Pony wilt de trailer niet meer op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Pony wilt de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:29

Hee bokkers!

Sinds kort hebben we een nieuwe trailer. Mijn pony ging altijd perfect op onze oude trailer, hij ging er ook allen op (dus ik zwierde m'n touw over z'n nek en hij liep er braaf op zonder twijfel). Gisteren hebben we voor het eerst onze nieuwe trailer gebruikt, en het duurde een halfuur voor hij er op stond. Ik had hem op de laadklep gezet, en hij was aan alles aan het ruiken, maar na een tijdje stond hij daar gewoon. Dus ik ga een klein beetje druk zodat hij weet dat hij naar voren moet, gaat hij in de staak en trekt hij naar achter. Weer geprobeerd, maar hij kwam niet verder dan de laadklep. Een vriendin is even de longe komen brengen, en dan stond hij er meteen op.

Vandaag weer geprobeerd, maar nu heeft het anderhalf uur geduurd. Hij wou er echt niet op. Met de longe deed hij gewoon niks meer, hij steigerde en ik vond het te gevaarlijk om de longe nog verder te gebruiken. Hij is er dan uiteindelijk op gegaan door een emmer met eten en kriebeltjes met de zweep onder z'n buik.

Ik ben m'n geduld verloren, dit komt mede door m'n moeder. Ze was heel de tijd rotbeest aan het roepen en helpte eigenlijk totaal niet.

Longe wil ik dus niet meer gebruiken, die kriebels met m'n zweep doe ik wel.
Hij kent de achteruit hééél goed en opzij gaan ook, maar de vooruit is precies onbekend voor hem.

Kunnen jullie me tips geven? Ik haat mezelf als ik kwaad wordt op m'n pony ook al is het zijn schuld niet en dat blijft gebeuren als hij niet gemakkelijk op de trailer gaat. Ik kan niet zonder m'n moeder oefenen want zij rijdt met de auto en verder is er niemand...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:32

Misschien ruikt de trailer hem nog te 'nieuw', je kunt in ieder geval proberen om er wat stro/vlas uit zijn stal in te leggen/scheppen of een bodempje van te maken, dan ruikt het voor hem niet zo vreemd. Verder gewoon geduld hebben, je kunt ook de longeerlijn en het lekkers combineren. En het belangrijkste, niet boos worden als hij weer achteruit/opzij gaat, dat lost helaas niets op en dat geeft voor je pony alleen maar een bevestiging dat de nieuwe trailer inderdaad eng is. En veel oefenen, gewoon stapje voor stapje weer opnieuw beginnen totdat hij deze trailer ook niet meer eng vindt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:35

Wat vervelend dat je je geduld hebt verloren... dat iemand steeds rotbeest werkt ook alleen averechts.
Nieuwe trailer is duidelijk dus nog niet vertrouwd en omdat je dus teveel druk hebt gebruikt is hij misschien wel bang dat je hem weer gaat dwingen... daarom wilde hij tweede keer dus helemaal niet.
Oefenen kan je trouwens prima zonder je moeder... want bij het oefenen voor het laden hoef je nog niet met de trailer te rijden.. dus gewoon auto ervoor en dan moeder weer wegsturen.

Vorige week... heb ik hulp gehad met trailerladen.. op manier van Eddy Modde... het heeft 3 uur gekost voordat zij hem op de trailer kreeg... maar nu gaat het een stuk beter (eerder stond hij al een meter voor de klep stokstijf stil)

Angela

Re: Pony wilt de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:52

Ga in de trailer zitten met wat brokken, en wacht. Niet vragen, gewoon wachten tot je paard zelf het initiatief neemt. Leg de lat niet te hoog. Iedere dag leg je de lat iets hoger. Waar in het begin 2 benen op de voorklep genoeg kan zijn (dan dus stoppen en paard terug op de wei), wil je de keer erna dat de voorbenen verder de klep op gaan, daarna ook de achterbenen erbij, dan voorbenen in de trailer, dan ook de achterbenen, en daarna je paard helemaal op de trailer. Stop op het moment dat je paard verder komt als de keer ervoor, en dat ook het idee was van je paard.