Paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikku97

Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:06

Na 6 jaar op een manege, probeer ik mijn ouder al een tijdje over te halen om een paard te kopen, maar ze willen niet... |(
Mijn ouders vinden het te duur, dat is de enige reden, want mijn vader (nu niet meer) en broertje rijdt ook.
Nu vroeg ik me af of jullie tips weten om ze over te halen, tips om het aantrekkelijker te maken of een verhaal hoe het bij jullie is gegaan.

Ik heb al behoorlijk wat research gedaan en weet zo ongeveer wel een beetje wat ik wil. Ook heb ik al een soort spaarplan gemaakt! (weten jullie de gemiddelde kosten?)
En heb ik deze video gevonden:

En ik vroeg me af of ik dit hier mag vragen. Ben namelijk nieuw hier!

-XxXxX- Lisanne!!

AdnerB

Re: Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:12

je bent 14 jaar..als je ouders een eigen paard te duur vinden kan ik dat heel goed begrijpen!
in onderhoud is een paard erg duur, hoefsmit,vaccinaties,wormenkuren,stalling,je spullen (alleen een goed passend zadel ben je al 300 a 2000 euro aan kwijt! )
dan heb ik het nog niet eens over als je paard een keer ziek is en naar een kliniek moet voor een operatie oa waar je duizenden euro's aan kwijt bent.

ik denk dat je beter opzoek kan gaan naar een verzorgpaard, lekker veel ervaring op doen en als je straks 18+ bent en je alles zelf zou kunnen betalen opzoek gaan naar een eigen paard!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:24

een mooi lijstje op de wiki:

http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Een paard is verschrikkelijk duur, voor dat geld kan je je rijbewijs halen en een leuke auto kopen en die auto onderhouden ;) Als 14-jarige werk je alle kosten ook echt niet bij elkaar. Daar komt bij dat, zelfs als je een goed betaald bijbaantje vindt, je ook nog fulltime naar school moet en dan nog tijd moet maken voor je sociaal leven en je paard. Is dat realistisch? Nee :n dus de vaste lasten komen op de schouders van je ouders. Als ze zeggen dat het te duur is, dan is dat niet zonder reden: niet ieder gezin kan voor een kind een duur paard kopen, en daartegenover ook niet iets redelijk zetten zodat je broertje niet wordt benadeeld. Daar komt bij dat de huidige recessie het ook geen makkelijk besluit maakt om zo'n dure en onvoorspelbare aankoop te doen. Je kan wel blijven zeuren om een paard, maar het enige dat je dan bereikt is dat je je ouders erg irriteert.

Je kan beter opzoek gaan naar een leuke verzorgpony. Dan kan je ook de nodige ervaring gaan opdoen met het onderhouden van een paard. Als je dan oud genoeg bent en de tijd hebt kun je altijd nog die eerste eigen pony/paard kopen.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:53

Tja, als je ouders het te duur vinden en je het niet allemaal zelf kan betalen dan valt er niks aan te doen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:55

Denk niet dat er veel kans is dat je je ouders overhaalt. Als ze het te duur vinden, kun jij als 14jarige, daar niet veel aan veranderen. Is een verzorgpaard geen idee?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:15

Citaat:
Mijn ouders vinden het te duur, dat is de enige reden,

Dat is dan wel de enige reden die ook van zeer groot belang is.
Het is nu eenmaal dat alles duurder niet alleen rond paarden en als gezin is dat wel van belang dat je alles draaiende houdt.
Stel dat het paard iets gaat mankeren moet je ook de kosten kunnen dragen. Misschien vinden je ouders andere dingen belangrijk, sparen of op vakantie gaan, nieuwe auto. Het is hun zuur verdiende geld dat mogen hun zelf beslissen waar ze dat aan uit geven.
Je zult gewoon zelf moeten sparen en wachten tot dat je het zelf op kunt brengen.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:20

Verstandige beslissing van je ouders. Los van de kosten is een paard een deel van je leven. Geen hobby. Je moet er dus altijd (elke dag weer) rekening mee houden.

Er is vast een leuk verzorgpaard te vinden. Een eigen paard kun je in de toekomst altijd zelf nog kopen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:12

Als je ouders het geld niet hebben of het te duur vinden, houdt het helaas op :) Misschien is een verzorg- of bijrijdpaard een leuk idee :)? Ondertussen lekker blijven sparen, als je dan eenmaal oud genoeg bent om zelfstandig een paard aan te schaffen, heb je in ieder geval voldoende spaargeld :)

Ik ben elke maand rond de 350 Euro aan mijn paard kwijt. Denk daarbij ook nog eens aan de dierenartskosten die je moet kunnen betalen wanneer je paard wat mankeert. Voor mijn paard is de dierenarts twee keer op stal gekomen en vervolgens zijn we nog twee keer naar de kliniek geweest. Dat heeft me al rond de 1500 Euro gekost. Als behandeling zinvol was geweest, was dit bedrag zeker nog hoger opgelopen :) Een volle spaarpot (een buffer) of een goede verzekering is dus ook niet geheel onbelangrijk!