Ik heb op het moment mijn haflinger te koop staan. Het is een (bijna) 17-jarige recreatieruin. In de advertentie heb ik eerlijk verteld om wat voor een soort pony het gaat. Daarbij komen de dingen als recreatie, western en engels, 100% verkeersmak en nog nooit gesteigerd of gebokt naar voren. Een heel positief verhaal dus, maar ik kan er niks anders van maken want zo is de pony
Ik heb daarbij ook eerlijk verteld dat hij zomereczeem heeft, maar dat dit met de deken netjes in de hand te houden is. Ook dus de "negatieve" kanten benoemd. Nou so far so good...Dan komen er reacties via de mail of pb. Deze antwoord ik eerlijk en ik probeer een zo goed mogelijk beeld te schetsen van de pony. Dus niet alleen de positieve maar ook de negatieve, want geen enkel paard is perfect. Ik zeg er eerlijk bij dat hij pittige gangen heeft, maar ontzettend goed luistert naar de commando's van je stem. Dus HO is HO bij hem. Nou weer so far so good....
Dan zijn mensen heel enthousiast en hebben interesse in de pony. Ze vertellen in wat voor een situatie de pony terecht zou komen bij hun, en ik stem toe dat ze langs kunnen komen en proberen. Dit is nu dus al een aantal keer gebeurd. Ik ga ervan uit dat de mensen gekomen zijn om de punten die ik heb aangegeven van de pony. Ik ben hier eerlijk in geweest dus naar mijn weten, weten de mensen waar ze aan toe zijn. Nou het proberen van de pony gaat telkens goed. Ik heb de mensen laten zien dat hij echt 100% verkeersmak is, een leuk rondje in de bak kan lopen, héél goed naar de stem luistert en dat hij superbraaf is in de omgang. Nou mensen gaan enthousiast naar huis en laten het later weten zeggen ze. Maar telkens aan de telefoon krijg ik te horen dat ze hem niet nemen want.....hij is te pittig. Nou ik heb duidelijk erbij vertelt dat het om een pittige pony gaat die wel goed luistert naar HO. Ja dat zijn ze dan wel eens, maar ze nemen hem toch niet. Wat willen mensen tegenwoordig dan? Het is geen automaat nee, maar dan moet je geen paard nemen. Een kind van 8 jaar kan er hier op rijden.
Ik weet even niet zo goed wat ik wil vragen. Maar wat gaat er verkeerd? Ben ik te eerlijk? Ben ik niet duidelijk? Verwachten mensen iets anders?
Ik heb nu een aantal mensen gehad waarbij ik het wel zag zitten, en dat het ook wederzijds was. Maar op het laatst dan toch terugtrekken. Ik begin er helemaal moedeloos van te worden. Ik zoek gewoon een ontzettend leuk huis voor hem waar hij lekker recreatief gebruikt kan worden en waar hij lekker op z'n tijd z'n natje en z'n droogje krijgt. By the way voor de prijs hoef je het ook niet te laten, want het bedrag dat ik voor hem vraag is verre van hoog.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat bokt mij misschien kan helpen wat ik met de situatie aan moet.

Met afzwakken of om de negatieve kanten van de pony heen draaien schiet niemand iets op. En iemand zei het al: dit is niet de beste tijd om een haflinger die eigenlijk niet meer kan/wil dan boshobbelen te verkopen. Niet denigrerend bedoeld, maar daar zijn er dertien in een dozijn van, en als die van jou de koper dan niet aanstaat, tja, dan geef ik ze geen ongelijk als ze verder gaan zoeken