Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:01

Het is een lastig verhaal, maar zou het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Juli 2011 heb ik een super leuke shetlander gekocht. Februari 2012 heb ik hem verhuist van stal.
Helaas had ik op dat moment niet genoeg werk om mijn pony te kunnen betalen en heb besloten hem te koop te zetten. Ik heb toen de stal eigenaren in gelicht dat hij te koop stond. Een paar dagen daarna vertelde de vrouw dat zij Switch wel graag van mij over wouden nemen en dat ik hem weer terug zou nemen als ik hem weer kon betalen. Hiermee ben ik akkoord gegaan. Echter wouden ze niks voor Switch betalen en ik heb dus het paspoort nog.

Nu heb ik erg zitten twijfelen of dit wel de juiste beslissing was en deed een goede vriendin van mij een heel mooi aanbod dat ik Switch bij haar kon stallen waardoor ik hem dus wel kan betalen.

Ik heb toen dus besloten dat ik hem erg graag terug wou, dit was immers ook afsproken.

Nu ben ik vanmiddag naar die mensen gegaan en heb ik mijn verhaal gedaan met hoe en wat. Ze vertelde me alleen dat ik Switch dus niet terug krijg. Omdat ze vind dat het haar pony is. Volgens haar is er nooit een afspraak gemaakt over dat ik hem weer terug zou nemen...
Ze dreigt nu met advorcaten en politie als we de pony mee nemen. Nu denk ik dat dit wel is om ons bang te maken, maar als we zonder toestemming haar terrein op komen en ze belt de politie dan hebben wij een probleem.

Er staat dus verder niks op papier, alleen een mail dat ze Switch over zouden nemen. Maar dus niet dat ik hem terug neem als ik het geld er weer voor had.

We zijn nu al naar de politie geweest en naar het juridisch loket, hun raden ons aan om een aangetekende brief te maken maar als zij er niet mee akkoord gaan zijn we nog geen stap verder.

Ik vraag mij af wat er gebeurt als we Switch echt daar weg halen, kunnen ze ons dan wat maken?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groetjes.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:06

Oef daar zit je heel lastig mee.
Voor zover ik weet zegt je paspoort niks wat betreft eigendomsrecht en is degene die voor (ik weet niet precies hoe lang) bepaalde tijd de kosten voor de pony betaalt wettelijk gezien de eigenaar.

In dit geval is dit dus de vrouw die nu je pony niet terug wilt geven en ben jij dat niet...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:06

Eerlijk?
Laat dat beestje lekker waar hij is.

Na iets meer dan en half jaar al geen geld er meer voor hebben en na 1 maand ineens weer wel.
Waarom überhaupt verhuisd naar een stal waar je het niet kon betalen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:08

Volgens mij is degene die 6 maanden lang de kosten heeft betaalt (stalling, DA, voer etc.) juridisch gezien de eigenaar... Als zij nog geen 6 maanden dat heeft betaalt en jij beschikt over een koopcontract en bewijs dat jij daarvoor alles hebt betaald ben jij officieel gezien nog de eigenaar.. Maar pin me er niet op vast!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:08

IndianLady schreef:
Eerlijk?
Laat dat beestje lekker waar hij is.

Na iets meer dan en half jaar al geen geld er meer voor hebben en na 1 maand ineens weer wel.
Waarom überhaupt verhuisd naar een stal waar je het niet kon betalen?

+1

En een pony verkopen en geen geld ontvangen?, Sorry, maar ik vind dit een raar verhaal.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:11

de pony ophalen en de missende maand stalgeld alsnog betalen!?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:11

IndianLady, jij kunt niet in TS's portemonnee kijken en jij weet niet hoe de situatie was en nu is. Ik denk dus niet dat jouw opmerkingen veel zin hebben of überhaupt ergens op slaan.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:12

Het gaat om 1maand, en niet om een half jaar. Daarvoor heb ik hem gewoon kunnen betalen.

Ik laat niet zomaar mijn pony van mij afpakken, en dit waren ook niet de afspraken.

nynke55

Re: Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:13

Afspraken moet je op papier zetten, met beide handtekeningen er onder.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:14

In dat geval zou ik zeker vol blijven houden!

Kan je aantonen dat je de andere maanden wel stalling hebt betaald? Want dan heb jij bewijs dat ze van jou is en kan de staleigenaar weinig anders zeggen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:14

En dat is dus niet gebeurt. Ik hoef daar geen discussie over.
Ik vraag gewoon of ik in mijn recht sta.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:15

Ja, ik heb zeker rekeningen van stalgeld en DA kosten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:15

Waarom dan niet goede afspraken gemaakt over stallingsgeld als je minder geld hebt (al dan niet tijdelijk) Of kijken voor een ander goedkoper plekje.
In principe heb je je pony verkocht en ja zie haar/ hem nu maar terug te krijgen zonder verdere geschreven afspraken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:15

Wat ik zou doen, als er daadwerkelijk (mondeling) afgesproken is dat de pony weer terug kan als het geld er weer voor is: pony inladen en het geld voor de gemiste stalhuur in de brievenbus gooien.

Of het helemaal "legaal" is weet ik niet, maar dat zou me geen moer interesseren eerlijk gezegd. Het gaat om 1 maand, niet om een half jaar. Dat zou de zaak héél anders maken. En die mensen een grote bek? Dat kan ik véél beter ;)

Maar goed, dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen TS :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:18

Ik zou contact opnemen met iemand die in de paarden-advocatuur zit, die weet meer.

Google maar eens, je krijgt genoeg hits voor gratis advies :)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:19

Eigenlijk is het heel simpel Je geeft zelf toe dat jullie overeen zijn gekomen dat zij de pony overneemt. Beide partijen geven dat aan dus dat staat vast. De pony is dus nu van haar. Als jij de pony nu meeneemt is dat diefstal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:20

Roxx, je vergeet dat ze óók overeen zijn gekomen dat de pony weer terug kon. Zo simpel ligt het dus niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:20

Mag ik vragen hoe oud je bent? Als je onder de 18 bent dan mag je officieel geen handel drijven zonder de toestemming van je ouders... Je zou het dan erop kunnen gooien dat je het zonder toestemming van je ouders hebt gedaan en op grond daarvan de "koop" terug draaien.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:21

jammer Ts is 19 daar kun je het niet op doen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:22

Van wat ik heb gehoord is dat als je een maand niet hebt betaald voor je pony, de staleigenaar recht heeft op jouw pony... Weet ik niet precies wat er waar van is, maar als het klopt heb je gewoon pech en dat is heel vervelend.
Zou idd doen wat barbalata zegt.... Wat een vervelende situatie zeg!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:23

als jij het paspoort hebt, en in het paspoort de pony op jou naam staat is deze toch gewoon van jou?0

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:25

Hier de oude eigenaresse van Switch (ik verkocht hem afgelopen zomer aan TS).

Patty wat vervelend voor je dat alles zo loopt.

Het klinkt misschien heel erg cru....... maar je hebt eigenlijk juridisch gezien geen poot om op te staan. Tuurlijk, mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend. Maareh, toon maar eens aan, dat jullie hebben afgesproken dat je hem terug zou kunnen kopen mocht je dat willen. Als je nou e.a. op papier had gezet, had je veel sterker in je schoenen gestaan.

Goed, dat is natuurlijk achteraf praten. Het is fijn voor je dat je het paspoort nog hebt, daarmee kan je wel 'dreigen' zeg maar. Al kunnen ze zo een duplicaat aanvragen.
Een paspoort is echter geen eigendomsbewijs!

En nog even een reactie hier op:
Focussed schreef:
Volgens mij is degene die 6 maanden lang de kosten heeft betaalt (stalling, DA, voer etc.) juridisch gezien de eigenaar... Als zij nog geen 6 maanden dat heeft betaalt en jij beschikt over een koopcontract en bewijs dat jij daarvoor alles hebt betaald ben jij officieel gezien nog de eigenaar.. Maar pin me er niet op vast!

Vergeet bovenstaand gedeelte in de quote maar even. Dat is hier totaal niet aan de orde. Eigenaar = eigenaar, punt. Als ik officieel gezien eigenaar van mijn eigen pony ben, maar mijn ouders zijn zo gul (of een vriend) om alle kosten te betalen aan stalling etc. betekent dat zéker niet dat die vriend of mijn ouders zomaar ineens eigenaar zijn na 6 maanden.

Aangezien er heel duidelijk is afgesproken (mondeling, maar dus ook op papier --> mail) dat jij Switch aan hen hebt gegeven, zijn zij nu eigenaar. En als een eigenaar niet wil verkopen........

Bovenstaande quote is geen wettelijke regeling, staat ook absoluut niet vast, en hangt heel erg af van de omstandigheden van het geval. Dat zóu een kleine rol kunnen spelen als je samen met je vriend bijv. een paard koopt, er zijn geen bewijzen en er is niet vastgelegd wie nou eigenlijk echt eigenaar van het paard is, en vriendlief, inmiddels ex, neemt jou paard mee 'want het is zijn paard'. Terwijl hij eigenlijk nooit naar het beestje om keek en er ook bijna niets aan betaalde.
Kijk dán zou je bovenstaand kunnen aanvoeren. Maar dan nog, zegt dat vrij weinig, wettelijk gezien.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:26

GamblersCup schreef:
Roxx, je vergeet dat ze óók overeen zijn gekomen dat de pony weer terug kon. Zo simpel ligt het dus niet.

Nee, dat staat niet vast. TS zegt dat ze dat zijn overeengekomen, koper zegt van niet. TS zal hiervoor wettig en overtuigend bewijs moeten leveren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:26

ietjelover schreef:
als jij het paspoort hebt, en in het paspoort de pony op jou naam staat is deze toch gewoon van jou?0

En altijd vind ik het zo jammer dat mensen in dergelijke topics maar wat roepen, terwijl ze er de ballen verstand van hebben.

Paspoort zegt NIETS, is geen eigendomsbewijs! Dat het paspoort geen eigendomsbewijs is, staat zelfs in het paspoort zelf beschreven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:27

Amalarab schreef:
de pony ophalen en de missende maand stalgeld alsnog betalen!?

Dat is diefstal en dan zal TS zichzelf nog verder in de nesten werken.
Pony is immers nu van deze mensen.

Delaja schreef:
In dat geval zou ik zeker vol blijven houden!

Kan je aantonen dat je de andere maanden wel stalling hebt betaald? Want dan heb jij bewijs dat ze van jou is en kan de staleigenaar weinig anders zeggen.

Hier even een juridische onderbouwing waarom deze mensen nu toch echt eigenaar zijn geworden:

Art. 3:84 BW geeft de 3 vereisten voor een geldige overdracht van een goed (dier = ook een goed).
- Geldige titel: in dit geval is dat een overeenkomst. Niet echt een koopovereenkomst, maar meer een schenkingsovereenkomst (is er nl. geen prijs overeen gekomen)
- Beschikkingsbevoegde vervreemder: vervreemder is in dit geval de verkoper. TS was beschikkingsbevoegd, aangezien zij eigenaar van de pony was en dus het recht had om hem te verkopen. Het was bijv. niet het verzorgstertje van TS die de pony zonder haar medeweten verkocht.
- Geldige levering: Ook een geldige levering, namelijk zoals beschreven in art. 3:115 sub b BW; Traditio Brevi Manu (met de korte hand). Pony was voor en tijdens verkoop al in 'bezit' van de koper. Let op: bezit is in dit geval iets anders dan eigendom. Pony stond bij deze mensen op stal, dus was daar al aanwezig.
Dit is een geldige manier van leveren.

Ik kan het nog eens goed allemaal nakijken, maar volgens mij zijn er verder geen uitzonderingen van toepassing op deze situatie.

Uit bovenstaande volgt dus, dat deze mensen op een wettelijke en rechtsgeldige manier eigenaar v/d pony zijn geworden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-03-12 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt