Paard op afbetaling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Paard op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:34

Even jullie mening.
Ik heb mijn pony een tijdje te koop staan.
Nu heb ik misschien iemand gevonden die haar wil overkopen, alleen geeft deze persoon aan het geld niet ineen keer te hebben en vroeg of het mogelijk is om het bedrag in termijnen te betalen. De persoon gaf aan dat ik dan het paspoort in bezit houd, tot de pony is afbetaald. Deze persoon is geen directe bekende van me, anders zou ik het geen probleem vinden denk ik.

Hoe sterk sta je nog als oude eigenaar met het paspoort in je bezit, als de afspraak niet wordt nagekomen?
Zouden jullie hiermee akkoord gaan? Ik vind het wat vreemd, wat is jullie mening?

Caira

Re: Paard op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:36

NIET doen, bokt staat vol met verhalen over hoe dat soort situaties fout afliepen!

Dakotah

Nee absoluut niet.
Een pony gaat bij mij pas weg als ie volledig betaald is.
Heb ook diverse gehad, die dat vroegen.
Gebeurt niet bij mij.
Altijd afwachten of je je geld wel krijgt.

Silly1972

paspoort is geen eigendomsbewijs. Ik zou het niet doen.

Ze hebben geen geld voor de aanschaf hebben ze dan wel geld voor het onderhoud?

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:38

Tja ik zou het niet doen , maar das mijn mening.kan je de pony niet houden tot zei geld heeft ? En anders tja nee dan niet.

Maris89

Silly1972 schreef:

Precies mijn gedachte Silly!

capopjekop

Ik zou het niet doen, hoe willen ze het dier gaan onderhouden als ze de aanschaf al niet in een keer kunnen ophoesten? Als ik mijn dieren al zou verkopen dan naar iemand waar de kans groot is dat ze het goed krijgen (weet je natuurlijk nooit voor 100% zeker)

En wat als het dier onverwachts komt te overlijden? Mss willen ze dan niet meer betalen omdat er geen paard meer is. Al met al zie ik meer risico's dan voordelen in zo'n deal. Een paspoort is overigens geen bewijs van bezit.

Anoniem

Ik zou het ook niet doen ... daarbij als iemand de aankoop al niet kan betalen, hoe zit het dan als het dier ziek wordt en een operatie moet? Dat is dan toch ook te duur lijkt mij? Om over alle verhalen waarbij het fout afloopt maar te zwijgen.

StalNollie

niet doen inderdaad bokt staat altijd vol met deze verhalen wat fout afloopt en mensen hun pony en geld niet meer terug zien

en paspoort wil helemaal niks zeggen wie de eigenaar van de pony is.
NOOIT doen zowel niet bij bekende als onbekende

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:40

Silly1972 schreef:
paspoort is geen eigendomsbewijs. Ik zou het niet doen.

Naar zo iemand zou ik geen paard willen verkopen, als ie het geld niet hebben.

Dus niet doen. Alleen maar ellende.

Gelijk betalen of t gaat niet door, heel simpel, net als in een winkel, je betaald toch ook je boodschappen gelijk aan de Kassa.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-03-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:41

Ze mogen best per maand betalen. En zodra de laatste maand betaald is mogen ze haar meenemen, en tot die tijd blijft het dier gewoon waar het is...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:41

NIET DOEN. Gewoon niet aan beginnen.
Zoals gezegt: paspoort is geen eigendomsbewijs en volgens de wet is degene die langer dan (ik meen) 6 maanden voor het dier zorgt (dus het voer, stalling enz) de eigenaar.
Dus als jij het je paard verkoopt, en de prijs wordt bijvoorbeeld over 10 maanden betaald en die persoon stopt er dan mee, en dan kan aangeven de laatste 6 maanden wel het voer, stalling enz te hebben betaald (want paard staat natuurlijk al bij hun) dan kan jij fluiten naar de rest van je geld.

Als deze persoon niet al eerder met de noorderzon (en paard) vertrekt.

Normaal ben ik erg goed van vertrouwen en ga ook altijd van het beste in de mens uit, maar aan dit soort zaken zou ik mijn vingers niet willen branden.
En daarnaast nog: als ze nu geen geld hebben voor de aanschaf, maar het paard wordt over 2 maanden ziek en moet naar de kliniek en geopereerd worden... hoe gaan ze dat dan betalen?

Nee hoor, eerst maar doorsparen en dan pas een paard kopen is mijn advies aan de kopers.
En aan jou: niet aan beginnen ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:42

Ik zou het wel doen, maar niet in meer dan 2 of max. 3 keer.
En de pony bij JOU op stal laten staan, niks meegeven.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:42

Ik zou het niet doen! zitten veel haken en ogen aan.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:43

Vjestagirl schreef:
Ze mogen best per maand betalen. En zodra de laatste maand betaald is mogen ze haar meenemen, en tot die tijd blijft het dier gewoon waar het is...

:') Inderdaad ja.
Tot het afbetaalt is zou paardlief mooi bij mij blijven staan als ze persé in termijnen willen betalen.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:43

niet doen hoor!

en als ze het nu n iet in 1x kunnen betalen dan laten ze maar een lening bij de bank nemen, jij je geld en hun betalen in termijnen. en als de bank al geen geld wil lenen (ik ga er even van uit dat je in een normale prijsklasse zit) dan kunnen ze je pony ook niet goed onderhouden wat dat hebben ze erg weinig financiele ruimte!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:44

Vjestagirl schreef:

Zo zou het kunnen maar anders nooit aan beginnen! Als mensen geen geld hebben om een paard te kopen moeten ze er ook gewoon niet 1 willen. Hoe willen ze dan de rest van de verzorging en onderhoud betalen?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:45

Ik ben het inderdaad eens met Vjestagirl. In termijnen betalen kan wel, maar dan blijft ze waar ze nu is, totdat het gehele bedrag betaald is en dan pas overdragen.
Het is helaas niet anders, maar er lopen vreemde mensen op deze aardbol rond, waar je goed de dupe van kunt worden óf je paard!
Ik zou me ook echt wel afvragen hoe ze het onderhoud dan wel denken te betalen. En als dat krap is, hoe gaat het dan met dierenarts of hoefsmid..... ???
Luister naar je hart met dit soort dingen: die verteld je echt wel of iemand wel/niet te vertrouwen is en bij twijfel: niet doen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:45

Maar hoe doen jullie het dan als het dier onverwachts doodgaat?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:46

aisie schreef:
Vjestagirl schreef:

Zo zou het kunnen maar anders nooit aan beginnen! Als mensen geen geld hebben om een paard te kopen moeten ze er ook gewoon niet 1 willen. Hoe willen ze dan de rest van de verzorging en onderhoud betalen?

Nah, das ook een beetje zwartwit he? Ik heb mijn paardje ook in 2 x betaald. een aanbetaling, en de rest wanneer hij gebracht werd. Omdat mij dat beter uitkwam ook. Betekent niet gelijk dat ik mn paard niet kan onderhouden..

Vjestagirl

capopjekop schreef:
Maar hoe doen jullie het dan als het dier onverwachts doodgaat?

Dan verlies je er alle 2 op...

Ragdollcat

Vjestagirl schreef:

Betalen ze ook stallingskosten? zolang het dier nog niet is afbetaald en nog bij jou staat, en als het ziek wordt? wie is er dan verantwoordelijk voor en wie draait voor de dierenartsenkosten op? Nee doe maar gewoon gelijk betalen of anders niks.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:47

Onderhoud van een paard kan ik prima betalen (als student), alleen de aanschaf is zo ineens een heel ander verhaal. Natuurlijk ook afhankelijk van het bedrag. Maar de constructie benoemd in de OP, daar zou ik ook niet aan beginnen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:47

Silly1972 schreef:

Heel vaak juist wél, is mijn ervaring ;)

Al zou ik er ook niet meer aan beginnen. Eén keer gedaan met een vriendin van me, juist met een bekende nooit doen. Die denken vaak dat het wel mogelijk is de regeltjes te versoepelen, want je kent ze immers. Ik heb er zó achteraan moeten zitten, eerste maand netjes betaald, tweede maand te laat, derde maand helemaal niets, vierde ook niet, toen werd ik boos, en kreeg ik 1,5 maandbedrag (??) en toen ben ik zó verschrikkelijk streng geworden en gezegd dat anders paard weer van mij wordt, dat ze uiteindelijk het nog openstaande bedrag in 1 keer heeft betaald om van mijn "gezeur" af te zijn. Dat geld had ze van iemand anders geleend, die vervolgens weer op z'n geld kon wachten en er achteraan kon gaan zitten :D Maar dat was niet mijn probleem.

Tweede keer was een vreemde, haar paard was per ongeluk afgeschoten door een jager, en daardoor heeft ze nooit kunnen sparen voor een nieuw paard. Was totaal onverwachts. Ze wilde op afbetaling omdat ze het potje voor onvoorziene kosten niet aan wilde breken. Klonk echt ok, ze is meerdere malen langs geweest, ik kon daar langskomen wanneer ik wilde. Contract gemaakt, met exacte betalingsdata erop, eerste betaling kwam al niet. Paard stond nog bij mij trouwens.
Ik gebeld waar het geld bleef, werd ze een beetje pissig omdat "ze een nieuwe baan had en ze dus niet aan het eind van de maand salaris kreeg maar op de 15e van de maand en dus pas de 15e kon overmaken. Daar kon zij toch niets aan doen!!!". Eh, zonder even te overleggen of dat ok is? Gewoon niets zeggen en de eerste betaaldatum maar even overslaan?
Goed, contractbreuk van haar kant, contract gaat de vuilnisbak in. Goeie, was ze boos. Maar daardoor begin ik er niet meer aan. Contant betalen, het hele bedrag, of paard gaat niet mee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:48

ashley1 schreef:
Zoals gezegt: paspoort is geen eigendomsbewijs en volgens de wet is degene die langer dan (ik meen) 6 maanden voor het dier zorgt (dus het voer, stalling enz) de eigenaar.
Dus als jij het je paard verkoopt, en de prijs wordt bijvoorbeeld over 10 maanden betaald en die persoon stopt er dan mee, en dan kan aangeven de laatste 6 maanden wel het voer, stalling enz te hebben betaald (want paard staat natuurlijk al bij hun) dan kan jij fluiten naar de rest van je geld.

Zo eenvoudig ligt dat niet en werkt het ook niet ;)