Hoe ik met mijn paard naar USA ben verhuisd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

Hoe ik met mijn paard naar USA ben verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 03:09

Omdat ik toch veel vragen krijg mbt het transport van mijn paard naar USA dacht ik laat ik hier een topic over schrijven.

In 2010 zijn mijn man en ik verhuisd naar USA met onze 2 honden 2 katten en mijn paard Spirit.
We zijn daar een B&B begonnen en doen trailerides met onze gasten.
Ook fokken en houden we American Bashkir Curly horses.

Spirit had ik echter al in Nederland. Hij is in mijn armen geboren en wordt dit jaar 9. Ik heb zijn moeder verkocht nadat ik haar 7 jaar heb gehad en dit heeft me zoveel verdriet gedaan dat ik Spirit niet achter wilde laten.

Hoe gaat dat allemaal, nou dat was een heel uigezoek omdat ik verder ook niemand kende die hiermee te maken had gehad.
Uiteidelijk ben ik bij Horse Service International terecht gekomen. Ten eerste waren ze de goedkoopste, ze waren duidelijk in wat ik precies voor bloedtesten vaccinaties ed nodig had EN wat voor mij het belangrijkste was ik mocht de hele reis bij mijn paard blijven.
Dus hop naar de dierenarts de benodigde vaccinaties halen. Ook moest er een speciale bloedtest worden gedaan wat alleen via een labratorium in Duitsland gaat. 30 Dagen voor vertek heb je een gezondheidsverklaring nodig van je dierenarts.
3 dagen voor vertrek komt er een inspecteur van VWA ( voedsel en waren autoriteit) die komt het paard nogmaals inspecteren en er komt een loodje in zijn manen. Op dat moment is het paard "verzegeld" en mag hij niet meer verplaats worden ( op de reis naar het vliegveld na uiteraard)

De dag van vertrek. Er was een vereisde dat als ik meevloog ook meehielp met het inladen van alle paarden, hooinetten klaarmaken en tijdens de vlucht paarden voorzien van water en hooi. We moesten dus op tijd aanwezig zijn bij het dierenhotel op Schiphol.
Afbeelding

HSI had daar iemand klaarstaan met alle benodigde papieren. Eerst moesten we wat andere paarden inlaten ( we mochten daar geen foto's nemen) en toen was Spirit aan de beurt. Hij laad altijd goed, maar de containers zijn vrij smal en je moet eerst een hoge laadklep op. Ik maakte me een beetje zorgen maar hij liep er zo in.

Afbeelding
Wat een heel goed idee was ze hadden de loopklep en dan een soort brug gemaakt. Dus ze gingen niet schuin de container in. Ook als een paard twijfelde of een paar stapjes achteruit deed ging je niet gelijk weer naar beneden. Dit maakte het voor de paarden een stuk minder eng en eigenlijk liepen ze er allmaal vlotjes in ( 15 in totaal).
Ze staan met 3 paarden in 1 container.
Dan wordt de container via een rolbaan weggevoerd en ben je ze even uit het ook want je moet zelf gewoon inchecken en via de douane.
Bij het inchecken moest ik zeggen dat ik met paarden meereisde zodat ik een stoel helemaal achterin het vliegtuig kreeg.
Achter de laatse rij zit een klein deurtje dat naar het vrachtgedeelte gaat van het vliegtuig en daar staan alle containers.

Er was maar 1 andere groom mee en de hoofdstewardes voor de dieren ( weet even niet meer hoe dat genoemd wordt)
Dat was erg ongebruikelijk 3 mensen op 15 paarden zei ze ietswat geirriteerd :-) Gelukkig waren wij beide gewend hard te werken en dagelijks met paarden om te gaan dus het leverde verder geen problemen op.
We moesten er in ieder geval bijzijn tijdens het opstijgen, landen en een keer tussendoor om te voeren en water te geven.
Uiteindelijk zijn we de hele vlucht bij ze gebleven, vonden we leuk :-)

Afbeelding
Was wel erg lawaaierig omdat het een open ruimte is, maar alle paarden hebben de hele reis lekker op hun hooi staan knabbelen en het leek ze weinig te boeien. Er was 1 paard die bij aanlevering al zeiknat en nerveus was. Hij had al een hele reis uit Duitsland achter de boeg en hij had het niet fijn. Bijna werd hij geweigerd. Maar omdat we nog 3 uur voor vertrek hadden werd hij in een stal gezet en kon hij een beetje bijkomen. Dat gebeurde ook en hij was klaar om te vertrekken. Tijdens de reis was dit paard wat onrustig af en toe, maar zodra je erbij ging staan dan was het goed. Er was er ook eentje die constand stond te trappen tegen de zijwant. Waarschijnlijk vond hij zijn buurman niet zo leuk. Maar ook dat ging over als je erbij bleef.
Spirit vond het allemaal best. Zolang hij me zag en hoorde vond hij het prima. Mijn goedzak ♥

Een half uur voor de landing begonnen alle paarden opeens te hinniken echt allemaal. De steward zei dat ze dit altijd doen. Waarschijnlijk voelen ze het vliegtuig dalen en weten ze dat het eind in zicht is.
De landing was erg bumpy en alles schudde en maakte enorm veel herrie. De paarden bleven echter allemaal heel rustig, zelfs de druktemaker bleef gewoon een beetje omzich heen kijken.
Afbeelding

Na de landing moesten we het vliegtuig uit en dan ben je ze uit het ook. Voor mij was dat een moeilijk moment. Ze moeten namelijk 3 dagen in quarantaine en daar mag je niet komen.
Wij zijn binnen gekomen in New York, maar wonen in Kentucky. Ik moest dus ook nog vervoer vanuit NY naar KY regelen. Dat was ook niet makkelijk en helemaal nadat ik allemaal horor verhalen had gehoord van malafide horsetransporters.
Uiteindelijk vond ik iemand die hier vlak in de buurt woonde en vanuit NL had ik geregeld dat zij hem op zouden halen uit de Quarantaine en bij ons brachten.
Na 3 dagen werd hij dan ook keurig om 3 uur snachts gebracht. De chaufeur had hem s'ochtends gehaald en is in 1 keer doorgereden naar KY ( 9 uur rijden)
Was er niet zo blij mee, maar aan de andere kant het kan maar over zijn. Toen ik echter de trailer zag...vieuw en bumerpull waar hij net inkon en niet de mooie gooseneck die ze op hun website hadden staan.
Maar hij kwam er heel uit en was blij met te zien. Het kon me allemaal niet meer schelen hoe en wat Spirit was hier gezond en zonder brokken that's was all that mattered.

We zijn nu 2 jaar verder en hebben hier een geweldig leven met inmiddels 17 paarden, 6 honden, 3 katten, 10 geiten, 2 ezels, 7 kippen en een haan :-)

Zie onderschrift onze website.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:34

Leuk zeg! Ik had daar vroeger wel eens naar gekeken, maar had toen ik naar de VS verhuisde (gelukkig) nog geen paard. Interessant om te zien hoe rustig ze erbij staan.

irma1984

Re: Hoe ik met mijn paard naar USA ben verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:41

Interessant zeg! Leuk om te lezen :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:42

Heb even op jullie site gekeken. Wat een stap om te nemen zeg (is stiekem een beetje jaloers :D :D :D _

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 07:38

Zeker interessant om te lezen!! Mijn paard is vorige jaar namelijk verkocht naar Amerika, vroeg me toen al af hoe dit allemaal te werk zou gaan!
Met je foto`s erbij heb ik er een goed beeld van gekregen. Mijn grootste angst was ook de stress die het met zich mee zou brengen in het vliegtuig, maar als ik jou verhaal zo lees valt dit dus erg mee!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 07:41

Geweldig gaaf! Bedankt voor het delen van je ervaring!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 07:48

Wat een leuk verslag. Ik had geen idee hoe dit proces in zijn werk ging, goed verwoord.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:54

leuk verslag :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:22

Erg leuk verslag met foto's.
Vind het knap dat die paarden zo rustig blijven staan. Ik word zelf doodnerveus van vliegen. Dat opstijgen en landen vind ik doodeng. Als we eenmaal in de lucht zitten maakt het me niet meer uit.
De paarden hebben daar helemaal geen last van? Zijn de hokjes waar ze in staan net zo breed als bij een 2 paardstrailer (even voor het idee hoe smal ze zijn?).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:26

Wat een prachtig verslag zeg!! En wat ontzettend gaaf gewoon. Ik wil ook in Amerika wonen maar helaas gaat dat niet zo makkelijk...ben bang dat het een droom blijft.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:28

Goed verslag, geeft het plaatje goed weer denk ik. Zelf nooit mee te maken gehad maar vroeg me idd wel af
hoe en wat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:30

ik ga t dalijk eens volgen :D nu moet ik weg!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:32

K ben in elk geval jaloers :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:36

mooi verhaal, en wat zitten jullie daar mooi zeg!! loopt het goed, de ranch?
t lijkt me echt een droom die uit komt... genieten hoor!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:39

dat is leuk om te lezen, wat een leuke website hebben jullie ook, even snel bekeken. Mooi!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:45

Hee, jee wat een mooie reis!
Ik heb vorig jaar mijn pony meegenomen naar Noorwegen.
Kon ook kiezen tussen een vlucht en een vrachtwagen. Heb voor die laatste gekozen omdat ik dacht dat het niet echt wat was voor een paard in het vliegtuig. Maar zoals ik op de foto's kan zien zijn ze er niet echt van onder de indruk.
Mijn pony was doodop toen hij na ongeveer een dag reizen(met overnachting dat wel) bij mij aankwam.
Hij heeft heel hard gehinnikt, zijn nieuwe vriend gezoend en toen is hij in zijn stal gaan doezelen en hooi peuzelen. Pas na 3 dagen was hij een beetje bijgetrokken.
Ik zou het hem niet nog een keer aan willen doen, zo'n lange reis op een wagen.
Vraag me wel af of jij het nog een keer zou overdoen?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:51

Leuk om je verslag met foto's te zien/lezen. Ik heb die containers wel eens gezien en vond ze inderdaad heel erg smal. Logisch, want dat is natuurlijk veilig, maar ik vroeg me af of de paarden zich daar prettig in zouden voelen.... ja dus :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:58

Wauw wat een gaaf verhaal. Dit heeft mij weer een extra stimulans gegeven om mijn droom in Canada waar te gaan maken. Echt super gaaf!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:01

Leuk dat je dit allemaal voor ons opschrijft. Maar ik vraag me nog wel af hoe het is gegaan met quarantaine enzo? Kun je daar ook iets over vertellen?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:03

Bedankt voor jullie reacties.

Om nog wat vragen te beantwoorden:

De containers zijn vergelijkbaar met een tweepaards trailer alleen wat hoger denk ik.
Of ik het nog een keer zou doen. Ja absoluut, ik was echt veeeel zenuwachtiger dan mijn paard en het is me zo meegevallen allemaal. En het voordeel dat ik 15 paarden zag dus het was niet alleen mijn paard die rustig was maar allemaal. Nu zullen ze elkaar gerust aansteken als er eentje in paniek raakt, maar over het algemeen denk ik dat het prettiger is dan een hobbelige wiebelende trailer.

De Ranch gaat goed ja, alleen ben ik wel aan kijken of ik een trainer cq barnmanager kan aannemen want het is eigenlijk teveel. Heb nu 17 paarden waarvan ik er minstens 6 moet trainen. Dat met voeren uitmesten water geven hekken repareren etc etc is echt niet te doen. Er schiet een hoop training bij in en dat is echt zonde. Helaas heb ik nog niet het geld om een full timer aan te nemen en geen ruimte voor een stageloper. We hebben alle kamers nodig voor de B&B..maar komt tijd komt raad
Ben stiekum ook aan het dromen over een binnenbak want die heb je hier echt wel nodig (wat ik niet verwacht had toen ik hier kwam)

En voor degene die dromen!!! Als je 4 jaar geleden tegen mij had gezegt. Toen ik nog bloed zweet en tranen stond te werken in onze wasserij. Dat ik in USA met mijn geliefde curly horses in een loghome zou wonen had ik je voor gek verklaard.
Dus geef nooit je dromen op je weet nooit waar en hoe je ergens terecht komt.

edit: quarantaine vraag. Daar heb je verder helemaal geen invloed op en wordt allemaal geregeld door de agent waar je mee in zee bent gegaan. heb dus geen idee hoe het daar eruit zag wat ze deden etc.
Wat betreft de EXport vanuit USA kan ik je vertellen dat er veel quarataine stallen zijn. Onlangs is er iemand uit NL naar Texas verhuisd een welbekende trainer ( Ed Gosens en zijn vroud Suzanne) die een quaratine stal hebben daar. Zij zijn wel een van de weinige met paddocks en waar de paarden dagelijks binnen en buiten worden gezet. Paarden voor de export moeten een maand in quarantiane blijven. Import is 3 dagen mits jonger dan 5 en merries en hengsten die moeten ik dacht ook een maand maar kan ook iets langer zijn. Weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:36

Ed en Suus hebben het idd goed voor elkaar. ;)
Ik blijf mijn droom najagen...tis alleen de vraag wanneer die zich laat vangen. :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:47

Gaaf hoor!
Ik zou het ook wel willen haha.

Als ik later het geld er eens voor heb wil ik wel eens naar de ranch komen voor een vakantie, lijkt me heerlijk!
Veel plezier er nog!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:53

Wat een gaaf verslag om te lezen!
heel leuk dat je dit zo op wilde schrijven voor ons +:)+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:55

Vind het overigens heel gaaf dat alle paarden gingen hinniken! Lijkt me heel gaaf ook om als groom mee te kunnen!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:59

Wauw wat een tof verslag zeg!
Wat ontzettend leuk ook dat je helemaal die kant op gegaan bent met je hele hebben en houwen :D