn paard toen veulen is niet gekeurd. Omdat ik vindt dat aan een veulen nog niet veel opgemerkt zou kunnen worden en het weg gegooid geld is in die 3/4 jaar kan nog zoveel gebeuren.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:05

Mijn minimum aankoopbedrag voordat ik laat keuren: €0!
Ik zou alleen een recreatiepaardje niet snel rontgenologisch laten keuren.
Dat doe ik zelf wel met mijn sportpaarden die ik tot nog toe heb gekocht.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 30-03-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:05

Ik zou sowieso klinisch laten keuren, en eigenlijk voor een redelijk bedrag en afhankelijk van de doeleinden ook eigenlijk altijd röntgenologisch. Wat heb je nu aan een "goedkoop" paard als hij allerlei lichamelijk klachten heeft dit niet meteen te zien zijn. + dat de kosten, die bij een ziek paard komen kijken, voor de DA vaak hoger zijn dan een keuring.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:07

Ik heb geen minimum aankoopbedrag, wel een minimale leeftijd om te laten keuren. Hetgeen ik zoek, wordt nooit aangeboden voor een prikkie.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:08

Altijd laten keuren is mijn mening, tenzij ik n paard koop dat onlangs nog gekeurd is en ik de gegevens kan inzien

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:11

Altijd klinisch laten keuren tenzij het inderdaad een veulen is of een bejaarde van 20 :-)

Boven bepaalde prijsklasse ook rontgenologisch en daarnaast zou ik een paard ook rontgenologisch laten keuren als het een jonkie is dat net in het werk komt/danwel nog moet beginnen (3,5 tot 4,5 jarigen). Een 8 jarige die al wat gedaan heeft hoeft van mij alleen klinisch gekeurd te worden (tenzij er aanwijzingen zijn dat er iets aan de hand kan zijn).

Met andere woorden: hangt helemaal van paard en situatie af.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:19

Ik laat een paard altijd klinisch en rontgologisch keuren, ongeacht de prijs (veulen uitgezonderd) ik wil gewoon zeker weten dat ik met een gezond paard aan de slag ga, ik moet er niet aan denken dat ik ga springen met een paard die bv atrose of iets dergelijks heeft of een chip op de verkeerde plek.
Op de stal waar ik stond zeiden ze dat ik dat niet moest doen, maar als ik dat niet had gedaan had ik nu een paard gehad die (toen was hij 8) flinke kissing spines had.
en dan is elke cent te veel wat je dan voor dat paard betaald zou hebben.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:22

Vanaf 1 euro ( ;) ) laat ik klinisch keuren, tenzij het dier onder de 3 is. Of juist wat ouder. Dat heeft toch geen zin.
Röntgenologisch laat ik alleen doen als het een duur paard is (zeg vanaf 4000 euro), maar dat hoef ik er tegenwoordig toch niet meer aan uit te geven met die prijzen van tegenwoordig, en dan eigenlijk alleen als het de sport in moet. En daar doe ik ook niet meer aan, dus ik laat eigenlijk altijd alleen maar klinisch keuren.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:28

ik laat erk paard klinische keuren. ook een gratis paard. dit om de rede dat als het paard wel iets heeft waardoor hij/zij niet gereden zou kunnen worden, ik dat liever gelijk weet dan wanneer het paard er evt pijn aan zou krijgen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:55

Er is geen minimum bedrag, en ik zou het ook altijd laten doen. Niet keuren en toch een ongezond paard... dat maakt je "goedkope" paard ineens een dure aanschaf.... en natuurlijk is de keuring geen garantie dat het paard op dat moment helemaal in orde is, maar het is in ieder geval wel een erg goede manier om veel dingen op te vangen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:28

Of ik een paard laat keuren of niet hangt niet af van het aankoopbedrag maar van het paard en de omstandigheden. Er kunnen redenen zijn om een specifiek paard wel te keuren, maar net zo goed om dat juist niet te doen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:41

ik zou altijd laten keuren. Nu met de exmoortjes is het wat anders gelopen, maar in andere omstandigheden zou ik zelfs een erg goedkoop paard zowel klinisch als rontgen laten keuren.
Dit omdat ik een paard voor het leven koop. Een goedkoop paard dat achteraf veel onder de leden heeft zou anders achteraf nog wel eens een hele dure koop kunnen blijken te zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:32

Ongeacht het aankoopbedrag zou ik laten keuren. Vaak zijn de goedkopere paarden om die reden voordelig. Je koopt nl een DA rekening. Na een afkeuring kun je besluiten het risico te nemen. Daarbij een gezond paard vandaag kan morgen dood zijn.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:37

Ik vind ook ongeacht het aankoopbedrag dat ik het paard zou keuren. Het verschilt wel wat ik ermee zou willen doen of ik ook röntgenologisch laat keuren. Ik heb mijn paard van toen 2,5 wel helemaal laten keuren omdat ik er SGW mee wilt rijden in de toekomst dus zeker wil weten van goede benen en een goede rug. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:53

ik zou altijd laten keuren, ik wil weten of een paard op moment van aankoop in orde is. klinisch en rontgelogisch ongeacht wat het aankoopbedrag is.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:15

ik laat vanaf 2,5/3 jaar een paard altijd rontgenologisch keuren. Had een 2.5 jarig paard voor 1750 euro gekocht en tijdens de keuring ernstige afwijkingen waardoor zij ongeschikt was voor de sport.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:17

Klinisch zal ik altijd doen. Voor dat geld.... :)

Röntgen zal ik doen als ik er de sport mee in wil. Better safe than sorry. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:21

Klinisch zou ik altijd doen, al wordt het beestje gratis aangeboden. Dan weet je zeker dat je je geen hoop ellende op de hals haalt. Röntgen zou ik eigenlijk alleen doen als ik of met het dier wil fokken en/of hoop op een carrière in de sport. Aangezien een paard met potentie voor sport/fok in principe duurder is gaat dat wel samen met de prijs, maar een van een één op één relatie is lang niet altijd sprake. Een AV ruin met prachtig papier maar slecht beenwerk/gangwerk kan nog ruim 5000 euro VP zijn, maar dan nog zou ik hem niet op de foto zetten, en een prive gefokte merrie met minder spectaculair papier kan zeg 2500 VP zijn maar wel geschikt voor de sport en dan zou ik bij haar eerder geneigd zijn de standaard foto's te laten maken.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:11

Ook ik zou ieder paard altijd klinisch laten keuren. Röntgenologisch keuren zou ik alleen doen als ik echt fanatiek de sport in wil gaan.
Heb nu niet echt de ambitie om de sport in te gaan dus zou niet zo snel röntgenologisch keuren.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:13

Altijd laten keuren, of je nou 1,- betaald of 7.000,-, ze kunnen allemaal dezelfde gebreken hebben.